Rubens élete, … portrék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
(Bedekovics Péter: London)
Advertisements

Köves Kaba Kedves Kuruczlányai
Rákóczi vitézei Damjanich János Általános Iskola Intézményi Társulás Cibakháza, Nagyrév.
BUDA MÁTYÁS idejében. (A Schedel-féle krónika képe után.)
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
Rodostói kakukkok.
Animáció: Dr. Surányi István Képváltás: kézi vezérléssel
T.
Pro libertate III. forduló
Automatikus diaváltás A hangszórókat kérem bekapcsolni.
Ismered?.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
Rubens, Rembrandt, Velázquez
MÁTYÁS, AZ IGAZSÁGOS.
HANGANYAG: Béke Csaba - lantművész, énekmondó
Szövetség A B A R O K K.
BAROKK.
(XVI. század- XVIII. elejéig)
Építészet, szobrászat, festészet
A tiszaháti felkelők prezentációja a barokk stílusról. III. Forduló
A Rákóczi – szabadságharc korának művészettörténeti stílusa, a BAROKK
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Barokk szobrászat.
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
M Ű V É S Z E T.
T.
T.
(középszintű érettségihez)
Itáliai festő, a korai reneszánsz (quattrocento) idején
Mária Terézia gyermekei
Készítette: Szabó Renáta
Vígh Xénia: A reneszánsz művészet
A klasszicizmus 24/A.
Lotz Károly (Homburg vor der Höhe, dec, 16. – Bp., okt. 13.) A 1 9. század második felének egyik legismertebb magyar mestere. Falképei a velencei.
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez
Árpád-házi Szent Erzsébet
Ember-Feltaláló-Géniusz
Reneszánsz.
Barokk művészet Készítette: Ecseri István.
1833. december 16. – október 13.) festőművész

ABA - NOVÁK (1894 – 1941) a barbár zseni Életmű - kiállítás MODEM Debrecen
Készítette: Balázs Hanna, Erdélyi Gyula
Készítette: Jekő Kata és Tornyi Zita
Vincent van Gogh művészete Van Gogh 1880-tól teljesen a festészetnek szentelte magát. Hágában élve eleinte a bányászok életét örökítette meg vázlatain,
Zrínyi Ilona Élete.
II. József A kalapos király.
S TANISLAW W YSPIANSKI. Élete Krakkóban született1869. január 15-én. Később itt tanult tovább festészetet történelmet, művészettörténetet és irodalmat.
T Téma: ÉLETKÉP.
Téma: CSALÁD.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
Schönberger Armand Nézzük együtt….  Schönberger Armand magyar festőművész, grafikus  Született:1885 Galgóc  Meghalt:1974 Budapest, Magyarország.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
VIII. Henrik VIII. Henrik ( ). Élete:  1491-ben született Greenwich-ben.  VII.Henrik angol király fia.  Művelt uralkodó és teológus.  1509-től.
BARABÁS MIKLÓS (1810, Kézdimárkosfalva , Budapest)
Készítette: Görgics Zoltán
Mátyás Király ( ) Ifjúkora:
Zala okt Szentpétervár február 28.
Lotz Károly (Homburg vor der Höhe, dec, 16. – Bp. , okt. 13. ) A XIX
Lotz Károly (Homburg vor der Höhe, dec, 16. – Bp. , okt. 13. ) A 1 9
Lotz Károly (Homburg vor der Höhe, dec, 16. – Bp. , okt. 13. ) A 1 9
A LIMBOURG TESTVÉREK MINIATÚRÁI
Árpádházi Boldog Jolán
Emberábrázolás (Az ikon megújulása)
Hunyadi Mátyás élete és kora
Előadás másolata:

Rubens élete, … portrék

Rubens képeinek áttekintése előtt, tegyünk fel magunknak néhány kérdést… Mi a PORTRÉ? A festészeti műben előállított képmás lehet vagy egyszerűen rajz, vagy a festés bármely technikájával készült festmény. A rajzolt vagy festett képmás általában nem haladja meg az életnagyságot, legfeljebb ritka esetben, ha elhelyezésénél fogva nagyobb távolságról való hatásra szánják. Életnagyságon alul, minden méretben készülnek festett képmások. A festett képmás lehet bármily nagyságban, egész alak, térdkép, fél alak, mellkép, vagy csupán fej. A képmás a fej helyzete szerint az arcot szemben, vagy oldalnézetben ábrázolja.

Peter Paul Rubens 1577-1640 Rubenst lenyűgöző élete során egész Európa festőfejedelemként ismerte. Az uralkodók, miniszterek modellt ültek neki. Róma, Genova, Mantova uralkodókörei, főnemesei a képek tömegét rendelik meg nála. Párizsban, Londonban, Antwerpenben és Brüsszelben nagy megbízatások jutnak neki. Felhasználja a múlt tradícióit, de újra is teremti azokat. A legnehezebb feladatot tűzi ki magának: a római formák, a velencei színek és a flamand vulgáris életöröm összeegyeztetését. Technikája nagyon széles skálán mozog. Az ecset mellett tökéletes mestere a ceruza, tintarajzoknak. Mint született kolorista, gyakran színezi rajzait. Színezett papírt, tintát, vízfestéket, gouache-t, krétát, és pasztellt használ. 1600-1602 Elutazik Itáliába és itt ismerkedik meg Tiziano, Tintoretto és Veronése munkáival, itt találkozik a mantovai herceggel.

Vincenzo Gonzaga

Mantova,1603-1607. Vincenzo Gonzaga nagyra becsülte, de nem ismerte fel benne a zsenit, adottságait jó másolóként használta fel. Más művész lázadozott volna ez ellen, de ő szorgalmasan fáradhatatlan energiával másolta a nagy mesterek remekműveit. A herceg diplomáciai útra küldi III. Fülöp Spanyol királyhoz. Megbízatása abban állott, hogy az útközben megrongálódott festményeket javítsa.

Lerma herceg lovasportréja (1603) Fiatal kori próbálkozásai során, Spanyolországban aratta az első nagy sikert. Felfogása teljesen eltért az eddigi spanyol stílustól. Lerma herceg képmása hozza meg számára az igazi elismerést. Kitűnő fogadtatásban részesül és megragadja az alkalmat, hogy számos portrét készítsen.

Marchesa Brigida Spinola Doria portréja,1606 Visszatérve Genovába, a Dorina és Spinola család nőtagjairól készített portrékat. A merev kosztümök nehéz díszítései nem tudták elnyomni a festő fantáziáját. A kontúrok mozgékonysága, a drapériák suhogása, az alakok elhelyezése teraszon vagy palotában, véget vetett az egyforma típusú arcfestésnek.

Maria Pypelinckx 1538-1608 Még Itáliában tartózkodott, mikor anyja ( a képen) betegségére hivatkozva haza utazik hazájába és letelepszik Antwerpenben. Azonban édesanyja ekkor már nem él.

VII Albert osztrák főherceg 1615 1609-ben Albert spanyol főherceg és Izabella főhercegnő udvari festővé nevezte ki.

Infanta Isabella Clara Eugenia (1566–1633)

Ezen a képen a főherceg ül háromnegyed profilban. Rubens itt a nemességet, rangot, egy piros függönnyel emeli ki. A háttér Tervuren kastély, több uralkodó és herceg tartózkodási helye.

Izabella Klára Eugénia spanyol infánsnő

Isabella Clara Eugenia, Amikor Albert 1621-ben meghalt, özvegye - Isabella - csatlakozott a Szent Ferenc harmadik rendjéhez.

Isabella Infásnő udvarhölgye 1623-1625. oil on panel. 64 × 48 cm Szent Petervár, Hermitage Museum.

Egy hölgy arcképe. Esetleg, Isabella Brant A pásztorlány Még ebben az évben feleségül veszi Isabella Brantot, egy ügyvéd, humanista lányát.

A festő és Brant Isabella házasságuk évében c. 1609 A képen fedezzük fel a Barokk stílus néhány jellemzőit: - A gazdag, élénk színvilágot, - mozgásban való ábrázolást, dinamizmust, - perspektíva-játékot - a kidolgozott részleteket (pl. a ruhák redőzetét, háttért, fényt) - érzelmek patetikus ábrázolását - pompát és színpadiasságot…

Isabella Brant portré c. 1621 (Brit Múzeum , London )

Portré Isabella Brant 1625 ( Galleria degli Uffizi , Firenze )

… gyermekeik: Clara Serena

Nicolas Rubens 1619

Albert és Nicholas Rubens

Susanna Lunden portréja A szalmakalapos c. 1625 Susanna, Rubens jövőbeli második feleségének Helena Fourment testvére . A portré valószínűleg a Susanna második házasságának idejében 1622-ben készülhetett. A szalmakalap alól, egy végtelen bájos arc tekint a szemlélőre. A női szépség ábrázolásában, a legmagasabbra jut fel. Itt érvényesül a Barokk stílus egyik jellemzője: a fény-árnyék hatások maximális kifejező erejének felhasználása.

Charlotte Marguerite Charlotte Marguerite de Montmorency francia kancellária család egyik tagja.

Medici Mária sorozatból néhány kép: Kevés festőnek adatott meg az egész művészettörténetben, hogy olyan monumentális feladathoz jusson, mint a Medici-ciklus, amely már egymagában is évszázadokra fenntartotta volna hírnevét. 1622-26-ig készült el 22 db festmény, amely Medici Mária életét, trónra jutását, uralkodását, valamint elhunyt férjének IV. Henriknek dicsőítését mutatja be a Luxembourg palotában. Mi, most néhány portréját szemléjük meg, íme, a képek:

Medici Mária portréjának bemutatása c Medici Mária portréjának bemutatása c. 1622-1625, oil on canvas, 394 x 295 cm (Musée du Louvre)

Medici Mária francia királyné 1610

Medici Maria a Bellona 1621 - 1625 Olaj, 276 - 149 cm (Bellona a harc istennője az ókori Rómában, Mars nővére)

Helena Fourment Antwerpenbe visszatérve, 1630-ban 53 éves korában feleségül veszi a 16 éves Helena Fourment, első feleségének , Izabella Brant nővérének, - egy gazdag selyem- és kárpitkereskedő polgár leányát. A képen ragyogó szemek, elragadtatott tekintettel néznek a szemlélőre. A szép függöny ibolyaszíne új hangsúly a rózsaszínnek és az aranynak. A ruha, csillogó gazdagsága és a díszes szépsége, a finoman festett redőzet a velencei tradíciók visszhangja. Nemcsak rendkívüli szépségű, de kivételesen intelligens nő volt, aki az enciklopédikus műveltségű művésznek nemcsak odaadó felesége, de beszélgetőpartnere is tudott lenni. Nem csoda, hogy gyakran szerepeltette képein.

Helena Fourment menyasszonyi ruhában 1631 olaj, 163,5 x 136,9 cm München, Alte Pinakotek

Hélène öt gyermeket szült neki (a hatodik gyermeke Rubens halála után nyolc hónappal született), akiket Rubens újra és újra megfestett

Venus bundában 1638 Legintimebb hatású festménye, késői műve az úgynevezett Bundás Vénusz, amely a bécsi Kunsthistorisches Múzeum kincse. Kivételesen szépasszonyt ábrázol, a színek csodálatos egysége még jobban hangsúlyozza a fiatal test szépségét. Rubens ezt a képét haláláig megőrizte, végrendeletében feleségére hagyta, mint legszemélyesebb tulajdonát.

Rubens, második feleségével, Helena Fourment és fia, Peter Paul c. 1639

Hélène-t ismerhetjük fel a szépséges Vénuszokban, Gráciákban Nemcsak portrékat készített róla, fáradhatatlan rajongással, szenvedélyes szerelemmel képzelte bele felesége arcát, alakját, - profán, mitológiai témájú kompozícióiba. Hélène-t ismerhetjük fel a szépséges Vénuszokban, Gráciákban

Önarckép 1640 körül. Olaj, fa 109x83cm Bécs , Kunsthistorisches Museum Rubens képeit szemlélve, egy kicsit elemezve, picit megismertük a kort, amelyet politikusként eredményesen képviselt, az embereket, akik történeteik, képeik fenn maradtak általa, a csendes szorgalmat, amelynek következményeként megteremtője lett egy új, csodálatos, hatalmas képzőművészeti stílusnak, a BAROKKNAK!