1 Informális tanulás a múzeumban: az INVITE- projekt a Kiss Pál Múzeumban Dr. Vadász István múzeumigazgató, a földrajztudomány kandidátusa Országos Múzeumandragógiai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Önsegítő Angol Nyelvi Tanulókör
Advertisements

A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Gayár Csilla, pénzügyi menedzser VÁTI Kht. Pécsi Területi Iroda DDOP Utólagos akadálymentesítés (Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz)
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
Hámoriné Váczy Zsuzsa. •Története: 1936-tól szakképzés, flexibilis szakmacsoportos oktatás, a gazdaság, mint megrendelő.
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
„Érdekérvényesítő képességek, kompetenciák fejlesztése, munkajogi és munkaügyi ismeretek gyarapítása, a szociális párbeszéd erősítése a víziközmű - és.
NYELVVÁLASZTÁS A 10B 10C. LEHETŐSÉGEK • EDDIGI NYELV FOLYTATÁSA 12. OSZTÁLY VÉGÉIG • ÚJ NYELV VÁLASZTÁSA ELŐREHOZOTT ÉRETTSÉGI UTÁN.
Aktuális pályázati lehetőségek
Kommunikáció fejlesztési koncepció Készítette: Juraszkó Péter, Oláh István, Szücs Mónika, Varga Tamás.
Kossuth Lajos Kéttannyelvű Fővárosi Gyakorló Műszaki Szakközépiskola
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Sajó-Bódva regionális hulladékgazdálkodási program
Mobilitás pályázatok Leonardo da Vinci
A külföldi továbbképzések módszertana, menedzsmentje, hasznosítása ( BI 2000 és BioGIS 2005 projektek) A Leonardo program mint a szakmai tanár(tovább)képzés.
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
Széchenyi István Gimnázium Nyitott nap negyedikeseknek november 27.
Tájékoztató TÁMOP-projektünk nyitórendezvényére Kalocsa, november 7. (Katona István ház) A Kalocsai Főegyházmegyei Levéltár gyűjteményére épülő,
Balassagyarmat, június 24. KKC-2007-V Támogatott hitel kezdő- és mikrovállalkozásoknak Mravcsik László,(MiFiN Zrt.) Vállalkozás- és Vidékfejlesztési.
KÖSZÖNTÖM A Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Tájékozódási Futásért Egyesület nevében.
Tehetségpont létrehozása
Szolnoki Evangélikus Gyülekezetért Alapítvány 5000 Szolnok, Verseghy park ,
SZEREP TANMŰHELY ESÉLYEGYENLŐSÉGI RENDEZVÉNY március 25. West Hungary Humán Szolgáltató Közhasznú Nonprofit Kft.
Minőségi oktatás létrehozása – Hátránykompenzáció közoktatási és kulturális szolgáltatások fejlesztésével és tartalmi modernizációjával Magyarhomorogon.
EKOP Elektronikus levéltár
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás feltételeinek megteremtése Vas megye közoktatási intézményeiben - TÁJÉKOZTATÓ -
Esélyegyenlőségen alapuló tehetség- felismerés, tehetséggondozás egy innovatív Észak-Pest megyei gimnáziumban (TÁMOP 3.4.4/B-08/2/KMR) Az Európai Unió.
A mai nap programja ig Köszöntő Polgármester Úr 5 perce Gyorsított tanév előkészítő információáradat ig integrációt segítő.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Világ – Nyelv, az idegennyelv-tudás fejlesztésének kormányprogramja. FPN Budapest, 2004.
Mit tesz az MNB a hazai lakosság pénzügyi kultúrájának fejlesztéséért? Dr. Simon András, kommunikációs igazgató Április 7.
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
„FoglalkoztaTárs-Társ a foglalkoztatásban” kiemelt projekt - TÁMOP / A kiemelt projekt célja Az innovatív és a tranzitfoglalkoztatási.
A szelektív gyűjtés helyzete, eredményei Kommunikációs kihívások
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás Egy kísérleti projekt tapasztalatai Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért 2010.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
1 Érettségi tájékoztató 2008 Érettségi tájékoztató február 8.
2009. május 12.Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom A múzeum, mint lehetséges felnőttképzési helyszín?! „Életen át tartó tanulás Biharban”
A Múzeumok és Látogatók Alapítvány felnőttképzési és konferencia programjai Országos Múzeumandragógia Konferencia május Széphalom.
2007 november 28.1 Szonda Ipsos-GfK Hungária országos rádióhallgatottsági mérés 2007 október ●MódszertanMódszertan ●15+ célcsoport 15+ célcsoport  ●15+
EGY SIKERES PROJEKT ISMÉRVEI ÖTLETTŐL A MEGVALÓSULÁSIG Vendler Balázs, ügyvezető.
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
14.30 Regisztráció Köszöntő – Vértes Tibor, elnök Megnyitó – L. Simon László, az Országgyűlés Kulturális és Sajtóbizottságának elnöke
ÉRDEKEGYEZTETÉS ÉRDEKKÉPVISELET
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Az OFA Kht. Civil Műhely Szakmai tanácsadás, információcsere, helyi és regionális foglalkoztatási partnerségek fejlesztése 1.Foglalkoztatási Civil Műhely.
TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY Október 30.. Tempus Közalapítvány tevékenységei Pályáztatás Képzés Tudásközpont.
„A szép tettek közösek…” Visszatekintés a projekt eddigi szakmai megvalósítására.
Határtalanul II. MédiaMánia határon innen és túl BGA-12-HA /13 Varró István Szakiskola, Szakközépiskola, Általános Iskola és Kollégium Karcag.
A NAKVI szaktanácsadási feladatai október 1-től Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid főigazgató ”A szaktanácsadás szervezeti átalakulása” Budapest, október.
Önkormányzati ASP központ felállítása projekt összefoglaló EKOP
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
Hogyan válasszunk iskolát, tudnivalók iskolaválasztás előtt! 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek tartandó értekezletre 8. évfolyamra járó tanulók szüleinek.
Tájékoztató 10. osztályosoknak
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
A tavalyi évben a nemzetközi játék keretei között diákjaink kedvenc meséinek kiválasztását, angol nyelvre történő fordítását és továbbítását kérték tőlünk,
PROJEKTNYITÓ május 18. MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA 4400 Nyíregyháza, Fazekas János tér 8. TÁMOP / Referencia-intézmények országos.
Szakmai beszámoló TÁMOP B-13/ Partnerség és hálózatosodás „Az iskola közös ügyünk” „Ki tud többet Szorgalmatosról?”
2013/14.. A megvalósítás éve számokban  11 partnerintézmény  összesen 330 óra  iskolánként 3x10 óra  kísérletek 4 természettudományos tárgyból  40.
Németország BESZÁMOLÓ 2014 Szakmai gyakorlat Németországban.
1 TÁMOP A-13/ A TÁMOP A-13/1 „Társadalmi partnerek kapacitásfejlesztése a Konvergencia Régióban” Pénzügyi tájékoztató
Megváltozott munkaképességűek és fogyatékkal élők foglalkoztatását elősegítő támogatások és módszerek Tatosné Takács Andrea december 18.
Társadalmi tudatformálás
Szakiskolai fejlesztési program
AZ IKSZ 50 ÓRÁJÁNAK INTÉZMÉNYI SZINTŰ TERVEZÉSE
Hallássérültek a könyvtárban
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

1 Informális tanulás a múzeumban: az INVITE- projekt a Kiss Pál Múzeumban Dr. Vadász István múzeumigazgató, a földrajztudomány kandidátusa Országos Múzeumandragógiai Konferencia, A Magyar Nyelv Múzeuma, Széphalom, május

2 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.A projekt-ötlet születése 2007: Grundtvig Learning Partnership felnőttképzési program megkeresés = „CYRIL: Culture in Your Region in Informal Learning” 1999: „Museum and Adult Education Are More: MUSAEAM” = egy korábbi, az Európai Unió Socrates programján belül támogatott projekt = múzeumi közművelődésre alapozott program a tárlatlátogató közönség mind erőteljesebb bevonására

3 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.1. A projekt célja: •A Tiszafüredre látogató/itt élő külföldiek többet ismerjenek meg a környék természeti és kulturális értékeiből úgy, hogy közben személyesen találkozhassanak a helybeliekkel •Találkozások: olyan intézményben, amely a környék kulturális örökségének letéteményese (=a Kiss Pál Múzeum: néprajz és helytörténet •Háttér a „kultúrák közötti találkozáshoz” = „múzeum és tanulás: együtt több”

4 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.2. A projekt neve: • INVITE alapvetően „meghívás” jelentéssel is használható, • de a projekt címe valójában egy mozaikszó= „Interkulturális Vendégfogadás, Tanulás és Együttműködés” magyarul az angol „Intercultural Voluntary Training and Education” kifejezés tartalmi megfelelője

5 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.3. Célcsoportok (3): •a Tiszafüredre és a környékre látogató külföldi turisták (potenciálisan – a Tisza-tó főszezonjában - kb főre/ közülük minimum 100 fő/év a múzeumlátogató •a Tiszafüreden és a környéken élő, ingatlannal rendelkező külföldiek ( potenciálisan kb család, közülük minimum 5-10 fő/év vendég) •az idegen nyelven beszélő, értő helybeliek (diákok, felnőttek) potenciálisan kb. 100 fő, közülük évente minimum 5-10 fő bevonható

6 Informális tanulás: az INVITE- projekt A projekt időtartama 3 év: •2007. május 15-től december 31-ig, de „fő idény” minden évben: május 15-augusztus A projekt-tevékenységek: •múzeumlátogatás (állandó és időszaki kiállítások, programok) •angol és német nyelven tárlatvezetés (diákok), júliustól augusztus közepéig 6-7 hétvégén: péntek, szombat •Felkészülés, együttműködés, „találkozás” (diák, pedagógus, múzeumi személyzet + külföldiek)

7 Informális tanulás: az INVITE- projekt 2. A projekt megszervezése, előkészítése: Az előkészítés és a felkészülés Igények: gyorsaság, rugalmasság, pótlólagos források, foglalkoztatás = a projekt gazda „ismérvei” = Tariczky Endre Helytörténeti-Helyismereti Alapítvány, fő feladata: múzeumtámogatás • Gyors döntés helyben, rugalmasság • Forrásbevonás (helyi pályázat) • Foglalkoztatás: AMK-kiskönyv (kiemelkedően közhasznú szervezet)

8 Informális tanulás: az INVITE- projekt A projekt-team megszervezése, (6 fő) • a kuratórium két, képviseleti joggal felruházott tagja (munkáltatói jogok gyakorlója) • a pénzügyi források felelőse (könyvelő): „ügyfélkapu”, havi jelentések • múzeumigazgató – mint projekt-felelős • felkészítő pedagógusok (2 fő: német és angol szakos kolléganők)

9 Informális tanulás: az INVITE- projekt A költségvetés: Kiadás: nagyon szerény összegekkel kell számolnunk, összesen Ft • Ft személyi kiadás (személyi kifizetés és közteherjegy), • szerény, összesen Ft vállalkozási kifizetés • egyéb dologi költségek (papír, nyomtatvány, stb) Bevétel: nincs (az alapítványnak, „közvetlenül”) Forrás: • önkormányzati támogatás ( Ft), • alapítványi önrész

10 Informális tanulás: az INVITE- projekt A felkészülés: • középiskola tanárok felkérése • diákok kiválasztása (jelentkezés, nyelvvizsga): 2007: 12 fő, 2008: 13 fő (átfedések: fő) • a munka (és a múzeum) megismertetése • „minta” tárlatvezetés (magyarul) • tárlatvezető szöveg megírása (magyarul) • fordítás (diákok végzik, konzultációk) • a szöveg, fordítás és az igények összevetése: max perc a „foglalkozás” a vendéggel • „próba” tárlatvezetés (német és angol nyelven: projekt-felelős, majd diákok, egymás előtt)

11 Informális tanulás: az INVITE- projekt „Próba” tárlatvezetés, június

12 Informális tanulás: az INVITE- projekt Egyéb előkészületi munkák: • programok hírelése (rádió, helyi tv, újság, leporello, stb) • alkalmi munkavállalói kiskönyv beszerzés segítése, • munkavédelmi és egyéb felkészítés • munkabeosztás elkészítése ( ) = összesen alkalommal kell egy-egy szezonban tárlatvezetést tartani és egyszerre két, különböző nyelven beszélő diáknak = egy-egy diák általában 3 alkalommal került beosztásra (nyelvenként 1-1 diák)

13 Informális tanulás: az INVITE- projekt 3. A projekt megvalósítása: A vendégek fogadása: • nyitvatartási időben a recepciós pultnál • névvel ellátott kis tábla • külön helyiség áll rendelkezésre (magnetofonra gyakorolnak: ez a felvétel megmarad a múzeumnak) • tényleges tárlatvezetés • „áramlási rend” szerinti haladás/vagy egyedi eljárások • egyéb lehetőségek felajánlása (filmnézés, ajándéktárgyak, stb)

14 Informális tanulás: az INVITE- projekt Német vendégek kalauzolása, július

15 Informális tanulás: az INVITE- projekt Projekt közben…. • Folyamatos kapcsolattartás ( ): heti beszámolók, beosztás figyelése „Augusztus 3-án és 4-én érdekesen alakult a forgalom. 3-án megérkeztek menetrend szerint a tiszafüredi flamandok: 12 felnőtt és 13 gyermek. A gyerekeknek a Füreden élő flandriai hölgy (Cristine) tartott anyanyelvükön vezetést, a felnőtt csoport angolos és németes részre oszlott. A németül beszélőket Pásztor Viki, az angolosokat Domokos Dóri kalauzolta, sikeresen.” (2007)

16 Informális tanulás: az INVITE- projekt Az első év értékelő megbeszélésén, augusztus

17 Informális tanulás: az INVITE- projekt A projekt folytatása az első év után • tapasztalt diákcsoport, újabb tanulók bevonása • állandósuló projekt-team, támogatási mechanizmus • új szolgáltatás (magyar nyelvű dákt- tárlatvezetés) • javuló PR munka (hatoldalas, háromnyelvű - magyar, angol és német - színes leporelló • kapcsolat az idegenforgalom szolgáltatóival

18 Informális tanulás: az INVITE- projekt „Váratlan fejlemények”: • nyelvtanfolyam „segítése” (felnőtt, németet tanuló magyar csoport kalauzolása) • a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium „World of Differences” LLL projektjében külföldi tanárok fogadása és tárlatvezetés a múzeumban (2008. novemberében) = Három török, három spanyol, két német és egy angol pedagógust fogadott három diák (2 angolos és 1 németes – és magyar kísérőik..)

19 Informális tanulás: az INVITE- projekt „Múzeum és német…együtt, de nehéz…” (németet tanuló felnőttek)

20 Informális tanulás: az INVITE- projekt Egy nem egyszerű fordítási feladvány….

21 Informális tanulás: az INVITE- projekt Külföldi tanárok egy csoportja a vendéglátókkal, 2008

22 Informális tanulás: az INVITE- projekt 5. Az INVITE-projekt eddigi tapasztalatai: • Két év alatt külföldi és közel 130 hazai látogatónak diák tárlatvezetés • két évben kétszer 6 hétben, 29 napon át összesen 36 alkalommal tartott külföldiek, illetve 16 alkalommal magyar vendégek részére • A külföldiek jobban megismerhettek bennünket • a fiatalok igazi kommunikációs környezetben gyakorolhatták, fejleszthették angol vagy német nyelvtudásukat

23 Informális tanulás: az INVITE- projekt • a kommunikációs tréning lehetősége így Tiszafüredre a diákok számára „házhoz jött” • a diákok jobban megismerték lakóhelyüket • a múzeumot többen megismerték • növekedett a látogatók száma • növekedtek bevételeink • bővültek kapcsolataink • gyarapodott a gyűjteményünk (fotók, filmek, magnetofon-felvételek)

24 Dr. Vadász István múzeumigazgató Kiss Pál Múzeum, Tiszafüred Tel: 59/ Köszönöm a megtisztelő figyelmet!