VII. Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2017. március 31. 30 éves a japán vasútreform előzmények, tanulságok és jövőkép 30 years after the railway reform in Japan ÁCS BALÁZS KTI Közlekedéstudományi Intézet Irodavezető, tudományos munkatárs Vasúti közlekedési vezető szakértő BALÁZS ÁCS KTI Institute for Transport Sciences Head of office, Research fellow Senior rail transport expert acs@kti.hu
? Körkérdés: melyik szó jut eszünkbe a japán vasútról? Survey: one word about Japanese railways?
KTI alkalmazottaknak válaszai alapján / Based on the answers of KTI employees
Senki sem említette az 1987-es vasútreformot, melynek során - a gyakorlatilag csődbe ment - Japán Nemzeti Vasút feldarabolásra került, és létrejött a JR Group, mely azóta eredményesen működik. Erről szól a mai prezentáció és a cikk. Noone mentioned the 1987 railway reform, when the Japan National Railways was divided into regional railway companies, and since then the JR Group operates safe and sound. This presentation is about this topic.
A JNR és a JR gazdasági mutatói 1960-2016 Financial performance of JNR and JR 1960-2016 1987 Forrás Source: History of Japanese Railways, Yomiuri Shinbun 1000 milliárd jen / trillion yen
Forrás / Source: Japan Railway and Transport Review, 1997
1987: A JNR felosztása Division of JNR Forrás Source: EJRCF (1)
2017: Sinkanszen vonalak üzemeltetői Operators of Shinkansen lines Forrás Source: japan-guide.com (2)
passenger-km (billion) 1987: Az újonnan alakult társaságok mutatói Figures of newly established JR companies Forrás Source: History of Japanese Railways (1) hálózathossz utaskm (milliárd) munkavállaló route km passenger-km (billion) employees JR East 7657 104,5 82469 JR Central 2003 41,1 21410 JR West 5323 45,8 51538 JR Kyushu 2406 7,7 14589 JR Hokkaido 3176 3,9 12719 JR Shikoku 880 1,7 4455 JR6 21445 204,7 187180
Milliárd jen / billion yen MÁV-START
A JNR összeomlásának okai: -„közvállalatiság” („oyakata hinomaru”, „amakudari”, stb.) - a vasút nélkülözhetetlenségébe és növekedésbe vetett hit - hatalmas infrastruktúra beruházások - alacsony munkaerő-hatékonyság Factors leading to the collapse of JNR: - being a „public corporation” („govmt will bail us out” attitude, „descendants from heaven”) - belief in the importance of railways and constant growth - huge infrastructure investments - low labour productivity
Doai állomás Doai station
Yodo vonali alagutak és viaduktok Tunnels and viaducts on Yodo line
Toride, Joban vonal, Tone folyó hidak Toride city, Joban line, Tone river bridges
A JR sikerének okai: - újragondolt célfilozófia - felesleges beruházások leállítása - tevékenységi kör kiterjesztése - a helyi érdekhordozók bevonása - innováció Factors of the success of JR: - new corporate and management philosophy - skipping the doubtful projects - extending business activity to new fields - involving local stakeholders into services - innovation
Beruházások újragondolása Reconsidering investments
Mini-shinkansen
Mellékvonalak rural lines 83 vonalat vizsgáltak, napi 4000 utas alatt 38 vonal „3. szektor-beli” vasúttársasággá alakult, többségük ma is működik, a maradék bezárásra került, főleg Hokkaidon Vannak még veszteséges mellékvonalak, de azokat egyelőre inkább megtartják a cégek, kivéve ha valamilyen katasztrófa során rongálódnak, semmisülnek meg. 83 lines were examined, which had less than 4000 passengers /day 38 was transferred to „3rd sector compenies”, and still in operation, others were closed, many in Hokkaido There are still some lost making lines, but JRs keep rather them, except when natural disasters destroy them
Iwaizumi, végállomás. (2010-ben bezárt) Iwaizumi line closed in 2010
Volt Wajima állomás Former Wajima station
Veszélyeztetett JR West vonal JR West local line in danger
Innováció a JR East-nél Innovation at JR East Az innováció annak képessége, hogy a változást lehetőségnek lássuk és ne veszélynek
Járműfejlesztés: 103, 209, E231 EMU Innovation: 103, 209, E231
Yamanote vonali 205 és E231 sorozat Yamanote line series 205 and E231
ACCUM vegyesüzemű motorkocsi a Karasuyama vonalon ACCUM battery EMU on Karasuyama line
Nem-vasúti tevékenységek kiterjesztése a JR East-nél Extending non-railway business at JR East
Omiya „ekinaka”: Állomás, vagy pláza? Mindkettő! Station or Plaza? Both!
A Newdays állomási bolthálózat is a JR East-hez tartozik, ahol a JR East Suica utazási kártyáival fizetni is lehet, akár okostelefonba integráltan is Newdays convenience store-chain belongs to JR East, SUICA travelcards can be used as e-money, even integrated into smartphones
Shinagawa: új állomás és városrész épül a „kocsiműhely” helyén New station and new town to be built on the site of a former depot
A Shinagawa karbantartóbázis 2004-ben Shinagawa depot in 2004
Shiodome teherpályaudvar 1985-ben és 2015-ben Shiodome freight terminal in 1985 and in 2015 http://blog.livedoor.jp/netatowako/archives/50727164.html
A JNR és a JR gazdasági mutatói 1960-2016 Financial performance of JNR and JR 1960-2016 1987 Forrás Source: History of Japanese Railways, Yomiuri Shinbun 1000 milliárd jen / trillion yen
Felhasznált és ajálott irodalom References East Japan Railway Culture Foundation: A History of Japanese Railways 1872-1999, 2000. Sumita, Shoji: Success Story - The Privatisation of Japanese National Railways, 2000. Yamanouchi, Shuichiro - If There Were No Shinkansen. 2000 Aoki, Eiichi: Dawn of Japanese Railways. JRTR vol.1, 1994.3. Fukui, Yoshitaka: Twenty Years After. JRTR vol. 49., 2008.3 Imashiro, Mitsuhide: Changes in Japan’s Transport Market and JNR Privatization. Japan Railway & Transport R. vol. 13, 1997.9 Smith, Ian: 10 Years of JR Operation – The Explicit and Implicit Aims of JNR Privatisation. JRTR vol. 13,. 1997.9 http://www.jrtr.net/ http://www.ejrcf.or.jp/index.html https://www.google.hu/maps http://japanvasut.blog.hu/ http://vilagvasutai.hu/japan/japanbiztber/japanbiztber2.html http://adlersson.x10.mx/ http://www.jreast.co.jp/e/investor/ar/2016/index.html (2016 Annual report) http://www.japan-guide.com/
VII. Közlekedéstudományi Konferencia Győr, 2017. március 31. 30 éves a japán vasútreform előzmények, tanulságok és jövőkép 30 years after the railway reform in Japan Köszönöm a figyelmet! Thank you for your attention acs@kti.hu
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017
Japán vasúthálózatának változása Changes in railway network Forrás Source: Eichi Aoki (1) 1880 1900 1920 1940 1960 1980 1999 2017