Mesterséges intelligencia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Floyd-Warshall algoritmus
Advertisements

MESTERSÉGES INTELLIGENCIA (ARTIFICIAL INTELLIGENCE)
Tranzitív lezárt és Warshall algoritmus
Partner kiválasztási feladat modellezése Virtuális vállalat 8. gyakorlat Dr. Kulcsár Gyula.
Pac-Man játék tanulása Megerősítéses Tanulással Mesterséges Intelligencia algoritmusok tesztelése játékokon Gyenes Viktor Eötvös Loránd Tudományegyetem.
INFRASTRUKTÚRA MENEDZSMENT
Intelligens irányító rendszerek (Intelligent control systems) BEVEZETÉS.
Matematika II. 4. előadás Geodézia szakmérnöki szak 2010/2011. tanév Műszaki térinformatika ágazat tavaszi félév.
Programozási alapismeretek 9. előadás. ELTE Horváth-Papné-Szlávi-Zsakó: Programozási alapismeretek 9. előadás2/
Optimális részhalmaz keresése Keresési tér. 0,0,0,0 1,0,0,0 0,1,0,0 0,0,1,0 0,0,0,10,0,1,1 1,1,0,0 1,0,1,0 0,1,1,0 1,1,1,0 1,0,1,1 0,1,1,1 1,1,1,11,1,0,1.
Bevezetés a gépi tanulásba február 16.. Mesterséges Intelligencia „A számítógépes tudományok egy ága, amely az intelligens viselkedés automatizálásával.
Keresőalgoritmusok az ACM versenyeken 7. Gyires Béla Informatikai Nap Debrecen, december 15. Kósa Márk Debreceni Egyetem Informatikai Kar Információ.
Minimax és problémaredukció, egyszerű példák INCK431 Előadó: Dr. Nagy Benedek Norbert Gyakorlatvezető: Kovács Zita 2011/2012. II. félév A MESTERSÉGES INTELLIGENCIA.
Állapottér-reprezentáljunk!
A mesterséges intelligencia alapjai
Készítette: Pető László
Bársony Kristóf számítástechnika IV. évfolyam
Genetikus algoritmusok
OPERÁCIÓKUTATÁS Kalmár János, 2012 Tartalom A nulla-egy LP megoldása Hátizsák feladat.
Miskolci Egyetem Informatikai Intézet Általános Informatikai Tanszé k Pance Miklós Adatstruktúrák, algoritmusok előadásvázlat Miskolc, 2004 Technikai közreműködő:
A virtuális technológia alapjai Dr. Horv á th L á szl ó Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
IRE 4 /32/ 1 Óbudai Egyetem, NIK Dr. Kutor László2011. TÁMOP – I ntelligens R endszerek E lmélete 4.
2 tárolós egyszerű logikai gép vázlata („feltételes elágazás”)
Egy egyszerű gép vázlata
KERESÉS (SEARCH).
CSELEKVÉSTERVEZÉS (PLANNING). CSELEKVÉSTERVEZÉS 2 CSELEKVÉSTERVEZÉS cselekvéstervezés  szintézis – kisebb elemekből bonyolultabb objektum valamilyen.
KERESÉS (SEARCH).
ISMERETALAPÚ RENDSZEREK SZAKÉRTŐ RENDSZEREK
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái
Ismeretalapú rendszerek alaptechnikái I. Szabályalapú rendszerek.
Algoritmusok II. Gyakorlat 3. Feladat Pup Márton.
Scenáriók készítése Dr. Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Intelligens Felderítő Robotok
Készítette: Gergó Márton Konzulens: Engedy István 2009/2010 tavasz.
Gépi tanulás Tanuló ágens, döntési fák, általános logikai leirások tanulása.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
VÉGES AUTOMATA ALAPÚ TERVEZÉSI MODELL
Kötvényárazási hibák intelligens javítóalgoritmusának tervezése és fejlesztése GELLÉN ÁGNES IUFQ58.
Vezérlés Ha a szakasz modellezhető csupa kétállapotú jellel, akkor mindig alkalmazható vezérlés. Lehet analóg jellemző (nyomás, szint, stb.), de a modellhez.
Előadó: Nagy Sára Mesterséges intelligencia Kereső rendszerek.
Logikai programozás 5..
Mélységi bejárás Az algoritmus elve: Egy kezdőpontból kiindulva addig megyünk egy él mentén, ameddig el nem jutunk egy olyan csúcsba, amelyből már nem.
Algoritmizálás, adatmodellezés tanítása 8. előadás.
Slides for Quantum Computing and Communications – An Engineering Approach Chapter 7 Searching in an Unsorted Database Sándor Imre Ferenc Balázs.
Kruskal-algoritmus.
Szoftver születik Eötvös Konferencia Köllő Hanna.
Mesterséges Intelligencia 1. Eddig a környezet teljesen megfigyelhető és determinisztikus volt, az ágens tisztában volt minden cselekvésének következményével.
Bellmann-Ford Algoritmus
Gráfok ábrázolása teljesen láncoltan
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Korlátkielégítési problémák Autonóm és hibatűrő információs.
Útkeresések.
Diszjunkt halmazok adatszerkezete A diszjunkt halmaz adatszerkezet diszjunkt dinamikus halmazok S={S 1,…,S n } halmaza. Egy halmazt egy képviselője azonosít.
Morvai Mária-Júlia F3D3D4.  Adott egy G=(V,E)élsúlyozott, irányított vagy irányítás nélküli, negatív élsúlyokat nem tartalmazó,véges gráf. Továbbá adott.
Algoritmusok és adatszerkezetek
Automatikus fizikai tervezési javaslatok XML adatbázisokhoz Balogh Bernadett Kresz Marcell Cseh Tamás.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
A malomjáték algoritmusa
Gráfok szélességi bejárása Dijkstra algoritmus
Genetikus algoritmusok
Mesterséges intelligencia
Mesterséges intelligencia
SZFP II Kompetenciamérés
Hernyák Zoltán Programozási Nyelvek II.
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Nem módosítható keresések
Algoritmusok és Adatszerkezetek I.
Algoritmus készítés.
Állapottér-reprezentáljunk!
Előadás másolata:

Mesterséges intelligencia 3

Megoldáskereső algoritmusok Probléma modellezése reprezentáció Problémamegoldó algoritmus megoldás

Megoldáskereső algoritmusok komponensei Adatbázis: az állapottér-gráf tárolt része Műveletek: az adatbázis módosításának eszközei operátorokból származtatott műveletek technikai műveletek Vezérlő: a keresés irányítása adatbázis részének kiválasztása művelet kiválasztása és végrehajtása terminálási feltételek vizsgálata

Megoldáskereső algoritmusok osztályozása Visszavonható-e műveletvégzés? Nem módosítható keresők Módosítható keresők Műveletvégzés hatása nem vonható vissza. Egyszerű adatbázis. Műveletvégzés hatása visszavonható. Összetettebb adatbázis. visszalépéses kereső keresőfával kereső

Megoldáskereső algoritmusok osztályozása 2 Mi alapján választ a vezérlő? Szisztematikus keresők Heurisztikus keresők Véletlenszerűen. Valamilyen általános szisztéma alapján (pl. fentről le, balról jobbra). A tárgyköri ismeretek helyet kapnak a döntésnél. Valamilyen becslés felhasználásával.

Nem módosítható keresők Adatbázis: egyetlen állapotból áll (aktuális állapot) Műveletek: operátorok

Nem módosítható keresők Vezérlő: Inicializálás: aktuális állapot ← kezdőállapot Tesztelés: aktuális állapot célállapot-e? Az aktuális állapotra (a) Van-e alkalmazható operátor? Ha nincs ⇒ nem találtunk megoldást Ha van operátor választása (o) o(a) legyen az aktuális állapot Vissza a 2-re

Nem módosítható keresők a tesztelése  i inicializálás n a-ra van-e alkalmazható operátor? o(a) ↓ a  i n

Nem módosítható keresők Mi alapján választ a vezérlő operátort az aktuális állapothoz? Próba-hiba módszer Hegymászó módszer Véletlenszerűen választ. Azt az operátort, mely a legközelebb visz a (valamelyik) célállapothoz. Szükséges: heurisztika

Hegymászó módszer Heurisztika: az állapot hány élnyire van a legközelebbi célállapothoz? Az aktuális állapotra alkalmazható összes operátort alkalmazzuk. A legkisebb heurisztikája új állapot lesz az aktuális állapot.

Hegymászó módszer

Nem módosítható keresők tulajdonságai Teljesség: Ha van megoldás, azt nem mindig találja meg. Ha nincs megoldás, akkor azt véges állapottér gráf esetén felismeri. Optimalitás: nem garantált az optimális megoldás előállítása.