1 Járművillamosság-elektronika Energia ellátás Generátorok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az egyenáram hatásai.
Advertisements

Gyakorló feladatsor – 2013/2014.
Kommutátoros törpe gépek
Lendkerekes energiatárolás szupravezetős csapággyal
Galvánelemek és akkumulátorok
Villamosenergia tárolás
E-learning tananyagok módszertani buktatói
Csík Zoltán Elektrikus T
Rendszerek energiaellátása 7.előadás
A korszerű áramellátó rendszerek kialakítási szempontjai
Energiaellátás: Tárolás
Energiaellátás: Előállítás
Az egyenáramú motor D állórész „elektromágnes” I I É + forgórész
A félvezető dióda (2. rész)
Készítette: Móring Zsófia Vavra Szilvia
Járművillamosság-elektronika
Szinkrongépek Generátorok, motorok.
Légmegszakító kiválasztása
Automatikai építőelemek 7.
Elektrotechnika 11. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 7. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 13. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 6. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 8. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika 12. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektrotechnika előadás Dr. Hodossy László 2006.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
8. Váltakozó áramú gépjármű-generátorok II.
Elektrotechnika 14. előadás Dr. Hodossy László 2006.
Elektromágneses indukció, váltakozó áram
Soros kapcsolás A soros kapcsolás aktív kétpólusok, pl. generátorok, vagy passzív kétpólusok, pl. ellenállások egymás utáni kapcsolása. Zárt áramkörben.
Nagyfeszültség előállítása. Vizsgálófeszültségek fajtái: Váltakozó feszültség, egyenfeszültség, aperiodikus feszültséghullám, nagyfrekvenciás, csillapodó.
állórész „elektromágnes”
Félvezető áramköri elemek
Az egyenáramú szaggató
Kapcsolók, kontaktorok és motorvédő-kapcsolók
Aszinkron gépek.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Szinkron gépek 516. ISZI Villamos munkaközösség Dombóvár, 2008.
Erőgépek és gépcsoportok jelleggörbéi
Készítette: Lipeyné Garancsy Éva
A dinamó felfedezője? Felfedezői?
Elektromos áram, áramkör, ellenállás
Járművillamosság-elektronika
Flyback konverter Under the Hood.
Járművillamosság-elektronika
Járművillamosság-elektronika
Villamos teljesítmény, munka, hatásfok
VIVEM111 Váltakozó áramú rendszerek III
A szünetmentes tápegység
Elektromos áram, áramkör
Jedlik Ányos és Siemens összehasonlítása
Villamos töltés – villamos tér
Gépjármű villamos rendszerének elemei: energiaforrások fogyasztók
Savas akkumulátorok és az Ő ellenségük, az ólomszulfát.
A galvánelemektől napjaink akkumulátoraiig. Luigi Galvani felfedezése 1780-ban egy tanítványa figyelte meg, hogy amikor Galvani békát preparált, a kés.
Járművillamosság-elektronika
A szünetmentes tápegység
Az egyenáram hatásai.
Gépjárműjavítás I. 19. TÉTEL.
Járművillamosság-elektronika
Elektromágneses indukció
Kapacitív közelítéskapcsolók
Készítette Ács Viktor Villamosmérnök hallgató
energia a víz elemeiből
Elektrotechnika – alapok
Labor időpontok.
Rendszerek energiaellátása 7.előadás
Félvezető áramköri elemek
Automatikai építőelemek 7.
Előadás másolata:

1 Járművillamosság-elektronika Energia ellátás Generátorok

Intelligent Battery sensor SOC (state of charge) SOH (health) SOF (function) Vezérlő ki is kapcsolhatja a generátort, fogyasztásés károsanyag kibocsájtás csökken IBS

Energia sűrűség

Összehasonlító táblázat

Lithium akkumulátorok

40 Ah * 30

Összehasonlítás

Lithium akkumulátorok Legkönnyebb fém Jó elektromos töltés tároló Nincs memória effektus Pozitív elektróda: Li-Fe-PO 4,Li-Co,Li-MnO Negatív elektróda: grafit Szigetelő: műanyag membrán Tetszőleges formára kialakítható Nagyon drága

Lithium akkumulátorok Töltés-kisütés: BMS (battery managment system - áram, feszültség, hőmérséklet és cella kiegyenlítés felügyelője) Névleges feszültség: V Umax: 4.2 V Umin: 2.7 V szer is tölthető (kisebb töltő és kisütő áramnál tartósabb)

Lithium akkumulátorok Li-Ni-Co-O UHP (ultra high power) akkumulátorok 0.13 l térfogat 7.5 Ah kapacitás3.6 V27 Wh 320 g tömeg 84 Wh/kg207 Wh/l 2340 W/kg5730 W/l

Lithium air akkumulátorok Li-Air (aqueous/aprotic/solid state/ mixed) Li- negatív (anód) Karbon pozitív (katód) Polimer elektrolit membrán gél Oxigén a levegőből (3840 mAh/g)

Energia és teljesítmény grafikon 12

Kisütés görbék 13

Töltés görbék 14

Generátorok Összes villamos berendezést ellássa Akkumulátort töltse Széles fordulatszámon működjön Illeszkedjen a fogyasztókhoz Fellépő dinamikus változásokat viselje el

Generátorok Egyenáramú generátor Váltakozó áramú generátor

Egyenáramú generátor Hogyan nevezhetjük másképpen? Gépjármű dinamó Ki fedezte fel a dinamó-elvet? Jedlik Ányos 1861

Egyenáramú generátor Ház belső felületén a pólusvasak (acél) Körülöttük gerjesztő tekercsek (réz) Forgórész (armatúra): belül vasmag, Kívül a hornyokban tekercselés (hurkos vagy hullámos) Tekercsvégeket a kommutátor szeletekhez forrasztják Grafit kefékkel veszik le az indukált feszültséget Forgórész a pajzsba csapágyazva, ékszíj hajtja

Váltakozó áramú generátor Egyenirányítás diódákkal (nem kell kommutátor- nincs körtűz) Armatúra tekercselés-3 fázisú, a lemezelt állórész hornyaiban Forgórész: egyenáramú tekerccsel gerjesztett, csúszógyűrűkön keresztül

Váltakozó áramú generátor Előnyei: Nagyobb fordulatszám megengedhető Nincs kefeszikrázás és kommutáció Nagyobb egységnyi teljesítmény W/kg helyett W/kg Kevesebb karbantartás Alapjáratnál magasabb energiát ad le Forgásirányát a ventillátor lapátozása adja

Váltakozó áramú generátor Típusai: Kiálló pólusú (jellegzetes forgórészről kapta nevét) Körmös pólusú (egyes, kettes forgórészén egy gerjesztő tekercs köré) Induktor generátor (tekercseletlen forgórész, nem kell csúszógyűrű)

Körmöspólusú generátor

Csúszógyűrűs kivezetésű Csúszógyűrű nélküli (Gerjesztő tekercs is áll csőtengely kivitelű) Gerjesztő géppel egybeépített generátor (Forgódiódás)

Jellemző adatai U névl (12 V) U üzemi (14 V) I max I névleges = 2I max /3 n bekapcs n max P névl = U ü I névl P max = U ü I max

Kapcsolása Általában csillag (U von =1.7U fázis alacsony fordulaton eléri a töltési feszültséget) vagy delta (I von =1.7I fázis nagyobb teljesítményű generátoroknál)

U i = k n 600<n<6000 Ha n változik, akkor a fluxust is változtatni kell U névl =14 V Fordulatszámra lineárisan, gerjesztő áramra nem lineárisan változik Feszültség szabályzás

Hogyan szabályozzuk akkor a feszültségét a generátornak? Tirill elven működő szabályzás Adott ideig R sz van a gerjesztő körben, utána kiiktatjuk. Ki- bekapcsoláskor tranziens állapot Nagy fordulatoknál néha ki kell kapcsolni a gerjesztést

Feszültség szabályzás elve e 1 -e 2 zár: I g nő e 1 -e 2 nyit: I g csökken e 2 -e 3 zár: nincs gerjesztés

e 1 -e 2 zár: i=I(1-e -t/T ) e 1 -e 2 nyit: i=i 0 +(I-i 0 )e -t/T 1

e 2 -e 3 zár: i=i 0 e -t/T e 2 -e 3 nyit: i=i 0 (1-e -t/T 1 )

Elektromechanikus rezgőkapcsoló Egy érintkezős Elektromágnes kapcsolja szét az érintkezőket a rugóerő ellenében, ekkor R sz beiktatásával I g csökken, U ind is csökken, de akkor rugó meghúz, érintkezők zárnak

U i = k n

Magyarázat Növekvő fordulatnál vagy kisebb terhelésnél I b átlag elég (kisebb fluxus elég), míg kisebb fordulatra vagy növekvő terhelésre nagyobb fluxus kell, azaz nagyobb gerjesztés I c Legkisebb rezgési frekvencia 30 Hz Átlagos Hz között

Kétérintkezős Elektromechanikus rezgőkapcsoló

Nagyobb fordulatoknál R sz nem lehet túl nagy az érintkezők beégése miatt Nagy fordulatnál gerjesztést kikapcsolja az ábra szerinti e 2 -e 3 zárásával Ha az elektromágnes vasmagjára egy áramtekercset is teszünk a generátor terhelő áramát rávezetve, akkor a túlterheléstől védhetjük meg

Feszültségszabályzás elve szerint

Kapcsolás elve szerint lehet Elektromechanikus rezgőkapcsoló Elektronikus feszültségszabályzó (fesz. szabályzó egy zéner dióda) Integrált áramkörű feszültség-szabályzó(kis méret, generátorba építik be, pontosan hangolják)

Elektromechanikus rezgőkapcsoló

Elektronikus feszültségszabályzó Előnye: nincs mozgó alkatrész, nem igényel karbantartást R 1,R 2 fesz. osztó Ha a Zéner fesz-ge eléri a letörési fesz-t, T 2 nyit, T 1 zár, gerjesztés megszűnik

Indító generátor Nagy elektromosenergia ‑ igényre 14/42 voltos rendszerre is start/stop funkció gyorsítások támogatása gyors és zajmentes motorindítás a hajtásláncba teljesen integrált indító ‑ generátor a motorhoz szíjhajtáson keresztül kapcsolt indító ‑ generátor kidolgozása

Indító generátor állandómágneses gerjesztésű belső rotorú szinkrongép kiegészítő, motoroldali kuplunggal kombinálva, motorfék ‑ üzemmódban a motorról lekapcsolva a fékezési energia jelentős hányada visszanyerhető Szakemberek a vázolt elrendezést "minimálhibrid„ néven említik

Indító generátor

Járművillamosság- elektronika_I. Köszönöm figyelmeteket!