A konfliktusok és kezelésük

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

Miskolci Egyetem Gépészmérnöki és Informatikai Kar Alkalmazott Informatikai Tanszék 2013/14 1. félév 7. Előadás Dr. Kulcsár Gyula egyetemi docens.
Szervezetfejlesztési Program ÁROP Budapest, Károlyi-Csekonics Rezidencia November 12. VÁLTOZÁSKEZELÉS FEJLESZTÉSI MÓDSZERTAN.
Az utólagos ellenőrzésre és az előzetes biztosításra épülő rendszerek összehasonlítása dr. Csikesz Tamás.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Vezetéstudományi Intézet Szervezeti magatartás tanszék 1093 Budapest, Fővám tér 8.; 1828 Budapest, Pf Tel.: (1) , (1) ; fax: (1)
„Régi jó földből – új erős hajtások”. Miért jelentkezek az SZMT Elnöki poziciójára? - Elvira •Mert nagyon sokat kaptam ettől a közösségtől, Tőletek és.
KOOPERÁCIÓ ÉS VERSENGÉS
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A szűk keresztmetszetet okozó termelési tényező
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Ugrás a sötétbe! Büntetésből én lettem a projektmenedzser Mi a különbség a jó és a nyertes pályázat között? dr. Gajda Tibor Budapesti Kommunikációs és.
BME Filozófia és Tudománytörténet Tanszék 1111 Budapest, Egry J.. u. 1. E 610. Dr. Margitay Tihamér 2. nap.
1 A technológia megközelítése a társadalmi összeütközések felől
Műegyetem - Kutatóegyetem Bizalom-Minőség-Együttműködés 1 Hogyan tovább, Műegyetem? november 17.
7. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
A tanulók társas helyzete az iskolában
Dr. Blazovich László Volksbank Életút Program Szeged, november 15.
4. Előadás Vállalatgazdálkodási alapok
Közoktatás irányítás Minőségirányítási rendszer Tapasztalatok alapján kiegészítések Farkas Olga Budapest, október 5.
Erdővagyon-gazdálkodási Intézet Erdészeti politikai és Ökonómiai Tanszék ERDŐVAGYON-GAZDÁLKODÁS Mészáros Károly egyetemi tanár.
Rögtön megnézzük a részleteket…. Máz? Álarc? Nyomulás? Nem, ez a SZEMÉLYES MÁRKAÉPÍTÉS! Előadó : Dr. Serényi János, Értéktrend Consulting NYUGATMAGYARORSZÁGI.
A humánerőforrás kérdései, változások menedzselése
Péczeli Katalin előadása
A korszerű vezetés gyakorlata Valljuk, hogy erőfeszítéseinkhez igazodó társasági működés, csak jól felkészült, többirányú kommunikácóra képes, közös célért.
Az információs társadalom jogi alapkérdései, alapfogalmai
Családi vállalkozás.
HŐÁRAMLÁS (Konvekció)
A konfliktusok és elhárításuk
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
VI. CRM konferencia - CEBC „ CRM? - Igen! A versenytársaink már csinálják! - De mit is? ” Számely Éva Vialto Consulting Május 28.
Banki termékek értékesítése elektronikus csatornákon keresztül Dr
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A kulturális intelligencia
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Dr. Losoncz Miklós egyetemi tanár kutatásvezető, GKI Zrt. Fejlesztéspolitika válságban és válság után.
Corvinus Egyetem 1 Az önerős vállalati fejlesztő tevékenység és a vállalat köré szerveződő hálózatok tevékenységének összehangolása MTA Vezetés- és Szervezéstudományi.
MOTIVÁCIÓ és ÖSZTÖNZÉS
A CSOPORTOK Dr. Dinnyés János professor emeritus Vezetéstudományi tanszék.
A vidéki tér sikertényezői
Szervezeti kultúra Definíció: a szervezet tagjai által elfogadott közösen értelmezett előfeltevések, értékek, meggyőződések, hiedelmek rendszere Hofstede:
MCE Konferencia MMM – Hatékony kommunikáció MCE Konferencia Pécs MMM – A controller hatékony kommunikációja Megérteni Meggyőzni.
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Falus Iván 7. Nevelésügyi Kongresszus Budapest Augusztus 26.
Pénzügyi-gazdasági ismereteket oktató iskolák hálózatának kialakítása.
A TANULÓ SZERVEZETEKRŐL
A vásárlási döntési folyamat Alternatívák értékelése
Gábor Kálmán A fer hatása a felsőoktatásra Felsőoktatás Nyilvánossága Konferencia 2006 Felsőoktatási Kutatóintézet Institute for Higher.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Egészséglelkesek az iskolákban Az egészségfejlesztés helyzete az általános iskolákban.
PARTNERSÉG. Schwertner János Mi a partnerség? Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban: Különböző (magán, társadalmi, gazdasági) kapcsolatokban:
Új technológiák elterjedésének modellezése
válasszunk tanácsadót?
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
Engedelmesség Milgram kutatása A kísérleti személyek 2/ 3-a úgy volt irányítva, hogy azt higgyék sérülést okoznak más emberi lénynek Az eredmények megismétlődtek.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
SZERVEZETI MOZGÁSOKAT BEFOLYÁSOLÓ FŐBB ERŐK
Időperspektíva a CKIK-ban ( ). Időperspektíva Az embereket saját magukról, a világról és másokkal való kapcsolataikról kialakított képüket egy.
A közösség ereje. Mi az e-demokrácia gép? Hogyan működik a gép? Mire szeretnénk használni ezt a gépet? Mi a 42? Kikből áll a 42? Mit szeretne a 42? Miről.
Dr. Schiffer Csilla: Kooperáció és koordináció
A biztonság általános értelmezése A biztonság nem termék, hanem egy kedvező állapot. A biztonság állapot, melynek megváltozása nem valószinű,
Miért jönnek Magyarországra más országokból a tanulni vágyók?
LEADER, Identitás, Sport
Most akkor ez mit is jelent? - számok és értelem
8. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
10. óra Az Erkölcsi értékelések és Döntések gyakorlata – a szabá-lyozó, a vezető felelőssége Ii.
Előadás másolata:

A konfliktusok és kezelésük Dr. Dinnyés János egyetemi tanár Vezetéstudományi tanszék

A konfliktusok természete A konfliktus kísérőjelenség. A változás és a verseny természetes és szükségszerű eseménye. A változás az élet törvényszerűsége. 4 EL-modell Négy fő ok, amiért az emberek idegenkednek a változástól: Gazdasági, anyagi ok Pszichológiai okok Szociális okok Kulturális okok A verseny az a másik konfliktusforrás.

A változás 4EL-modelljének tényezői Ellenállás Minden változással szemben fellép, hiszen a biztonságra, a bizonyosra, a stabilitásra szükségünk van. Elégedetlenség a jelennel A felismert, tudatossá és közössé tett elégedetlenség a változás szükséges feltétele és indítómotorja lehet. Elképzelt (vonzó) jövő A szervezet egészében elterjedt és ismert vonzó célnak, az elérni kívánt jövőképnek, amellyel azonosulni tudnak az emberek, óriási ereje van. Első lépés Amikor a pozitív jövőkép a „fiókban marad”, azaz hiányzik a részletekbe menő, lebontott cselekvés, akkor a változás elmarad. Elkötelezettség A minőségi dimenzióban működik és a jó irányítás mellett, bizonyos feltételek közepette felgyorsíthatja, illetve megerősítheti a változási folyamatot.

A 4EL-modell Ellenállás> <Elégedetlenség*Elképzelt jövő*Első lépés* A változás bekövetkezik, ha a három jobb oldali tényező szorzata nagyobb, mint az Ellenállás. Ha bármelyik tényező gyenge, ill. hiányzik, akkor az Ellenállás megakadályozhatja az elmozdulást. Szervezeti szinten igen fontos, hogy egységes gondolkodás alakuljon ki a 4EL-re vonatkozóan. Az Elkötelezettség növelhető, ha a tényezők nyílt információ áramlással, együttműködő légkörben, közösen, egy szervezetet átfogó folyamatban alakulnak ki.

A konfliktusok tipizálása A felek hatalmi pozíciója alapján: Laterális (azonos szakmai felkészültséggel és tekintéllyel rendelkező emberek között) Vertikális (a tekintély, hatalom, hatáskör különbsége a szereplők között igen nagy) Rendszerkonfliktus (a szervezet egyes részei között) Szituációk alapján: Szerep kétértelműség (bizonytalan helyzetek) Szaktekintély és hatalmi differenciák (főnök-beosztott viszony) Változó elvárások Változás a státuszban Változás a célokban A munka és szerepátfedés (két vagy több ember ugyanarra a munkára van kijelölve) Változások a munkamódszerben

Konfliktusok kezelése Elfojtás A hatalom és a tekintély alkalmazása. Nem oldja meg a konfliktust, alkalmazása esetenként mégis elkerülhetetlen. Szembesítés (együttműködés) A problémát kiteregetik, az érintettek őszintén beszélnek egymással. Eredménytelen lehet, ha álláspontjától egyik fél sem tágít. Elsimítás Gyakorlatilag tanácsadás. Ha mindkét féllel sikerül megértetni a másik fél szükségleteit, esetenként feloldáshoz vezethet. Kompromisszum Kooptálás Ha a nagyobb fél elnyeli a zajos, de gyengébb másikat, úgy hogy beveszi valamilyen vezető testületbe. Visszavonulás

Csoporton belüli konfliktusok A csoport tagjai közötti konfliktusok igen változatos formákban jelentkezhetnek. A csoportfejlődés kölcsönös elfogadási és döntéshozási fázisaiban általában felmerülnek nézeteltérések, melyek a csoportot hatástalanná és megosztottá tehetik. A vezetés célja nem az, hogy felszámolja a csoporton belüli konfliktust, hanem az, hogy olyan mértékre minimalizálja,hogy az egyéni és szervezeti célok elérését ne akadályozza.

A csoportok közötti konfliktus A csoportok közötti konfliktusok meghatározó tényezői: A korlátozott források Kommunikációs problémák Az érdekek és célok különbözősége A különböző felfogások és attitűdök A feladat tisztázottsága Vezetési stratégiák: Indirekt megközelítés Elkerülés Meggyőzés Közös problémamegoldás Direkt megközelítés Dominancia alkalmazása Kulcsfigurák eltávolítása Összhangba hozó célok keresése

Konfliktuskezelés- Thomas-Kilmann modell Konfliktushelyzet = két ember törekvései összeegyeztethetetlennek tűnnek. Két alapvető dimenzió: Önérvényesítés Együttműködés Konfliktusok kezelésének öt sajátos módja: Versengés, Elkerülés, Alkalmazkodás, Kompromisszumkeresés, Problémamegoldás Versengő Nyer/veszít Probléma-megoldó Nyer/nyer Önérvényesítés Kompromisszum Gyenge Erős Elkerülő Veszít/veszít Alkalmazkodó Veszít/nyer Gyenge Erős Együttműködés

Problémamegoldó konfliktuskezelés folyamata 1. A probléma felismerése A másik nézőpontjának megismerése Kérdések Meghallgatni Nem vitatkozni Érzelmek semlegesítése Munkára koncentrálni Az egyén elválasztása a viselkedésétől

Problémamegoldó konfliktuskezelés folyamata 2. Visszajelzés, újrafogalmazás Saját nézőpont elmondása Törekvés a közös megegyezésre Megoldáskeresés A megoldás nyomon követése

Köszönöm A Figyelmüket!