1. Balladák.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Arany János: Toldi összefoglaló
Advertisements

A magyar irodalom és nyelvtan vizsga a 8. évfolyamon
Egy ötlet megvalósítása
Tartalmi összefoglalás
A publicisztikai és tájékoztató műfajok
Orosz realizmus Összefoglalás.
Összeállította: Dóber Valéria
Móricz Zs.: Hét krajcár.
BŰN ÉS BŰNHŐDÉS ARANY JÁNOS BALLADÁIBAN
Arany balladái.
Arany János balladái Műfaji sajátosságok.
Az es forradalom és szabadságharc a magyar irodalomban
Arany János: Epilogus.
Megértési értelmezési folyamatok
Az időmértékes verselés
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A MŰNEMEK ÉS A MŰFAJOK RENDSZEREZÉSE
A MŰSZAKI RAJZKÉSZÍTÉS SZABÁLYAI
Novellaelemzési szempontok
A regény műfaji jellegzetességei
Vörösmarty Mihály Érettségi tételminta.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
A görög és római líra.
A szöveg a kommunikáció eszköze.
Jung Károly: Dal a hazáról
MÓDSZEREK, FEJLESZTHETŐ KÉSZSÉGEK
Arany János: A walesi bárdok.
A népdalok 27/B.
A képszerűség szerepe a retorikában
A ballada 31/A.
5. évfolyam SDT- program beépítési lehetősége
Emily Jane Brontë (Thornton, július 30. – Haworth, 1848
Arany János Szondi két apródja
Puskin: Anyegin.
Babits Mihály: Jónás könyve. Babits Mihály „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Poeta doctus”
Arany és Petőfi barátsága
ARANY JÁNOS BALLADÁI SÁNDOR ANDREA.
A szövegszerkesztés menete
Dráma Irodalmi mű.
Danthe Alighieri és Az Isteni színjáték.
Színész Szerep Nézők  Színház lényege, ami nélkül, nincs színház  Nincs színház  Színész / szerep-be lépés,  Néző (közönség), több ember  Közös.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
A LÉLEKISMERŐ ARANY JÁNOS
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Prezentáziós Stratégia
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Thomas Mann (Lübeck, 1875– Zürich, 1955)
A BALLADA Formája: verses Szerzője: népballada – ismeretlen
Az idill és a halál kettőssége Radnóti Miklós költészetében
TÉREY JÁNOS: ÁTKELÉS BUDAPESTEN (2014) Arató László 2015.
A népköltészet A nép közösen alkotott, megőrzött, szájhagyomány útján terjedő költészete. A népköltészeti alkotások szerzője ismeretlen. A szóbeli terjedés.
A mese.
Elemzés MNÁ   január 22-én írta Kölcsey Ferenc, ma ezt a napot a Magyar kultúra napjaként tartjuk számon.  Az alcím - „A magyar nép zivataros.
1. mesék Készítette: Horváth Andrea.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
A varázsfuvola és a Csongor és Tünde
1. líra Készítette: Horváth Andrea.
(főműveik összehasonlítása)
A bűn és bűnhődés motívumainak megjelenése Arany János balladáiban
A novellaelemzés szempontjai
Mikszáth Kálmán novellái
Arany János:Toldi -összefoglaló
Katona József Érettségi tételminta.
A keletkezés körülményei
Összehasonlító elemzés
Madách Imre: Útravaló verseimmel
Előadás másolata:

1. Balladák

előadásmódja szaggatott sok benne a párbeszéd és a monológ A ballada olyan kitalált történetet beszél el, amelynek végén a főhős elbukik (tragikus vég). Műfaji jellemzői: tömör előadásmódja szaggatott sok benne a párbeszéd és a monológ formája verses

Az idõmértékes verselés Az időmértékes verselés ritmusát a hosszú és a rövid szótagok szabályos váltakozása adja. Hosszú a szótag, ha hosszú a magánhangzója. Jele: — Rövid a szótag, ha rövid magánhangzójához 0 vagy 1 mássalhangzó kapcsolódik. Jele: U

Az időmértékes verselés alapegysége a versláb. (A versláb egy 2 - 3 szótagból álló hangcsoport szabályos ismétlődése.) A leggyakoribb verslábak: U — jambus — U trocheus — U U daktilus U U — anapestus — — spondeus U U pirrichius

Beszédalakzatokhoz: inverzió: Szokatlan szórend. (Bizony, az ötszáz Ötszáz, bizony, dalolva ment velszi bárd dalolva  Lángsírba velszi bárd. ment a lángsírba.)

Epikai fogalmakhoz: Téma: a beszéd vagy írás tárgya. Pl.: Fekete István: Vuk  egy kisróka élete Motívum: olyan szereplők, helyzetek, történések, amelyek több irodalmi műben megtalálhatók. Pl.: népmesékben: három próba a legkisebb fiú győzelme

2. Toldi

A mottó (jelige) egy más szerzőtől származó idézet, amely hangulatilag-tartalmilag előkészíti a művet. tk. 81. Az elbeszélő költemény versben írt hosszabb elbeszélés. Cselekménye, főhőse és több mellékszereplője van, változó helyszíneken játszódik. tk. 86. (A cselekmény az események összefüggő láncolata, tudatos alkotói munka eredménye. Annyiféle cselekmény van, ahány irodalmi alkotás.) De vannak állandó jellemzői is: • szerkezeti jellegű • térben és időben zajlik.

Epikai kifejezõeszközök A cselekményszerkezet a művet alkotó elemek kiválasztása, elrendezése. A művet alkotó elemek: 1. kép, 2.konfliktus, 3.helyzet, 4.epizód, 5.késleltetés, 6.fordulat, 7.tabló, 8.motívum A kép a cselekmény helyszínének a bemutatása. A konfliktus az ellentétes erők, érdekek összeütközése. A helyzet azoknak a körülményeknek az összessége, amelyek a főhőst elhatározásra, cselekvésre kényszerítik.

Az epizód kerek kis történet, amely nem tartozik a cselekmény fő vonalába, de szerves része az egésznek. Általában új jellemvonással gazdagítja a hős alakját. A fordulat a cselekmény csomópontja, a hős életének váratlan változása, mely életútját két szakaszra bontja. A tabló nagyarányú, mozgalmas jelenet, amely nagy csoport szereplőt mozgat. A késleltetés lassítja a cselekmény menetét azzal, hogy váratlan bonyodalmat iktat be.

Lírai kifejezõeszközök A metonímia két fogalom felcserélése egymással ok-okozati térbeli anyagbeli időbeli A szinekdoché a rész és az egész felcserélése. Az allegória megszemélyesítések és metaforák sorozata (jelöltjük ugyanaz a dolog). Egy vagy több versszakon is végighúzódhat. egyezés alapján.

A jellemzés A jellemzés a szereplők leírása, bemutatása. Módjai: 1. Narráció: Az író közvetlenül közli hőse tulajdonságait. Az író közli szereplője cselekedeteit viselkedését beszédét gondolatait környezetét más szereplő véleményét róla.

A szereplő lehet. ♠ főszereplő: végig jelen van a műben A szereplő lehet ♠ főszereplő: végig jelen van a műben ♠ mellékszereplő: többször feltűnik ♠ epizódszereplő: csak egyszer jelenik meg

A mû elemzése Az első három és az utolsó két ének drámai menetű: egy-egy fél nap alatt lejátszódó bukást (dél  este) és az elbukásból való felemelkedést (hajnal  dél) rajzolja meg. Ezekben a cselekmény tere is egységes: a Toldi-birtok és a bajvívás színhelye. A középső énekek szimmetrikus építkezése lassúbb, epikus haladású. Mind térben (a nádas, a Toldi-ház, Pest), mind időben (7 nap) széthúzottabb. A cselekmény tere is a főszereplő helyzetét tükrözi: ♠ a történet elejének helyszínei tanácstalanságát; ♠ Nagyfaluból elindulva sorsának gyökeres átala- kulását: társadalmi felemelkedését.