Költségvetés bevételei Adórendszer

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Winkler Gyula, európai parlamenti képviselő
Advertisements

RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. Belső erőforrások a pénzügyekben és az adózásban Kalocsai Zsolt, vezérigazgató RSM DTM Hungary.
A magyar gazdaság versenyképessége Vojnits Tamás április 2.
GKI Zrt., Bér- és bérteher-reform Akar László vezérigazgató március 10.
SZJA 2011 avagy az „adóforradalom” Dr. Vámosi-Nagy Szabolcs c. egyetemi docens Ernst & Young igazgató november 19.
Készítette: Sallai Katalin
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
Az egészségügy finanszírozásának problémái Adalékok a járulékreform kéréseihez Dr. Kincses Gyula ESKI.
IX. Adójogi Konferencia, Tapolca, ápr Mihályi Péter A magyar járulékrendszer problémái.
Gazdasági várakozások, a kis- és közepes vállalkozások helyzete Makó Ágnes – Tóth István János MKIK GVI Korrekt Partner Védjegy második ünnepélyes díjátadása.
Személyi jövedelemadó & Általános forgalmi adó Sándor Zoltán 2010/2011/2.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
Az APEH-hoz benyújtott bevallások adatai alapján
Az adórendszerek és az adóigazgatás fejlődésének tendenciái az OECD országokban, és az ezzel kapcsolatos hazai teendők (2005)
Vállalatfinanszírozás
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
Felsőfokú szakképzés Csorba László
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
A magyar gazdaság Dr. Veres János pénzügyminiszter október 13.
Hol is állunk? Hamecz István A Közgazdasági és monetáris politikai szakterület vezetője február 2.
NOVÁK TAMÁS Nemzetközi Gazdaságtan X.
Gazdasági Informatika II. 2006/2007. tanév II. félév.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
A magyar költségvetés kiadási szerkezete nemzetközi összehasonlításban
Fiskális Politika Államháztartás - központi költségvetés - társadalombiztosítási alapok - egészségbiztosítási alap - nyugdíjbiztosítási alap - elkülönített.
Az egykulcsos adó bevezetésének várható hatásai
Kis- és középvállalkozások adózási, gazdálkodási környezetének 2006-os, illetőleg középtávú változásai Dr. Katona Tamás politikai államtitkár Pénzügyminisztérium.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Biztonságot az alkalmi munkából élőknek! Az alkalmi munka után fizetett közterhek csökkentése.
Kormányszóvivői tájékoztató. Öt éves adócsökkentés Dr. Veres János pénzügyminiszter szeptember 19.
Államtalanítás vagy álomtalanítás Az állam szerepének és az adórendszer újragondolása Magyarországon Jaksity György.
© 2004 KPMG LLP, a UK limited liability partnership and the UK member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. The KPMG logo.
1 Adóterhelés és a hazai gazdaság nemzetközi versenyképessége Halász Anita tudományos munkatárs ICEG Európai Központ Az EU-csatlakozás és a hazai gazdaság.
Válságkezelés eredményei, lehetőségek a válság után december 3. Dr. Oszkó Péter pénzügyminiszter.
Szép esténk lesz…? Varga Mihály október 14. Fidesz- Magyar Polgári Szövetség Országgyűlés Képviselőcsoport Gazdasági Kabinet FIDESZ GAZDASÁGI KABINET.
RSM DTM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. A személyi jövedelemadó évi változásai Lucz Zoltánné főosztályvezető Pénzügyminisztérium.
Válság felé sodródik a magyar gazdaság A gazdaság állapota 4 Tovább csökkent a gazdasági növekedés, a legfrissebb adatok szerint 2,4 %-ra esett vissza.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Foglalkoztatáspolitika és makrogazdasági stabilitás Herczeg Attila Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium szeptember 8.
Kibontakozás helyett gazdasági káosz Az Orbán-kormány gazdaságpolitikájának csődje.
Előadó: Kelemen Katalin
Az adóreform lehetséges irányai Palócz Éva Kopint-Tárki Zrt.
SZEMÉLYI JÖVEDELEMADÓ
Megszorítások, reformok, versenyképesség – Magyarország 2006.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
DR BITTNER PÉTER NEKÜNK ÖSZTÖNZÉS NEKIK OSZTALÉK SZÉKESFEHÉRVÁR,
Államháztartási alapismeretek
Adózási ismeretek 1.előadás 2014
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
A magyar mezőgazdaság szerkezete
A évi személyi jövedelemadó- és Tao-bevallások tapasztalatai, valamint kata és kiva jellemzők Komárom-Esztergom megyében Karácsonyi Norbert igazgató.
NAV Veszprém Megyei Adóigazgatósága
Az adó- és illetéktörvények változásainak hatása a vállalkozási szférára Dr. Parragh László Elnök Magyar Kereskedelmi és Iparkamara.
Dr Lakatos Mária2015/2016. I. félévDr Lakatos Mária ADÓZÁS I. A törvényekről, a kolbászhoz hasonlóan, jobb nem tudni, hogyan készülnek” – Otto von Bismarck.
1 éves a Sulinet Expressz. A program első éve Az Oktatási Minisztérium nyarán indította el a Sulinet Expressz programot. A program célja: az Internet.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
NESZ Tagszervezetek mérleg és közhasznúsági beszámolója 2014.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Járulék- és egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettséggel kapcsolatos változások év.
KATA – KIVA, EVA évi CXLVII. Tv évi XLIII. tv.
Az euró bevezetésének lehetőségei Magyarországon Tabák Péter Gazdaságpolitikai főosztály Pénzügyminisztérium Budapest, május 23.
2012. évi CXLVII. Tv évi XLIII. tv
a költségvetési tervek teljesítésében
Az adórendszer Colbert (francia pénzügyminiszter): „Az adóztatás olyan, mint a libatépés, annak tudománya, hogyan lehet a legtöbb tollat a lehető legkevesebb.
Adózási alapismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Fordulatok után / fordulatok előtt
Költségvetés.
Előadás másolata:

Költségvetés bevételei Adórendszer Schlett András 2019. május 8.

„Az adóbevételek előteremtése olyan, mint a libatolltépés: minél több tollra akarunk szert tenni, lehetőleg minél kevesebb gágogással..” J. B. Colbert

Adótörténet Természetbeni Személyes szolgáltatások Pénzbeli Külső adóztatás

Adó fogalma Közbevételek egyik fajtája Nincs közvetlen ellenszolgáltatás Az adó nem szalagozott pénz

Adórendszerek Adórendszer meghatározó elemei Adórendszer céljai Jó adórendszer ismérvei (alapelvek) Adórendszerek típusai

Adópolitika Nincs univerzálisan jó adórendszer Az adórendszer hatékonysága az elért adóbevétel és a társadalmi költségek egyenlege Adómorál kérdése Laffer-görbe Arthur Laffer

Adók csoportosítása Adó alanya szerint (természetes vagy jogi személy) Adókivetés formája szerint (egyenes /közvetlen, direkt/ ill. közvetett /indirekt/) Adó mértéke szerint Adóbeszedés helye szerint

Az adószerkezet átalakítása 2010 után Két fő cél: Versenyképesség Közteherviselés

Sávosan progresszív Szja Kontra Csökkenti a jövedelemkülönbségeket Sokak szerint méltányos, de ez attól is függ, hol a sáv  Közteherviselő-képesség, mint igazságossági elv jobban érvényesül Torzítja a munkakínálati döntéseket Torzítja a humántőke felhalmozására vonatkozó döntéseket (nem fektet be tanulásba) Megnőhet a jövedelemeltitkolás Elvándorol a munkaerő Alacsony foglalkoztatottság

Lineáris (egy kulcsos) Szja Pro Kontra Egyszerű, átlátható (növekedésbarát) Hatékony (egyéni teljesítmények társadalmi elismerése) Kisebb a jövedelemeltitkolás Arányos és megfelel a ‚haszonelvűség’ (szolgáltatás-ellenszolgáltatás) elvárásnak Nagyobb jövedelempolarizáció Sokak szerint kevésbé méltányos

Duális gazdaságszerkezet Ágazatokat terhelő különadók: távközlés, energiaellátás, kiskereskedelem, bankok, biztosítók. Egy részüket kivezették, helyettük fogyasztási típusú adók: tranzakciós illeték, távközlési szolgáltatási adó.. Exportorientáltak, nagy érdekérvényesítő képességgel rendelkeznek Társasági adó: 2010 után változott az adóteher-elosztás Nemzetközi nagyvállalatok KIVA /Kisvállalati adó/: a legfeljebb 25 főt foglalkoztató, 500 millió ft alatti éves bevétellel rendelkező vállalkozások számára 16% (kiváltja a társasági adót és a szoc. hozzájárulási adót). KATA /Kisadózó vállalkozások tételes adója/: 6 millió ft éves bevételig, havi 50.000 ft tételes adóval kiválthatóak a közterhek. A társasági adó mértéke 2010. július 1-jét követően a nagyobb bevétellel rendelkező társaságok hátrányára alakult: 500 millió ft pozitív adóalapig az adó mértéke 10 %, míg 500 millió felett a pozitív adóalap 19 %-a lett. 2017-től egységesen 9% a kulcs. Hazai középvállalatok Tőkeszegények (Nehezebben jutnak finansz. Eszközökhöz) Admin. terhek nagyobb arányban terhelik Foglalkoztatás kétharmadát adják Jellemzően hazai piacra termelnek Kis- és mikro-vállalkozások

Különadók (kizárólag bizonyos szektorokat, iparágakat terhel) Pro Kontra (kritikák) Hamar bevezethetőek Kicsi adminisztratív költségek Nem esnek EU-harmonizáció alá Rugalmasak, könnyen átalakíthatóak Többségük szektor-specifikus, mégsem forgatták vissza az adott ágazatba Visszafogják a növekedést Diszkriminatív Áthárítható a fogyasztókra Vállalatok kitelepülhetnek

Fogyasztási típusú adók ÁFA Jövedéki adók + Fiskális szempont + Feketén szerzett jövedelmek adóztatása is lehetővé válik - Regresszív (alacsonyabb jövedelműek járandóságuk nagyobb részét költik fogyasztásra) - A vásárlók más (alacsonyabb adókat alkalmazó) országokban költik el jövedelmüket. Társadalmi támogatottságuk nagyobb, melynek a fő oka: Fogyasztásuk nem lenne alapvetően szükséges, Egészségkárosító hatású termékek (egyfajta büntetés)

Gazdaság és társadalompolitikai preferenciák Családi adókedvezmény Munkahelyvédelmi akció KKV-k számára biztosított előnyök, kedvezmények

Szerkezetátalakítás eredménye A költségvetés stabilizálására és konszolidálására úgy került sor, hogy közben az összes adóterhelés a GDP egy százalékával csökkent.

Köszönöm a figyelmet!