Magyar Civinet 4. Szakmai nap

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet
Advertisements

Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
Projekt általános bemutatása
1 A BKV Zrt. fejlesztései, beruházásai Kovács Imre beruházási főosztályvezető BKV Zrt.
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
„Fenntartható” utak K+F bizottság Szakmai Fórum február :00 Magyar Közút NZrt. Holnapy László NFM főosztályvezető-helyettes, a bizottság vezetője.
Csongrád megye , a területi tervezés aktualitásai 2014
Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium
Pelech Dávid Budapest Duna Kontakt Pont
közötti uniós programozási időszak tervezése az egészségügy területén dr. Török Krisztina főigazgató.
Kormányzati vasútpolitikai célok és törekvések
műszaki osztályvezető
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
általános vezérigazgató-helyettes
KÖZOP eljárásrendek március 2. után
Baranya Megyei Önkormányzat
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Kiváltás projektszemmel, a jövő
Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP)
Készítette: Lázár Nikolett Földrajz BSc II. évfolyam.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Galovicz Mihály, IH vezető
A magyar vasút korszerűsítése, a tranzit forgalom fejlesztése,
Vasúti Infrastruktúra Fejlesztési Főosztály február Előadó: Gaál Gyula, a MÁV ZRt. elnök-vezérigazgatója Közlekedés- és logisztikai fejlesztési konferencia.
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
A Dél-alföldi Régió évi Területfejlesztési Operatív Programja Regionális Akcióterv Kecskeméti Klára tervezési projektmenedzser június.
A DUNA STRATÉGIA AGRÁRLOGISZTIKAI TEENDŐI Fórum november 18. Gyertyán Katalin, KözOP IH Közlekedéslogisztikai fejlesztési lehetőségek a KözOP-ban.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Döntéselőkészítő tanulmányok Mihálffy Krisztina – KKK,Kerékpáros Infrastruktúra Fejlesztési Osztály.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
TERÜLETI SZEMPONTOK MEGJELENÉSE A AS TERÜLET- ÉS TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAMBAN Tóth Róbert, fejlesztési szakértő CODEX workshop Novi.
Infrastrukturális fejlesztési lehetőségek és között
Közlekedésbiztonságra fordítható források
Közlekedésfejlesztés a as uniós finanszírozási ciklusban
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Integrált Területi Program
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Program és Projektfelügyeleti Főosztály
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
főosztályvezető-helyettes „A Balaton-régió közlekedési helyzete” fórum
Dr. Gordos Tamás programiroda vezető Budapest,
Az állam hozzájárulása az urbanisztikai elképzelések megvalósításához
Az önkormányzatok településfejlesztési
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
Fenntartható városi mobilitás-tervezés (SUMP) szeminárium
Debrecen, Magyarország
Csongrád megye as területfejlesztési programja május 15.
ÖTLETTŐL A SIKERIG! A REGIONÁLIS FEJLESZTÉSI HOLDING ZRT. CÉGCSOPORTJÁNAK FEJLESZTÉSI ÉS FINANSZÍROZÁSI LEHETŐSÉGEI ILENCZFALVI SZÁSZ GÁBOR VEZÉRIGAZGATÓ.
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
Somogy megye Integrált Területi Programjának végrehajtása KAPOSVÁR DECEMBER 11.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
A Budapest Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér jövőbeni első számú megközelítési módja: a vasút Budai Zoltán NIF Zrt., projektvezető
TOP vas megyei aktualitásai
Szpi működése 2011-ben létrejött a Széchenyi Programiroda Nonprofit Kft. a Promei Nonprofit Kft. jogutódjaként a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tulajdonosi.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
ELÉRHETŐ TOP FELHÍVÁSOK
2017. július 5..
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
SUMP - kérdés Magyarországon
Előadás másolata:

Magyar Civinet 4. Szakmai nap Intermodális központok megvalósításának lehetőségei a 2014-2020-as programozási időszakban Tar Sándorné Kaposvár, 2015. március 12.

Felkérés Intermodális központok (különösen a KÖZOP forrásból előkészítettek) továbbtervezésének, megvalósításának lehetőségei, illetve a rendelkezésre álló források a Széchenyi 2020 programban (IKOP, TOP...) A forrásokhoz való hozzáférés lehetőségei, feltételei, keretei (megyei jogú városok, illetve más városok számára), forrás oldali korlátai (rendelkezésre álló összeg), tervezett időbeli ütemezése Állami és önkormányzati szervek, illetve egyéb szereplők közötti munkamegosztás tervezett irányai a megvalósításban (pl. állami és önkormányzati tulajdonú területeken végzett beruházás, vasúti beruházásokkal való összhang, NIF szerepe)

IMCS Közop-ból nyújtott támogatása Projektek tevékenység szerint Projektek száma Projektek összege MT előkészítés ebből megyei jogú város 20 db 2 db 6 226 209 203 Ft 2 877 820 000 Ft MT 18 db 13 db 3 348 389 203 Ft 2 863 924 884 Ft DEBRECEN KECSKEMÉT

Közop tapasztalatok 2004 és 2012. augusztus között 1175 milliárd Ft összköltségű városi és elővárosi közösségi közlekedési projekt valósult meg. Tanulságok: a projekt-előkészítettség és a szakmai minőségbiztosítás szintje sokszor alacsony volt, generálkivitelezőt, állami felügyelő mérnököt nem alkalmaztak. pénzügyi fenntarthatóságát a tervezéskor nem kellően vették figyelembe. (üzemeltetési költség!) Fontos: a megfelelő városi mobilitási stratégiai megalapozás, a tényleges igényekhez és pénzügyi fenntarthatósághoz igazodó színvonalas projekt-előkészítés (pl. tanulmányterv), a magasabb minőségű projekt megvalósítás érdekében felügyelő mérnöki intézmény bevonása a magas színvonalú előkészítésre és megvalósításra ösztönző rendszer kialakítása

IKOP 2014-20 Bizottsági határozat az „Integrált Közlekedésfejlesztési” operatív program egyes elemeinek jóváhagyásáról: 2015. február 12.

Jóváhagyott ikop

IKOP Forráselosztás elsődleges szempontjai az EU kötelezettségek (különösen TEN-T) teljesítése, az erőforrás-hatékony közlekedési módok (pl. kötöttpályás) fejlesztésének priorizálása. Valamennyi prioritás tartalmaz projekt-előkészítést, horizontális szempontként közlekedésbiztonságot és a – lehetőleg az egymással való összekapcsolás (ITS interoperabilitási platform) lehetőségét is biztosító - intelligens közlekedési rendszerek fejlesztését, energia-hatékonyságot és –takarékosságot.

3. Prioritás ERFA kerete Közép-Magyarország régión kívül a célkitűzés keretében vissza nem térítendő támogatásban részesíthető intézkedések: Városi/helyi buszok beszerzése A közlekedési láncok összekapcsolását segítő fejlesztések: Intermodális személyszállítási csomópontok kialakítása. A különböző utastájékoztató, forgalomirányító és egyéb közlekedési informatikai rendszerek összekapcsolása. Utazási láncok összekapcsolása, intermodális átszállókapcsolatok fejlesztése. A TEN-T hálózat részét nem képző, elővárosinak minősülő vasútvonalakon: szűk keresztmetszetek felszámolása, közlekedésbiztonság javítása, állomás-korszerűsítések, stb. A kivitelezési projektekhez kapcsolódó projektek előkészítése, a korábbi fejlesztések értékelése. A közösségi közlekedést népszerűsítő kampányok. A fenti projektek megvalósításának nyomon követését célzó intézményi fejlesztések, kompetencia-bevonási lehetőségek. A KözOP városi-elővárosi prioritásba sorolható KMR-en kívüli szakaszolt projektjei.

Indikatív projektlista (1969/2014 Korm. Határozat 3. melléklet) 2015. január 1. után indítani tervezett projektek: Helyi személyszállítás gördülőállomány fejlesztése Elővárosi állomások, megállóhelyek fejlesztése és felújítása Szeged – Hódmezővásáhely városi-elővárosi tram-train rendszer megvalósítása Szeged – Hódmezővásárhely – Békéscsaba – Gyula szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás Debrecen – Nyíradony korszerűsítés Nyíradony – Mátészalka korszerűsítés Debreceni intermodális személyszállítási központ létrehozása GYSEV közlekedésbiztonság javítási program II.b. ütem A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszerek fejlesztése Megyei jogú városok vasútállomásai intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása megyeszékhelyek vasúti elővárosi körzetében I. ütem Debrecen – Nyírábrány korszerűsítés Mezőzombor – Sátoraljaújhely szűk keresztmetszet kiváltás és villamosítás Szeged – Makó vasúti elővárosi közlekedés fejlesztése, vegyesforgalmú Tisza-híd építésével Szombathely – Kőszeg korszerűsítés Budapest-Keleti pályaudvar épület-felújítás Budapest-Nyugati pályaudvar épület-felújítás

Elővárosi állomások, megállóhelyek 12 mrd Ft Budapest Keleti és Nyugati pu. 12+13 mrd Ft Budapest HÉV vonalak 27 mrd Ft Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kötöttpályás kapcsolata 45 mrd Ft Mezőzombor-Sátor-aljaújhely 16,5 mrd Ft MÁV híd-rekonstrukció I. ütem, INKA, közl.bizt. II, alállomások 8,1+4,6+18,1+10,0 mrd Ft MÁV 200 és 300 férőhelyes motorvonatok 38,2+137,0 mrd Ft Miskolc-Nyíregyháza 63 mrd Ft Hatvan-Miskolc 56 mrd Ft Hungária krt-Rákos-palota-Veresegyház-Vác 51,8+55,5 mrd Ft Debrecen-Nyíradony-Máté-szalka 13,2+18,0 mrd Ft GYSEV motor-vonatok 18,5 mrd Ft Rákosrendező-Eszter-gom 11,6 mrd Ft Nagyút-Mezőkeresztes-Mezőnyárád 14,5+10,8 mrd Ft Rákos-Hatvan 124,5 mrd Ft Debrecen IMCS 35 mrd Ft Sopron-Szombat-hely-Szentgotthárd ETCS2 10 mrd Ft Biatorbágy-Tata, Kelenföld-Hegyeshalom ETCS2 125 mrd Ft Püspökladány-Debrecen, Szajoltól ETCS2 70,1 mrd Ft Debrecen-Nyírábrány 12 mrd Ft Keleti-Kőbánya-felső 10,2 mrd Ft Szombathely-Kő-szeg 2,4 mrd Ft Szombathely állomás 29,9 mrd Ft Székesfehérvár-Veszprém, Bobától ETCS2 84 mrd Ft Székesfehérvár állomás 23 mrd Ft Déli Duna híd 35 mrd Ft Püspökladány-Bihar-keresztes 15 mrd Ft Szolnok állomás 40,7 mrd Ft Lepsény-Szántód-Kőröshegy 14,6 mrd Ft Kelenföld-Százhalombatta-Pusztaszabolcs 51+81 mrd Ft KÖKI-Lajos-mizse-Kecskemét 26,8 mrd Ft Gyoma-Békéscsaba bizt.ber, Békéscsaba állomás, Ferencváros-Lökősháza ETCS2 12,1 mrd Ft Zalaszentiván-Nagy-kanizsa 9 mrd Ft Szántód-Kőröshegy-Balatonszentgyörgy 60,8 mrd Ft Pusztaszabolcs-Dombóvár 70 mrd Ft Szeged-Békéscsaba-Gyula 28 mrd Ft Békéscsba-Lőkösháza 49,9 mrd Ft Szeged-Hódmezővásárhely tram-train 17,8 mrd Ft Dombóvár-Kaposvár-Gyékényes 70 mrd Ft Szeged-Makó, Tisza híd 15,5 mrd Ft GSM-R II. ütem 43,6 mrd Ft Integrált utas-tájékoztatás, jegyértékesítés és forgalomirányítás 10 mrd Ft Megyei jogú városok intermodális átszállókapcsolatai; P+R parkolók 42 mrd Ft Budapest villamos és trolibusz I. ütem 25,5 mrd Ft Forrás: 1696/2014 (XI.26.) Kormányhatározat alapján becsült nettó összköltséggel (5,0 mrd Ft alatti szakaszolt projektek nélkül), 2015. február 4.

IKOP Támogathatóság kezdete: 2014. január 1. Támogathatóság vége: 2023. december 31. Felhívások megjelenése: 2015 május-június Konzultáció lehetősége a támogatás igénylő és az irányító hatóság között (272/2014. (XI.5.) Korm. rendelet 56.§ (5)) Lehetséges kedvezményezettek (pl.): NIF, MÁV, NVP, GYSEV, a személyszállítási közszolgáltatást megrendelői (pl. önkormányzatok, helyi közösségi közlekedési közszolgáltatást ellátó cégek, illetve előbbiek esetleges jogutódai)

IKOP 3. Prioritás kiválasztási vezérelvei Kivitelezési projektek esetén a 2014-2020-as EU támogatások ex-ante feltételét jelentő NKS legalább közepes társadalmi hasznosságú projektjei közé tartozzon. kiemelt hasznosságú > nagy hasznosságú > közepes hasznosságú. Azonos beavatkozási kategórián belül: a közlekedési stratégia társadalmi és üzemeltetői hasznosság (utasszám, menetidő megtakarítás, bevételnövelés), ill. a megvalósíthatósági tényezői (környezeti, hatósági kockázat, fajlagos beruházási költség) A városi közlekedési projektek szerepeljenek az adott település fenntartható városi mobilitási tervében (SUMP), a buszbeszerzések megfelelő koncepció keretében történhetnek (pl. korlátozott mobilitású emberek mozgásának megkönnyítése egy adott zónában, útvonalon). A 2014-es ország-specifikus ajánlásokra tekintettel az önkormányzatok a településük helyi közösségi közlekedését kiszolgáló városi buszok, villamosok stb. teljes életciklus alatti működtetési ráfordításait kizárólag saját költségvetésükből fedezzék. teljesítsék az Európai Bizottság által megkövetelt „kidolgozott projektcsatorna” feltételeket. A kiválasztás során különös hangsúlyt kap a projekt pénzügyi életképességének igazolása, azaz a megvalósult beruházás működtetési finanszírozhatóságának bemutatása.

KIDOLGOZOTT projektcsatorna Az előkészítési folyamat akár 5-8 évig is tarthat (projektötlet  MT  engedélyezési terv  kiviteli terv) Szigorodó EU-s támogatási szabályok 2014-2020-ra Az EU csak jól előkészített közlekedésfejlesztéseket enged felvenni az IKOP projektlistájára Az Európai Bizottság kidolgozott projektcsatorna feltételei, melyeket a közlekedésfejlesztéseknek az operatív program projektlistájára kerüléshez teljesíteniük kell: Megvalósíthatósági tanulmány elkészült. Pozitív társadalmi-gazdasági költség-haszon elemzés, a későbbi üzemeltetés finanszírozhatóságának és EU pénzügyi hozzájárulás szükségességének bizonyítása. Környezeti hatásvizsgálat és egyéb értékelések (pl. az élőhely és víz keretirányelvek) befejeződtek vagy legalább eléggé előrehaladottak (pl. a köz- és egyéb hatóságokkal az egyeztetések lezárultak). A state aid kérdéseket tisztázták. Részletes megvalósítási ütemezés áll rendelkezésre. (pl. terület-kisajátítás). Az OP Monitoring Bizottságának lesz lehetősége a kritériumokat teljesítő fejlesztések felvételére a projektlistára

Fontos! Realitás (beruházási költség – lakosság / használók aránya) Ütemezés – műszaki tartalom – üzemeltetés 272/2014. (XI.5.) Kormány rendelet alapján tervezés-kivitelezés csak egyben lehetséges Szolgáltatási szint emelése elvárt (arányos fenntartási költségekkel) „Egy helyen legyen minden” Átszállási idő minimalizálása Kiszolgálási létesítmények bevonhatóak Költségszintek növekedése csak indokolt esetben fogadható el Szereplők közötti hatékony együttműködés

Eddig megISMErt igények ? Eddig megISMErt igények Nincs információ Ismert Területi igényekből ismert MJV fejlesztés ERFA

Fenntartható Városi mobilitási terv SUMP: Sustainable Urban Mobility Plan Forrásfelhasználás feltétele TOP-ból finanszírozható az elkészítése Útmutató: http://www.eltis.org/sites/eltis/file s/BUMP_Guidelines_HU.pdf   Példák, segédanyagok: http://eltis.org/

Fenntartható városi mobilitási terv készítés lépései Mérföldkő: Végső hatásvizsgálat elkészítése Motiváció: szeretnénk a városunk lakóinak közlekedési lehetőségeit és életminőségét javítani Mérföldkő: Jóváhagyott terv Fenntartható városi mobilitási terv készítés lépései Mérföldkő: Problémák és lehetőségek elemzésének összegzése Mérföldkő: Azonosított intézkedések

Példák Örebro (Svédország) Odense (Dánia) Koprivnica (Horvátország) Vitoria-Gasteiz (Spanyolország) Cambridgeshire (Nagy-Britannia) Lund (Svédország) Helsinki, Turku (Finnország) Varsó (Lengyelország) Parma (Olaszország)

Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) Kormány döntése alapján a 2014-2020-as EU források 60%-át a gazdaság- és területfejlesztésre kell fordítani Vidékfejlesztési Program (VP) Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) Európai Hálózat-finanszírozási Eszköz (CEF) Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program (GINOP) Versenyképes Közép-Magyarország Operatív Prog. (VEKOP) MAHOP Európai Területi Együttműködés(ETE) Végrehajtás OP (VOP) Környezeti és Energiahatékonysági Operatív Program (KEHOP) Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP)

IMCS és KAPCSOLÓDÓ PROJEKTEK Gyakorlati Példák TOP 3. prioritás: Alacsony széndioxid kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken Célkitűzés: Fenntartható közösségi mobilitás elősegítése Vonal rekonstrukció, ETCS, GSM-R SUMP-TOP Közlekedési informatikai rendszerek összekapcsolása Napelemes tető : KEHOP (perontető, állomásépület, stb.) Járműbeszerzés új infrastruktúrához Bicikliút Kapcsolódó utak B+R Járdák P+R Utastájékoztató rendszerek IMCS és KAPCSOLÓDÓ PROJEKTEK

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Tar Sándorné, osztályvezető Nemzeti Fejlesztési Minisztérium KÖZOP Helyettes Államtitkárság Közúti és Kötöttpályás Projektek Főosztály sandorne.tar@nfm.gov.hu

Egyes vonatkozó dokumentumok elérhetősége EU 2011-es közlekedéspolitikai fehér könyv: http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:HU:PDF 1486/2014. (VIII.28.) Kormányhatározattal elfogadott Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia: www.kkk.gov.hu/remos_downloads/Strategiai_dokumentum_jovahagyott.424.pdf Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program: http://palyazat.gov.hu/download/52537/Integrált%20Közlekedésfejlesztési%20Operatív%20Program.pdf Útmutató: Fenntartható városi mobilitási tervek kidolgozása és végrehajtása: http://www.eltis.org/sites/eltis/files/BUMP_Guidelines_HU.pdf