Lajos Somogyvári PhD University of Pannonia Teacher Training Centre

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
LDV Project  Szeretettel köszönjük Önöket Egerben a Leonardo Projekt Workshopján  We welcome - with much love - our dear guests!
Advertisements

A szakszervezeti integráció egyes aspektusairól – munkaadói szemmel- About the aspects of trade unions’ integration – on behalf of employers - -FORMA –
Mintacím szerkesztése •Mintaszöveg szerkesztése •Második szint •Harmadik szint •Negyedik szint •Ötödik szint D modelling in the terrestrial.
A helyreállító igazságszolgáltatás európai „jó gyakorlatai” a büntetőeljárásban I European best practices of restorative justice in the criminal procedure.
Egészségközpontú egészségügy konferencia
With Holistic Pedagogic View Against the Crisis Dr. Szabolcs Zalay PhD headmaster Leőwey Klára High School – Pécs Eötvös József College – Baja Fifth UNeECC.
COMENIUS school partnership Together for our planet! project OROSHÁZA, HUNGARY Orosháza Város Általános Iskolája és Pedagógiai Szolgáltató Intézménye.
Septem Pumex Informations G.m.b.H Innovations workshop Veszprém Városháza április 19.
Lehet-e távolból tanítani? Kovács Győző és a Távoktatás.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete REGIONAL DEVELOPMENT AND FAINT-HEARTED DECENTRALISATION IN HUNGARY (WITH.
World Wide Web Magyarországon Kovács László MTA SZTAKI Elosztott Rendszerek Osztály dsd.sztaki.hu.
ELÉG MAGYAR MÉRNÖKÜNK VAN A GAZDASÁGI ÉS INNOVÁCIÓS KITÖRÉSHEZ? TAMÁS PÁL [MTA Szociológiai Kutatóintézet, Budapest]
Készült az ERFP – DD2002 – HU – B – 01 szerzősésszámú projekt támogatásával Chapter 8 / 1 C h a p t e r 8 Stability and Ductility of Steel Frames.
PARP Planning and Review Process Szöllősi Antal alezredes Honvédelmi Minisztérium.
NYITÓÉRTEKEZLET OPENING CONFERENCE. ELSŐ LÉPÉSEK FIRST STEPS ELSŐ LÉPÉSEK FIRST STEPS Használható legyen történelem és a társadalom- ismeret órákon.
Innovatív elemek a SKA végrehajtásban Innovative elements in SCF implementation.
IKT az informatikus könyvtáros képzésben az egri főiskolán Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár Dr. Tóvári Judit főiskolai tanár.
Élet és Áltudomány MOTTO: „Si tacuisses, philosophus mansisses”
Az IKT szerepe a kompetencia alapú oktatásban. THE EDUCATION INFRASTURCTURE IN HUNGARY I. The number of personal computers and users in educational institutions.
Szeged – Novi Sad Winter School 2015: Non-Standard Forms of Teaching Mathematics and Physics Szeged Winter Training 2015: Mobile Tools and Dynamic Modeling.
Common Voice September 2005 Budapest Júlia Horváth - Éva Fekete Szabo -Á.Mátyásiné International Pető Institute Budapest, Hungary 1 Julia Horváth.
Charon Institute - Technologies
Zimányi School 2014: the two-faced conference  5 days, 16 sections, 63 talks  80 participants from 16 countries  40 students  6 relocations  10 students.
1 From building roads to building society Federation for the Development of Community Participation 2012.
The official language of our country is Hungarian.
DISKURZUS 14:00 – 14:10Megnyitó -Dr. Farkas Lilla (SE Innovációs Igazgatóság) 14:10 – 14:45 Horizon 2020 program "Egészségügy" témájú támogatásai" Előadó:
Alapítva: 1870 ORSZÁGOS METEOROLÓGIAI SZOLGÁLAT Hungarian Meteorological Service Györgyi Baranka Training Workshop for National Meteorological and Hydrological.
VÁKUUMTECHNIKA GYAKORLATI ALAPJAI
Copyright and on-line infringements; enforcement experiences
2009.IV.30.Argumentation techniques 1 Non-mirrorable argumentation techniques in English Analysis of theological texts aiming persuasion effects László.
„Tisztább kép” – együttműködési program Az új szintetikus drogok feltérképezéséért Tamás Figeczki Budapest, 19 April 2016 ‚Breaking the drug cycle’ - joint.
 Carpathian Basin ~ Óbuda University Dr. Ősz Rita
Social Renewal Operational Programme (adaptability) Development of the national LLG system / New Hungary Development Plan , phase I
Shared Services Community Meeting Mr. Csaba Kilián Executive investment director
ELTE Innovációs Nap 2016 Innováció és partnerség az oktatási ágazatban: az ELTE PPK EDiTE-EJD H2020 programjának perspektívája és gyakorlata Halász Gábor.
Az EBSCO adatbázisok országos konzorciuma: Felhasználói siker Informatio Medicata – szeptember 22. Jan Luprich / EBSCO Publishing.
Szeretettel köszönt Magyarország! Magyarország Köztársaság területe km 2, 10,4 millió ember lakja. Fizetőeszköze a forint. Beszélt nyelv a magyar.
Information on the sources of information on the quality of education Hungary Daniel Horn research fellow MTA KRTK KTI and ELTEcon
Előrelépés a digitális akadémiai világban Béky Endre Elsevier 2006 október 18.
Bibliometriai kérdések az MTMT-ben Berhidi Anna Semmelweis Egyetem Központi Könyvtár
Komplex tehetségazonosító és tehetséggondozó program az újszászi vasúti szakképzésben Complex programme for the gifted in the railway vocational education.
Competitiveness in the sports market and in the labour market
The Role of Primary Dealers in the Financing of the Budget in the First Half of
Simon Péter főtitkár Bolyai János Matematikai Társulat
The HRC’s Committee of Cross-Border Higher Education Institutions and the Makovecz Program Dr. Márta Takács, President of the of the Hungarian Rectors’
Article title: Whole genome sequencing classifies parrot bornavirus 5 into a novel virus species   Journal name: Archives of virology Author names: Szilvia.
Prof. Dr. Wéber György Kísérletes és Sebészeti Műtéttani Intézet
Ez az előadás „A helyi innovációk keletkezése, terjedése és rendszerformáló hatása az oktatási ágazatban” („Innova kutatás” - OTKA/NKFIH azonosító: )
Tájékoztató az osztatlan képzésben tanuló Academic 1 vizsgával rendelkező angoltanár szakos hallgató számára február 13.
Is the general geomorphology of Alpokalja related to the basement structure? between Styrian and Pannonian Basin due to Neogene tectonics Gábor Kovács.
Miklós Kóbor Department of Geophysics & Space Sciences,
ENEREA - Észak –Alföld Regional Energy Agency
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
Guidance activity at the Hungarian National Employment Service
Equality and solidarity in school practice
Social Renewal Operational Programme
Hungary.
Magnetic Miskolc Gergely Virág
Arab Spring Lt. Col. JÁNOS BESENYŐ (PhD). Think about it…  What comes to mind when you think about the Arab Spring?  Is it revolution? What is a revolution?
Arab Spring Lt. Col. JÁNOS BESENYŐ (PhD). Think about it…  What comes to mind when you think about the Arab Spring?  Is it revolution? What is a revolution?
A nem állami, nem önkormányzati iskolák helyzete Magyarországon
Andrea Karpati, Eotvos University, Budapest
„Networking and participation – for the more effective representation of the interest of people experiencing poverty Getting funding from the European.
Remembering 9/11. 9/11/01 19 Terrorists hijacked four planes. The intended targets were: –Twin Towers (North and South) –The Pentagon –Washington D.C.
Preparation for national consultancy meeting in Budapest on 03/12/2013
- based on the association experiment
Public relation at our school
Social Renewal Operational Programme
O5 AgroTeach 4.0 further training program for VET teachers
A Soproni Egyetem együttműködései Kazah egyetemekkel
Előadás másolata:

The Hungarian School Reform-Committee Actors of the Educational Policy (1958-1960) Lajos Somogyvári PhD University of Pannonia Teacher Training Centre Veszprém, Hungary somogyvari.lajos@mftk.uni-pannon.hu ECER 2017, Copenhagen www.uni-pannon.hu

Overview Topic of the presentation: history and historiography The corpus Methodology Main aspects of the analysis Conclusion and further researches References Picture 1. Youngsters’ Collective Farm in Polgár (Public Education, 14 October, 1959, front cover)

Polytechnic Education in the Socialist Pedagogy: A Forgotten Story School reform inspired by Khrushchev in 1958 Picture 2. Khruschev to workers in Smolensk, 24 August, 1958 Cited from the Pravda: Rudman, 1959 Sources of the topic The main question: Who made the decisions in the state socialist education? The Hungarian School Reform-Committee (1958-1960) – formed the main principles, translated the ideology into practice

The corpus of the research Three lists about the Committee (Hungarian National Archive) 2 December 1958 (Javaslat a Bizottság összetételére, 1958) László Orbán, 40 members 2) 1959 (Javaslat a Bizottság összetételére, 1959) 38 members 3) 28 July, 1959 (Iskolai Reformbizottság tagjai, 1959) 19 members were constant MSZMP KB TKO to MSZMP PB Total: 64 members Confidential process, excluding publicity The Committee as a unified body The corpus of the research

Methodology Paradigmatic turn in the social sciences: from the structures to the individual (Geertz, 1980; Cowman, 2012; Martin, 2014; Goldman, 2016) Importance of the biography in state socialism Prosopography Investigation of the common background characteristics of a group of actors in history through a collective study of their lives (Stone, 1971) Multiple carreer analysis Elitist and mass school

Using prosopography Process of the prosopographical analysis (Keats-Rohan, 2007) 1) Creating a biographical lexicon/dictionary Defining target group Collecting data 2) Analysis Prosopograhic studies Studies in ancient history (Verboven, Carlier & Dumoly, 2007) Analysis about the recrutation of the professional and scientific elites, making databases (Karády & Nagy, 2003, 2004; Karády, 2008; Karády & Nagy, 2012; Nagy 2013; Kovács, 2014; Biró, 2015; Kovács, 2016)

Main aspects of the analysis Sources and limitations creating the biographical lexicon: Pedagogical lexicons (Hild & Stisser, 2015), databases, archontologies, biographies, memoirs, archive records etc. Lack of informations, false informations, stressing different biographic elements etc. Aspects of the multivariete analysis 1) raw data: membership, actual position, name, sex (64) 2) date of birth (54) 3) original qualification (51) 4) Party membership (with the date of the affiliation) (32) Two levels of the analysis As a collective group Biographic patterns and individual careers

Table 1. Memberships based upon age cohorses Age and generations Table 1. Memberships based upon age cohorses Male dominance Fluctuation Generation experiences (Koselleck, 2006) – most of the carreers began before 1945

Positions and groups Government (Ministries) – 12 → 16 Cultural Ministry, Departments and Ministries related to the labour market (agriculture, heavy, light and building-industry, trade etc.) 2) Academics – 10 → 6 MTA (Hungarian National Academy) and universities 3) Public education – 6 → 2 Directors of elementary, secondary and vocational schools 4) Executive branch at the local-regional level – 4 → 6 Leaders of counties, districts and educational departments 5) Party control – 3 → 2 MSZMP KB TKO 6) „Transmission belt”: trade unions and mass organisations – 3 All Trade Union, Teachers’ Trade Union, Communist Youth League (Labour market – 2 factory-directors)

An example of the multipositional elite Definition (Lengyel, 1993) Positions of Gyula Kállai: State Minister (1958-1959) Chair of the School Reform-Committee (1958-1960) Cultural and Ideological Secretary at the MSZMP KB (1957-1959) Head of the of the Patriotic People’s Front National Committee (1958-1989) Editor of the Társadalmi Szemle (Social Review, 1958-1961) Member of the MSZMP PB (1957-1975) Picture 3. Gyula Kállai. Source: https://www.neb.hu/asset/phpljVnOz.pdf

The original qualifications Table 2. Chart about the members’ original qualifications 26 members from the total 64 had academic degree: candidates and doctors - engineers, education sciences, free and liberal arts

Labour movement and the Party „The movement heritage” as individual legitimation (Szalai, 1994, p. 66) Central element of the communist biography - date of entrance (Morgan, 2012) Internationalism, Soviet Union and home communists Involving illegality, connections, common political socialisation and experiences – trustworthiness, lojality (vs. expertise at positions) Biographical thinking as political activity – screening processes Changes of the regimes (1944-1945, 1948) The case of „cripto-communists” Waves of the entering

Changing to other Party Endre Bakonyi Sebestyén Party memberships I. Name Date of entrance Party Changing to other Party Gyula Hevesi 1916 MSZDP 1918 - KMP Ottó Benedikt 1918 KMP   Sándor Szerényi 1921 1924 – FKP Ödön Kisházi 1922 1948 – MDP Márton Valkó 1930 FKP 1945 – MKP István Simonovits 1932 Endre Bakonyi Sebestyén CSKP 1935 – MSZDP, KMP László Földi 1935 Dezső Kiss 1936 1945 - MKP László Orbán 1937 1938 - KMP Pál Ilku Ferenc Erdei 1939 NPP (1944 – MKP) Valéria Benke 1941 Gyula Kállai György Gonda 1943 József Mekis 1944 MKP

Table 3. Party memberships Party memberships II. Name Date of entrance Party Change to other Party Lajos Cseterki 1944 MKP   Jenő Lugossy 1945 MSZDP (MKP) 1957 - MSZMP Jánosné Bugár János Halász Ernő Péter József Szigeti Ferenc Várnai Győző Vidor Gyula Ortutay FKGP (MKP) Rezső Trautmann MSZDP 1948 – MDP Gyula Szekér NPP 1948 - MKP József Fekete 1946 János Molnár 1947 Géza Szili Ferenc Orosz 1950 MDP András Magyari 1952 Table 3. Party memberships

Continuities and discontinuities Hard vs. soft dictatorship Continuity Joining to the Party before 1948 Education and socialisation in the Horthy Era Traditional institution of recruitment the elites – the Eötvös College Leadership with special expertise e. g. administration of Ministry of Trading, Light Industry, Health (vs. Ministry of Education) Discontinuity Breakdowns in the careers: inprisonment in Stalinist Soviet Union and Rákosi’s Hungary e. g. Kállai and Kádár in the prison between 1951 and 1954 with the same accusation

Conclusion and further researches Conclusions Different sources, different emphasis Interest groups? Creating groups - homogenisation Different interests, changing positions, temporality Collective vs. individual level The Committee making-process has been still unknown – aspects of the members’ selection Further researching possibilities network-analysis argumentation, pros and contras role of the intellectuals in the Post-Stalin Era (Slapentokh, 2014) Connections between political power, interest groups, professions, academics and experts (monopoly of power vs. shared and controlled power)

References Primary sources Iskolai reformbizottság tagjai (1959) Javaslat a Politikai Bizottság elé oktatási rendszerünk felülvizsgálatára. MNL OL, 288 f. 33/1959/2. ő. e. MSZMP KB TKO, 1959. november 12. Melléklet, 1959. július 28. Javaslat a Bizottság összetételére (1958). Jegyzőkönyv a Politikai Bizottság 1958. december 2-án tartott üléséről. MNL OL, 288 f. 5/106. ő. e. MSZMP PB, 1958. december 2. Melléklet Javaslat a Bizottság összetételére (1959). Javaslat a Politikai Bizottság elé oktatási rendszerünk felülvizsgálatára. MNL OL, 288 f. 33/1959/2. ő. e. MSZMP KB TKO, 1959. november 12. Melléklet, dátum nélkül Secondary sources Biró, Zs. H. (2015). Bölcsészdiploma és társadalom. Budapest: Gondolat. Cowman, K. (2012). Collective Biography. In Gunn, S. & Faire, L. (Ed.), Research Methods for History (pp. 83-101). Edinburgh: Edinburgh University Press. Geertz, C. (1980). Blurred Genres: The Refiguration of Social Thought.  The American Scholar, Vol. 49, No. 2 (Spring 1980), 165-179. Goldman, L. (2016). History and biography. Historical Research, Vol. 89, no. 245, 399-411. Hild, A. & Stisser, A. (2015). A neveléstudományi lexikonok – a tudománytörténet kutatási anyagaként? In A. Németh, H. Zs. Biró & I. Garai (Eds.), Neveléstudomány és tudományos elit a 20. század második felében (pp. 113-141). Budapest: Gondolat. Karády, V. (2008). Educated Elites in Pre-Socialist Hungary – 1867-1948. Issues, Approaches, Sources and Some Preliminary Results of an Overall Survey. Historical Social Research / Historische Sozialforschung, Vol. 33, No. 2 (124), 154-173. Karády, V. (2015): Egy szocialista értelmiségi „államnemesség”? Kandidátusok és akadémiai doktorok a hazai társadalomtudományokban. In A. Németh, H. Zs. Biró & I. Garai (Eds.): Neveléstudomány és tudományos elit a 20. század második felében (pp. 251-282). Budapest: Gondolat. Karády, V. & Nagy, P. T. (2003). Educational inequalities and denominations, 1910. Database for Transdanubia. Budapest: Oktatáskutató Intézet. Karády, V. & Nagy, P. T. (2004). Educational inequalities and denominations, 1910. Database for Western-Slovakia and North-Western Hungary. Budapest: John Wesley Theological College. Karády, V. & Nagy, P. T. (2012). Educational inequalities and denominations, 1910. Database for Transylvania. Budapest: John Wesley Theological College.

References Keats-Rohan, K. S. B. (2007). Introduction: Chameleon or Chimera? Understanding Prosopography. In Keats-Rohan, K. S. B. (Ed.), Prosopography Approaches and Applications: A Handbook (pp. 1-32). Oxford: University of Oxford. Koselleck, R. (2006). Tapasztalatváltozás és módszerváltás. Korall, 23, 21-59. Kovács, I. G. (2014). A debreceni tudományegyetem református hittudományi kari tanárainak prozopográfiája és a református felekezeti-művelődési alakzat szociológiája. Korall, 56, 46-68. Kovács, I. G. (2016). Sárospatak erőterében. A tiszáninneni származású református egyetemi tanárok életrajzi adattára és életútleírása. Budapest: ELTE Eötvös Kiadó. Lengyel, Gy. (1993). A multipozicionális gazdasági elit a két világháború között. (Fejezetek egy történetszociológiai kutatásból). Budapest: ELTE Szociológiai és Szociálpolitikai Intézet. Morgan, K. (2012). Comparative Communist History and the ’Biographical Turn’. History Compass, 10(6), 455-466. Nagy, P. T. (2013). Elitszociológia és neveléstörténet-írás. Neveléstudomány, 1(3), 40-59. Rudman, Herbert C. (1959): De-Emphasis of Academics in the USSR. The Elementary School Journal, Vol. 59, No. 5 (Feb., 1959), pp. 253-257. Shlapentokh, V. (2014). Soviet Intellectuals and Political Power. The Post-Stalin Era. Princeton University Press, Princeton NJ. Stone, L. (1971). Prosopography. Daedalus, Vol. 100, No. 1, Historical Studies Today (Winter, 1971), pp. 46-79. Szalai, E. (1994). Útelágazás. Hatalom és értelmiség az államszocializmus után. Budapest -Szombathely: Pesti Szalon-Savaria University Press. Verboven, K., Carlier, M. & Dumolyn, J. (2007). A Short Manual to the Art of Prosopography. In Keats-Rohan, K. S. B. (Ed.), Prosopography Approaches and Applications: A Handbook (pp. 35-71). Oxford: University of Oxford.