Kutató nők, avagy a nők és kisgyermekes anyák karrierlehetőségei a tudományos életben Lipták Katalin Ph.D., dr.jur., egyetemi adjunktus, Miskolci Egyetem,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kaposvár.
Advertisements

Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
Munkanélküli fiatalok: egy hátrahagyott generáció
1 Idősebb munkavállalók a magyar munkaerőpiacon Dr. Székely Judit november 28. BUDAPEST.
1 A MAGYAR NŐK MUNKAERŐPIACI RÉSZVÉTELE ÉS ANNAK TÁRSADALMI MEGHATÁROZOTTSÁGA Monostori Judit Népességtudományi Kutatóintézet március 28.
rétegek munkaerő-piaci integrációjáért”
ISKOLATÁSKÁBÓL RIDIKÜL, AVAGY OKTATÁS ÉS MUNKA KELETEN ÉS NYUGATON
JÓL-LÉT Közhasznú Alapítvány let.com A munkavállalást befolyásoló egyéb tényezők • Kereslet a csak a munkafeladatra koncentráló, ahhoz időben.
DPR és egyetemi stratégia Diplomás Páyakövetés
A diplomások jellemzőiről és előre- menetelükről készített felmérés Olaszországban prof. Andrea Cammelli Bolognai Egyetem AlmaLaurea igazgatója Konferencia.
Schadt Mária egyetemi docens
Disszeminációs Konferencia „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV
Szeretettel köszöntjük a TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai TÁMOP „Jó pályán”! projekt békéscsabai szakmai fórum résztvevőit! szakmai fórum résztvevőit!
Női oktatók a felsőoktatásban - a Debreceni Egyetemen végzett vizsgálat eredményei Tornyi Zsuzsa Zsófia DE GyFK, CHERD
Civil szervezetek a munka világában
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A BA/BSc végzettség hasznosíthatóságának vizsgálata a Debreceni Egyetemen és Nyíregyházi Főiskolán végzett fiatalok körében Seres Edina
D ISSZEMINÁCIÓS K ONFERENCIA „KEZEK” TÁMOP C-12/1/KONV Miskolci Egyetem Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola II. alprogram: Képzők képzése.
1 A VAJDASÁGI PÁLYAKEZDŐ DIPLOMÁSOK MUNKÁBA ÁLLÁSI MODELLJE 7. Vajdasági Magyar Tudományos Diákköri Konferencia Újvidék, november Jenei Ervin.
Dr. Lipták Katalin Ph.D. egyetemi tanársegéd
Túl alacsony-e Magyarországon a nők fizetése? Készítette: Sárai Edina.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
Művelődés és szórakozás
Iskolai életutak az alacsony végzettségűek körében
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
Széchenyi István Egyetem, Győr
Vándorló diplomások, diplomáért vándorlók Frissdiplomások kötetbemutató Budapest, március 7. Projekt megnevezése: Felsőoktatási szolgáltatások.
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
A nők és férfiak közötti társadalmi egyenlőség november 11.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
MTA Regionális Kutatások Központja Főiskolai hallgatók az Alföld kisvárosaiban Petrás Ede MTA RKK Alföldi Tudományos Intézet Kecskemét Nemzetközi trendek,
A nők foglalkoztatása, családi napközi, atipikus foglalkozatás,
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
A NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓ MUNKAERŐPIACI HELYZETE, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A DIPLOMÁSOK ELHELYEZKEDÉSÉRE SOPRON, december 11.
Helyi Esélyegyenlőségi Program Nők munkaerő piaci helyzetfelmérése Bükön 2014.augusztus 27.
ROMA GYEREKEK AZ ISKOLÁBAN, ROMA FELNŐTTEK A MUNKAERŐPIACON
Az érettségi utáni továbbtanulást meghatározó tényezők
A TDK és a doktori képzés kapcsolatrendszerének fejlesztése Dr. Csernoch László az Országos Doktori Tanács elnöke.
Családbarát közintézmények Kopp Mária MD, PhD Kopp Mária MD, PhD Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi.
A munkahelyi diszkrimináció
Pályakövetéses vizsgálat DPR konferencia, Veszprém márc. 11. A Pannon Egyetemen végzettek szakmai életútja – a kezdetek Formádi Katalin
Foglalkoztatottság, szegénység. Direkt kapcsolat a jövedelmi helyzet és a munkaerő-piaci státusz között Indirekt összefüggések – gyermeknevelés támogatása,
Felnőttképzés és felnőttoktatás a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra Eger 2011.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
1 A foglalkoztatáspolitika ösztönző elemei, a szolgáltatások szerepe Munkaerő-piaci Műhely Konferencia Pécs november 20. SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM.
A Nagykátai Járás munkaerő-piaci helyzete Pest Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja TÁMOP /1/KMR
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
MTA Regionális Kutatások Központja A pénzügyi szolgáltatások területi dilemmái Magyarországon KOVÁCS Sándor Zsolt tudományos segédmunkatárs MTA Regionális.
A friss hal és haltermékek fogyasztói megítélése 2014-ben Ózsvári László – Fodor István – Bódi Barbara – Kasza Gyula HALÁSZATI TUDOMÁNYOS TANÁCSKOZÁS SZARVAS,
A MAGYAR TUDOMÁNYOS AKADÉMIA 187. KÖZGYŰLÉSE május 2–3.
MUNKAERŐPIACI FOLYAMATOK Nyugat-dunántúli Regionális Munkaügyi Központ, Szombathely Szentgotthárd, február 15.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
Társadalmi tudatformálás
2016. június 10: „A tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei” című konferencia Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal (NKFIH)
Tudásáramlás és a tudás megtérülésének egyes vetületei:
Országos kutatás a részmunkaidős foglalkoztatásról
Tudományos fokozattal rendelkezők Magyarországon
Romák a felsőoktatásban Fekete Ilona Dóra
AZ ÉSZAK-ALFÖLDI RÉGIÓ és HAJDÚ-BIHAR MEGYE MUNKAERŐPIACI HELYZETE
Infó-Kommunikáció a békés(i) jövőért. EFOP
A szakiskolai oktatás kiterjesztésének hatása
A NÉPESÉG ÉS A GAZDASÁG TERÜLETI KÜLÖNBSÉGEI A POSZT-SZOCIALISTA ERDÉLYBEN Szerzők: Berekméri Mária, PhD hallgató Kurkó Ibolya, PhD hallgató BBTE Földrajz.
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
Rugalmas foglalkoztatási formák elterjedtsége a
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Előadás másolata:

Kutató nők, avagy a nők és kisgyermekes anyák karrierlehetőségei a tudományos életben Lipták Katalin Ph.D., dr.jur., egyetemi adjunktus, Miskolci Egyetem, Gazdaságtudományi Kar, Világ- és Regionális Gazdaságtan Intézet Eger, november 20.

Kutatási kérdések (1) Milyen esélyhátrányok érik a nőket és a gyermekes anyákat a tudományos életben, a felsőoktatásban? (2) Mennyire nehezíti a szakmai előmenetelüket a nemi diszkrimináció? (3) Milyen fokon érvényesül az üvegplafon effektus? (4) A gyermekvállalás lassítja-e a nők tudományos pályáját?

Elméleti keretek Feminista közgazdaságtan vs. gender studies ?! A tudományos feminizmus három szakaszra bontható: (1) Feminist’s Studies, (2) Women’s Studies, (3) Gender’s Studies, ennek értelmében a „gender studies” kifejezés használata indokolt a legújabb irányzatoknak megfelelően. (Szász, 1998) A női foglalkoztatás kulcsfogalmai: szegregáció, üvegplafon- effektus, kereseti különbségek, iskolázottságbeli különbségek, kettős teher

Foglalkoztatási ráta (%) alakulása a éves népesség körében ( ) Forrás: Saját szerkesztés Eurostat adatok alapján

Munkanélküliségi ráta (%) alakulása a éves népesség körében ( ) Forrás: Saját szerkesztés Eurostat adatok alapján

Női diplomások aránya A nők aránya a diplomát szerzettek között a kiemelt képzési területeken Magyarországon és az Európai Unióban (2010. év) Forrás: Csőke et al., 2013

A kutatásban tevékenykedő nők helyzete Magyarországon A nők és férfiak eloszlása az egyes pozíciók között az egyetemi hierarchiában Forrás: Kereszty, 2014 (idézi: Csőke et al., 2013 művét)

A kutatásban tevékenykedő nők helyzete Magyarországon A nők aránya az akadémia doktorai és a tudományok doktora között (2005-ben és 2013-ban, %) Forrás: Csőke et al., 2013

ARIMA modell alkalmazása ahol, Y(t) – a vizsgált idősor tényadatai, X T (t) – trend (a tartósan érvényesülő tendencia, hosszú távú alapirányzat) X S (t) – szezonális komponens (a trendtől való eltérés, az éven belüli, periodikus ingadozás mértéke) X C (t) – ciklikus komponens (a hosszabb távú ingadozás) X x (t) – irreguláris komponens (stacionárius, Gauss eloszlású véletlen hatás)

ARIMA(1,1,1)(1,1,1)

Az Észak-magyarországi régióban a nyilvántartott álláskereső nők létszámának előrejelzése (2015. június-2016.május) Forrás: Saját szerkesztés saját számítások alapján

Az Észak-magyarországi régióban a nyilvántartott álláskereső férfiak létszámának előrejelzése (2015. június-2016.május) Forrás: Saját szerkesztés saját számítások alapján

Kérdőíves felmérés Kérdőíves felmérést végeztem az Észak-magyarországi régióban tanuló hallgatók és dolgozó oktató kollégák körében (a Miskolci Egyetem, a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola és az egri Eszterházy Károly Főiskola oktatói és hallgatói képezték a mintavétel bázisát). A megkérdezettek között kontrollcsoportként a férfiak véleményére is kíváncsi voltam. A kérdőív struktúráját tekintve az alábbi témaköröket tartalmazta: –személyi adatok (életkor, iskolai végzettség, havi kereset, lakóhely, családi állapot) –döntési opciók a középiskolai évek után –esélyegyenlőségi, munkaerő-piaci elhelyezkedéssel foglalkozó kérdéscsoport –előrejutási utakra, karrierlehetőségekre vonatkozó kérdések

Eredmények Intézményférfinőösszesen Eszterházy Károly Főiskola Károly Róbert Főiskola022 Miskolci Egyetem Összesen A válaszadók létszáma az anyaintézmény és a nemek alapján Forrás: Saját szerkesztés

Eredmények IntézményNem Egyáltalán nem érik a nőket a munkaerő- piacon hátrányok Bizonyos munka- körökben előfordulhatnak esélyhátrányok Egyértelműen hátrányban vannak a nők a munkaerő- piacon Eszterházy Károly Főiskola férfi181 nő3119 Károly Róbert Főiskola nő1714 Miskolci Egyetem férfi nő Összesen A válaszadók véleménye a nőket érő munkaerő-piaci esélyhátrányokról nemenként és intézményenként Forrás: Saját szerkesztés

Eredmények IntézményNemigennem Eszterházy Károly Főiskola férfi55 nő1832 Károly Róbert Főiskola nő1210 Miskolci Egyetem férfi3980 nő Összesen Az üvegplafon-effektus tartalmának ismerete nemenként és intézményenként Forrás: Saját szerkesztés

Eredmények A válaszadók véleménye a nőket érintő karrierlehetőségekről nemenként és intézményenként Forrás: Saját szerkesztés 1A felsőoktatásban a nők nem szenvednek hátrányt 2Az állásinterjúk során a nőket jobban érinti a negatív diszkrimináció 3A tudományos életben a nők ugyanolyan esélyekkel indulnak, mint a férfiak 4A férfiak nagyobb arányban nyernek el kutatási ösztöndíjakat 5A nőkre több feladat hárul a családalapítást követően 6A felsőoktatásban tudományterülettől függetlenül több a nő, mint a férfi 7A férfiak sokkal karrierorientáltabbak, mint a nők 8Az egyenlő munkáért egyenlő bér elve hazánkban teljesül

Eredmények A nők szerepe a tudományos életben (%) Forrás: Saját szerkesztés A A nők a férfiakhoz viszonyítva a tudományos kutatásban és karrier lehetőségekben hátrányosabb helyzetben vannak B A nők közül azok vannak hátrányos helyzetben, akik gyerekkel rendelkeznek vagy férjezettek C A nőknek nagyobb teljesítményt kell nyújtaniuk, ahhoz hogy ugyanolyan elismerést kapjanak, mint a férfiak D Egyes tudományterületek között a nők és férfiak megoszlása eltérő E A női és férfi karrierutak között jelentős eltérés van F A nők saját tudományos teljesítményüket kevesebbre értékelik, mint a férfiak

Megállapítások, összegzés (1) Milyen esélyhátrányok érik a nőket és a gyermekes anyákat a tudományos életben, a felsőoktatásban? A szakirodalmi áttekintés és a kérdőíves felmérés eredményei alapján megállapítottam, hogy történelmi folyamatok eredményeképpen a magyarországi rendszerváltás és a gazdasági szerkezet átalakításának következtében a korábbi nemi szerepek átértékelődtek. A nők hagyományos otthoni feladatain túl megjelentek a munkaviszonyból származó munkavégzésre irányuló igények is, így a kettős teher a gyakorlatban is megvalósul. (2) Mennyire nehezíti a szakmai előmenetelüket a nemi diszkrimináció? A nőket egyaránt érinti a vertikális és horizontális szegregáció a munkaerőpiacon, valamint további következmény, hogy a nőket gyakrabban alkalmazzák részmunkaidőben vagy egyéb „bizonytalan” foglalkoztatási formákban (közfoglalkoztatás, akár fekete munka is).

Megállapítások, összegzés (3) Milyen fokon érvényesül az üvegplafon effektus? A kérdőíves felmérés eredményei abszolút alátámasztották a kutatók által (Schadt, 2011) is megfogalmazott téziseket, miszerint a magasabb pozíciók megszerzésének akadályai között a női nemi adottságaikat és a családi feladatokat határozták meg, valamint, hogy az üvegplafon-effektus és az esélytudatosság hiánya (Csépe, 2008) szintén a karrier akadályozó tényezője. (4) A gyermekvállalás lassítja-e a nők tudományos pályáját? A gyermekvállalás és a munka összeegyeztethetőségének a nehézségeivel, a munkahelyi többlet feladatok korlátozott elvállalásával és a nők számára érzékelhető többlet teljesítmény nyújtásával magyarázható, hogy az Észak-magyarországi régióban a női karrier utak lassabban haladnak, mint a férfiaké. Szinte feloldhatatlan paradoxonként említhető, hogy a felsőfokú végzettséggel rendelkező nők aránya folyamatosan növekszik hazánkban, mégis a magasabb pozíciókban kisebb részt képviselnek, mint a férfiak.

Köszönöm a figyelmet!