1 Informális tanulás a múzeumban: az INVITE- projekt a Kiss Pál Múzeumban Dr. Vadász István múzeumigazgató, a földrajztudomány kandidátusa Országos Múzeumandragógiai Konferencia, A Magyar Nyelv Múzeuma, Széphalom, május
2 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.A projekt-ötlet születése 2007: Grundtvig Learning Partnership felnőttképzési program megkeresés = „CYRIL: Culture in Your Region in Informal Learning” 1999: „Museum and Adult Education Are More: MUSAEAM” = egy korábbi, az Európai Unió Socrates programján belül támogatott projekt = múzeumi közművelődésre alapozott program a tárlatlátogató közönség mind erőteljesebb bevonására
3 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.1. A projekt célja: •A Tiszafüredre látogató/itt élő külföldiek többet ismerjenek meg a környék természeti és kulturális értékeiből úgy, hogy közben személyesen találkozhassanak a helybeliekkel •Találkozások: olyan intézményben, amely a környék kulturális örökségének letéteményese (=a Kiss Pál Múzeum: néprajz és helytörténet •Háttér a „kultúrák közötti találkozáshoz” = „múzeum és tanulás: együtt több”
4 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.2. A projekt neve: • INVITE alapvetően „meghívás” jelentéssel is használható, • de a projekt címe valójában egy mozaikszó= „Interkulturális Vendégfogadás, Tanulás és Együttműködés” magyarul az angol „Intercultural Voluntary Training and Education” kifejezés tartalmi megfelelője
5 Informális tanulás: az INVITE- projekt 1.3. Célcsoportok (3): •a Tiszafüredre és a környékre látogató külföldi turisták (potenciálisan – a Tisza-tó főszezonjában - kb főre/ közülük minimum 100 fő/év a múzeumlátogató •a Tiszafüreden és a környéken élő, ingatlannal rendelkező külföldiek ( potenciálisan kb család, közülük minimum 5-10 fő/év vendég) •az idegen nyelven beszélő, értő helybeliek (diákok, felnőttek) potenciálisan kb. 100 fő, közülük évente minimum 5-10 fő bevonható
6 Informális tanulás: az INVITE- projekt A projekt időtartama 3 év: •2007. május 15-től december 31-ig, de „fő idény” minden évben: május 15-augusztus A projekt-tevékenységek: •múzeumlátogatás (állandó és időszaki kiállítások, programok) •angol és német nyelven tárlatvezetés (diákok), júliustól augusztus közepéig 6-7 hétvégén: péntek, szombat •Felkészülés, együttműködés, „találkozás” (diák, pedagógus, múzeumi személyzet + külföldiek)
7 Informális tanulás: az INVITE- projekt 2. A projekt megszervezése, előkészítése: Az előkészítés és a felkészülés Igények: gyorsaság, rugalmasság, pótlólagos források, foglalkoztatás = a projekt gazda „ismérvei” = Tariczky Endre Helytörténeti-Helyismereti Alapítvány, fő feladata: múzeumtámogatás • Gyors döntés helyben, rugalmasság • Forrásbevonás (helyi pályázat) • Foglalkoztatás: AMK-kiskönyv (kiemelkedően közhasznú szervezet)
8 Informális tanulás: az INVITE- projekt A projekt-team megszervezése, (6 fő) • a kuratórium két, képviseleti joggal felruházott tagja (munkáltatói jogok gyakorlója) • a pénzügyi források felelőse (könyvelő): „ügyfélkapu”, havi jelentések • múzeumigazgató – mint projekt-felelős • felkészítő pedagógusok (2 fő: német és angol szakos kolléganők)
9 Informális tanulás: az INVITE- projekt A költségvetés: Kiadás: nagyon szerény összegekkel kell számolnunk, összesen Ft • Ft személyi kiadás (személyi kifizetés és közteherjegy), • szerény, összesen Ft vállalkozási kifizetés • egyéb dologi költségek (papír, nyomtatvány, stb) Bevétel: nincs (az alapítványnak, „közvetlenül”) Forrás: • önkormányzati támogatás ( Ft), • alapítványi önrész
10 Informális tanulás: az INVITE- projekt A felkészülés: • középiskola tanárok felkérése • diákok kiválasztása (jelentkezés, nyelvvizsga): 2007: 12 fő, 2008: 13 fő (átfedések: fő) • a munka (és a múzeum) megismertetése • „minta” tárlatvezetés (magyarul) • tárlatvezető szöveg megírása (magyarul) • fordítás (diákok végzik, konzultációk) • a szöveg, fordítás és az igények összevetése: max perc a „foglalkozás” a vendéggel • „próba” tárlatvezetés (német és angol nyelven: projekt-felelős, majd diákok, egymás előtt)
11 Informális tanulás: az INVITE- projekt „Próba” tárlatvezetés, június
12 Informális tanulás: az INVITE- projekt Egyéb előkészületi munkák: • programok hírelése (rádió, helyi tv, újság, leporello, stb) • alkalmi munkavállalói kiskönyv beszerzés segítése, • munkavédelmi és egyéb felkészítés • munkabeosztás elkészítése ( ) = összesen alkalommal kell egy-egy szezonban tárlatvezetést tartani és egyszerre két, különböző nyelven beszélő diáknak = egy-egy diák általában 3 alkalommal került beosztásra (nyelvenként 1-1 diák)
13 Informális tanulás: az INVITE- projekt 3. A projekt megvalósítása: A vendégek fogadása: • nyitvatartási időben a recepciós pultnál • névvel ellátott kis tábla • külön helyiség áll rendelkezésre (magnetofonra gyakorolnak: ez a felvétel megmarad a múzeumnak) • tényleges tárlatvezetés • „áramlási rend” szerinti haladás/vagy egyedi eljárások • egyéb lehetőségek felajánlása (filmnézés, ajándéktárgyak, stb)
14 Informális tanulás: az INVITE- projekt Német vendégek kalauzolása, július
15 Informális tanulás: az INVITE- projekt Projekt közben…. • Folyamatos kapcsolattartás ( ): heti beszámolók, beosztás figyelése „Augusztus 3-án és 4-én érdekesen alakult a forgalom. 3-án megérkeztek menetrend szerint a tiszafüredi flamandok: 12 felnőtt és 13 gyermek. A gyerekeknek a Füreden élő flandriai hölgy (Cristine) tartott anyanyelvükön vezetést, a felnőtt csoport angolos és németes részre oszlott. A németül beszélőket Pásztor Viki, az angolosokat Domokos Dóri kalauzolta, sikeresen.” (2007)
16 Informális tanulás: az INVITE- projekt Az első év értékelő megbeszélésén, augusztus
17 Informális tanulás: az INVITE- projekt A projekt folytatása az első év után • tapasztalt diákcsoport, újabb tanulók bevonása • állandósuló projekt-team, támogatási mechanizmus • új szolgáltatás (magyar nyelvű dákt- tárlatvezetés) • javuló PR munka (hatoldalas, háromnyelvű - magyar, angol és német - színes leporelló • kapcsolat az idegenforgalom szolgáltatóival
18 Informális tanulás: az INVITE- projekt „Váratlan fejlemények”: • nyelvtanfolyam „segítése” (felnőtt, németet tanuló magyar csoport kalauzolása) • a tiszafüredi Kossuth Lajos Gimnázium „World of Differences” LLL projektjében külföldi tanárok fogadása és tárlatvezetés a múzeumban (2008. novemberében) = Három török, három spanyol, két német és egy angol pedagógust fogadott három diák (2 angolos és 1 németes – és magyar kísérőik..)
19 Informális tanulás: az INVITE- projekt „Múzeum és német…együtt, de nehéz…” (németet tanuló felnőttek)
20 Informális tanulás: az INVITE- projekt Egy nem egyszerű fordítási feladvány….
21 Informális tanulás: az INVITE- projekt Külföldi tanárok egy csoportja a vendéglátókkal, 2008
22 Informális tanulás: az INVITE- projekt 5. Az INVITE-projekt eddigi tapasztalatai: • Két év alatt külföldi és közel 130 hazai látogatónak diák tárlatvezetés • két évben kétszer 6 hétben, 29 napon át összesen 36 alkalommal tartott külföldiek, illetve 16 alkalommal magyar vendégek részére • A külföldiek jobban megismerhettek bennünket • a fiatalok igazi kommunikációs környezetben gyakorolhatták, fejleszthették angol vagy német nyelvtudásukat
23 Informális tanulás: az INVITE- projekt • a kommunikációs tréning lehetősége így Tiszafüredre a diákok számára „házhoz jött” • a diákok jobban megismerték lakóhelyüket • a múzeumot többen megismerték • növekedett a látogatók száma • növekedtek bevételeink • bővültek kapcsolataink • gyarapodott a gyűjteményünk (fotók, filmek, magnetofon-felvételek)
24 Dr. Vadász István múzeumigazgató Kiss Pál Múzeum, Tiszafüred Tel: 59/ Köszönöm a megtisztelő figyelmet!