KIÁLLÍTÁS
Grafikai technikák Dürer korában Az idei nyílt foglalkozásunk témája a német reneszánsz festészet. A tárgykörön belől a német grafika szinte önálló műfajjá vált, éppen ezért úgy gondoltuk, hogy a kiállításunk anyagát ilyen lapokból válogatjuk. A képzőművészek a vizuális tapasztalataikat legközvetlenebbül rajzban rögzítik. Ezeknek sokféle fajtája van, de a tankönyvekben, szakkönyvekben azt olvashatjuk, hogy grafikának nevezünk minden olyan műalkotást, amelynek alapja a papír. Ez lehet egyedi és sokszorosító grafika. Az egyedi grafika készítésekor a művész közvetlenül a papírra rajzolja egyetlen rajzát. A sokszorosító grafika estében pedig a rajz egy nyomófelületre készül, és erről nyomtatják át papírra. A következő eljárásokat már ismerték Dürer és kortársai is, és csodálatos alkotásokat hoztak létre. Ilyen a szénrajz – nagyon tág lehetőségű technika, a jó minőségű, általában fűzfaágból készült égetett szénnel mélyfekete, bársonyos, könnyen eldörzsölhető vonalak húzhatók. Szintén régi rajzeszköz a tus. A tusrajz művészi hatását befolyásolja a tollak használata. A nádtollal készült rajz vonalai erőteljesebbek, az ecsetrajz csapongó. A középkorban főleg lúdtollat és madártollakat használtak. Finom és pontos munkát követel. Mivel a ceruza 17. századi találmány, így a 15-16. században a ceruza elődjének számító ezüstvesszővel készültek a megcsodált tanulmányrajzok. Tiszta ötvözetlen ezüstöt hosszabbító foglalatba tettek, és ezzel rajzoltak az alapozott papírra. Nagyon szép, finom, szürke tónusú rajzokat készítettek, amelyeknél a javítás lehetősége éppen úgy kizárt, mint a tollrajznál.
Az akvarell is jól ismert technika, bár ennek hovatartozását illetően megoszlanak a vélemények.(A papír alap miatt grafika, a festék miatt festészet.) Dürer és festőtársai a sokszorosító grafikai eljárások közül a fametszetet és a rézmetszetet művelték kimagasló szinten. A fametszet Európában a 15. században lett általános. A magasnyomású sokszorosító technikák egyik fajtája, ahol a nyomóforma, az ún. dúc - falap. A falapot a kor művészei még rostjainak irányában metszették, a fehérnek szánt képelemeket kivésték, és így a grafikai jegyek kialakításában csupán az érintetlenül maradt felületrészek szerepelnek. Nagyon egyszerűen fogalmazva: a hátteret vésték ki, a formák maradtak „magasan”. Ehhez a művelethez metszőkéseket és vésőket használtak. A rézmetszet már a mélynyomással készült sokszorosító technikák egyike. A 16. században bizonyos értelemben konkurenciát jelentett a fametszettel szemben, ezek ugyanis nagyobb tónusgazdagságot és finomabb megmunkálást tettek lehetővé. Itt a dúc rézlemez. A rézmetszet készítése tökéletes rajztudást, a metszőkés tökéletes kezelését és nagy pontosságot igényel. A bevésett vonalak formakövetők kell, hogy legyenek, amelyek a világos tónusoknál megritkulnak, a sötét tónusoknál sűrűsödnek és kereszteződnek. A metszés következtében ezek a vonalak az alapanyagba „mélyülnek”. Mindkét sokszorosító technika esetében a nyomatok készítéséhez fel kell festékezni a dúcokat, majd megfelelő nyomdai gépben, egymással szemben működő hengerek között át kell préselni a dúc, a papír és az ezen felfektetett rugalmas filclap hármas rétegét. És megtörténik a csoda.
AZ APOKALIPSZIS NÉGY LOVASA ALBRECHT DÜRER AZ APOKALIPSZIS NÉGY LOVASA /fametszet/
ALBRECHT DÜRER JÉZUS SZÜLETÉSE /rézmetszet/
ALBRECHT DÜRER SZENT JEROMOS /fametszet/
ALBRECHT DÜRER ÖNARCKÉP /ezüstvessző/
ALBRECHT DÜRER DRAPÉRIA TANULMÁNY /toll, ecset/
ALBRECHT DÜRER: TANULMÁNY /toll/
MARTIN SCHONGAUER JÉZUS SZÜLETÉSE /fametszet/
MARTIN SCHONGAUER A MÁSODIK OKOS SZŰZ /rézmetszet/
BEVONULÁS JERUZSÁLEMBE ALBRECHT DÜRER BEVONULÁS JERUZSÁLEMBE /fametszet/
ALBRECHT DÜRER UTOLSÓ VACSORA /fametszet/
SZENT MIHÁLY HARCA A SÁRKÁNNYAL ALBRECHT DÜRER SZENT MIHÁLY HARCA A SÁRKÁNNYAL /fametszet/
SZENT GYÖRGY /toll, ecset/ ID. LUCAS CRANACH SZENT GYÖRGY /toll, ecset/
ID. LUCAS CRANACH ÁDÁM ÉS ÉVA /fametszet/
ALBRECHT DÜRER: TANULMÁNY /ecset, toll/
JÖRG BREU: LUCRETIA TÖRTÉNETE /toll/
JOACHIM ÉS ANNA TALÁLKOZÁSA AZ ARANYKAPUNÁL ALBRECHT DÜRER JOACHIM ÉS ANNA TALÁLKOZÁSA AZ ARANYKAPUNÁL /fametszet/
KRISZTUS A KÍNSZENVEDÉS ESZKÖZEIVEL /toll/ HANS BALDUNG GRIEN KRISZTUS A KÍNSZENVEDÉS ESZKÖZEIVEL /toll/
ALBRECHT DÜRER KIRÁLYOK IMÁDÁSA fametszet/
ALBRECHT DÜRER MELANKÓLIA /rézmetszet/
ALBRECHT DÜRER NYÚL /akvarell/
ALBRECHT ALTDORFER A NAGY FENYŐ /akvarell, toll/
ALBRECHT DÜRER ANGYALI ÜDVÖZLET /fametszet/
MARTIN SCHONGAUER: DÍSZÍTŐ MOTÍVUM /fametszet/
MARTIN SCHONGAUER MENEKÜLÉS EGYIPTOMBA /fametszet/
SZENT GYÖRGY /fametszet/ ALBRECHT ALTDORFER SZENT GYÖRGY /fametszet/
MATTHIAS GRÜNEWALD SZENT JÁNOS AZ ERDŐBEN /szén/
ALBRECHT DÜRER I. MIKSA CSÁSZÁR /szén/
ÉS SZENT JÁNOS EVANGÉLISTÁVAL MARTIN SCHONGAUER A FÁJDALMAS KRISZTUS MÁRIÁVAL ÉS SZENT JÁNOS EVANGÉLISTÁVAL /rézmetszet/
MATHIAS GRÜNEWALD MÁRIA A NAPPAL /toll, akvarell/