Teherautó / busz modell szélcsatorna vizsgálata MSc H01 mérés: Teherautó / busz modell szélcsatorna vizsgálata
A mérés célja Teherautó / busz modell légellenállásának vizsgálata szélcsatornában, a légellenállás csökkentési lehetőségei Elolvasandó: Lajos Tamás: Az áramlástan alapjai 4. kiadás. 11.3 lecke: Közúti járművek áramlástanának alapjai Mérőszoftver leírása: ARA Pressure&Force súgó (http://www.ara.bme.hu/oktatas/tantargy/NEPTUN/BMEGEATMG01/)
A mérőrendszer ÉMI szélcsatorna Típus határréteg Mérőtér zárt Mérőtér hossza [m] 2.1 Mérőtér szélessége [m] 2.2 Mérőtér magassága [m] 1.6 Maximális sebesség [m/s] 19 Maximális turbulenciaintenzitás [%] 0.5
súrlódásmentes felfüggesztés rugókkal a hiszterézis csökkentésére A mérőrendszer Erőmérő platform súrlódásmentes felfüggesztés rugókkal a hiszterézis csökkentésére erőmérő cella összekötő rúd körlap terhelési oldal (mozgó rész) rögzített oldal (álló rész)
Erőmérő cella Szélsebesség: Prandtl cső a mérőtérben Közeg hőmérséklet: digitális nyomásmérő
Mérési lánc Erőmérő cella 24V táp Mérőerősítő Nyomástávadó Hőmérő A/D átalakító (NI USB 6009) soros-USB átalakító Számítógép ARA Pressure & Force Labview mérőszoftver
Az alkalmazott összefüggések
A mérés menete Nyomástávadó kalibrációjának ellenőrzése Modell behelyezése /mérendő konfiguráció kialakítása úgy, hogy az erőmérő cellát ne terheljük! (A modellt ehhez le kell emelni a mérlegről) Erőmérő cella kalibrációja a kamion vízsszintes meghúzásával, görgőn átvezetett kalibrálósúlyzókkal Erőmérő cella nullázása Mérések végzése legalább 8 mérési pontban szélsebesség növeléssel (30 -> 100%) és 7 pontban leterheléssel (100 -> 30%). Mérési pontonként 10-15 másodperces átlagot kell rögzíteni. Minden konfigurációt pontosan dokumentálni kell, fotóval, rajzzal. Meg kell határozni a jellemző áramlási keresztmetszetet minden esetben. Az első méréssorozatot a mérés végén meg kell ismételni, az ismétlési pontosság ellenőrzésére.
Mérési feladatok A feladat különböző orr-lekerekítések vizsgálata autóbusz elrendezésben (4-5 változat: éles, alsó lekerekítés, felső lekerekítés, ferde homlok)
Mérési feladatok B feladat emelt raktérnél különböző lekerekítési szögek és spoilerek vizsgálata
Mérési feladatok C feladat A kabin és a raktér közötti rés méretének hatása: rés nélkül rés 0.2, 0.4, 0.6 D rés letakarása oldallemezzel D
Mérési feladatok D feladat Oldalszél hatása: a modell elforgatása 5°-os lépésekben 0-25° között.