Homérosz világa Az Iliász és az Odüsszeia összevetése Összefoglaló óra

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A görög epika.
Advertisements

Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Arany János: Toldi összefoglaló
Hahó, itt az új év ! Boldog 2014-et !.
Thalatta! THALATTA! Thalatta!.
Donatello és Michelangelo értelmezésében
The future A jövő.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Az ókori görögország művészete Pukkai Judit. Építészet Knosszosz, Mükéné, Athén Knosszosz, Mükéné, Athén Paloták pl. knosszoszi Paloták pl. knosszoszi.
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
Mit jelent a realizmus? 5/A.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
Összeállította: Török Ferenc
"Keresd az életben mindig a szépet
Tematika 9. évfolyam irodalom.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A középkori filozófia főbb kérdései
Ókori irodalom III. Eposz, kiseposz, tanköltemény.
Görög történelem 2. előadás.
DANTE Isteni színjáték.
A mítoszok.
Homérosz és művei 3/A.
A műeposz útja a római irodalomtól a barokkig
A mentorképzés tapasztalatai
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Odüsszeusz az Alvilágban
A Z ANTIKVITÁS IRODALMA
Gyülekezet Koinónia - Közösség.
A római irodalom.
A görög líra Apolló és a líra.
Puskin: Anyegin.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
Dráma Irodalmi mű.
Szabó Magda: Katalin utca
A BIBLIA KÖZEPE. Vajon melyik fejezet a legrövidebb a Bibliában? A 117. Zsoltár.
Az ókori Görögország Hellas
A helység kalapácsa 32/A.
FRANCESKO PETRARCA Petrarca 1304-ben született fehér guelf családban.
ISTEN hozott köztünk!.
1 Továbblépés - Az üzenet.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
REFORMÁCIÓ Amikor a mi Urunk és Mesterünk azt mondta:
Tündérkert (Erdély-trilógia I.)
Találd ki ki lehet ez!. Találd ki ki lehet ez!
TANÉVNYITÓ ISTENTISZTELET Jöjj, égi szent láng, Szentlélek Isten, Hű támasz minden ínségben, Kit trónusáról jó Atyánk És Jézus Krisztus küld.
Egy nap három férfi kirándulni indult. Egyszercsak egy erős sodrású folyóhoz értek. Mindenképpen át kellett jutniuk a folyó másik partjára, ám semmi ötletük.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába Egyházközség neve: Hittanoktatást végzi:
Trójai háború KÉSZÍTETTE: Pergel Blanka 5.m.
1. A „teremtéstörténet(ek)” elbeszélése(i) a) Helye (helyük) a Bibliában: Ter (1 Móz) 1, 1 – 2, 25 (= első két fejezet). b) Keletkezése: - Viszonylag.
1. A „két történet” összevetése /1. ( Ter 1,  Ter 2, 4-9 (10-14) ) a) H ASONLÓSÁGOK : – Az ember Isten „alkotása”, „teremtménye”. – A férfi.
Készítette: Hatvani Ferenc Bence
1. Balladák.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
1567 – 1643 Olasz barokk zeneszerző, pedagógus, karnagy.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
THEOGONIA Az istenek születése.
Odüsszeia Leszámolás a kérőkkel
Babits III. pályaszakasza húszas-harmincas évek
„ ..férfinak és nőnek teremtette…”
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A TRÓJAI HÁBORÚ.
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Mi számít? A műveim? Én mint költő?
A) Jézus Krisztus személye
Arany János:Toldi -összefoglaló
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
Előadás másolata:

Homérosz világa Az Iliász és az Odüsszeia összevetése Összefoglaló óra „Az Íliász rólunk szól együtt, az Odüsszeia rólunk szól külön-külön. Az Íliásznak hősei vannak, az Odüsszeiának hőse van. Az Íliász hősei meg tudnak halni, az Odüsszeia hőse életben tud maradni.” (Devecseri Gábor)

Felfrissítő Mit tudunk Homéroszról? Nem sokat. Létezett? Ő írta a műveket? Mindkettőt? Vak költőként ábrázolják…tényleg az volt? Rajongtak a műveiért, istenként tisztelték. →7 város versengett azért, hogy a saját szülöttjének mondhassa! Még a neve is talány…szó szerint azt jelenti: költő. A művekben olyan örök érvényű emberi igazságokkal szembesülhetünk, melyeken néha még az istenek sem tudnak változtatni. A két műalkotás világképében lényeges különbségek vannak (pl. tér- és időábrázolás, eltérő embereszmények). Ezen eltérések miatt gondolják úgy, hogy kb. egy emberöltővel (50 év) később születhetett az Odüsszeia, és írója mintegy felül akarta múlni a korábbi művet, az Iliászt, de mintegy annak folytatásaként is írta. A két mű jelentősen különbözik egymástól, bár sok a közös is bennük! Ezen különbözőségek adták/adják a mai napig annak a kétségnek az alapját, amit úgy hívunk, hogy a 'homéroszi kérdés’. Azaz, ugyanazon szerző alkotta –e a két művet vagy sem?

És miben különböznek? Nyomozás indul! Mi azonos? Mindkettő… És miben különböznek? Nyomozás indul! műfaja eposz: a nagyepikai műnemhez tartozó hősköltemény hexameterekben íródott, 24 ének alapja a görög mitológia A szerkezet másik sajátossága a késleltetés Mindkettő a trójai mondakörköz kapcsolódik (Ilion= Trója), sok régi mítosz képezi az alapját, mely szerint volt régen egy 10 évig tartó háború a trójaiak és a görögök között Mindkettő megbékéléssel végződik Kódfejtő(2*5 fő):Előre meghatározott címszavakhoz (9-9 db) kell beilleszteni a meghatározásokat, hogy melyik műre jellemző. (Cselekmény ideje, Hős életcélja, Embereszmény, A hős kapcsolata a közösséggel; Szerkezet, Istenek szerepe,Világkép) TÁBLÁNÁL Fejvadász (2*5 fő)A két mű két főhősének (Akhilleusz és Odüsszeusz) jellemzését (7-7 db) kell szétválogatni. TÁBLÁNÁL Rejtőzködő(2*4 fő): rejtvény az eposzi kellékek hozzávalóiból FELADATLAP Óra indul! 5 perc! Zorba-filmzene: https://www.youtube.com/watch?v=zpOAnWEyzt8

Hőseink Akhilleusz Odüsszeusz Hírnévre, dicsőségre törekvő hős A cselekvés, a gondolkodás hőse, fizikailag és lelkileg is erős, eszes, ügyes férfi. Bölcs, mert saját és mások hibáiból is képes tanulni. Megfontolt, megvan benne a kompromisszumokra való képesség, a tapasztalat szülte óvatosság, a cselekedetek következményeinek latolgatása. Higgadtan, ésszel számítja ki, mikor kell felvenni a harcot, és mikor van szükség menekülésre, vagy tudatos áldozatvállalásra. Fegyelmezett, mert bár nem tökéletes, de meg tudja fékezni magát és ártó szenvedélyeit. Katonai vitézsége mellett „polgári” erényei is vannak: kitűnő mesterember és ért a hajózáshoz is. Rangja ellenére ért a mindennapi dolgokhoz (kézműves), ún. polisz-embertípus, személyével új embereszmény születik meg: a sokat tapasztalt, leleményes ember. Hírnévre, dicsőségre törekvő hős Tipikus eposzi hős, rendkívüli tulajdonságok Önfeláldozó, kiváló katona, változik jelleme, képes az erkölcsi megtisztulásra (szánalom). Önfejű, büszke. Önzésével, makacsságával az egész közösséget feláldozta volna a saját igazáért, dicsőségéért. Az Iliász embereszménye a lebírhatatlan vitézi erő, a halálmegvető bátorság, a harci dicsőségben megmutatkozó emberi nagyság, de az erkölcsi tisztaság is.

Szerkezeti, tartalmi különbségek (füzetvázlat pirossal) Iliász Odüsszeia Cselekmény ideje: A tízévi bolyongás utolsó 40 napja. Előzmények, jövő→utalásokból, a múlt történései elbeszélő epizódokban Szerkezet: In medias res kezdetű A cselekmény két szálon indul (Y-szerkezetű), nem lineáris, megbontja az időrendet Bonyolult, több szálon fut, több időben, rengeteg helyen.  Az elbeszélő személye is változó, a jelenben elbeszélő mesél, míg a visszaemlékezéseknél Odüsszeusz E/1. személyben mesél.  Istenek szerepe: Az istenek szerepe és hatalma itt már korlátozottabb. Az emberek sorsát már nem kizárólagosan ők irányítják, a hős bölcs előrelátása sorsformáló jelentőséggel bír. Az emberek önnön vétkeikért szenvednek, az isteneket alaptalanul vádolják; nem ők alakítják a sorsot, csak néha beleszólnak; külső szemlélők. Cselekmény ideje:a görög-trójai háború utolsó 52 napját dolgozza fel Szerkezet: Lineáris, kronologikus, időrend A cselekmény 1 szálon fut, nagyjából egy helyen, néhány csomópont köré épül. Istenek szerepe: Összemosódik a történelem és a mitológia, az istenek gyakori szereplők.  Az egyéni összecsapások kimenetele is rajtuk áll, magát a konfliktust is ők okozzák (lásd korábban). Minden rajtuk múlik, az emberek csak játékszerek, bármilyen nagy hősök is; bujtogatnak, személyesen beleavatkoznak a csatába.

Változó embereszmények, változó világkép (füzetvázlat pirossal) Iliász Odüsszeia Hős életcélja: Hosszú, nyugodt élet, számára a legfőbb érték az életben maradás, és a béke megteremtése Ithakának. Embereszmény:Sorsát irányító hős A hős kapcsolata a közösséggel:Társaiért és a közösségért felelősséget vállaló egyén. Világkép: A feltörekvő démosz(köznép) új embereszményt követelt. Társadalomkritika a kérők ábrázolásában: elpuhult alakok, hősködnek, a jólétnek csak haszonélvezői, nem tesznek annak növeléséért. Az eszményített, letűnőben lévő arisztokratikus világban megrendült a hit ↔Odüsszeusz nemes és igazi hős jellem Hős életcélja: Hírnév, becsület, rövid, de izgalmas élet. Embereszmény:Sorsát vállaló hős A hős kapcsolata a közösséggel:Hőse szembekerül a közösséggel, haragja pusztulást hoz a seregére. A fő téma Akhilleusz sértődöttsége. Világkép: A régi arisztokratikus eszmények

Az eposzi kellékek hozzávalói állandó jelzők Deus ex machina a dolgok közepébe vágás invokáció a téma megjelölése enumeráció

Köszönöm a munkátokat! És ne feledjétek…olyan maradandó művek ezek, melyeket még a mai napig utánoznak! ;)