Járművillamosság-elektronika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
a sebesség mértékegysége
Advertisements

Gyakorló feladatsor – 2013/2014.
1. Hány darab vészfék kar van elhelyezve a járműben?
Az anyagi pont dinamikája A merev testek mechanikája
Mechanikai munka munka erő elmozdulás (út) a munka mértékegysége m m
Hall-szenzor felhasználása az autóiparban
Hybrid autók A projektünk témája az autók és a környezetvédelem, közelebbről a hibrid autók.
 Hibrid rendszernek azt a megoldást nevezzük, melynek során a meghajtáshoz szükséges energiát két vagy több, különböző elven működő erőforrásból nyerik.
ÁLTALÁNOS GÉPTAN Előadó: Dr. Fazekas Lajos.
GÉPIPARI AUTOMATIZÁLÁS II.
Volumetrikus szivattyúk
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék
Járművek és mobil gépek II. Finiserek, tömörítőgépek
Korszerű dízel motorok
NC - CNC.
Járművillamosság-elektronika
Otto motor.
Szinkrongépek Generátorok, motorok.
NC - CNC.
Széchenyi István Egyetem
Elektrotechnika 11. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 1. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
VÁLTOZÓ SEBESSÉGŰ ÜZEM
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Rögvest kezdünk gsz_08.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Rögvest kezdünk MÁMI_05.
Mérnöki számítások MÁMI_sz2 1.
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
A villamos jel analízis módszer alkalmazása forgó gépek energetikai és diagnosztikai vizsgálata céljából Gyökér Gyula okl. vill. mérnök.
állórész „elektromágnes”
Különböző vezérlési feladatok hatásláncai Ebben az esetben a rendelkező jelnek az időbeli lefolyását megváltoztatjuk és a jel szintjét vagy energia tartalmát.
Fékberendezések II Tárcsafékek
Fékberendezések I csoportosítás, dobfékek
EGYEBEK : Hibridhajtás : Erőforrás: kombinált Általában belsőégésű motor+elektromos hajtás.
Aszinkron gépek.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Szinkron gépek 516. ISZI Villamos munkaközösség Dombóvár, 2008.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
22. Indítómotorok I. Villamosságtan vizsgasegédlet
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
Wankel-motor Működési elve Szerkezeti felépítése
A hibrid autók jelene és jövője Magyar Tudomány Ünnepe, 2014
A belsőégésű motor részei és működési elve
Járművillamosság-elektronika
Készítette: Csala Flórián
Az elektromos autó, mint múlt és a jövő
Egészítse ki a megfelelő szóval a mondatokat:
A szünetmentes tápegység
A belsőégésű motor A gőzgép hátrányai: Nagy méret Külső kazán
Tengelykapcsoló Segédlet a Járműszerkezetek I. tantárgyhoz
Veszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan TanszékVeszprémi EgyetemGépészeti alapismeretekGéptan Tanszék Hajtások.
VILLAMOS ENERGIA PIAC SZÉLERŐMŰVEK, SZÉLERŐMŰ PARKOK FELÉPÍTÉS, ÜZEMBE HELYEZÉS, GAZDASÁGI KÖLCSÖNHATÁSOK 1.
Gépjármű villamos rendszerének elemei: energiaforrások fogyasztók
1 Járművillamosság-elektronika Energia ellátás Generátorok
Energia: Egy test vagy mező állapotváltoztató képességének mértéke. Egy testnek annyi energiája van, amennyi munkát képes végezni egy másik testen,
Gyakorlatvezető: Lőrincz Illés Gyakorlat helye: L3-24
A szünetmentes tápegység
Járművillamosság-elektronika
Az ellenállás Ohm törvénye
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
ZIU9B járműismeret és kezelés
Elektrotechnika – ZIU9B
a sebesség mértékegysége
Hajók gépészeti berendezései
Előadás másolata:

Járművillamosság-elektronika Indító motorok Egyéb villamos gépek 2016.10.03.

Körmöspólusú generátor

Körmöspólusú generátor

Feszültség szabályzás elve e1-e2 zár: Ig nő e1-e2 nyit: Ig csökken e2-e3 zár: nincs gerjesztés

Ui = k n

Indító generátor Nagy elektromosenergia‑igényre 14/42 voltos rendszerre is start/stop funkció gyorsítások támogatása gyors és zajmentes motorindítás a hajtásláncba teljesen integrált indító‑generátor a motorhoz szíjhajtáson keresztül kapcsolt indító‑generátor kidolgozása

Indító generátor állandómágneses gerjesztésű belső rotorú szinkrongép kiegészítő, motoroldali kuplunggal kombinálva, motorfék‑üzemmódban a motorról lekapcsolva a fékezési energia jelentős hányada visszanyerhető Szakemberek a vázolt elrendezést "minimálhibrid„ néven említik

Indító generátor

Indító motorok Belsőégésű motor nem képes magától elindulni Nagy nyomaték igény dugattyú súrlódás, kompresszióból fakadó ellenállás csapágysúrlódás T-től függő viszkozitás miatt

Otto motorok motor- indító kapcs. rajza

Indító motorok Milyen legyen az indító motor? Melyik egyenáramú gépnek nagy az indítónyomatéka kis fordulatnál? Soros egyenáramú motor Benzinesnél:40-80 ford/perc Dízel:100-200 ford/perc Áttétel:i=z1/z2=1:8-1:20

Szerkezeti felépítés szempontjai Indításkor legyen kényszerkapcsolat Villamos kapcsolat fogaskerekek összekapcsolódása után Rövid működési idő (100 A) Indítómotor forgórésze nem lehet merev összeköttetésű belső égésű motorral (szabadon futó) Indítás után mielőbb álljon le (mechanikus vagy villamos fék)

Különböző csoportosítások Teljesítmény szerint: P<1 kw, 1,5 kw<P<5 kw 5 kW<P Feszültség szerint: 12V, 24V Szerkezet szerint: közvetlenül hajtó indítómotor lendítő kerekes

Motorindítók típusaik, jelölésük

Típusai:

Csúszó hajtó- keretes indító motor

Bekapcsolás 1.

Bekapcsolás 2.

Csúszófogaskerekes indítómotor Tömegének kis része végez tengelyirányú mozgást Nagyon gyakori

Csúszófogaskerekes indítómotor

Csúszófogaskerekes állandó mágneses indítómotor

Csúszófogaskerekes (tolókerekes) indítómotor

Csúszófogaskerekes (tolókerekes) indítómotor

Bendix indítómotorok Inkább motoroknál, hajókon Nagy sebességgel indul Fogaskerék nem fordul, hanem a menetek csavarodnak ki belőle Lezáró karimába akadva hajtja a lendítő kereket

Belső áttételű állandó mágneses indítómotor (bolygóműves) Kisebb méret, súly Kisebb fogyasztás Jobb beépíthetőség

Áttételes i. motor

Lendítőkerekes indítómotor Nagy járműveken, hajókon Egy kb. 2 kg-os lendkereket vill. motorral Gyorsító áttétellel 10-15.000 ford/perc Emeltyű átkapcsolásával kezdi forgatni a főtengelyt

SISS (Smart Idle Start System) 2009-től Siss (motor leállító rendszer). A Mazda SISS rendszere az elektromos önindító használata nélkül képes a motor újraindítására. A rendszer közvetlenül a hengerekbe fecskendezi az üzemanyagot, majd ennek begyújtásával beindítja az álló erőforrást. Ez az önindító használatával szemben 10%-os üzemanyag megtakarítást eredményez, ráadásul sokkal simábban és csendesebben indul újra az erőforrás.

Egyéb villamos kismotor hajtások Üzemanyag szivattyú Hűtőventillátor Ablaktörlő és mosó motor Fűtés, szellőztetés, légkondícionáló Ablak emelő, ülés pozícionáló

Állító szervo motorok Érzékelők Vezérlő

Állító szervo motorok 4 db, 2-2 relé Ülés állítás Állító szervo motorok 4 db, 2-2 relé Érzékelők Potencio- méterek Vezérlő

Ülés állítás

2 motor Pozícionálás potencio- méterrel Fűthetők is Elektromos tükrök 2 motor Pozícionálás potencio- méterrel Fűthetők is

Elektromos tükrök

Tetőablak

Központi zár

Ajtó ablak emelés

551.o. 16.16

Járművillamosság- elektronika_I. Köszönöm figyelmeteket!