A kiegyezés tartalma
Dualista államszer-vezet Ferenc József jogai Hadsereg Delegációk-döntés Előszentesítési jog
A Dualista államszervezet Magyarország visszanyerte önkormányzatát Helyreállt az ogy. hatásköre, a felelős kormányzati rendszer Az uralkodó Bécsben uralkodott de a kormány Pesten kormányzott Összekötő kapcsok: Ausztria és Magyarország élén közös az uralkodó Közös a külügy, hadügy és e kettő fedezése erejéig a pénzügy A közös minisztériumok költségvetését az ún. delegációk ellenőrzik, tagjaikat a két parlament jelöli ki egyenlő arányban A kiegyezés, a birodalom egyik felében az osztrák-német, a másikban a magyar vezetőrétegek hegemóniáját megvalósító kompromisszum kétpólusú birodalommá alakította a monarchiát, de elismerte a birodalmi érdekek elsődlegességét.
Az Andrássy-kormány… … és eskütétele
Gazdasági kiegyezés Gazdasági kiegyezés Teljes gazdasági egység jött létre Közös pénzrendszer, vám- és kereskedelmi szövetség tízévenként újra tárgyalták…. A kvóta, a közös költségek viselésének aránya Magyarország – 30%, Ausztria – 70 %. Leszögezték, hogy Magyarországot a birodalom államadósságai nem terhelik, méltányossági alapon részt vállal belőle (évi 29 millió Ft). A gazdasági kiegyezés a birodalom két fele között az előző év-századok alatt kialakult munkamegosztásra alapozott. A dualizmus évei alatt a magyar gazdaság elkezdett felzárkózni a lajtántúli területekhez. Gazdasági kiegyezés
A horvát kiegyezés A kiegyezés fogadtatása Lajtán-túl Cseh vélemény „ausztroszláv” koncepció bukása dualizmus trializmus osztrák-német, cseho. német, magyar vétó Lajtán-innen Magyarország soknemzetiségű ország A legnagyobb nemzetiséggel meg kell egyezni Horvát-magyar kiegyezés Horvát igény: pusztán perszonálunió magyar elzárkózás Elismerik politikai nemzetként Beligazgatási autonómia „nehéz szülés volt” Horvát elutasítás lényege: trializmusra törekedtek (mint a csehek) A horvát kiegyezés
A nemzetiségi törvény Alapállás - soknemzetiségű ország Sürgető a kérdés megoldása (lásd a szabharc.) 1868 XLIV. nemzetiségi törvény A területi egység és az „egy politikai nemzet” elvét szem előtt tartva Széleskörű nyelvhasználat oktatás, közigazgatás, igazságszolgáltatás alsó- és közép szinten egyesület és pénzalap létrehozása Területi autonómiát biztosított nemzetiségek többre vágytak a magyar liberális tv a maximumot adta
Mérleg Az önállóságot csökkentő tényezők A közös minisztériumok székhelye Bécs, hivatalos nyelve német A delegációk jogköre sokban meghatározatlan maradt A hadsereg vezérlete, a hadüzenet joga felségjog Szüneteltették a széles nádori jogkört Hatálytalanították a nemzetőrségről szóló törvényt A gazdasági kiegyezés tízévenkénti megújítása során, ha Ausztria és Magyarország nem tud megegyezni, a döntés az uralkodóé A kormány köteles volt minden törvényjavaslatot a parlamenti bemutatás előtt jóváhagyatni az uralkodóval Az uralkodó kezébe „nagy hatalom” összpontosult
A kiegyezés hiányosságai Nem gondoskodtak a változó külső és belső feltételekhez való alkalmazkodás lehetőségeiről. Ennek következtében lehetetlenné vált: Hogy Magyarország tényleges érdekeinek megfelelően reagáljon az európai hatalmi helyzet átalakulására Hogy a magyar politika utat találjon az együtt élő népekkel való megegyezéshez. Deák az immár rögzült nemzetközi viszonyok közepette a liberális Magyarország megvalósításának lehetőségét a dinasztiával kötendő megegyezésben látta. A kiegyezés működő kompromisszumot és tartós stabilitást eredményezett, ugyanakkor az általa létrehozott új rendszer képtelennek bizonyult a változó igényeknek megfelelő önkorrekcióra.