A Cinquecento építészete és festészete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
,,…a geometria két legnagyobb kincse közül az egyik” (Johannes Kepler)
Advertisements

SZICÍLIA ahogy én láttam 1. rész Saját fotóiból készítette:
Római építészet Augustus korában
KÉPTÁR Reneszánsz I..
Az érett reneszánsz festészete (A 16. század eleje)
A reneszánsz szobrászat
Rodostói kakukkok.
Az építészet FOGALMA Téralkotó művészet – 3 dimenziós a mű
Reneszánsz (Újjászületés) Kb. (1420 – 1540)
Aranymetszés képviselői
Művészetek az ókorban (egyiptomi-görög-római)
A sárospataki Rákóczi-vár udvari loggiája ( )
A reneszánsz művészet; előtte
A reneszánsz.
Reneszánsz Itáliában született (a renaissance francia szó, újjászületés) A képzőművészetek feladata: -természet kutatása és megismerése -valóság hiteles.
N.1 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian -Feel F:Laci.
Giorgione: Pásztorok imádása
RENESZÁNSZ FESTÉSZET „A festészet az a művészet, amely arányos vonalakkal és a dolgok természetéhez hasonló színekkel, a perspektíva tényét követve oly.
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A visegrádi Herkules-kút
Kattintással lapozható
B arokk, mint művészettörténeti stílus
A barokk, mint művészeti irányzat
Manierizmus (16. sz. közepe és vége)
A velencei érett reneszánsz festészet (16. sz.)
ANDREA DEL SARTO
Melki apátság Szent Benedek-rendi melki apátság, az Alsó-Ausztriai Melkben, a Duna mentén található. Wachau jelképeként az UNESCO világörökségi védelmét.
A reneszánsz A szó a fr. renaissance ‘újjászületés’ szóból származik
A görög mitológia néhány istensége
Reneszánsz művészet.
A Biblia.
A román kor (romanika) művészete
„Új ég, új föld” : A reneszánsz
A klasszicizmus 24/A.
pps : amórjózsi Szöveg: Dr. Tóth K. János Képek: Internetről
Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti Szent Péter tér.
Reneszánsz.
Az Olasz Reneszánsz Írta és Rendezte: Auerbach István.
FRESCOS Hacer click para avanzar Mi a freskó?. A freskó (olasz a fresco, affresco) a falfestészet olyan fajtája, ahol az alap a festéskor még friss,
Hasonlóságok és különbségek a reneszánsz és az alföldi realizmus művészetében.
Az Ókori Róma MŰVÉSZETE
AZ ÓKORI GÖRÖGORSZÁG MŰVÉSZETE
ÁLTALÁNOS ISKOLA 5-6. VIZUÁLIS KULTÚRA ISMERETANYAG 45.dia.
Egyetemes barokk művészet I.
Reneszánsz festészet. A reneszánsz festészet általános jellemz ő i:  Új perspektivikus ábrázolás  Gyakori a természeti háttér  Élénk, gazdag színvilág.
A barokk kor K észítette: D eák S zilvia (11.B). T T artalom  Általános jellemzés  Építészet  Képzőművészet  Szobrászat  Festészet  Zene  Irodalom.
M ű vészeti korok szépségei Játékos vetélked ő Kriván Norbert Buzás Kristóf 12.C 12.A.
A dóm építése 1378 körül kezdődött, és több szakaszra osztható. Az építkezés első szakasza kb ig tartott, öthajós, bazilika típusú épületnek.
Görög művészet.
A román, gótikus és a reneszánsz művészet
Az ókori Róma művészete. 1. Róma történetének szakaszolása az államformák szerint Királyság (i. e. 8. sz.- i. e. 6. sz.) Köztársaság (i. e. 6. sz.- i.
Bizánci és ókeresztény művészet. Róma városának Antikvitás- kori emlékei Az ókeresztény korban alapított négy legfőbb székesegyház, a későbbi zarándoktemplomok:
BÚTORTÖRTÉNET 1.3.
Kialakulása, nyugati és keleti
A Jelenések könyve értelmezésének modelljei: A lineáris és a chiasztikus szerkezet lehetséges kapcsolata.
Reneszánsz (XIV-XVI. század).
A Quattrocento festészete Album képelemzéshez
Az Ottó- kor és a korai romanika művészete -utolsó röpdolgozat-
Az ókori görög építészet
N.1 Bibliai jelenetek Zene: Gregorian -Feel F:Laci.
A) Jézus Krisztus személye
SÉTÁLJUNK RÓMÁBAN-1 Zene :Una fortiva lacroma-Pavarotti.
Nagykároly-i kastély, és Nagyvárad.
Előadás másolata:

A Cinquecento építészete és festészete

Azon diakockákon, amelyeken a „Ø” jelzés Figyelem! Azon diakockákon, amelyeken a „Ø” jelzés szerepel, a kép nem képezi a számonkérés részét, csak az emlékanyag teljességét segítik láttatni. A fogalmak azonban, melyek a szöveg-dobozokban szerepelnek, kérdésként felbukkanhatnak!

Építészeti anyag: 4 építész 5 Alkotása Andrea Palladio: Négy könyv az építészetről című traktátusának fedlapja

Donato BRAMANTE: Tempietto. Tükörfordításban ‘Templomocska’ A San Pietro in Montorio udvarán /az olasz név nem kell/, emlékkápolnát emelnek azon a helyen, ahol a hagyo- mány szerint Péter apostolt keresztre feszítették. 1502- ben készül el. Lépcsős talapzaton áll egy kripta fölött, belső átmérője mindössze 5 m. Előképe a Vitruvius által is leírt Római Vesta- körtemplom Vasari szerint:„antik és korszerű elemek együtt”  a kupolát és a körbefutó erkélyt érti az utóbbi alatt

Ø Róma, a Vesta- szüzek körtemploma Kr. u. I. szd A Vesta- szüzek eredetileg a házi tűzhely őrzőiből lett papnők

Giulio Romano: Mantova, Palazzo del Té Giulio Romano 1524- ben megy Mantovába, a Gonzaga főúri család meghívására, hogy uralkodói nyaralójukat megtervezze és felépítse. Nyitott loggiák, széles udvarok, változatos tagoltságú homlokzat  letisztult, egyszerű, mégis színpadias hatást kelt. Vasari „hóbortos találmányok”- nak nevezte Romano újításait.

Ø A Palazzo del Té előudvara a vizesárkon átívelő híd mögül nézve. A loggia = pillérekre vagy oszlopokra támaszkodó, nyitott árkádos folyosó vagy galéria

Giulio Romano: Mantova Palazzo del Te Sala dei Giganti ‘A Gigászok csarnoka’ 1534 A jelenet a mitológia azon történetét ábrázolja, amikor a Gigászok az Olümposz hegyét megostromolják, majd Zeusz visszalöki őket az alvilágba

Ø A látszat- architektúra egyik első megjelenése!!

Ø Antonio da Sangallo Montepulciano Madonna di San Biaggo Már a kortársak is kiemelik a környezetébe nagyszerűen illeszkedő alakítását, az antik arány- és formarendszer olyan használatát, aminek célja a természet és az ember alkotásai között minél teljesebb harmónia elérése.

Ø Centrális (középpontos) elrendezés, görög kereszt alaprajz

Ø Antonio da Sangallo : Poggio da Caiano, Firenze mellett: az újabb villaépítkezési ízlés: körbefutó emeleti terasz, alatta árnyélot adó, árkádíves tornác A kapuzat hangsúlyos kiemelése!

Ø Az Antonio da Sangallo által tervezett villa fogadóterme. Sangallo- nak csak a nevét kell megjegyezni, részt vesz majd a római Szent Péter székesegyház reneszánsz kiépítésének tervezésében Ø

Andrea Palladio Velence, San Giorgio Maggiore 1565 körül ‘Nagy Szent György’ bazilika  a hosszanti térelrendezés és a középtér kupolával kombinációja az újítás Palladio az észak- itáliai építőmesterek legjelentősebb képviselője 1570- ben adja ki fontos elméleti összefoglaló művét, a „Négy könyv az építészetről” című traktátust. Ebben az antik- görög római formakincset és arányrendszereket dolgozza fel újra, fontos!: a római Vitruvius építész nyomán

Ø 1 Palladio: Vincenza, Basilica Ma a közkönyvtár épülete Az építészről elnevezett Palladio motívumot itt látjuk: háromosztatú nyíláskeret, melynek középső nagyméretű boltívét oldalt egy- egy kis ión oszlop tartja (1) 1 Ø

Palladio: Villa Rotonda /Vincenza közelében/ 1565. A villaépület mind a négy oldalán az antik görög templomokat idéző kapuzat, középpontos elrendezés, kupolával megfejelve.

Ø Palladio felmérései Róma műemlékeiről, jobb oldalt a Panteon metszete A szerkezeti elvek taglalása ugyanolyan fontos, mint a formakincs bemutatása

Palladio: Vincenza, Teatro Olimpico, a szkéné előképe az ókor görögségének teátrum- típusa  all’ antica típusú színház Ø

Pietro Lombardo: Velence Santa Maria di Miracoli 1490 körül A mértani alapformák harmonikus összeállítása itt egy lenyűgöző szerkezeti tisztaság létrejöttét eredményezi

Festészeti ANYAG: 3 FestŐ 4 Alkotása Michelangelo Buonarrotti: Zakariás próféta alakja a Sixtus- kápolna menyezetén

Sixtus-kápolna, Vatikán Ø

A Sixtus- kápolna belső képe a menyezet kifestése előtt. A kápolna még IV. Sixtus pápa ideje alatt épült, benne a festészet történetének egyik legjelentősebb remekművét találjuk A kápolna freskódíszének megrendelése mögötti eszme: az üdvtörténet itt Róma városának felvirá- goztatására is utal  1 Az előkép Augustus császár uralma, mely örök várossá emelte Rómát, ahol most az „új pontifex maximus” (római főpap) uralkodik, az egyháznak a próféták által megjövendölt legfőbb vezetője  ő II. Gyula pápa, aki a menyezetfreskók elkészítésével megbízza Michelangelót Michelangelo 1505- ben érkezik Rómába, Giuliano da Sangallo ajánlására hívják.

Perugino: Kulcsátadás 1482. Botticelli: Krisztus megkísértése 1482. Az 1400- as évek /Quattrocento/ jeles festői a kápolna oldalfalát ekkorra már kifestették, két jelenetet mutatunk ebből. Perugino és Botticelli nevét kell csak megjegyezni itt, mint az előd- alkotókét. Perugino képének elhelyezkedése az előző diakockán: (1)- el jelölve

A kápolna összképe az oltár felé Michelangelo 1509- ben mutatja be az első freskószakaszt, a középen lévő, oltár fölötti Utolsó Ítélet jelenettel csak 1541- ben készül el

1 A kápolna összképe a keleti oldali bejárat felé, (1)- el jelölve Botticelli oldalfreskója

A mennyezetfreskó teljes ikonográfiai programja:

Amit a Sixtus- kápolna Michelangelo- féle freskóiról tudni kell: A középponti, legnagyobb méretű, téglalap alakú képmezőkben az ószövetségi Teremtés (Genezis) könyvének jeleneteit látjuk: a világ teremtésétől az ember teremtésén és a bűnbeesésen át az özönvíz és Noé történetéig. Ez a 3 fő egység. A nagyméretű, oldalsó képmezőket egészében kitöltő alakok: a hét próféta és az öt szibilla (ókori jós, akik megjövendölték Krisztus eljöttét). Michelangelo a nőalakokat is férfimodellek alapján mintázta meg! Az alakok a bejárattól (nyugati oldal) a keleti oldal (oltárkép) felé haladva egyre nagyobb méretűek. A fényes (ablakokhoz közelebb eső) és árnyékos pontok elosztása tudatos el- rendezésen alapult, az egyes jeleneteket szándékosan helyezte pl. a fénytele-nebb sarkokba. Michelangelo a hatalmas kifestendő felülethez építészként és szobrászként is viszonyult: itt említhetjük az oltár Utolsó Ítéletének a határoló- vonalát, mely a két Mózes- féle törvénytáblára emlékeztet  Megjelennek ugyanakkor az ókor mítoszai is: erre utalnak a nagyméretű, mezítelen ifjak alakjai (ignudi, elhelyezésüket ld. 25. dk.), valamint Khárón, az alvilág határfolyójának révésze (feje kinagyítva ld. 33. diakocka)

Sixtus- kápolna, jelenetek a középmezőből: A bűnbeesés és a kiűzetés

A Sixtus kápolna menyezetfreskói: oldalsó nagy alakok: a szibillák és a próféták: A delphoi- i szibilla (baloldalt) és Jeremiás próféta

Ugyanott. medallion- jelenet: Antiokhosz Epiphanesz kizuhan a szekeréből és az ignudi  Ø

Az Utolsó Ítélet „a testek hatalmas tengerében félelmetes vihar tombol”, ír róla Goethe A hatalmas, tagolatlan képfelülettel zseniálisan bírkózik meg Mich. Azt a pillanatot látjuk, midőn az igazak a Mennybe emelkednek, a kárhozottak pedig aláhullnak a pokolra. Mich. gondolati koncepciójának középpontjában: a Dies Irae, avagy a Harag Napja tragédiájának bemutatása.

A Michelangelo- féle Utolsó- Ítélet Krisztus- képe: az apollói szépségeszmény jegyében fogant Krisztus- portré. (szakálltalan ifjú) Mozdulatában, gesztusában viszont a haragvó istenkép megnyilvánulását látjuk,melytől Mária is hátrahőköl

Részlet az Utolsó Ítéletből: a Pokol

Kháron ladikja Ø

Giorgione dal Castelfranco: A három filozófus. 1509.

Giorgione A vihar 1505.

Angelo Bronzino: Vénusz és Ámor 1545. Mitológiai szimbolika!

Ø Bronzino: Toledói Eleonóra 1545. Kristálytiszta, hideg színekben pompázó portré az Aragóniai- ház hercegnőjéről Ø

Bronzino: Andrea Doria, a velencei hajóhad tehetséges vezérének portréja Megjelenítés, mint Neptunusz, a tenger istene! 1555.

Művészeti Szakgimnázium 2016. Szerkesztette: Vasuta Zsolt Hang- Szín- Tér Művészeti Szakgimnázium 2016. A diakockákon felhasznált képanyag egy része A Pázmány Péter Katolikus Egyetem, Bölcsészettudományi Kar, Művészettörténet Tanszékének oktatási segédanyagából származik. A jogtulajdonos: Jernyei Kiss János és Wehli Tünde professzorok.