Varga Júlia MTA KRTK KTI

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása
Advertisements

Változások a felvételi pontszámítás rendszerében 2011.
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
. A évi általános felsőoktatási felvételi eljárás Stéger Csilla Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Educatio Kiállítás – január 20.
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
1. A családpolitika társadalmi hatásai
. Az általános felsőoktatási felvételi eljárás 2012-ben Stéger Csilla főosztályvezető Oktatási Hivatal - Felsőoktatási Főosztály Pécs, december 5.
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
„Alacsony státusú szakok” – Kísérlet a diplomák munkaerő-piaci értékkülönbségeinek alternatív magyarázatára Kiss László Projekt megnevezése: Felsőoktatási.
Műszaki és informatikai képzési terület jelentkezés és felvételi követelmények Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó OKM.
Természettudományok és műszaki tudományok területén végzett diplomások száma a éve korcsoportban 1000 főre számolva 2010-re az EU-ban 15 %-os növekedést.
A felsőoktatási intézmények felvételi eljárása A 237/2006. (XI. 27.) Kormányrendelet alapján.
Pontszámítás BSc,osztatlan képzések és felsőfokú szakképzések esetén, 2011 Nagy Pontszámítási Nap Felvételi összpontszám ( pont): -Tanulmányi.
Változások a felvételi eljárásban Előadó: Németh Péter hivatalvezető.
FELVÉTELI Előadó: Németh Péter igazgató. NEM VÁLTOZIK… …a pontos rendszer (emelt szintűért 50 többletpont, ha min 45%-os az eredmény), a.
Mobilitási hajlandóság a Közép-magyarországi régióban
Az érettségit nem adó szakképzés válságtünetei
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Felsőoktatási szakok részletes bemutatása tanulható tantárgyak, választható specializációk, elsajátítható kompetenciák FELVÉTELI TÁJOLÓ 2009.
Jelentkezési Tendenciák Kutatás —Műhelykonferencia Budapest, június 16. Fábri István: Jelentkezési és felvételi tendenciák Magyarországon
Befolyásolhatták-e a jelentkezői döntéseket a felvételi rendszer és a képzési szerkezet változásai?  Képzési szerkezet  Felvételi követelmények  Állami.
1 Felsőoktatási jelentkezés A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: Educatio Kht. – OFIK, Felvi.hu
Oktatás és gyermekesély kerekasztal március 20. Köllő János (MTA KTI)
Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Hermann Zoltán MTA KRTK KTI Szirák, nov. 9.
Szakképzési rendszer és munkaerő-piac Az állami felsőoktatási férőhely-allokáció hatékonysága a felsőfokú végzettségűek munkaerő-piaci helyzetének tükrében.
Hozzászólás Hermann Zoltán: Az iskolatípus hatása a tanulói teljesítményekre Lovász Anna Szirák november 9.
REFLEXIÓK VARGA JÚLIA “A KÖZALKALMAZOTTI BÉREMELÉS HATÁSA A TANÁROK PÁLYAELHAGYÁSI DÖNTÉSÉRE” CÍMŰ ÍRÁSÁRA Cseres-Gergely Zsombor, Szirák 2012.
KISZORÍTJÁK-E AZ IDŐS DOLGOZÓK A FIATALOKAT A KÖZSZFÉRÁBAN? Cseres-Gergely Zsombor, MTA KRTK KTI MKE 2012 konf.
2007. ÉVI FELVÉTELI ELJÁRÁS. JELENTKEZÉS / 1. A jelentkezés – az e célra szolgáló – jelentkezési lap benyújtásával történik. A felvételi jelentkezési.
Az élettársi kapcsolatban élők házasságkötése - az értékek és beállítódások szerepe a párkapcsolatok (ki)alakulásában Spéder Zsolt Kapitány Balázs KSH.
Növekedési dilemmák Simor András Műhelybeszélgetés az Európai Társadalmi Jelentés apropóján 2008 június 10.
˝ FELSŐOKTATÁS 2007 Hiller István Oktatási és kulturális miniszter November 8.
A évi népszámlálás és a külföldiek integrációja Gödri Irén Transznacionalizmus és integráció c. konferencia Budapest, május 17.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ 2015
A munkahelyi diszkrimináció
Előadó: Németh Péter igazgató
Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia június 16. Kasza Georgina.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2014/2015. TANÉVBEN A 2014/2015. tanévben lezajlott eljárás 1.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
Az esélyegyenlőség elvének érvényesülése az oktatáspolitikában EMBERI ERŐFORRÁSOK MINISZTÉRIUMA KÖZNEVELÉSÉRT FELELŐS ÁLLAMTITKÁRSÁG Pölöskei Gáborné helyettes.
MI LESZ VELED, EGYETEM? Varga Júlia Az Oktatói Hálózat vitasorozata
Felsőoktatási felvételi ponthatárok 2007 Dr. Hiller István oktatási és kulturális miniszter Oktatási és Kulturális Minisztérium július 26.
Adamecz Anna: Iskolalátogatási korhatár és az érettségi elérésének valószínűsége Hozzászóló: Varga Júlia MTA KRTK KTI.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.
TOVÁBBTANULÁS Határidők Feladatok 28/2015. (V. 28.) EMMI rendelet A 2015/2016. tanév rendjéről 2. sz.melléklet ! A tanulók jelentkezése.
A szakiskolások továbbtanulási esélyei Kecskemét, Dr Liskó Ilona OFI
Az iskolázottságra ható tényezők: egy nemzetközi panelvizsgálat eredményei Bakó Tamás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi Intézet Szirák, november
ÉRETTSÉGI VIZSGA A XÁNTUSBAN A XÁNTUSBAN Fehérvizi Judit közismereti igazgató helyettes.
A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium Az alábbiakban Dr. Bakos Károly egy hosszabb.
Az érettségi védelmében
Átalakult a szakképzési rendszer
Továbbtanulási kisokos Keresztféléves felvételi lépésről lépésre
Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Kar
A szakiskolai képzés és az érettségi követelmények
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
A nem állami, nem önkormányzati iskolák helyzete Magyarországon
Munkaerőhiány és foglalkozási mobilitás Magyarországon
Varga Júlia MTA KRTK KTI
Kompetenciamérés eredményei évfolyam 2013
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
FELVÉTELI ELJÁRÁS
423/2012 (XII. 29.) Korm. rendelet alapján
Merre tovább a középiskola után?
Tájékoztató a 2020-as felsőoktatási felvételi eljárásról
Előadás másolata:

A női-férfi iskolázottsági különbségek alakulása és a felsőoktatási horizontális nemi szegregáció Varga Júlia MTA KRTK KTI „Munka- és oktatásgazdaságtan: újabb eredmények 2018” Szakmai konferencia, Szirák 2018. 11.09. 

A nők és férfiak iskolázottsági csoportok szerinti megoszlásának különbsége a fiatal korcsoportokban 2017-ben, százalékpont Forrás: Eurostat. http://appsso.eurostat.ec.europa.eu/nui/show.do?dataset=edat_lfse_03&lang=en

A 15 évesnél idősebb nők és férfiak iskolázottsági kategóriák szerinti megoszlásának különbsége Magyarországon 1990, 2001, 2011 és 2016 (százalékpont Forrás: A KSH 1990, 2001 és 2011 Népszámlálás, valamint a 2016. évi Mikrocenzus adataiból számolva. Az ábra pozitív tartománya a nők, a negatív tartomány a férfiak túlsúlyát jelzi.

A korai iskolaelhagyók aránya Magyarországon nemek szerint 2006-2016, Százalék Forrás: A Közoktatás Indikátorrendszere 2017

A különböző középfokú iskolatípusokban továbbtanulók aránya Magyarországon nemek szerint 2004-2017, % Forrás: A Közoktatás Indikátorrendszere 2017. C.2.4 indikátor.

A nők aránya a felsőoktatásban tanulók között Magyarországon, 1990-2017 % Forrás: 1990-2000-ig az Oktatási Minisztérium Oktatási Évkönyvek adatai, 2000-től az Oktatási Hivatal adatai alapján https://www.oktatas.hu/felsooktatas/kozerdeku_adatok/felsooktatasi_adatok_kozzetetele/felsooktatasi_statisztikak

A 30-34 éves diplomás nők és férfiak diplomájuk tudományterülete szerinti megoszlásának különbsége Magyarországon 1990, 2001, 2011 és 2016, Százalékpont Forrás: A KSH 1990, 2001 és 2011 Népszámlálás, valamint a 2016. évi Mikrocenzus adataiból számolva.

A tudományterületi választások nemek közti különbségének vizsgálata - Irodalom „képességkülönbségek” - matematikai teszteredmény különbségei (Ceci és szerzőtársai, 2009; Ceci–Williams, 2010; Halpern és szerzőtársai. 2007; Hyde és szerzőtársai, 2008; Turner–Bowen 1999; Wai és szerzőtársai, 2010) a matematika teszteredmények különbsége nagymértékben csökkent a két nem között az utolsó évtizedekben, a nemek közötti teljesítménykülönbségek ma már a horizontális szegregációt csak kis részben magyarázzák (Hyde és szerzőtársai, 2008; Spelke; Goldin és szerzőtársai 2006) a munkaerő-piaci várakozásai különbségei (például Montmarquette és szerzőtársa, 2002; Varga, 2006; Boudarbat, 2008; Arcidiacono és szerzőtársai, 2012; Zafar, 2013) preferenciakülönbségek (Turner–Bowen, 1999; Kahn–Ginter, 2017) kockázatkerülési hajlam különbsége (Bertrand, 2010; Croson-Gneezy, 2009; Eckel–Grossman, 2008; Gneezy és szerzőtársai) a versenyre való készségben lévő különbségek (Reuben és szerzőtársai, 2015)

Kutatási kérdés A bekerülési esélyek változásának hatására változnak-e a jelentkezők tudományterületi preferenciái, van-e különbség a nemek között e változásokban?

2012-ben bekövetkezett oktatási reform hatásának vizsgálata 2012-ben csökkentették a felsőoktatásba állami finanszírozású férőhelyre felvehetők és az összes felvehetők számát A STEM tudományterületeken jóval kisebb arányú volt a csökkentés, mint a legtöbb egyéb tudományterületen, ezért az állami finanszírozású férőhelyre, STEM tudományterületre való relatív bekerülési esélyek javultak

Adatok Két egyéni szinten összekapcsolt adminisztratív adatbázis adatai az Oktatási Hivatal teljes körű Érettségi Adatbázisa a Felsőoktatási Felvételi Iroda teljes körű, egyéni szintű Felsőoktatási Felvételi adatbázisa 2011. és a 2012. évi hullámainak adatai

A különböző felsőoktatási képzésekre jelentkezők az adott évben érettségizettek arányában nemek szerint, 2011 és 2012

Felsőoktatási jelentkezések: a reform hatása (2. és 6. modell OLS, 1 Felsőoktatási jelentkezések: a reform hatása (2. és 6. modell OLS, 1.,3.,4.,5., logit modell) Egyéb kontrollváltozók: életkor, részletes érettségi eredmények százalékos formában és régió fix hatások, hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzet és az érettségit adó középiskola típusa.

Felsőoktatási jelentkezések: a reform hatása a nők nagyobb valószínűséggel jelentkeznek felsőoktatásba a 2012. évi változások csökkentették a továbbtanulás valószínűségét a nőket inkább eltántorították a felsőoktatási jelentkezéstől a 2012. évi változások a férfiak inkább a STEM jelentkezéseik növelésével válaszoltak a 2012. évi változásokra a nők nagyobb valószínűséggel jelentkeztek költségtérítéses képzésre 2012 után (kockázatkerülő stratégia)

A bekerülési esélyek változásának hatása - Strukturális modell lépés : 2011-es adatokkal az 1. helyes jelentkezésekre vonatkozóan a bekerülés esélyére vonatkozó becslés (bináris logit) lépés : a k. intézményben a j. szak választásának valószínűségének becslése feltételes logit

A bekerülési esélyek változásának hatása - Strukturális modell  

A bekerülési esélyek változásának hatása - Strukturális modell  

Képzési terület választása 1. helyen történő jelentkezések Egyéb kontrollváltozók: életkor, részletes érettségi eredmények százalékos formában és régió fix hatások, hátrányos, vagy halmozottan hátrányos helyzet és az érettségit adó középiskola típusa

- A nem szignifikáns hatással van számos tudományterület választására. A nők kisebb valószínűséggel választják a műszaki, informatikai képzésterületet, a természettudományi képzésterület választásának valószínűségében nincs különbség a két nem között, vagyis nem minden STEM területre igaz, hogy a nők kisebb valószínűséggel választják. A nők a férfiakénál jóval nagyobb valószínűséggel veszik figyelembe bekerülési esélyeiket (kockázatkerülőbbek választásaikban)

Alternatív felsőoktatási politika (felvételi korlátok eltörlése) szimulált hatása A 2011-ben érettségizettekhez viszonyított arány.

Összefoglalás A felvételi szabályok változtatásával ösztönözhetőek a STEM jelentkezések A bekerülési esélyek változása hat a preferenciákra A nők egy tekintélyes hányada inkább a eláll a továbbtanulástól, ha a preferált programokra csökken a bekerülés esélye A nők nagyobb súllyal veszik figyelembe a bekerülési esélyüket felsőoktatási jelentkezéseikkor. A STEM szakok egy részében – a természettudományi képzésterületen már nincs különbség a férfiak és nők jelentkezési valószínűségében A műszaki, informatikai területen mutatkozó ekkora mértékű különbség okainak feltárására további kutatásokra van szükség

Köszönöm a figyelmet! Sophie Germain Alexandriai Hypatia Ada Lovelace Lise Meitner Rita Levi-Montalcini Rosalind Franklin Gertrude B. Elion Barbara McClintock Rachel Carson Dorothy Hodking Maria Goeppert Mayer Köszönöm a figyelmet! Grace Hopper Barbara McClintock Katherine Johnson Joan Clarke Emmy Noether Maria Gaetana Agnesi Mary Somerville Laura Bassi Shirley Ann Jackson