Mesterséges és természetes világítás 7. témakör. A fényképezésben azok a fényforrások a jelentősek, amelyek az elektromágneses spektrum 380 780 nm (látható.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZIVÁRVÁNY.
Advertisements

A fényképezés alapjai Szerző: Erdei-Gulyás Gabriella Origo Web Team HQL 2010 Kft.
Az optikai sugárzás Fogalom meghatározások
Fotózás – Digitális Fényképezés
A VÁSÁRLÁSRÓL AZ ŐSAGY DÖNT, AZ ŐSAGYRA PEDIG A KÉPEK VANNAK HATÁSSAL.
Középiskolai Fizikatanári Ankét – Kaposvár, 2009 Kolláth Zoltán (MTA KTM CsKI, MCSE)
Digitális Fotó Magazin január-február.  A képkompozíció vonatkozásában a pont kifejezés olyan kompozíciós eszközre utal, amely a képmezőhöz képest.
· Látszódj! Henkel közlekedésbiztonsági program gyermekeknek.
Fénytan és a vakuk. A színhőmérséklet  Fény= energia  Fehér fény különböző színű fények keveréke  Fényforrás valós színe ~ hullámhossz szerinti eloszlás.
Tantárgy: V I D E O F I L M TERVEZÉS ÉS KÉSZÍTÉS (Összefoglalás)
K ÉPERNYŐ MINT KIMENETI ESZKÖZ. adatok, szövegek, képek, filmek vizuális megjelenítését szolgáló készülék, a számítógépek legfontosabb kimenete. Míg.
Balogh Tamás, Koós Krisztián, Laczi Balázs, Tari Tamás 2013 Tavasz.
Mivel és hogyan világítsunk gazdaságosan?
Világítási fogyasztók és világítástervezés Kapitány Dénes 2/14.E.
Zöld fények az éjszakában
TARTALOM 1.TípusokTípusok 2.Reklám- fénycsőReklám- fénycső 3.Világító fénycsőVilágító fénycső 4.Kompakt- fénycsőKompakt- fénycső FÉNYCSÖVEK „Világító”
Petyus Dániel, Szederjesi Miklós konzulens: Dr. Molnár András
Sugárzás kölcsönhatása az anyaggal Készítette: Fehértói Judit (Z0S8CG)
Elektromágneses terek, ártó-káros sugárzások az ember környezetében
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Záridő Blende Fénymérés
2. Technikai alapok – Expozíciós beállítások
A digitális fényképezés alapjai
Elektromágneses terek, ártó-káros sugárzások az ember környezetében
SZÍNEKRŐL.
HŐSUGÁRZÁS (Radiáció)
Színtervezés számítógépes felhasználás számára Schanda János és a Virtuális Környezetek és Fénytan Laboratórium Dolgozói és PhD hallgatói.
Lakásvilágítás és új fényforrások
a fotózás technikai alapjai
2. tétel.
A fényképészet I. Története II. A fényképezőgép
A fényképezőgép fizikai felépítése
Monitorok.
A napfény felbontása prizmával. Rozklad slnečného svetla prizmou
Fogszín meghatározás 2008.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Képek feldolgozása 7. osztály.
Color Management I. színelmélet Lengyel Zsolt – Multimédia alapjai.
FÉNYEMISSZIÓ, FÉNYFORRÁSOK, FÉNYKELTŐ ESZKÖZÖK
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Természetes világítás
A digitális fényképezés folyamata
FFFF eeee kkkk eeee tttt eeee tttt eeee ssss tttt s s s s uuuu gggg áááá rrrr zzzz áááá ssss.
Készítette: Berzlánovich Krisztián
A fényhullámok terjedése vákuumban és anyagi közegekben
Fotokémia és Fényképezés
A plazma halmazállapot
Színképfajták Dóra Ottó 12.c.
Digitális fotózás Alapok.
Jegyzet Készítette: Nikli Károly 2013
Alapfogalmak BME-VIK.
Fénytan - összefoglalás
A képszerkesztési eljárások gyakorlata Microsoft Picture Manager 3. témakör:
A szem, látásjavító eszközök.  A fény a pupillán keresztül jut a szemünkbe.  A szemlencse domború optikai lencse. Anyaga rugalmas, alakját és fókusztávolságát.
A feladat és a hozzá használható eszközök kiválasztása 2. témakör:
Részecske vagyok vagy hullám? Miért kék az ég és miért zöld a f ű ?
FÉNYTAN A fény tulajdonságai.
NXT és EV3 összehasonlítása
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
Digitális fényképek javítása. Nyissuk meg a ferde.jpg képet! 1.Válasszuk a forgatás eszközt! 2.Irány: javítás 3.Előnézet: kép+rács 4.A képre kattintva.
Xenon lámpa Ívkisüléses lámpa (vagy fémhalogénlámpa vagy D lámpa)
A villanófény használata
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
Neumann János Informatikai Kar
Munkafolyamat a 2D-től a 3D-ig!
04 – Színek, színelmélet, színmodellek, színcsatornák
Színelmélet Kalló Bernát KABRABI.ELTE.
RASZTERES ADATFORRÁSOK A távérzékelés alapjai
Fényforrások 2. Izzólámpák 2.1 A hőmérsékleti sugárzás
Előadás másolata:

Mesterséges és természetes világítás 7. témakör

A fényképezésben azok a fényforrások a jelentősek, amelyek az elektromágneses spektrum nm (látható fény) közötti tartományban sugároznak. A fotográfiában különbséget teszünk: - napfény (természetes fény) - műfény (mesterséges fény) között.

Színhőmérséklet: Általában a fényképezésben a fényforrások által kibocsátott fény színét a (színhőmérsékletét) K-ben (kelvin) adjuk meg. A Nap (mint ideális termikus fényforrás) felületének hőmérséklete 5750 K, azaz a Nap színhőmérséklete 5750 K. Amíg azonban a Nap fénye eljut hozzánk, át kell hatolnia atmoszféránkon. A napfény színhőmérséklete 2500 K – K között változhat, aszerint, hogy milyen napszakban fényképezünk vagy derült, esetleg felhős égnél exponálunk.

Kék elszíneződés várható 5500 K-nél magasabb színhőmérséklet esetén: – tengerparton, magas hegyek között a kék ég sugárzása kb K. - erősen borult égbolt, szürke összefüggő felhőzet, kb.8000 K. Narancssárga, vöröses elszíneződés várható 5500 K-nél alacsonyabb színhőmérséklet esetén: - hajnalban, alkonyatkor, bágyadt téli napsütésben kb K. - izzólámpák fényénél 2800 – 3200 K

Mesterséges világítás (műfény) Műteremben vagy napfény hiányában mesterséges fényforrással világítunk. Ezzel a világítással (általában) a természetes napfénnyel való világítást próbáljuk utánozni. Izzólámpa: A fényképezés szempontjából egyre kisebb a jelentősége (nagy energia-felvétel, melegedés, nagy súly). A speciális fotóizzók színhőmérséklete 3200 K, a háztartásban használtak színhőmérséklete kisebb.

Villanó (vaku): A fényképezés legkorszerűbb fényforrása. Sugárzása 5500 K színhőmérsékletű fénynek felel meg. Azaz fotográfiai szempontból nem műfénynek, hanem napfénynek felel meg. Automata (komputeres) vaku: Automata üzemmódban a vakun lévő fotócella érzékeli a témáról visszaverődő fényt. Ennek megfelelően szabályozza a fénykibocsátást. Ilyenkor nem a rekesznyílást kell a vaku fényéhez szabályozni, az előre beállított rekesznyíláshoz (munkablendéhez) bizonyos határok között automatikusan igazodik a fénykibocsátás.

Felvételkészítésnél a fény színhőmérsékletének módosítására színhőmérséklet módosító szűrőket alkalmaznak. Műtermi vaku: A műtermi vakuberendezések beállítófénnyel, fényszabályzó fotócella nélküli, hálózati árammal működő készülékek, amelyekkel a téma jellegének megfelelő világítást választhatunk (kontrasztos, lágy, irányított, stb.). A beállítófény célja, hogy a fotográfus pontosan szabályozhassa a fények irányát és intenzitását.

A digitális fényképezőgépek többségénél lehetőség van a "fehéregyensúly” beállítására, ez megtehető kézi beállítással, vagy a fehér szín egy általunk fehérnek ítélt tárgyhoz igazításával. (ha beállítunk egy tárgyat fehérnek, a gép ahhoz fogja igazítani a többi színt). WB – white balance

Gyakorlati rész: Fényképek készítése különböző színhőmérsékletű fényforrásoknál, azonos beállítást használva: pl. napfényre állítva mindegyik képnél természetes fényben műfényben: - halogén izzónál Ha a fényforrás nem változtatható, a fényképezőgép beállításait változtatva kipróbálható a fényképek minőségének változásai

Fényképek készítése azonos helyszínen, ugyanolyan fényviszonyok között, de különböző beállítást használva: pl. ugyanaz a kép, de változtatom a fényképezőgépen a beállításokat: »természetes fényben - auto beállítás » műfényben: - halogén izzónál - wolfram izzó - felhős égbolt

portrékészítés ellenfényben, szemből fényképezzük a személyt, a fényforrás hátulról világítja meg, ezért az arc sötét marad – kivédése: ellenfénykorrekcióval az elkészült képek korrigálása Picture Manager programmal: színenkénti korrekció, középtónusok állítása, elrontott ellenfényes portré utólagos korrekciója: kontraszt és világosság változtatása

ellenfényben Játék a színekkel (beállításokkal)