Online kopásmérés belső égésű motor vezérműláncán Paulovics László Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kar Belső Égésű Motorok Tanszék 8. AGY Konferencia Miskolc, 2016.06.1-3. Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel Tartalom Bevezetés: vezérműláncok kopása RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Kitekintés: további mérések vezérműláncokon Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel Tartalom Bevezetés: vezérműláncok kopása RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Kitekintés: további mérések vezérműláncokon Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 1. Bevezetés: vezérműláncok kopása Vezérműtengely-hajtások fogaskerék lánc fogasszíj teherbírás +++ ++ + tömeg élettartam költségek Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 1. Bevezetés: vezérműláncok kopása Motorfejlesztési / járműfejlesztési trendek: tüzelőanyag-fogyasztás (= CO2-kibocsátás) csökkentése fajlagos teljesítmény növelése (downsizing) tömegcsökkentés alacsony viszkozitású motorolajok közvetlen befecskendezés start-stop rendszerek hibrid hajtáslánc költségcsökkentés: olajcsere-periódusok növelése károsanyag-kibocsátás (CO, NOX, CH, koromrészecske) csökkentése utazási komfort növelése megbízhatóság növelése növekvő igénybevétel és kopás max. kopás Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 1. Bevezetés: vezérműláncok kopása Lánchajtás A legfontosabb követelmények: szilárdság kopásállóság akusztikai tulajdonságok hüvelyes lánc görgős lánc fogas lánc hüvelyes lánc görgős lánc fogas lánc Quelle: www.iwis.de Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 1. Bevezetés: vezérműláncok kopása Lánckopás A lánccsuklókban fellépő kopás láncnyúlást okoz. A láncnyúlás által okozott problémák: a vezérlési idők (szelepnyitás és –zárás) eltolódása, a kipufogógáz-minőség, tüzelőanyag-fogyasztás és teljesítmény romlása, láncszakadás veszélye, annak veszélye, hogy a lánc átugrik egy vagy több fogat a lánckeréken. A motor élettartama (300.000km futásteljesítmény) alatt maximum 0,3-0,5% láncnyúlás megengedett. forrás: Dr. Thomas Fink, Dr. Volker Hirschmann: Kettentriebe für den Einsatz in modernen Verbrennungsmotoren, MTZ 10/2001 forrás: http://www.myhenninger.de/cms/startordner/fun/555_d331.html Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 1. Bevezetés: vezérműláncok kopása A lánckopást befolyásoló tényezők: láncerő lengések lánctípus és -geometria a lánc vonalvezetése (layout) / láncvezetők geometriája a lánc elemeinek anyaga / bevonata olajminőség: viszkozitás öregedés szennyeződések (korom, kopadékok, tüzelőanyag, víz) Lehetőségek a kopás csökkentésére / kopásállóság növelésére a motor működéséből adódnak motorhoz megválasztva / igazítva optimalizálási lehetőség a motortól függetlenül Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel Tartalom Bevezetés: vezérműláncok kopása RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Kitekintés: további mérések vezérműláncokon Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Szűrőkoncentrációs eljárás Kiértékelő rendszer zDi DMK Detektor Detektor FMK zFi Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán A projekt célja: annak feltérképezése, hogy a kenőolaj koromtartalma milyen hatással van a lánc kopására a motor különféle munkapontjaiban. Lánctípus: fogaslánc (VC-bevonattal ellátott csapok, nemesített hevederek) Aktivált terület: 2 db lánccsap (90°-ban, a húzott oldalon) 8 db heveder (egy furat darabonként 90°-ban, a húzott oldalon) Az aktivált alkatrészek elrendezése A csap és a heveder aktivált területei 90° Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Vizsgálati program: aktivált alkatrészek vizsgálat előtti mérése (tömeg, profil) láncelemek aktiválása (radioaktív felületi réteg létrehozása) lánc összeszerelése aktivált lánc beszerelése a motorba online kopásmérés: motor bejáratása jellegmező felvétele friss olajjal jellegmező felvétele kormos olajjal online kopásmérés eredményeinek kiértékelése motor és lánc szétszerelése aktivált alkatrészek vizsgálat utáni mérése (tömeg, profil) és az online kopásmérés validálása vizsgálat előtti mérés beszerelés a motorba RNT – online kopásmérés több munkapontban közvetlenül egymás után vizsgálat utáni mérés kiszerelés a motorból VÉGE Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Durva bejáratás (5h) durva bejáratás összkopás (nm) járatási idő (h) lánccsap heveder Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Kennfeld mit frischem Öl Kennfeld mit rußhaltigem Öl finom bejáratás durva bejáratás jellegmező friss olajjal jellegmező kormos olajjal lánccsap heveder járatási idő (h) összkopás (nm) Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
heveder kopása friss olajjal 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán heveder kopása friss olajjal fordulatszám (rpm) nyomaték (Nm) kopássebesség (nm/h) Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
heveder kopása kormos olajjal 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán heveder kopása kormos olajjal fordulatszám (rpm) nyomaték (Nm) kopássebesség (nm/h) Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
lánccsap kopása friss olajjal 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán lánccsap kopása friss olajjal fordulatszám (rpm) nyomaték (Nm) kopássebesség (nm/h) Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
lánccsap kopása kormos olajjal 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán lánccsap kopása kormos olajjal fordulatszám (rpm) nyomaték (Nm) kopássebesség (nm/h) Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Eredmények összefoglalása 2. RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Eredmények összefoglalása Friss olaj: A csap kopása érzékenyebb a fordulatszám emelkedésére, mint a heveder kopása. A csap kopássebessége átlagosan háromszor akkora, mint a heveder kopássebessége. Motorfék üzemben a heveder kopássebessége nagyobb. Kormos olaj (0,1 %): A csapok kopássebessége kormos olaj esetén is nagyobb, mint a hevedereké. Kormos olaj esetén jelentősen nő a kopássebesség a csap és a heveder esetén is. A csap összkopása a teljes jellegmezőben 2,1-szerese a friss olajos jellegmezőhöz képest. A heveder összkopása a teljes jellegmezőben 3,75-szöröse a friss olajos értéknek. Csap esetén főként magasabb fordulatszám-tartományban nő a kopás a friss olajhoz képest. A heveder esetén minden pontban jelentősen nő a kopás a friss olajhoz képest. Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel Tartalom Bevezetés: vezérműláncok kopása RNT kopásmérés egy motor vezérműláncán Kitekintés: további mérések vezérműláncokon Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
? 3. Kitekintés: további mérések vezérműláncokon Cél: az optimális tribológiai mérési módszer kiválasztása az adott kutatási / fejlesztési feladathoz / problémához. tribométer láncszem-próbapad ? Láncvizsgáló-próbapad probléma hidegteszt-próbapad teljes funkciós motorfékpad + RNT Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 3. Kitekintés: további mérések vezérműláncokon Paulovics László, Dr. Kay Schintzel 2016.06.02.
Köszönöm a figyelmet!