SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Székesfehérvár fejlesztési lehetőségei GINOP Monitoring Bizottság ülés alkalmára Székesfehérvár, 2017. június 8.
Tartalom Tartalom SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Székesfehérvár városfejlesztési irányai, főbb pénzügyi források Programalapú, integrált városfejlesztés esetpéldája 2014-20 programidőszak újtípusú lehetőségei és értékelésük
Programalapú városfejlesztés SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Településfejlesztési Koncepció (2030) (TFK) Integrált Településfejlesztési Stratégia (2014-2020) (ITS) Gazdasági Program (2015-2020) (GP)
Székesfehérvár adottságok és főbb kihívások [2014] SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA kedvező pozíció a közép-európai és a magyar településhálózatban, kiváló megközelíthetősége és gazdasági súlya okán fontos fejlesztendő terület a felsőoktatás, felsőfokú szakoktatási szerepkör, az alkalmazott K+F+I szféra megerősödése, ennek legnagyobb kihívását a közeli fővárosi kapacitások képezik jelentős foglalkoztatási vonzóereje a térségi tartalékokat kimerítette, a gazdaság szereplőivel új megoldásokkal szükséges segíteni a korlátok átlépését Székesfehérváron a foglalkoztatás szintje magasabb az országos átlagnál Az országban itt található az ipari parkok és övezetek legnagyobb koncentrációja az országos átlagnál lényegesen erőteljesebb gépipari és elektronikai koncentráció jelentős exportképességet, a beszállítói hálózatok fejlődését és a foglalkoztatottság magas szintjét eredményezi kulcsiparági fókuszok a meglévő kulcsiparági területeken (mechatronika, elektronika, autóipari termelési ágak, informatika, anyagtechnológia) és a perspektivikus ágazatokban (egészségipar, környezetipar)). tercier szektoron belül a kereskedelemmel és a tudományos és műszaki tevékenységgel foglalkozó vállalkozások a legelterjedtebbek.
MJV-ok súlya és szerepe a gazdaságfejlesztésben (1) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Működő vállalkozások (2014) 1000 lakosra jutó vállalkozásszám 2014-ben az 1000 fő állandó lakosra jutó vállalkozásszám a MJV-okban (77,9 db/1000fő) az országos átlagot 20,0%- kal meghaladta Veszprém (95,4), Győr (88,9), Szekszárd (88,8), Nyíregyháza (88,2) és Eger (86,5) rendelkeznek a legmagasabb értékekkel MJV-okban koncentrálódik a működő vállalkozások csaknem ¼-e (23,9%-a) (155.775 db (2014)) MJV átlag országos átlag Forrás: (TeIR)|KSH-TSTAR
MJV-ok súlya és szerepe a gazdaságfejlesztésben (2) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Bruttó hozzáadott érték (2015) 1000 főre* eső BHÉ (eFt/1000 fő) lokális gazdaság értéktermelő képességét jelzi MJV-okban koncentrálódik a gazdaság értéktermelő képességének 17,82 %-a (BHÉ: 4.773,9 mrdFt (2015)) 2015-ben az MJV-kban az 1000főre* eső átlagos BHÉ 2.396,1 ezerFt volt Kiemelkedően magas adatokkal rendelkezett Győr (9.017,9 ezer Ft/1000 fő) és Székesfehérvár (4.708,6 ezer Ft/1000fő) MJV átlag Forrás: (TeIR)|APEH * állandó népesség
MJV-ok súlya és szerepe a gazdaságfejlesztésben (3) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Belföldi jövedelem (2015) 1 fő adófizetőre jutó jövedelem (eFt) 2015-ben az egy adófizetőre jutó jövedelem(2.272,0 ezer Ft/fő) az országos átlagot 6,1%-kal meghaladta Székesfehérvár (2.625,4), Győr (2.615,9), Érd (2.549,0), Veszprém (2.397,1) és Szekszárd (2.375,6) rendelkeznek a legmagasabb értékekkel MJV átlag országos átlag Forrás: (TeIR)|APEH-SZJA
Székesfehérvár munkaerőpiaci helyzete SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Székesfehérváron a foglalkoztatás szintje magasabb az országos átlagnál (45%), ez és munkanélküliségi adatai (regisztrált munkanélküliek száma 1.562 fő (2017. január )) csak a fővároséval mérhetők össze. Az ipari alkalmazotti ráta (44,5%) és volumen (19.001 fő), a feldolgozóipari tevékenységek nagy hányada, a magas hozzáadott értékű termelési arány alapvetően megkülönbözteti a várost Magyarország településhálózatában. A megyeszékhelyen dolgozik a megye teljes munkaidőben foglalkoztatottainak több mint 40%-a, saját humán-erőforrásait meghaladó mértékben igényel munkaerőt. Székesfehérvár vonzáskörzete az utóbbi években nem növekedett (Győr, Tatabánya, Budapesti agglomeráció, Veszprém hatása): jelentős foglalkoztatási vonzóereje a térségi tartalékokat kimerítette a gazdaság szereplőivel új megoldásokkal szükséges segíteni a korlátok átlépését
Városfejlesztési pillérek 2014-2020 (TFK, ITS, GP összefoglalása ) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Városfejlesztési pillérek 2014-2020 (TFK, ITS, GP összefoglalása ) HUMÁN CÉL TERÜLETI CÉL KÖRNYEZETI CÉL GAZDASÁGI CÉL I. Európai szinten elismert gazdasági erőcentrummá való fejlesztés II. Város népességmeg-tartó erejének megőrzése a társadalmi és környezeti feltételek javításával III. Helyi gazdasági szereplők és lakosság szolgálata IV. Székesfehérvár térségi központ szerepének erősítése
Városfejlesztési irányok főbb pénzügyi forrásai SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Városfejlesztési irányok főbb pénzügyi forrásai Önerő SzMJV Önkormányzat költségvetése MVP Modern Városok Program ITP Integrált Területi Program Programalapú városfejlesztés, beruházási projektek (ITS, GP, szakági fejlesztési tervek …. Stb. ~5,380 mrdFt a 2017. évi költségvetésben* Gazdasági szervezetek (magántőkecivilek…) ~8,956 mrdFt a 2017. évi költségvetésben* ~2.254 mrdFt a 2017. évi költségvetésben*; indikatív 7 éves TOP keret 17,06 mrdFt + 1,5 mrdFt *Székesfehérvár Megyei Jogú Város Önkormányzatának 3/2017. (II.10) rendelete szerint; ** A pénzügyi fejlesztési források nem teljes körűek, Víziközmű-fejlesztési Alap, Egyedi támogatások nem kerültek feltüntetésre a dián
ITP 2015. évi fejlesztési keret terhére beadott és támogatási szerződéssel lekötött támogatási kérelmei* SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 6.1 Berényi út II. ütem Ligetsor felújítása Balatoni út felújítása Vásárhelyi út szakasza Szárcsa utca szakasza Farkasvermi út szakasza Déli összekötő út 6.2 3. számú bölcsőde- Tulipános óvoda- Rákóczi u. óvoda felújítása 6.3 Túrózsáki út mellett szabadidőpark kialakítása 6.3 Palotavárosi tavak rekreációs célú fejlesztése Felsőváros vízrendezése I. ütem Varga-csatorna mederrendezése Felsőváros vízrendezése II. ütem 6.4. Koch László utcai parkolóház és kapcsolódó kerékpárút** 6.5. Szennyvíztisztító-telepi biogáz hasznosítása 6.8. „Paktum” 6.9. „Segítő Fehérvár” program *ITP 2015 évi fejlesztései keret terhére 2016.09.30-ig beadott kérelmek – 10,104 mrd Ft támogatási igény ** 168/2017 (III.27.) SZMJV Közgyűlési döntés szerint a város a TSZ-től elállt
Modern Városok Program (1) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Modern Városok Program (1) Projekt megnevezése Becsült költség (millió Ft) Státusz 1038/2016.(II.10.)Korm.határozat szerinti 2016. évi forrás (millió Ft) 1. Középiskolai Campus kialakítása 15 875 TSZ 7 500 azzal, hogy a teljes támogatás 15 875 mFt az 1419/2016. (VII.29.) Korm.hat szerint 2. Multifunkcionális rendezvény-és sportcsarnok építése 13 840 TSZ előkészítése 509 3. Fejér Megyei Szent György Egyetemi Oktató Kórház belgyógyászati és onkológiai célú fejlesztése 7 000 4. Belváros élhetőségének javítását szolgáló Zichy liget projekt 5 658 egyeztetési fázis
Modern Városok Program (2) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Modern Városok Program (2) Projekt megnevezése Becsült költség (millió Ft) Státusz 1038/2016.(II.10.)Korm.határozat szerinti 2016. évi forrás (millió Ft) 5. „Zöld város - Fehérvár tüdeje" program 5 445 TSZ előkészítése a részösszegre + tervi előkészítés 1 000 6. Fekete Sas Szálló rekonstrukciója és fejlesztése 3 810 előkészítési fázis 7. Börgönd repülőtér és ipari terület fejlesztése 12 376 TSZ előkészítési fázis 8. Velencei-tó és környezete rehabilitációja, valamint infrastrukturális fejlesztése 2 540 egyeztetési fázis
Déli összekötő út fejlesztése (TOP-6.1.) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Főbb tartalmi keretek Ütemezés (tervezett): 2016.09.29 projektjavaslat benyújtása 2016.12.23. Támogatási szerződés megkötése 2017. év engedélyezés, 2018. év közbeszerzési eljárás 2019 I-II.n.év kivitelezés kezdete, műszaki területátadás; 24 hónap kivitelezés Projekt becsült összköltsége: 3.282.918 eFt, 100% tám.int Település- és gazdaságfejlesztési hatás: új közlekedési tengely Budai út kiváltása 4 jelentős ipari park (Alba Ipari Zóna, Sóstói Ipari Park; illetve a Déli és az Ikarusz Ipari Parkok) áru- és személy- forgalmi kapcsolatokba való alternatív bekötése Szinergia és integráltság: Intermodális csomópont fejlesztése (IKOP) Mártírok útja fejlesztésének II. üteme (részben IKOP) GINOP közvetlen vállalkozásfejlesztési eszközei
Zöld város – Fehérvár tüdeje program (MVP és TOP-6.3.) SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Főbb tartalmi keretek Ütemezés (tervezett): 2015.12.28-2021.06.30. 2016. I. félév - 2019. I. félév előkészítés 2019. II. félév – 2021. I. félév megvalósítás Projekt becsült összköltsége: 5,445 mrdFt (tanulmányterv szintű adat), 100% tám.int Település- és gazdaságfejlesztési hatás (közvetett): 189 ha-on (ütemezetten) település biológiai aktivitás értékének szinten tartása életminőség javítása, rekreációs terület kialakítása településkép javítása Szinergia és integráltság: Fehérvár Tüdeje I-III. ütemei (TOP, MVP) Déli tehermentesítő I. ütem (tervezett, külső forrás igényű, jelenleg nem biztosított)
Programalapú városfejlesztés SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Programalapú, ciklusokon átívelő és területileg integrált városfejlesztés ESETPÉLDÁJA
MINTATERÜLET - Komplex településfejlesztési gondolkodás – KDOP 2007-2013 múlt Kerékpárút Lakeside Hotel Egészségturisztika KORONÁS PARK
MINTATERÜLET - Komplex településfejlesztési gondolkodás + önkormányzati és kiegészítő fejlesztések Kerékpárút Bregyó közi- és ARAK Sportcentrum Csónakázó-tó rehabilitáció TAO – Edzőközpont Lakeside Hotel Egészségturisztika KORONÁS PARK Rendelőfejlesztés
MINTATERÜLET - Komplex településfejlesztési gondolkodás + TOP 2014-2020 tervezett és folyamatban lévő fejlesztések Palotaváros tavak Kerékpárút Vörösmarty Isk. E.hatékonyság Bregyó közi- és ARAK Sportcentrum Ligetsor Csónakázó-tó rehabilitáció TAO – Edzőközpont Lakeside Hotel Egészségturisztika KORONÁS PARK Csitáry G.E. Uszoda E.hatékonyság Rendelőfejlesztés Ybl ltp. gyermekrendelő Ybl. Ltp. bölcsőde
MINTATERÜLET - Komplex településfejlesztési gondolkodás + Modern Városok Program beruházásai Palotaváros tavak Fehérvár Zöld Tüdeje Kerékpárút Vörösmarty Isk. E.hatékonyság Bregyó közi- és ARAK Sportcentrum Ligetsor Csónakázó-tó rehabilitáció TAO – Edzőközpont Lakeside Hotel Egészségturisztika KORONÁS PARK Csitáry G.E. Uszoda E.hatékonyság Középiskolai CAMPUS Rendelőfejlesztés Ybl ltp. gyermekrendelő Ybl. Ltp. bölcsőde
2014-20 programidőszak újtípusú lehetőségei SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2014-20 programidőszak újtípusú lehetőségei
2014-20-as időszaki pályázati változásai SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2014-20-as időszaki pályázati változásai ELŐNY új típusú kezdeményezés, újfajta kihívás (programalapú városfejlesztés (ITP)) dedikált TOP forrás keretek a megyei jogú városok, megyék számára kvázi verseny nélküli pályázatok a TOP projektek esetében meghatározott keretrendszerben igény alapú városfejlesztés, fenntartható projektek, melyben a város mondja meg mire és milyen ütemezés szerint kívánja indikatív forrásait felhasználni a TOP tartalmi keretek között HÁTRÁNY TOP forrásarányos korlátok, elvárások belső forrásmegosztásban Forrásfelhasználás eredményességi és hatékonysági mutatók esetében (kötelező indikátorvállalás)
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2020 utáni kérdések, kihívások MJV-ok szerepe a gazdaságfejlesztésben, gazdasági versenyképesség fenntarthatóságában
Megítélt EU-s források megoszlása MJV-ok és egyéb célterületek SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA 2007-13-as programidőszak megítélt GOP forrásainak megoszlása (lezárt program) 2014-20-as programidőszak megítélt GINOP forrásainak megoszlása (2017.05.02., 47,9%-os forráskihelyezés)
Köszönöm a figyelmüket! SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATA Köszönöm a figyelmüket! Székesfehérvár, 2017. június 8. Dr. Cser-Palkovics András