Busexpo Költségmegosztók (sharing economy) terjedése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
• 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. • Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
Advertisements

Támop / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Idegen nyelvű kompetenciák fejlesztése Nagy Zoltán, MBA Katedra Nyelviskola.
A piac Szakiskola.
„ Nyílt Pályán – Nemzeti Vasúti Kerekasztal” HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesülés szeptember 15. Orosz Balázs.
Árpolitika a turizmusban
Készítette: Borák Andor, Hack Dóra, Kovács Nikoletta, Steiner Bettina
TDM Szakmai Nap november 21.
Majoros András GAZDASÁGPOLITIKA 2009/2010. II. Majoros András
Hogyan lehet a növekedést fenntartani adózás helyett? Előadó: Gurabi Attila
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Családi napközi.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
III. A logisztika jövője
Pest Megye járó- és fekvőbeteg ellátásának komplex rendszere Sinkovicz László elnök, KM RET.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Közép-Európai Innovációs Központ – Forrás Informatika Kft. Ágazati Kutatás – Szoftverfejlesztés Május 17. Eger Tóth András Senior Projekt Menedzser.
A fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot érintő vállalati önszabályozás perspektívái Verseny és Szabályozás MTA KRTK Közgazdaság-tudományi.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Dr. Kozári József egyetemi docens, igazgató Szent István Egyetem Közép-Magyarországi Regionális Szaktanácsadási Központ V. Országos Tanácsadási Konferencia.
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
ELKÉPZELÉSEK ÉS VALÓSÁG a évi forgalmi adatfelvételek tükrében Albert Gábor tagozatvezető-helyettes március 12. Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési.
„Erős pillérek – javuló közlekedésbiztonság” c. konferencia ORFK, Budapest, október 20. 1/19 Közlekedésbiztonsági trendek az Európai Unióban és Magyarországon.
MTLO értekezlet Balatonföldvár október október
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
Magyar Útügyi Társaság
TÉRSÉGI KÖZLEKEDÉS, A VIDÉK ÉLHETŐSÉGE KONFERENCIA
dr. Magyar Csaba, TEP Society of Trust and Estate Practitioners Tel:
AquaTerr Kft. Készítette: Tóth Péter. Profil: Az AquaTerr Kft. elsődleges célja olyan terráriumok és akváriumok készítése, amely mind működésbélileg,
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Az európai és hazai vasúti szabályozás aktuális kérdései
Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei 1.
Az áfa-törvény jövő évi változásai
óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH küldetése, hogy KKV-k és Önkormányzatok számára biztosított.
1. Egy 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó cégcsoport. Az RFH Csoport küldetése: A KKV-k és az önkormányzatok.
2008. március 12. KÖZÚTI VAGYONGAZDÁLKODÁS Dr. Gáspár László kutató professzor Út- és Hídügyi Tagozat.
2004. január 27. Hallgatói szolgáltatások szerepe a felsőoktatásban Szabó Imre Diákközpont igazgató.
11 Ötlettől a sikerig! A Regionális Fejlesztési Holding Zrt. cégcsoportjának fejlesztési és finanszírozási lehetőségei Ötlettől a sikerig! A Regionális.
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
Sikeres várólista csökkentés! Miért vár több beteg? Dr Zétényi Ágnes, dr Csiba Gábor Borsod-Abaúj-Zemplén megyei Kórház és Egyetemi Oktatókórház.
11 Smart City Tagozat ülése BME EIT Neumann Tárgyaló, május óra 1111 Budapest, Egry J. u. 18. V1 ép. C213 Dr. Kovács Kálmán tagozati elnök.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
„Gyorsabban az Európai Unióba” Sztráda Expressz program Közlekedési Múzeum, április 5.
A KSZR FORRÁSOK HATÉKONY FELHASZNÁLÁSA ZALA MEGYÉBEN KISS GÁBOR IgazgatóKSZR MŰHELYNAPOK – ZALAEGERSZEG 2015.november 11.
AZ ITD HUNGARY ZRT. ÉS AZ ENTERPRISE EUROPE NETWORK VÁLLALKOZÁSOKAT TÁMOGATÓ TEVÉKENYSÉGEI Pólus Program Információs Napok 2009.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
Európai Uniós ismeretek Az Európai Unió jogrendszere; Versenyjog.
A pénzügyi intézményrendszer 2004 közepén Dr. Nyers Rezső a Magyar Bankszövetség főtitkára Budapest, november 24.
Fontos változások a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról szóló 176/2015. (VII. 7.) Korm. rendelet értelmében Előadó: Metál.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
A múlt alacsony társadalmi mobilitás kis távolságú utazások helyváltoztatási eszközök alacsony kapacitása a nem saját használatú eszközök értékesítési.
Moderátor: György Tibor személyszállítási és műszaki fejlesztési igazgatóság, titkárságvezető VOLÁN Egyesülés XXII. ORSZÁGOS SZEMÉLYSZÁLLÍTÁSI SZAKMAI.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
Minőségi követelmények a közúti és vasúti személyszállításban Munkácsy András Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésszervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat.
Dr. Bói Loránd Üzletágvezető KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Közlekedéstudományi Üzletág Közszolgáltatások pályáztatási rendszere a közúti.
A Felsőoktatási Regisztrációs Központ és a felsőoktatás Bakonyi László, főigazgató.
Fontos változások a személygépkocsival díj ellenében végzett
A TAXI SZOLGÁLTATÁS FELTÉTELEI BUDAPESTEN
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
ECONOMSOL a Kis- és Középvállalkozások kontrolling szolgáltatója
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Magyar Útügyi Társaság
NONPROFIT SZERVEZETEK, CIVIL SZEKTOR
SZÁMVITEL.
SZÁMVITEL.
Beutazás hatása a buszos turizmusra, tendenciák
KÖZSZOLGÁLTATÁSI SZEKCIÓ
Hungarian Testing Board
Gazdasági rendszerek.
Előadás másolata:

Busexpo 2017. Költségmegosztók (sharing economy) terjedése a hazai közforgalmú közlekedésben Dr. Szeri István KTI Közlekedéstudományi Intézet Non Profit Kft. személyközlekedési igazgató

Mi is az a költségmegosztás? A „sharing economy” vagy „collaborative economy” (közösségi gazdaság, vagy megosztásalapú gazdaság.

- kihasználatlan kapacitásokra épül, Jellemzői: - megosztáson alapul, - kihasználatlan kapacitásokra épül, - a kereslet-kínálat azonnali találkozása, - informatikai technológiai megoldásokon keresztül érhető el, - fontos eleme a benne szereplők kölcsönös egymás értékelése, - tehát bizalmi jellegű, - közösségi élményt nyújt, - fenntarthatósági szempontokat is figyelembe vesz.

Közlekedési költségmegosztás: A mobilitás igény a szállás igény után a közösségi gazdaság siker ágazata. A legismertebb vállalkozások: Uber, Lyft, a BlaBlaCar, Wunder, Zipcar, Waze, a hazaiak közül a fentieken túl az Oszkár telekocsi .

Az üzleti modellről: alapja az ún. C2C (consumer-to-consumer), a szolgáltatást nyújtók és igénybevevők egy tőlük független digitális platformon keresztül lépnek kapcsolatba egymással, tehát a platform, közvetítő tevékenységet nyújt (pl. Oszkár,Uber, Wunder, BlaBlaCar).

A megosztás típusai: - Hosszú távú autómegosztás (car sharing, carpooling, telekocsi): a hosszabb távra utazó útitársat keres. Az eredeti cél nem profitszerzés lenne, hanem a költségek megosztása. (Oszkár, BlaBlaCar). - Rövid távú autómegosztás (ride sharing): rövid távú, jellemzően városon belüli ez nyereségérdekelt.(pl.Uber). - On-demand autóbérlés: autóbérlés, amely során a bárki által használható és lerakható autókat biztosítanak eseti használatra.(Bp.)

EU a társadalmi költségek és a fogyasztók szempontjából előnyösnek minősíti,mert: - innovatív növekedési lehetőségeket kínál - fogyasztójogi, adójogi és munkajogi kérdéseket vet fel, melyeket a mindenkori szabályozóknak figyelembe kell venniük, ma még az eltérő nemzeti szabályozások jogbizonytalanságot eredményeznek, és gátolják a megosztásalapú gazdaság fejlődését .

Fő célok: tisztességtelen versenyhez, - a megosztásalapú gazdaság keresztül kínált szolgáltatásai ne vezessenek adókikerüléshez, tisztességtelen versenyhez, ne sértsenek jogszabályokat, szabályozókat, ne illessék meg őket a pozitív diszkriminációk a hagyományos gazdasági tevékenységekkel szemben, valamint a kaucionális,biztosítási,tevékenység engedélyezése stb..ugyanúgy vonatkozzanak rájuk, mint az összes többi gazdasági ágazatra.

A magyar szabályozásról: 176/2015. (VII. 7.) Korm. Rendelet a személygépkocsival díj ellenében végzett közúti személyszállításról melynek hatálya kiterjed többek között: - a személytaxi-szolgáltatást és a személygépkocsis személyszállító szolgáltatást folytató vállalkozásra, - a díj ellenében személyt szállító személygépkocsi vezetőjére, c) a személyszállító szolgáltatást igénybe vevőre (az utasra).

Mi is az a személygépkocsis személyszállítás? a személygépkocsival ellenérték fejében végzett közúti személyszállítás, amely a rendelet feltételei szerint, egyéb szolgáltatás részeként kiegészítő szolgáltatásként, vagy a fő szolgáltatáshoz közvetlenül kapcsolódóan végezhető.

A feltételek: tevékenységi engedély melyet a hatóság akkor adhat ki ha a vállalkozás igazolja, a) szakmai irányítójának személyes megbízhatóságát, b) szakmai irányítójának szakmai alkalmasságát és c) megfelelő pénzügyi teljesítőképességét d) Személygépkocsi műszaki feltételei e) az önfoglalkoztató,vagy alkalmazott végzettség feltételei stb..

Mi van jórész ebből meg a hazai közlekedési költségmegosztóknak? kb. 10%-ékuk rendelkezik tevékenységi engedéllyel, jórészt nem felelnek meg a feltételeknek sem, - nem vállalkozásként működnek, nincs adószámuk(így nem is adóznak), ugyanakkor díj ellenében fuvaroznak(számlát,nyugtát nem adnak), nincs kauciójuk,nincs utas biztosításuk, tehát(tisztelet a kivételnek) a szürke és fekete gazdaságban dolgoznak jó részük hivatásszerűen.

Röviden egy KTI kutatásról: a felmérés 4 hétig tartott, kizárólagosan a belföldi forgalmat vizsgáltuk és csak a legnépszerűbb digitális szolgáltatónál az Oszkárnál. a megyeszékhelyek és Budapest desztinációban, a felkínált férőhelyeket, és az elszállított utasok számát (fő), a felkínált gépjárművet, rögzítettük, meghatározásra került a kihasználtság (%), illetve a „szolgáltatói” díjbevétel (Ft).

A számok: felkínált férőhelyek száma: 107 461 hely, elszállított utasok száma: 64 538 fő, kihasználtsági ráta: 60%, költségmegosztói(fuvarozói) bevétel: 149 566 556 Ft, Ebből csak péntek és vasárnap: felkínált férőhelyek száma : 44 667 hely elszállított utasok száma: 29 146 fő kihasználtsági ráta: 65% költségmegosztói(fuvarozói) bevétel: 67 824 847 Ft

Leginkább érintett városok: 6000 főt meghaladó, 60%-nál nagyobb kiszanáltsággal 10 millió Ft-ot meghaladó bevétellel, Szeged, Miskolc, Pécs, Nyíregyháza, Debrecen és Budapest relációban 1000 főt meghaladó utasszámot tapasztaltunk Győr, Szekszárd, Kaposvár, Szombathely, Zalaegerszeg és Budapest viszonylatokon, ahol 50-os kihasználtsággal és 1-3 millió Ft-os bevétellel bonyolódnak az utazások.

Miért ezek a városok? egyetemi városok, sok a fiatal , nagy a mobilitási igény, ár érzékenyek, az eljutási idő fontos szempont, (gyorsforgalmi utak autópályák) kialakulnak a bizalmi viszonyok a költségmegosztók a közforgalmi szolgáltatók díjtételének 50 %-át kérik el. - de nem fizetnek sem áfát, sem szja-t,sem egyéb illetékeket.

A károkról: demoralizálják a legális vállalkozásokat, nem fizetnek adót, költségvetési adókiesés, nincsenek utasjogok, nincsenek helytállások,kaució,biztosítás stb. gerjesztik a szürke és fekete gazdaságot, elveszik a bevételt a hivatásfuvarozóktól, így a közösségi ráfordítások nőnek, nem jogkövetők, nincsenek minőségi elvárások, és minőségi szintek meghatározva stb..

A káros hatások megszüntetése: csak adminisztratív eszközökkel nehezen visszaszoríthatók, ugyanakkor szabályozni kell a költségmegosztókat, és a digitális szolgáltatókat, végeredményben piaci igényt szolgálnak ki, mégha szabálytalanul is, de sűrűbb és hatékony ellenőrzés kell! versenyképessé kell tenni a hivatásfuvarozókat, a) áfa és egyéb adók,illetékek csökkentésével, b) viteldíjcsökkentéssel, c) a személyközlekedés távolsági fuvarozásának liberalizációjával stb..

Köszönöm a figyelmüket