Komplex rendszerek – Evolúciós modellek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Potenciál játékok A játékoknál minden játékosnak saját nyereménye van és azt kívánják maximálni. A potenciál játékoknál létezik egy V(s1, …, sN) potenciálfüggvény,
Advertisements

Evolúciós potenciál játékok
Játékelmélet oktatása a középiskolában
Térbeli evolúciós mátrixjátékok
Az együttműködés természete Szabó György MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Kutatóintézet H-1525 Budapest, POB. 49. Honlap:
Verő Balázs Dunaújvárosi Főiskola AGY Kecskemét, 2008 június 4.
Mozgások I Newton - törvényei
Körfolyamatok (A 2. főtétel)
Távol, de mégis közel!!!.
Evolúciós játékelmélet előadás
Megnyitó Új közgazdasági perspektívák szakpolitikai relevanciái Fazekas Károly főigazgató MTA KRTK AZ MTA KRTK Közgazdaságtudományi Intézet és az MTA Emberi.
2005. Operációkutatás Ferenczi Zoltán. Széchenyi István Egyetem Operációkutatás eredete •második világháború alatt alakult ki •különböző szakmájú emberekből.
Játékelmélet és kísérletek
Mechanika I. - Statika 3. hét:
Trinh Anh Tuan Játékelmélet Trinh Anh Tuan
Az együttműködés előnyei és hátrányai: játékelméleti elemzés
Magyar és magyarszármazású Nobel-díjasok
Formalizálás, matematizálás és ökonometria
Ez a dokumentum az Európai Unió pénzügyi támogatásával valósult meg. A dokumentum tartalmáért teljes mértékben Szegedi Tudományegyetem vállalja a felelősséget,
Játékelmélet Nash, dominancia.
A környezetállapot-értékelés módszertana Dr. Bulla Miklós Baja, április 26. Széchenyi István Egyetem, Környezetmérnöki Tanszék.
Modellezés és szimuláció c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mechatronikai Mérnöki MSc 6. Modellezés.
Modellezés és tervezés c. tantárgy Óbudai Egyetem Neumann János Informatikai Kar Alkalmazott Matematikai Intézet Mérnöki Informatikus MSc 9. Előadás és.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Kétszemélyes játékok Előadó: Nagy Sára.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
TERMELÉSI FÜGGVÉNYEK A PRECÍZIÓS MEZŐGAZDASÁGBAN SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER.
Fogolydilemma (3. előadás)
Evolúciósan stabil stratégiák előadás
Játékelméleti alapfogalmak előadás
Az evolúciós játék bonyolódik
Fogolydilemma játékok három stratégiával önkéntes fogolydilemma játék Nyereménymátrix: A három stratégia ciklikusan dominálja egymást: C legyőzi L-t L.
1 Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal 4. előadás Axelrod számítógépes versenyének megismétlése A nyereménymátrix és a stratégiák:
Ismételt fogolydilemma játék sztochasztikus reaktív stratégiákkal. 4
Színharmónia elméletek
Árelőrejelzés a liberalizált magyar háztartási piacon
Bevezetés az alakmodellezésbe I. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Összefüggések modelleken belül Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I. félév.
Sipos Viktória & Motyovszki Gergő
Játékelmélet Kovács Dániel László Intelligens Rendszerek kutatócsoport
Pókerágens fejlesztése játékelméleti alapokon
Az abszolút értékes függvények ábrázolása
Szekció 6 Szekció elnök: Gróf Gyula Előadások: Vad János: Energia-hatékony axiálventilátorok tervezése Bene József, Hős Csaba: Városi szivattyúhálozatok.
Versengő társulások Mi történik egy olyan térbeli modellben, ahol sok stratégia létezik? Lokálisan csak a stratégiák kis hányada lehet jelen. => az evolúciós.
Evolúciós játékelmélet
Megalehetőségek a nanovilágban
3. Előadás: Döntés bizonytalanság mellett
Játékelmélet - bevezetés
2. Döntéselméleti irányzatok
Torlódás (Jamming) Kritikus pont-e a J pont? Szilva Attila 5. éves mérnök-fizikus hallgató.
Több képlettel adott függvények
Alapismeretek Számítógépes adatábrázolás
Hálózatok szerkezete és dinamikája
Készitette: Colcer Adorján és Sinka Attila. Kisérő tanáraink: Cseke Zsuzsanna Borbély Botond Péter Izabella Résztvevő diákok: Adorján Attila András Kinga.
A játékelmélet és a Kétszemélyes játékok
Komplex rendszerek – Evolúciós modellek
Oligopólium Monopolisztikus verseny A piaci koncentráció mérése
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Informatikai alapfogalmak
BME Üzleti gazdaságtan Andor György. BME Ismétlés ›5 Profit és a nettó jelenérték –5.1 Közgazdasági értelemben mi nem profit? –5.2 A számviteli és a gazdasági.
Mesterséges intelligencia 8. Stratégiai játékok A játék kimenetelére a játékosoknak ellenőrizhető módon van befolyásuk. Pl.: sakk, dáma, póker stb. A.
Operációkutatás I. 1. előadás
Bevezetés a játékelméletbe
Monopolisztikus verseny, Oligopólium
Programozás alapjai Készítette: Csiszár Nóra Anita
Játékelméleti megközelítés Oligopol piacok
Nanotechnológiai kísérletek
Egy topologikus térbeli adatstruktúra a topo-logix modell
Miért egyre bonyolultabb az elektronikus bizonylatok kezelése?
Ki mit tud? december óra 330 terem
Előadás másolata:

Komplex rendszerek – Evolúciós modellek Készítette: Bartis Zsolt, Csíkszereda Ferencz Zsolt, Székelyudvarhely Kozman Botond, Csíkszereda Mentoraink: Dr. Szabó György Borsos István Szabó Mátyás

Mi is a játékelmélet? Fogalmak: A játékelmélet matematikai modellek olyan rendszere, amelyet többszereplős konfliktushelyzetek tanulmányozására használunk. Fogalmak: Stratégia Zéróösszegű játék Nem zéróösszegű játék Kooperatív játék Nem kooperatív játék Két- vagy többszemélyes Nash-egyensúly

Így kezdődött minden… Neumann János és Oskar Morgenstern 1944 - „Játékelmélet és gazdasági viselkedés” John Nash – Nash-egyensúly

JÁTÉKOK Fogolydilemma 2 szereplő 2 stratégia nem zéró összegű Nash-egyensúly: ha mindkettő vall

Szarvasvadászat Ajtóban állva 2 szereplő 2 szereplő 2 stratégia nem zéró összegű megoldás: azonos stratégia 2 szereplő 2 stratégia nem zéró összegű megoldás: ellentétes stratégia

Kő, papír, olló… 2 szereplős 3 stratégiás Nyereménymátrix (zérus összegű játék): Ciklikus dominancia “körbeverés”:

A MI JÁTÉKUNK 3 stratégiás fogolydilemma Nyereménymátrix: Stratégiák: Önzetlen (C) Élősködő (D) Távolmaradó (L) T – kísértés mértéke (temptation) S – balek nyereménye (sucker’s payoff) σ - távolmaradó nyereménye

Szimulációkat is végeztünk…

Gyakoriság változása a kísértés növelésének függvényében + - Élősködő * - Távolmaradó x – Önzetlen

Távoli szomszédokkal való kölcsönhatások Szimuláció 1 Szimuláció 2 Szimuláció 3 Oszcilláció (körbeverés) illetve a szétszóródás (pontszerű ábra)

Konklúzió Valamely stratégia favorizálásával, annak ragadozója jut előnyhöz.

Köszönjük a figyelmet!