A hidrogénüzemű tüzelőanyag-cellás technológiák szerepe a nemzetközi járműgyártásban Csordás Antal - fejlesztőmérnök FC-járművek
2.Oldal Az előadásban érintett témák: Tüzelőanyag-cellás járművek napjainkban Saját fejlesztésű FC-járművek és töltőállomás A jövő elektromos járművei: FCEV és BEV Gazdasági és technológiai akadályok
3.Oldal FC-járművek 1. Tüzelőanyag-cellás járművek napjainkban:
4.Oldal FC-járművek 2.1 Saját fejlesztések - 300W-os mobil áramfejlesztő: Villamos teljesítmény: 300W TC-teljesítmény: 350W H 2 palack-kapacitás: 3x600Nl Hidrogénfogyasztás: 300Nl/h Üzemidő: 6 óra Tömeg: 10kg
5.Oldal FC-járművek 2.2 Saját fejlesztések - Tüzelőanyag-cellás kerékpár: Motor-teljesítmény: 250W TC-teljesítmény: 400W H 2 palack-kapacitás: 2x300Nl Hidrogénfogyasztás: 250Nl/h Üzemidő: 2 óra Maximális sebesség: 20km/h Hatótávolság(sík terepen): 50km Tömeg: 55kg
6.Oldal FC-járművek 2.3 Közös fejlesztések - PTE PMMK ORCA versenyautó: TC-teljesítmény:1200W Névleges motor teljesítmény:500W Szuperkondenzátorok:70F/28V Fogyasztás:86km/kWh Autó tömege:~50kg Shell Eco Marathon Rotterdam, Hollandia
2.4 Saját fejlesztések W-os tüzelőanyag-cellás kishajó: Hajó mérete: 535 x 200 cm Hajó súlya:250 kg Szállítható személyek száma: 6 Motorteljesítmény:2400W Max. megengedett terhelés:450kg Sebesség:~8 km/h TC tápellátás: FCS-3000-HYB Névl. teljesítmény:2400W Csúcsteljesítmény: 2700W H W H 2 palackok:10800Nl Rendszer össz.tömege: 98 kg Eredeti akkutelep:8 pcs 6V/220Ah Pb Eredeti AT. tömege: 250 kg + FC-járművek
8.Oldal FC-járművek 2.5 Saját fejlesztések - Kísérleti hidrogéntöltő állomás:
9.Oldal FC-járművek 2.6 Saját fejlesztések - Kísérleti hidrogéntöltő állomás:
10.Oldal FC-járművek 3. Tüzelőanyag-cellás és akkumulátoros járművek 2020-ban: Hatótáv (mile) Megjegyzés Energiaszükséglet (kWh/mile)0,21BMW i3 Akkukapacitás (kWh) % eff, 80% DOD Energiasűrűség (kWh/kg)0,25 adv. LiB LiB tömeg (kg) LiB egységár (USD/kWh) ra becsült LiB ár (HUF) HUF/USD Hatótáv (mile) 300Megjegyzés Hidrogén szükséglet (kg) 5Toyota Mirai Hidrogéntartály tömege 87 Teljes FC-rendszer tömege 198 Hidrogéntartály egységár (USD/kgH2) 560 US DoE középtávú cél, db/év FC-stack ár (USD/kW) 5580kW FC FC-rendszer ár (HUF) HUF/USD BEV FCEV Oliver Gröger, Hubert A. Gasteiger, and Jens-Peter Suchsland: Review - Electromobility: Batteries or Fuel Cells? Journal of The Electrochemical Society, 162 (14) A2605-A2622 (2015)
11.Oldal FC-járművek 4. Gazdasági és technológiai akadályok: BEV járművek: 0,15kWh/kg => 0,25kWh/kg LiB gyorstöltés lehetősége, korlátai FCEV járművek: 0,5g/kW => 0,1g/kW PEM-FC H 2 -töltő infrastruktúra olcsó üzemanyag
12.Oldal Köszönöm szíves figyelmüket ! FC-járművek