Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Vizuális illúziók csoportosítása
Advertisements

Valóban azt látjuk, ami a retinára vetül? Dr. Kosztyánné Mátrai Rita Eötvös Loránd Tudományegyetem, Bölcsészettudományi Kar, Informatika Tanszék.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Adatbázis alapú rendszerek 1. Gyakorlat Követelmények / SQL.
Miért érdemes sok kultúrában kutatni a Williams szindrómát?
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Geometriai transzformációk
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
A környezet szerepe az észlelésben
Élő és élettelen vizuális reprezentációja az emberi agyban
Energiatermelés és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet.
Mérés és adatgyűjtés - lev
Sztereogram.
Vámossy Zoltán 2006 Gonzales-Woods, SzTE (Kató Zoltán) anyagok alapján
Év eleji információk Előadó: Hosszú Ferenc II. em Konzultáció: Szerda 9:50 – 10:35 II. em
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Change blindness Változás -vakság.
Az emberi agy gyakran becsap!
Általános lélektan Az észlelés.
Észlelés Gestalt elvek Színlátás Térlátás Illúziók.
csillagász távcsövek fotoobjektív vetítőgép
Az emberi szem és a látás
Optikai csalódások.
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
vizuális kommunikáció
A tér képi megjelenítése 2. rész Geometriai alapok
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
III. Kontraszt illúziók - Gátlás
V. Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Vizuális illúziók I. Tájékoztató Gerván Patrícia
Komplex illúziók, illúzió a művészetben
Energia és környezet © Gács Iván (BME) 1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra.
Tájékoztatás & Bevezetés
Az elvárások szerepe a közlekedési környezet észlelésében. Siska Tamás szakpszichológus Együtt Bt. „Erős pillérek-javuló közlekedésbiztonság” Közlekedésbiztonsági.
Mit látsz? Fiatal lány vagy öregasszony?.
Az emberi agy… … ott vág át, ahol tud!.
OPTIKAI TÜKRÖK ÉS LENCSÉK
Geodézia BSC 1 Gyors ismertető
Energiatermelés és környezet
Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék.
UNIVERSITY OF SZEGED D epartment of Software Engineering UNIVERSITAS SCIENTIARUM SZEGEDIENSIS Programozás I. Követelmények.
Informatikus - fizika 1 ÚJ SZAK AZ ELTE TTK-N az oktatás modernizálása keretében 2000-ben lett kidolgozva, 2002 júniusában engedélyezve, 2003 szeptemberében.
Vizuális illúziók III. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Vizuális illúziók Kétértelmű ábrák, rivalizáció - Szerveződés BME Kognitív Tudományi Tanszék Kovács Petra
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények szeptember 6.
OMKTI1 Tartalék világítások, látási folyamatok a mérnök szemével, számítási eljárások (BG) ……..
1 Energia és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiafelhasználásra Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
1 Energiatermelés és környezet Az energiafelhasználás hatása a levegőkörnyezetre és a környezet hatása az energiatermelésre Dr. Gács Iván egyéni vállalkozó.
IV. Glass minta, RPSZ, RPK - Korreláció
Gazdaságstatisztika Tantárgyi követelmények 2017 ősz
Tantárgyi követelmények szeptember 10.
EVA 1 – 5. kurzus Kanyó Kristóf.
FAZEKAS ANDRÁS ISTVÁN PhD c. egyetemi docens
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Tantárgyi követelmények szeptember 8.
TÁJÉKOZTATÓ A KÉTSZINTŰ ÉRETTSÉGI VIZSGÁRÓL
Energia(termelés) és környezet BMEGEENAEK7 és BMEGEENAKM1
A felvételi eljárás intézmény specifikus részei
TÁJÉKOZTATÓ A FAKULTÁCIÓ VÁLASZTÁSHOZ
Műszaki ábrázolás alapjai Ábrázoló Geometriai Tanszék
Vizuális programozás MIN1M1-MIN1M2- MIN6B6IN - MIN6B8IN – MIN4I0N – MIN3H4PFN Követelményrendszer.
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
A szem Normális szem Távollátó szem Közellátó szem X
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Előadás másolata:

Vizuális illúziók I. Tájékoztató BME, Kognitív Tudományi Tanszék

Az oktató dilemmája …  Optikai illúziók, amitől fura mutánsnak tűnhetnek embertársaink

Egy kis ráhangolódás…

Dr. Harag és Mr. Mosoly

Zöllner illúzió

Ponzo illúzió

Sztereokinetikus hatás http://www.bu.edu/lite/lite1/perception/anamorphic/roto2.html http://www.michaelbach.de/ot/mot-ske/index.html

Mozgás illúzió http://www.michaelbach.de/ot/mot_adapt/index.html

Jastrow illúzió http://www.michaelbach.de/ot/geom-Jastrow/index.html

A kurzus tematikája BME Kognitív Tudományi Tanszék Hónap Nap Téma   Hónap Nap Téma Oktató 1. szeptember 6. Tájékoztató/Bevezető Zimmer Márta 2. 13. Utóhatások 3. 20. Kontraszt-illúziók Németh Kornél 4. 27. Random pont sztereogramok 5. október Biológiai mozgás Kardos Zsófia 11. ZH1 7. 18. Kétértelmű ábrák 8. 25. NYÍLT NAP – OKTATÁSI SZÜNET 9. november SZÜNET 10. Hallási illúziók I. Pótári Adrián 15. 12. 22. Geometriai illúziók 29. Komplex illúziók 14. december ZH2 PÓTLÓ/JAVÍTÓ ZH Okt 23 szünet BME Kognitív Tudományi Tanszék

A kurzus követelménye 2 Zh teljesítése 25 pont + 25 pont Feleletválasztós 1. ZH – október 11. 2. ZH – december 6. Pótlás: mulasztás esetén mindkét zh december 13-án pótolható, illetve a javításra is ekkor van lehetőség. 51 % - tól tekinthető teljesítettnek a kurzus, MINDKÉT ZH-N EL KELL ÉRNI AZ 51%-OT! Kísérletben való részvétel plusz pont jár érte nem kötelező!!!!! Neptunon keresztül lesznek kiírva az alkalmak BME Kognitív Tudományi Tanszék

Információ Órák anyaga, zh pontszámok stb. http://www.cogsci.bme.hu/OraHeti.php

Kapcsolat E-mail: mzimmer@cogsci.bme.hu Minden ügyintézés és levelezés ezen a címen történik!!!

Felkészülés a zh-kra Órák anyaga http://www.cogsci.bme.hu/OraHeti.php További ajánlott irodalom Julesz B. (2000) Dialógusok az észlelésről, Typotex Kiadó, Bp. Seckel, A. (2004) Az optikai csalódások varázslatos világa, Ventus Libro Kiadó. Kovács I., Szamarasz V.Z. (szerk) (2009) Látás, nyelv, emlékezet, Typotex Kiadó, Bp. Gregory, R.L., Gombrich, E.K. (szerk) (1982) Illúzió a természetben és a művészetben, Gondolat Kiadó, Bp. Hasznos link http://www.michaelbach.de/ot/

MIÉRT A VIZUÁLIS ILLÚZIÓK???

A vizuális illúziók megmutatják: a látás nem magától értődő folyamat!!! „Amíg bizonyos része annak, amit érzékelünk érzékszerveinken keresztül ér el minket és az előttünk lévő objektumból ered, addig másik (nagyobb) része saját elménk szüleménye” Williams James

Kanizsa ábrák

Kanizsa ábrák

Kanizsa ábrák

Gyors vizuális tanulás

„attentional landscapes” ELŐTTE UTÁNA

A szabály ... "Minden illúzió egyszerű szabálya a következő: mindig azt hisszük, hogy olyan tárgyakat látunk, amelyek a normális látás körülményei között azt a retinális képet hoznák létre, aminek ténylegesen a tudatában vagyunk." (Helmholtz)

A vizuális illúziók Az észlelés kiélezett, extrém helyzetei ... Néhány példa: A: információ hiányzik; pl.: távolság információ, csak a retinális kép alapján döntünk B: statisztikailag ritka helyzet, előzetes elvárásaink szerint nem ‘kalkulálunk’ a helyzettel; pl.: homorú arc vs domború arc valószínűsége (homorú arc illúzió) C: atipikus észlelési mód, pl.: túl hosszú fixáció (utóhatások) a képet nem ‘szkenneljük’ csak egy pontra fixálunk (mozgás indukálta vakság)

A: Fontos információ nem áll rendelkezésre.. http://www.youtube.com/watch?v=vCfSjYYVVv8

A: Fontos információ nem áll rendelkezésre... szemlencse retina Távolság???

Másik példa …

B: Statisztikailag ritka helyzet Homorú arc http://www.youtube.com/watch?v=S_vtZXELRK8 http://www.richardgregory.org/experiments/index.htm

C1: Atipikus észlelési mód, pl.: túl hosszú fixáció Fixáljunk a felső középső pontra!!!

C2: Atipikus észlelési mód, pl.: „szkennelés” elmaradása Mozgás indukálta vakság

Milyen illúzió csoportokról lesz szó? Utóhatások Kontraszt illúziók Random Pont Sztereogram/Kinematogram; Glass mintázat Kétértelmű ábrák; Rivalizáció Biológia mozgás Geometriai illúziók Illúzió a művészetben (Hallási illúziók)

I. Utóhatás - Adaptáció

II. Kontraszt illúziók - Gátlás

IV.Kétértelmű ábrák - Szerveződés

IV. Kétértelmű ábrák térbeli kétértelműség Necker kocka

V. Biológiai mozgás - Tömörítés

V. Biológiai mozgás - Tömörités http://www.biomotionlab.ca/Demos/BMLwalker.html

VI. Geometriai illúzió - hipotézis

VI. Geometriai illúziók Ames szoba

VII. Komplex illúziók Akiyoshi KITAOKA

VII. Művészet és illúzió M. C. Escher

VII. Művészet és illúzió S. Fukuda

VII. Művészet és illúzió O. Ocampo

BME Kognitív Tudományi Tanszék mozgás inf. feldolgozása sulcus centralis adott irányú lokális vonalszerű ingerek V1-hez hasonló + egyszerű geometria alakzatok (kör, spirál, csillag) textúrával 3D tulajdonságokkal színnel rendelkező alakok komplex tárgyak arcok, kezek stb.