A DÉL-DUNÁNTÚLI KÖZLEKEDÉSI KÖZPONT ZRT. BEMUTATÁSA, HELYE A RÉGIÓ AUTÓBUSZ-KÖZLEKEDÉSÉBEN „Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció – finanszírozás” Pécs, november 6-7. Előadó: Bebics János vezérigazgató Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. GEMENC VOLÁN Zrt. KAPOS VOLÁN Zrt. PANNON VOLÁN Zrt.
Cégjogi terület: november 19. – Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. megalapítása (KAPOS, PANNON és GEMENC VOLÁN Zrt. – központ: Kaposvár) január 11. – Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. Cégbírósági bejegyzése március 20. – A régióhoz tartozó VOLÁN társaságok törzsrészvényeinek a Dél- dunántúli Közlekedési Központ Zrt.-be történő apportálása július – Dolgozói részvények átalakítási folyamatának befejezése december 31. – Kisebbségi részesedések felvásárlása január 29. (KAPOS VOLÁN Zrt.), február 27. (PANNON ÉS GEMENC VOLÁN Zrt.) – A régióhoz tartozó VOLÁN társaságok Alapító Okiratának elfogadása, egyszemélyes részvénytársaságokká való átalakulás – 100%-os állami tulajdon Előzmények: A régiós átalakulás fontosabb állomásai 3 A 41/2012.(XI.12.) sz. RJGY határozattal módosított 29/2012.(X.10.) sz. RJGY határozat végrehajtása
2014. április 28. – A beolvadást elhatározó Alapítói Határozat kiadása április 30-i fordulónappal elkészítésre kerültek a beolvadó, valamint az átvevő társaságok vagyonmérlegei, a jogutód gazdasági társaság vagyonmérleg-tervezete június 30. – Az átalakulásról döntő második Alapítói határozat kiadása július 30. – Egyesülési szerződés aláírása augusztus 14. – A társaságoknál működő munkavállalói érdekképvi- seleti szervek tájékoztatása az átalakulásról augusztus 14. és 21. – Cégközlönyben közlemény közzététele az átalakulásról október 2. – Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. változásbejegy- zési kérelmének benyújtása a Kaposvári Törvényszék Cégbíróságára Előzmények: A régiós átalakulás fontosabb állomásai 4
A szervezetfejlesztés és a tevékenységek területe: Az átmeneti időszak működését biztosító szervezet kialakítása Központi forgalomellenőrzés szervezetének kialakítása A régiós társaságok legjobb gyakorlatainak feltárása Folyamatokat, eljárásokat szabályozó dokumentumok egységesítése Menetrend optimalizálása, redundanciák kiszűrése A rendelkezésre álló humánerőforrás átvilágítása A évekre vonatkozó autóbusz modernizációs program elkészítése, amelyről az autóbusz beszerzést és alvállalkozói tevékenységet vizsgáló munkabizottság támogató határozatot hozott A teljes integrációig végrehajtandó feladatok rögzítése Előzmények: A régiós átalakulás fontosabb állomásai 5
A régiós átalakítás feladatait meghatározó körülmények működési környezet szervezet üzemméret Eltérő 6
A DDKK Zrt. leánytársaságainak működési területe Somogy megye Terület: km 2 Lakosság: fő Települések száma: fő alatti települések száma: 123 Zsáktelepülések száma: 72 Átlagos település nagyság:1283 fő Terület: km 2 Lakosság: fő Települések száma: fő alatti települések száma:210 Zsáktelepülések száma:96 Átlagos település nagyság:1243 fő Baranya megye Terület: km 2 Lakosság: fő Települések száma: fő alatti települések száma:32 Zsáktelepülések száma:26 Átlagos település nagyság:2092 fő Tolna megye 7
A régiós társaságok működési területe Terület: km 2 (Magyarország területének 15,3%-a) Lakosság: fő(Magyarország lakosságának 9,3%-a) Települések száma:656(Magyarország településszámának 20,8%-a) Leghátrányosabb kistérségek száma:8(az országos 24,2%-a) 500 fő alatti települések száma:365(az országos 33,5%-a) Zsáktelepülések száma:194( a régió településeinek 29,6%-a) Települések átlagos lakosságszáma:1398 fő(megyék átlaga fő) 8
E km 39,0% E km 31,0% E km 30,0% E fő 33,5% E fő 27,8% E fő 38,7% Az autóbusz-közlekedés teljesítménye év 9
Fő- és kiegészítő tevékenységek 11 FŐ TEVÉKENYSÉGEK Menetrend szerinti közúti helyi személy- szállítás FŐBB KIEGÉSZÍTŐ TEVÉKENYSÉGEK Gépjárműjavítás Üzemanyag-kiskereskedelem (KAPOS VOLÁN Zrt.) Vagyonhasznosítás
A társaság alaptevékenysége menetrend szerinti autóbusz-közlekedés országos regionális helyi Szekszárd, Mohács, Szigetvár, Siklós, Komló, Siófok, Fonyód, Nagyatád, Barcs, Csurgó, Paks, Tamási, Bátaszék, Bonyhád szabadáras autóbusz-közlekedés különjárati és szerződéses autóbusz- közlekedés 12 a régióban: 655 hálózatba bekapcsolt település 4295 km nettó vonalhálózat 14 önálló helyi közlekedéssel kiszolgált település – ebből egy megyei jogú város (Szekszárd) 262 km nettó vonalhálózat
közszolgáltatási feladatait 787 db autóbusszal látja el (782 db saját üzemeltetésű, 5 db alvállalkozó által üzemeltetett jármű) évente 1 milliárd utaskm-t teljesít évente 70 millió utast szállít autóbusz-állomásai: Pécs, Kaposvár, Szekszárd, Szigetvár, Mohács, Siklós, Komló, Harkány, Siófok, Nagyatád, Marcali, Barcs, Tab, Csurgó, Bonyhád, Paks, Gyönk, Dombóvár, Tamási, Dunaföldvár Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. 13
A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. autóbusz-állomásai 14
A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. műszaki telepei 15
Megjegyzés: Kaposváron és Pécsett a helyi tömegközlekedést nem a Volán társaság végzi. A Volán cégcsoport és a Dél-dunántúli régió Volán társaságainak jellemző adatai év Megnevezés Saját tőke Értékesítés nettó árbevétele Teljes munkaidős létszám Autóbusz állomány Helyközi utasszám Helyközi utaskm M Ft FődbM főM utkm Volán cégcsoport összesen , , , ,68 319,1 Dél-dunántúli régió Volán társaságai , ,41 924,579849,9940,5 Dél-dunántúli régió Volán társaságainak részaránya 13,25%8,82%11,08%12,82%11,64%11,31% 16
A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. és leánytársaságai ,4 M Ft-os értékesítés nettó árbevételének összetétele év 17
A Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. és leánytársaságai ,4 M Ft-os üzemi költségeinek összetétele év 18
A régió Volán társaságai ,4 M Ft-os értékesítés nettó árbevételének összetétele évben 19
A régió Volán társaságai ,3 M Ft-os üzemi költségeinek összetétele év 20
A régiós társaságok évi tény és a évi várható eredménye (M Ft) 21
Az autóbusz-közlekedés összes km-teljesítményének és árbevételének megoszlása évben 23
Helyközi menetrend szerinti teljesítmények Helyközi menetrend szerinti teljesítmények (Adatok ezerben) 24
A helyközi közlekedés árbevételének összetétele év 25
A helyközi közlekedés árbevételének szerkezete év 26
A helyközi autóbusz-közlekedés bevételének szerkezete év 27
A évi helyközi költségtérítés számított és elismert összege (M Ft) 28
A 787 db-os autóbusz-állomány régión belüli megoszlása szeptember 30-án 229 db 29,1% 318 db 40,4% 240 db 30,5% 30
Autóbusz-állomány statisztikai átlagéletkora szeptember 30-án 31
Autóbusz-állomány összetétele a régióban (2014. szeptember 30-i állapot szerint) 32
A szeptember 30-i záró autóbusz-állomány gyártmány–típus szerinti összetétele 33
Muzeális értékű autóbuszok 34 „Aki a múltját nem becsüli, a jövőt nem érdemli!”
Az autóbusz-állomány összetétele forgalomfajták szerint (2014. szeptember 30-i állapot szerint) helyi46 db14,48 év 12 év felett 25 db regionális688 db13,40 év380 db országos50 db9,77 év16 db egyéb3 db 6,70 év1 db összesen787 db13,21 év422 db 35
A szeptember 30-i záró autóbusz-állomány életkor szerinti összetétele 36
Az autóbusz-állomány környezetvédelmi minősítés szerinti megoszlása szeptember 30-án 37 * fokozottan környezetkímélő
A társaságok átlagos állományi létszám-alakulása év 39
A teljes munkaidős állomány összetétele év 40
A közösségi közlekedés átalakításával szembeni elvárások szintjei Tulajdonos/Megrendelő Szolgáltató Utas Munkavállaló A közösségi közlekedéssel szembeni, a különböző szinteken megfogalmazott elvárások sok esetben nem fedik egymást, hatásukat tekintve akár egymással ellentétesek. 42
Az utazóközönség elvárásai 43 Szempontjai: a szolgáltatás területi elérhetősége, a megállók elhelyezkedése, rágyaloglási távolság mértéke az eljutási idő mértéke zavar- és akadálymentes helyváltoztatás az autóbuszok és a megállóhelyek komfortossága, magas színvonalú utaskiszolgálás, információ biztosítása integrált tarifarendszer, általánosan használható, kedvezményes bérletek környezeti terhelés mértéke, környezetvédelem, közlekedésbiztonság A közösségi közlekedés lehető legkényelmesebb, lehető leggyorsabb és lehető legolcsóbb igénybevétele.
Munkavállalói elvárások 44 Biztonságos és modern munkahely Anyagi, erkölcsi megbecsülés TERVEZHETŐ ÉLETPÁLYA
A DDKK Zrt., mint Szolgáltató elvárásai műszaki megbízhatóság optimális menetidők alacsony fenntartási- és üzemeltetési költségek nagy teljesítőképesség és rugalmas üzemvitel a rendszer attraktivitása magas költségfedezeti fok környezeti terhelés mértéke, környezetvédelem, közlekedésbiztonság kiszámítható és tervezhető költségtérítési rendszer 45 A működtetett közösségi közlekedési rendszer hatékony, megbízható, biztonságos és gazdaságos üzemeltetése, különös tekintettel az alábbiakra:
A DDKK Zrt. előtt álló feladatok A teljes integrációhoz szükséges intézkedések végrehajtása (jogi, számviteli, szabályozási, stb.) A működési és üzemviteli folyamatok korszerűsítése, optimalizálása A járműpark megújítása A szolgáltatási színvonal emelése 46 a jegyrendszer korszerűsítése az elektronikus fizetési módok alkalmazhatóságának kiterjesztése az utastájékoztatási rendszerek átfogó megújítása intermodális csomópontok létrehozása az egyenlő esélyű hozzáférés, a fizikai és infokommunikációs akadálymentesítés biztosítása
47 DDOP PROJEKT – PANNON VOLÁN Zrt.
DDOP PROJEKT – KAPOS VOLÁN Zrt. 48
49