Hajók gépészeti berendezései Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók gépészeti berendezései Főgép: tartós üzem, nagy teljesítmény → diesel motor (gőzturbina 10 000 kW-tól) Teljesítmény [kW] Ütemszám Fordulatszám [1/s] Hajtás Irányváltás 500 4 10-15 lassító áttétel irányváltó 1000- 3-5 közvetlen reverzált motor 4000- 2 1-3 Hűtés közvetett (külső vízzel, hőcserélőn keresztül, + kenőolaj, tolócsapágy hűtésre is) Indítás 1-3 MPa levegővel (légtartályból, 2 kompresszor termeli, 10-15 indítást biztosít) Üzemolaj napitartályból (tankoktól szivattyúval, adagolóhoz gravitációsan, vízkiválás) Kenőolaj zárt körben (forgattyúházból szivattyú, szűrő, ülepítő, szeparátor, hőcserélő) Közlekedéstechnika II. Hajók
Hajók gépészeti berendezései Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók gépészeti berendezései Tengelyrendszer : toló tengely - (közbenső tengely) - csavartengely 1: csavartengely, 2: tolótengely, 3: közbenső tengely 4: tönkcső, 5: bakcsapágy, 6: tömszelence, 7: tolócsapágy, 8: merev tengelykapcsoló, 9: fordulatszám-csökkentő/(irányváltó), 10: rugalmas tengelykapcsoló, 11: tartócsapágy, 12: vízmentes válaszfal, 13: motor Közlekedéstechnika II. Hajók
Hajók gépészeti berendezései Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók gépészeti berendezései Hajócsavar: agy + szárnyak Jellemzők: átmérő (D), agyátmérő (d), d/D = 0,16-0,18 (állítható: 0,28-0,40) szárnyak száma (2)4-5(7) szárny profilja szárnymetszet alakja emelkedése beállítási szöge (állandó) megfúvási sebesség Szárnymetszetre ható erők toló erő kerületi erő Kavitáció ! Közlekedéstechnika II. Hajók
Hajók gépészeti berendezései Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók gépészeti berendezései Segédüzem: a hajó áramellátására (változó igények) áramfejlesztő gépcsoport + főgépről hajtott generátor (10-50 kW) Csővezetékek Gépüzemhez: üzemanyag, kenőolaj, hűtővíz, indító levegő, kipufogó gáz Hajótesthez: fenékvíz, ballasztvíz, tűzoltó Kommunális: ivóvíz, használati víz, szennyvíz, fűtés, szellőzés Fedélzeti gépek kikötéshez, rakodáshoz Horgonyberendezés (lánckamra, vezetőelemek, csörlő szalagfékkel) Kötélcsörlők (vízszintes vagy függőleges tengelyű) Rakodó berendezések (árbocdaru, forgó daru, csónak daru, raktártető mozgató) Közlekedéstechnika II. Hajók
Hajók kormányzása Passzív kormányok Aktív kormányok Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók kormányzása Kormányberendezések mechanikus, elektronikus vagy hidraulikus mozgatás Passzív kormányok Aktív kormányok kapu, kiegyensúlyozott, csuklós (Schilling, Flettner) Hitzler, Jenchel Pleugel, Kort-gyűrű Voith-Schneider propeller, (vízsugárhajtás) Közlekedéstechnika II. Hajók
Kormánylapáton ébredő erők Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók kormányzása Előremenetben N A kormányzás elmélete Fy kormányerő F Kormánylapáton ébredő erők φ v fékező erő FX -v a E Hátramenetben b -Fx Tengely elhelyezésének szempontjai: -Fy ha (b - a) ≤ 0 → labilis kormány (visszaállításhoz kell erő) (b - a) értéket alacsonyan tartani, egyébként nehéz kitéríteni → túlegyensúlyozott Φ=90° Φ=5° Φ=45° A kitérítési szög (φ) hatása: lehatárolás: 30-35 ° N=min Fy=0 Fx=Fy Közlekedéstechnika II. Hajók
A hajó fordulási fázisai Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Horváth Gábor Hajók kormányzása A hajó fordulási fázisai Közlekedéstechnika II. Hajók