Eszenyiné dr. Borbély Mária, Debreceni Egyetem Informatikai Kar

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Jogszociológia 4. előadás november 13. Uszkiewicz Erik
Advertisements

Digitális írástudás, digitális műveltség
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Az információs társadalom helyzete Magyarországon
GfK Custom ResearchTalpra, magyar! Bacher János2010/03/03 Talpra, magyar! Számokban a sport fogyasztásról Bacher János GfK Hungária.
Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
AZ EPICT TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS HATÁSVIZSGÁLATA IKT-METRIA FELVÉTELEK ALAPJÁN Az IKT-metria mérőeszköz.
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
Nemzetközi Médiakonferencia Nemzetközi Gyermekmentő Szolgálat
ECDL – Az elmúlt 15 év Várallyai László.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
TIOP / „A minőségi szolgáltatás feltételeinek megteremtését és a Vas megyei tudásvagyon egyenlő esélyű hozzáférését támogató informatikai.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Genertel sajtótájékoztató – az NRC kutatási adatai június 9.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
GfK Hungária-Szonda Ipsos Internet Audience Research IV. negyedév időszakban végzett felmérés alapján készült A Magyar Online (Hajdú Online – Szabolcs.
Határtalan Európa? Projekt összefoglaló Alattyányi István Szabadka, Borderless EUR Zárókonferencia HUSRB/1002/222/159.
VI. Interaktív Tábla Konferencia
IKT az oktatásban február 25. Körmendy Zsolt
V. ETR Konferencia április Dr Majó Zoltán, egyetemi adjunktus
NJSZT Közgyűlés május 13. NJSZT KÖZGYŰLÉS május 13.
A vidékfejlesztéstől az öko-turizmusig a Nyugat-dunántúli régióban Határmentiségtől az integrált határrégióig Sopron április 06.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
Szociális szervezetek információs társadalmi pozíciója – kutatási beszámoló – Székely Levente INFONIA Alapítvány
TDM Szakmai Nap november 21.
10 állítás a gyerekek internethasználatáról
COMENIUS PROGRAM.  „Egész életen át tartó tanulás programja“  Iskolák nemzetközi együttműködése Mi is az a Comenius?
EU alapismeretek E-Learning.
"Kulturális valóságismeret és EKF Pécs, november A használói elégedettséget befolyásoló tényezők egyetemi könyvtári környezetben Eszenyiné.
Információs társadalom és a társadalmi egyenlőtlenségek Tausz Katalin.
Mihályi Balázs: Térképek az információs társadalomban Térképek az információs társadalomban.
Még ma is – amikor szinte minden családban van számítógép, sokak számára még ismeretlen a digitális írásbeliség, nem képesek bekapcsolni a számítógépet.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Borbély-Pecze Tibor Bors Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH A jelenlegi magyar munkaerő- piaci helyzet Borbély-Pecze Tibor Bors, Ph.D. Szakmai tanácsadó ÁFSZ-FSZH.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Kósa Éva : VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Médiapolisz lakói I. Közvetítő faktorok.
Élet a Ságvári Bence digitális VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. ökoszisztémában kisgyerekként...
VII. Nemzetközi Médiakonferencia „A média hatása a gyermekekre és fiatalokra" szeptember Balatonalmádi Fiatal group leaderek Facebook használati.
László Miklós Legutolsó dolog, amit megtudsz egy könyv írása közben az, hogy mivel kellett volna kezdened v 1.0 A kutatási sorozat a múlt és jelen kontextusában.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
Ismerje meg a Napi Gazdaság olvasóit! május 27.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A tudás értéke Nyelvtudás, közgazdasági és természettudományos tájékozottság Európában Lannert Judit.
„Családtámogatások, rugalmas munkavégzési formák és társadalmi kohézió” műhelykonferencia Budapest, november 24. Dr. Pulay Gyula, főigazgató, ÁSZ.
GLOBAL CORRUPTION BAROMETER 2009 Globális Korrupciós Barométer Közvéleménykutatás az emberek korrupcióval kapcsolatos tapasztalatairól június 3.
1 Foglalkoztatási kihívások (1), avagy mitől beteg a magyar gazdaság és a társadalom LIGA REGIONÁLIS TANFOLYAM 2010.OKTÓBER 5-6 HAJÓS Dr. Szabó Imre VDSzSz/LIGA.
Pankász Balázs PTE FEEK Munkapszichológia és Ergonómia Tanszék
Nevelési Tudásdepó Csík Tibor projektmenedzser. Az országos lelőhely-nyilvántartás számára rekordok Magyar közoktatás tankönyvei Gyermek- és ifjúsági.
„Digitális erőd – információkereső kalandjáték a reneszánsz témakörében ” Készítette: Tóth Krisztina.
Miért jó az informatika a hallássérülteknek?
IKT struktúra.
ELEMÉR
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kissné Bencze Katalin Nemzeti Erőforrás Minisztérium június 18.
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
Szélessávú tervek és akciók
Jogi informatika, 2. előadás Az információs társadalom lényegi ismérvei és egyes modelljei szeptember 21. Témakörök: 1.Az IT-ről általában 2.Az IT.
Tanulói elégedettségvizsgálat ismertetése HJK
Kompetencia mérés eredményei 2006 Készítette: Mészáros-Vásárhely Katalin.
1. Melyik jármű haladhat tovább elsőként az ábrán látható forgalmi helyzetben? a) A "V" jelű villamos. b) Az "M" jelű munkagép. c) Az "R" jelű rendőrségi.
A N emzetközi Gy ermekmentő Sz olgálat Magyar Egyesület pápai számítógépes klubjának Safer Internet tevékenysége és megvalósulási formái Készítette: Nagy.
DETEP-es hallgatónak lenni megtiszteltetés
A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.
Európa regionális földrajza
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
Hajós Katalin Budapest, június 5.
Áttekintés a mozgóképes tartalomfogyasztás átalakulásáról Magyarországon és a CEE régióban.
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
INFORMATIKA december 3. E1 előadó 2. alkalom
Előadás másolata:

Eszenyiné dr. Borbély Mária, Debreceni Egyetem Informatikai Kar Digitális írástudás, digitális kompetenciák a statisztika tükrében Eszenyiné dr. Borbély Mária, Debreceni Egyetem Informatikai Kar XX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál, Tartalmak a digitális térben ­- digitális jelen-lét, Budapest, 2013. április 19.

1997. évi CXL. törvény a muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről 55. § (1) A nyilvános könyvtár alapfeladatai: g)62 a könyvtárhasználókat segíti a digitális írástudás, az információs műveltség elsajátításában, az egész életen át tartó tanulás folyamatában

Környezeti tényezők: Egyéni kompetenciák: 2010 Digitális Agenda 2. Az alap használathoz szükséges jártasságok Alapszintű számítógép használat és jártasság Alapszintű internet használat és jártasság 3. Az élethelyzetnek megfelelő aktív alkalmazások Munka/hivatás Tanulás Kommunikáció Társadalmi érintkezés Szabadidő Közösségi háló 4. Személyes attitűdök Kritikus, megfontolt használat Felelős használat Jogi és etikai szempontok Magabiztos használat Kreatív használat Környezeti tényezők: 1. Hozzáférés az IKT -hoz Számítógépek Internet Okos telefonok Tabletek

EU27-ek számítógép használata 2011 – Eurostat

EU27-ek számítógép használata 2011 – Eurostat

Eurostat: alap számítógépes jártasság szintjei fájl vagy mappa másolása vagy mozgatása; másolás és beillesztés alkalmazásával információ másolása és mozgatása egy dokumentumon belül alapvető aritmetikai műveletek (összeadás, kivonás, szorzás, osztás) alkalmazása táblázatkezelőben fájlok tömörítése új eszközök hozzáadása és installálása, például nyomtató vagy modem számítógépes program írása speciális programozási nyelven. Alacsony szintű alapvető számítógépes jártasság: Ide azok a személyek tartoznak, akik 1-2 számítógép-függő feladatot hajtottak már végre a felsoroltakból. Közepes szintű alapvető számítógépes jártasság: 3 vagy 4 számítógép használathoz kapcsolódó feladatot teljesítők csoportja. Magas szintű alapvető számítógépes jártasság: 5 vagy 6 tényezőt megvalósítók csoportja

EU27-ek átlaga alapján a legkisebb csoport az alacsony szinten állóké, és a magas szinten állók száma meghaladja a közepes szinten állókét. A magas szinten állók aránya legnagyobb a finn, luxemburgi, osztrák, svéd, észt, litván és spanyol használók között, de az utolsó három országban kevesebb a számítógépet használók száma. Hollandiában többen állnak közepes, mint magas szinten. Románia és Bulgária a jártassági szintek szerkezetében is lemaradást mutat, az alacsony szinten állók száma meghaladja a magas szinten állókét.

Magyarország eredményei EU átlag körüliek, a magas szinten állók aránya átlag feletti. Az alacsony szinten állók száma stagnál vagy csökken,a közepes szinten állók száma mérsékelten, a magas szinten állók száma erőteljesebben nő.

A legáltalánosabban végzett tevékenység a fájlok és mappák mozgatása, másolása, majd ezt követik a táblázatkezelő használata során végrehajtott alapvető aritmetikai műveletek mindkét vizsgált életkori csoportban. A köztük lévő digitális írástudásbeli különbség egyértelmű, de nem annyira jelentős, hogy digitális szakadékról beszéljünk, helyesebbnek tűnik digitális résnek hívni ezt a jelenséget. Számítógépes prezentáció, valamint számítógépes program készítésében a teljes életkori csoport lemaradása még jelentősebb, de ezeken a területeken a fiatal korcsoport sem nyújt kimagasló teljesítményt.

Az alapvető műveletek terén a magyarok, különösen a fiatalok felkészültsége meghaladja az EU átlagot. DE: a fájlok, mappák kezelésében elért érték a 15-17. helyre elég a fiatal, a 12. helyre a 16-74 éves korosztályban. A táblázatkezelésben a 16-24 évesek a 6. helyen, a 16-74 évesek pedig a 11. helyen állnak. A számítógépet használó 16-24 év közötti magyar fiatalok 25%-a írt már számítógépes programot, ez lényegesen jobb arány, mint az EU27-ek átlaga. Ezen a téren a fiatal korosztály alapján az 5., a teljes életkori csoportot tekintve pedig az alacsony érték ellenére is a 7. helyen állunk. Az informatikai végzettségűek aránya az egyetemet végzettek körében Magyarország 2,0%-ról 3,4%-ra nőtt 2005-2009 között. A programozási rangsorban előttünk álló országok közül Ausztriában a 2009-ben végzettek 5,6%-a, Spanyolországban 5,1%-a volt informatikus.

Magyarországon a generációs rés az EU27 átlagát meghaladó, az országok rangsorában ezzel az értékkel mindössze a 18. helyen állunk. DE: a kis korosztályos rés nem jelent feltétlenül széleskörű digitális jártasságot. Bulgária a 6. , Románia pedig a 8. helyen áll, de ennek az a magyarázata, hogy mindkét vizsgált életkori csoportban a leggyengébb értékekkel rendelkeznek. Az EU27-ek átlagánál kisebb generációs réssel bíró összes többi ország esetében viszont már igaz, hogy a lakosság egésze általánosan jó szinten birtokolja a digitális írástudást.

A fiatal korosztály összesített pontszáma alapján Magyarország a 15 A fiatal korosztály összesített pontszáma alapján Magyarország a 15. A generációk közötti jelentős eltérés és a fiatal korosztály viszonylagos gyenge helyezése az EU27-ek rangsorában arra enged következtetni, hogy a magyar fiatalok fejlődése a számítógépes jártasság megszerzésében viszonylag lassú, az idősebb korosztály lemaradása pedig még mindig jelentős.

Eurostat: alap internet használat és jártasság szintjei internetes keresők használata információkereséshez e-mail küldése csatolt fájlokkal üzenetek küldése chat-szobába vagy egyéb online társalgási fórumra internetes telefonálás fájlmegosztás, filmek, zenék cseréje weblap-szerkesztés. Alacsony szintű alapvető internetes jártasság: Ide azok a személyek tartoznak, akik 1-2 internetes feladatot hajtottak már végre a felsoroltakból. Közepes szintű alapvető internetes jártasság: 3 vagy 4 internet használathoz kapcsolódó feladatot teljesítők csoportja. Magas szintű alapvető internetes jártasság: 5 vagy 6 tényezőt megvalósítók csoportja a hat felkínált lehetőségből.

Az internetes jártasság 2011-es szintjei és a használat elterjedtsége szerint a legszélesebb körű internet használat Svédországot, Hollandiát, Dániát és Luxemburgot jellemzi. Az Eurostat legfrissebb, 2012. decemberi jelentése is ugyanezekről az országokról állapítja meg, hogy háztartásaiknak több mint 90%-a rendelkezik internet hozzáféréssel. Bulgária, Görögország és Románia esetében ez a szám alig haladja meg az 50%-ot.

Az internet használók legnagyobb csoportja a közepes jártassági szinten áll az EU27-ek legfejlettebb internet kultúrájú országaiban is, és ez jellemzi a nagy átlagot, beleértve Magyarországot is. Romániában, ahol a legkisebb az internetezők száma, a használók legnagyobb csoportja az alacsony jártassági szintet éri el.

Nemzeti karaktert tükröző internet használat kibontakozása Eurostat: 2012-es internet használat 2012-ben az EU27-ek országaiban a legátalánosabban végzett internetes tevékenység az elektronikus levelezés és az internetes keresők használata volt, az előbbit az internet-használók 89%-a, az utóbbit pedig 83%-uk végezte a megkérdezést megelőző három hónapban. 2012-ben az EU27-ek háztartásainak 72%-a rendelkezett szélessávú internet eléréssel. 2012-es tevékenységlista: Online hírek-és újságolvasás, üzenet küldése a közösségi médiába, internetes bankolás, utazás és szállásszolgáltatás igénybevétele és weboldal vagy blog készítése. Nemzeti karaktert tükröző internet használat kibontakozása

Online hírek-és újságolvasás Országok A tevékenységet használók aránya A háztartások szélessávú internet kapcsolata EU27 61% 72% Litvánia 92% Észtország 91% 74% Magyarország 86% 68% Franciaország 38% 77%

Üzenet megosztás közösségi oldalakon Országok A tevékenységet használók aránya A háztartások szélessávú internet kapcsolata EU27 52% 72% Hollandia 70% 83% Svédország 58% 87% Portugália 75% 60% Franciaország 40% 77% Németország 42% 82%

Online hírek-és újságolvasás Üzenet megosztás közösségi oldalakon A háztartások szélessávú internet hozzáférésének kiterjedtsége és a vizsgált élethelyzetnek megfelelő aktív alkalmazások között nincs egyértelmű kapcsolat. A markáns eltérések magyarázata a nemzeti karakterekben, a kulturális szokásokban, stb. kereshetők. A franciák körében az online hírolvasás népszerűtlenségére magyarázat lehet az életmódjukba szervesen beépülő kávéházi kultúra. A magyar internet használók nagy tábora olvassa az online híreket, de hol tesszük mindezt, ha háztartásaink internet hozzáférése nem ad erre magyarázatot?

Internetes banki tevékenység Országok A tevékenységet használók aránya A háztartások szélessávú internet kapcsolata EU27 54% 72% Finnország 91% 85% Észtország 87% 74% Dánia 86% Hollandia 83% Svédország

Az egyes országok háztartásainak szélessávú internet hozzáférési adatait korrelációba állítva a lakosság internetes banki tevékenyégének adatsorával szignifikáns, nagyos magas korrelációs együtthatót kapunk.

Online utazási szolgáltatások, szállásfoglalás Országok A tevékenységet használók aránya A háztartások szélessávú internet kapcsolata EU27 50% 72% Finnország 69% 85% Németország 62% 82% Dánia 60% Írország 61% 65% Svédország 58% 87% Csehország 68% Spanyolország 67%

Az egyes országok háztartásainak szélessávú internet hozzáférési adatait korrelációba állítva a lakosság internetes utazási szolgáltatások használati adatsorával szignifikáns, magas korrelációs együtthatót kapunk. A magyar internet használóknak mindössze negyede vesz igénybe online utazási szolgáltatásokat, míg az EU átlag 50%, ugyanakkor a háztartásaink szélessávú internet hozzáférésének mértéke alig marad az EU átlag alatt. (68%)

Weboldalak és blogok készítése Weboldalak és blogok készítésében a hollandok után a második helyen állunk a tagállamok rangsorában. A hollandoknak 17%-a, a magyaroknak 16%-a készít weboldalt vagy blogot, az EU27 átlag pedig mindössze 9%.Magyarország teljesítménye nem meglepő, hiszen a számítógépes jártasság területei közül is a programozás eredménye volt a legerősebb, ezzel hazánk az európai élmezőnybe tartozik.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Eszenyiné dr. Borbély Mária Debreceni Egyetem Informatikai Kar Könyvtárinformatika Tanszék E-mail: borbely.maria@inf.unideb.hu