Barokk.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A barokk művészet Általános jellemzői Építészet Zene Irodalom
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
Korstílus:minden művészeti ágban megjelent
A XVI – XVIII. SZÁZAD KORSTÍLUSA
Libertás III. forduló. A barokk mint művészettörténeti stílus Ezen stílus elnevözése az itáliai barocco szóbul származik, amely kagylódíszt, vagy nyakatekert.
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
Barokk zene Barokk zene.
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk.
A MANIERIZMUS EURÓPÁBAN
Rodostói kakukkok.
Aranymetszés képviselői
A középkor művészete Nyugat-Európában
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Az ellenreformáció és a barokk
A barokk.
A barokk stílus A 16. század végén a reformációra válaszul megszületnek az ellenreformációs tanok Katonái, a katolikus egyház 1540-ben alapított Jézus.
Pro libertate III. forduló
Népszerű kultúra és magaskultúra
A reneszánsz zene és tánc
REALIZMUS.
A MANIERIZMUS, A BAROKK ÉS A ROKOKÓ – a XVI–XVIII
BAROKK MŰVÉSZET (16. sz. vége-18. század )
A reneszánsz.
A POLGÁRI EURÓPA KIBONTAKOZÁSA A XIX. SZÁZAD ELSŐ FELÉBEN
A reneszánsz irodalom Reneszánsz: Humanizmus:
A XVII. század korstílusa
A ROMANTIKA.
A 19. századi líra átalakulása
Szendrő nevezetességei
Kelet-Közép-Európa eltérő fejlődése az érett középkorban
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK … Örökségünk Rákóczi verseny III.forodulójára
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
A műeposz útja a római irodalomtól a barokkig
A rokokó.
Építészettörténet.
A barokk Tyukodi pajtások.
Dráma Irodalmi mű.
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A barokk, a XVII.sz. korstílusa
Gian Lorenzo Bernini.
Készítette: Domján Gáborné
Mikes Kelemen 22/C.
Barokk művészet, sz. fordulójától a 18. sz. közepéig
Kultúra a török hódoltság korában
Zenetörténeti korok.
Reneszánsz.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
Jegyzet Összeállította: Nikli Károly 2013
7. NÉMET EXPRESSZIONIZMUS
A Novohrád-Nógrád Geopark értékei – oktatási segédanyag
Magyar reneszánsz Készítette : Szollár Péter.
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
Vallások és vallásháborúk A XVI. és XVII. század folyamán.
A barokk. A szó eredete: portugál „barocco” - szabálytalan alakú kagyló, gyöngy korstílus a században előzménye: katolikus megújulás a 16. század.
A magyar felvilágosodás irodalma
Barokk Zrínyi Miklós és a barokk eposz.
Barokk.
Bevezetés a művelődés- és zenetörténetbe
Előadás másolata:

Barokk

Kialakulása A 17. század jellemző stíluskorszaka, pontosabban 1570 és 1750 közé tehető. A kialakulásának első időszakában még együtt él a reneszánsszal, ezt a stílusötvözetet manierizmusnak nevezzük. Kiindulási helye: Spanyolország.

A barokk a reneszánszt követő nagy korszak egész kultúrájának, művészetének és irodalmának legfőbb stílusa, tehát korstílus. Maga a barokk szó az olasz barocco szóból származik, bonyolultságot, nyakatekertséget, képtelenséget (,portugálul kagylót, gyöngyöt) jelent. A barokk okoskodás bonyolultsága, nyakatekertsége adott nevet ennek a művészeti stílusirányzatnak, amelyet a különlegesség, a normálistól való eltérés jellemez.

Társadalmi háttér A reneszánsz időszakában a megerősödött polgárság rést üt ugyan a feudalizmus rendszerén, de még nem válik a társadalom uralkodó osztályává. A XVI. századtól Európában új folyamat figyelhető meg, ismét a feudális rendszerek hatalma lesz a vezető, abszolút monarchiák jönnek létre.

Megindul a katolikus egyház mozgalma híveinek visszaszerzésére, ezt nevezzük ellenreformációnak. - Ennek megindítója a jezsuita rend, amelyet 1540-ben Loyolai Szt. Ignác alapított. Ők a református módszereket alkalmazzák az ellenreformáció terjesztésére.

A barokk előzménye: a MANIERIZMUS (olasz 'maniera' = mód) átmenet a reneszánszból a barokkba (kb. 1530-1600) modorosság, mesterkéltség jellemzi A barokk késői változata (XVIII. sz. vége): a ROKOKÓ (francia 'rocaille' = kagyló) "miniatűr barokk" könnyedebb, játékosabb formák rendkívül finom, aprólékos megmunkálás különösen a szobabelsők kialakításában, használati tárgyakon figyelhető meg festményeken, versekben gyakori az intimebb, erotikusabb téma

BAROKK KÉPZŐMŰVÉSZET szenvedélyes mozgású, izgatott taglejtésű, végletes érzelmeket hordozó alakokat ábrázol tobzódik a színekben, formákban allegorikusság jellemzi

Bernini: Szent Teréz extázisa

ÉPÍTÉSZET látványosságra való törekvés görbe vonalak és körök alkalmazása (ugyanakkor megtörése is) belső dekoráció (kagylódísz) Templomépítészet: pl. Szent Péter tér (Vatikán), Ótemplom (Kiskunfélegyháza) Kastélyépítészet: a versailles-i királyi kastély (Franciaország), Esterházy-kastély (Fertőd), Festetics-kastély (Keszthely)

A versailles-i kastély

ZENE szenvedélyesség, érzelem­telítettség jellemzi nagy számú énekes vagy hangszer alkalmazása tömeghatásra való törekvés az opera, a kantáta és az oratórium keletkezése a hangszeres zene műformái: concerto, szvit, fúga képviselői: Monteverdi, Bach, Händel, Vivaldi

IRODALOM A művekben gyakori a körmondatos, bonyolult szerkesztés. Jellegzetes alakja az Isten elvárásainak megfelelően élő ember. A prózai alkotásokra is jellemző a képszerűség, a metaforák használata. Gyakran alkalmaz erős érzelmi töltésű kifejezéseket. Gyakran használ ellentéteket. Hangvételére a fennköltség, a pátosz jellemző.

Fő irodalmi műfajai Epika: az eposz jellegzetesen barokk műfaj, mert hosszú terjedelmű, könnyen bonyolítható a történet, és mindig valamilyen különleges embert mutat be Dráma: a fő műfajai a komédia, a pásztorjáték és a hitvitázó drámák.

Fő témái: Az idő, azaz az élet mulandósága a földi, ill. a túlvilági élet összehasonlítása az életet az álmok tükrében mutatja be az életöröm, a pompakedvelés szembeállítása az elragadtatott halálvággyal.

A kor alkotói Cervantes - Don Quijote Calderon - Élet álom, Lope de Vega - drámái Tasso - A megszabadított Jeruzsálem Milton - Az elveszett paradicsom Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem