Kapacitás akkreditáció – a számok tényleg magukért beszélnek? dr. Abonyi János Pannon Egyetem Napja február 12.
2 azok a számok … ? ? ?
3 Egy minősített oktatóra jutó hallgatók száma (műszaki képzési terület) Info: 10. Gazd: 33. Hatékonyság (?) Lehetőség (?)
4 Mi a maximum ? – Maximális hallgatói létszám (2007. karácsony)
5 Maximális hallgatói létszám Fenntartási szerződés (három éves) a létszám nem csökkenhet (minimum) Maximális hallgatói létszám oktatásának feltételeit biztosítani kell (személyi, tárgyi) fő -10% fő !!!
6 Rendhagyó „szembenézés”
7 Teljesítmény menedzsment (mérés) Szervezeti innováció (outsourcing, shared services, etc.) Erőforrás Menedzsment (ERP) Erőforrás vs. feladat finanszírozás Termék-portfolió menedzsment Innovativ technológia (e-learning, etc.) Humán erőforrás menedzsment stratégia Munka világa és a felsőoktatás kapcsolata Ez egy „OM dia” !!!!!!!
8 Egyéb OKM Educatio Központi OKM adattár Gazdalk. adatok FOI egyedi adattár Tanulmányi rendszerek Gazdálkodási rendszerek K+F progr. mgt Facility Management Központi VIR (riportok) Központi Stratégiai Mutatók FOI VIR (riportok) FOI Stratégiai Mutatók FIR Mobilitás adatok Tanulm. adatok Adat- bevitel Egyéb Gazd adatok Tanulm. adatok Egyéb egyedi adatok Egyéb adatok Mutatók FOI STAGEFOI Ez egy „OM dia” !!!!!!!
9 Alkalmazás-szolgáltatás előnyei: –Tulajdonosi felügyelet !!!! (egyetemi autonómia ideái … ) –Piaci viselkedés - versenyhelyzet hatékony működtetés felhasználók kockázata csökken árverseny miatt költséghatékony Ez egy „OM dia” !!!!!!!
10 Kapacitás akkreditáció – Oktatási Hivatal – csak számok
11 Teltház – amit egy sikeres felvételi követett
13 modelltanterv … mit is tanítunk? – A féléves kredit korlátot sok helyen nem tartják be (az országban) – Szakirányok problémája itt is megjelenik
14 kvázi képzés … integráció
15 Mit „igényel” egy szak
16 Kik is ? – Szerződések kezelése, – Megbízásos oktatók FIR jelentése – Munkaköri leírás a humánpolitikai szab. által definiált kötelező óraszám (az FTV-ben szereplő maximális óraszámmal számoltunk)
17 Hol? 47 intézmény 1690 termét ellenőrizték érdekes módon, általában kisebb férőhelyet adtak meg a valósnál Ez a PE-n is érvényes. Korrigáltuk amit lehetett (a NEPTUNban is) Létesítménygazdálko dás informatikai támogatása “javításra” szorul
18 Minden egyéb …
19
20
21 Országos adatok férőhely aktív hallgatóra !!! Nagy a passzív hallgatók aránya !!! Csökkenteni kell, új szabályozások idegen nyelvű képzés.... minden intézmény rástartolt Gazdaságtudományból a kapacitás fele Bp-re allokálódik, sok a nem budapesti székhelyű intézmény Bp-en "garázdálkodik" FSZ: minden intézmény növelte az arányát Senki sem mert igazán növelni (a 90%-os feltöltési kötelezettség hatásos)
22 Szemlélet - „tulajdonosi” - TUDATOS –Gazdálkodás a hallgatói férőhelyekkel –Gazdálkodás a „kapacitással” –„Gazdaságos tantervek” – reális álmok – kvázi képzések – szakirányok száma –Egy képzés pontos erőforrásigénye meghatározható Alkalmazkodnunk kell –„Integrálódás” – külső és belső –FIR – Neptun és FIR – EGR –(Oktatással kapcsolatos) megbízási szerződések – FIR –Létesítmény nyilvántartás és gazdálkodás Használjuk az esz(köz)ünk… –Hallgatói kérelmek, szűrők (padlássöprés!!!) –Szakindítási kérelmek –Fejlesztési kötelezettségek, igények (személyi, terem, informatika) Összegzés „külső megfigyelőként”
23 Szervező társam: Gadár László MFTK:Vajda Gábor GMK: Máté Ferenc GTK: Badics Judit és Sárváriné Dezső Edit MIK: Hartung Ferenc Nagyon köszönöm Rektor Úr és a Főtitkár Asszony támogatását, a Karok és a képzési helyek vezetőinek, az OAI és a Munkaügyi Iroda munkatársainak munkáját Nincs vége … dr. Nagyné dr. Stribl Tünde