Bioenergia, megújuló nyersanyagok, zöldkémia Bioüzemanyagok
2 Szorgalmi feladatok, kérdések CO 2 koncentráció- globális felmelegedés, érvek, ellenérvek 2012 RIO+20 milyen nagy vállalások, döntések születtek? 2010-re mit sikerült az EU tagállamoknak teljesíteni a biokomponens bekeverése ügyében. Hogy állunk mi? Van-e a dizelben biodízel? A Dunaföldváron épült etanolgyár ismertetése, kapacitás, technológia, tulajdonosok... Az etanolgyáró kapacitások alakulása az utóbbi években (USA, Brazilia, EU, Kina, India...)
3 Üzemanyagok - bioüzemanyagok Üzemanyanyagok (fosszilis eredetű, nem megújuló) Benzin Dízel Földgáz, PB gáz Bioüzemanyagok (biológiai eredetű, megújuló üzemanyagok, melyekkel a jelenlegi üzemanyagok helyettesíthetők Biodízel Bioetanol biogáz
4 4 Bioüzemanyagok Alapanyag és technológia szerint Bioetanol Biogáz Biohidrogén Biodízel Halmazállapot szerint Bioetanol Biodízel Biogáz Biohidrogén
5 Mi a különbség? A legnagyobb mennyiségben termelődő üvegházhatású gáz a szén- dioxid, ami bio- és fosszilis üzemanyagokból is keletkezik, de Bio- üzem- anyagok CO 2 fosszilis olaj a bio-üzemanyagok esetében a széndioxid ciklus zárt.
6 Üvegházhatású gázok megoszlása szén-dioxidmetánszénhidrogének ózonnitrogén-oxidok
7 Légköri széndioxid koncentráció és az átlaghőmérséklet A légkör CO 2 koncentrációja Az átlaghőmérséklet alakulása
Rio de Janeiro - Brazília 2000-ig a légköri CO 2 koncentrációjának stabilizálása az 1990-es szinten Kyoto - Japán 2012-ig az üvegházhatású gázok kibocsátásának átlagosan 5.2%-os csökkentése az 1990-es szintre vonatkoztatva (EU tagállamok vállalása:8 %) 2005-ben lépett érvénybe Koppenhága – Dánia ??? Nemzetközi egyezmények
9 A kutatás és fejlesztés mozgatórugói Környezetvédelem alacsonyabb CO 2 emisszió Agrárgazdaság termények stabil piaca Gazdaság Energiafüggetlenség biztosítása Megújuló energiaforrások alkalmazása
10 Üvegházhatású gázok kibocsátásának változása Hulladékkezelés-19% Mezőgazdaság-5% Ipar-18% Közlekedés+19% EU becslés: 1990 és 2010 közötti CO 2 emisszió növekedés 90%-a a közlekedésből ered – emiatt nem tudja az EU teljesíteni a Kyoto vállalásokat
11 A közlekedési szektor A legnagyobb energia felhasználó A gépjárművek száma drasztikusan növekszik népességnövekedés korábban „bicikliző nemzetek” autóra szokása Az Európai Közösség vállalása Az Európai Parlament és Tanács 2003/30 irányelve (2003. V. 08.) A Tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy piacaikon minimális arányban jelen legyenek a bioüzemanyagok és más megújuló energiát hasznosító üzemanyagok. E cél eléréséhez nemzeti előirányzatokat kell felállítaniuk.
12 EK 2003/30 A referenciaérték minden esetben az adott ország piacán jelenlévő összes közlekedési célra használt benzin és dízelolaj energiatartalmának: 2%-a december 31-től, 5,75%-a2010. december 31-től. Felhasználási lehetőségek: tiszta üzemanyagként, ásványi olaj származékokba kevert bioüzemanyagként, bioüzemanyagokból származó adalékanyagként.
13 Hazai vállalás 2233/2004. (IX.22.) Korm. Határozat Magyarország vállalása: 2005: 0,4-0,6% 2010: 2,0% volt eredetileg, módosították ma: 5,75 % ; 4-4,4%-nál tartunk Biokomponens biztosítása: Biodízel, Bioetanol vállalásunk tehát: (+) (+)nagyon szerény, de legalább elmozdulás a nulláról (–) (–)Magyarország mezőgazdasága ennél sokkal többre is képes
14 Bioüzemanyag „célszámok” 2005
15 Bioüzemanyag „teljesítések” 2005 Németország: 3,75% Svédország: 2,23% Litvánia, Ausztria, Franciaország : 0,72-0,93-0,97% Spanyol-, Olasz-, Lengyelország, Málta: 0,44-0,51 % Lettország, Szlovénia: 0,33-0,35% Nagy Britannia: 0,18% Luxemburg, Hollandia, Ír-, Cseh-, Magyarország: 0,02-0,07% Átlag (EU25): 1% Németország: 3,75% Svédország: 2,23% Litvánia, Ausztria, Franciaország : 0,72-0,93-0,97% Spanyol-, Olasz-, Lengyelország, Málta: 0,44-0,51 % Lettország, Szlovénia: 0,33-0,35% Nagy Britannia: 0,18% Luxemburg, Hollandia, Ír-, Cseh-, Magyarország: 0,02-0,07% Átlag (EU25): 1%
16 Magyarországi lehetőségek Biodízel (napraforgó, repce, szója, ricinus, len) Kunhegyes Mátészalka Komárom (Mosonmagyaróvár) Bioetanol (cukorrépa, kukorica, búza, burgonya) Győri Szeszgyár és Finomító Rt. Szabadegyházai Keményítő és Izocukor Gyártó Kft. Pannon etanol (Dunaföldvár 2012) Biogáz (?) Biohidrogén (?)
17 A világ bioüzemanyag termelése
18 Üzemanyag-etanol termelés és felhasználás világszerte ( )Ország Brazilia USA EU 25 Franciaország Spanyolország Svédország Millió hektoliter
19 Az üzemanyagalkohol felhasználási lehetőségei tiszta etanol benzin + etanol adalék ( %) ETBE (Etil Tercier Butil Éter) gázolaj + etanol adalék biodízel + etanol adalék a stokholmi etanolbusz és emisszós adatai
20 Igazodás a direktívához – I. BenzinDízelÖsszesen ezer tonna1470,02060,03530,0 fűtőérték (MJ/kg)47,744,7n/a energia tartalom (MJ)7,01* ,21* ,62* ben várható üzemanyagtermelés: A biomassza eredetű üzemanyagokkal helyettesítendő energiatartalom: 2005-reabsz.alk. tonna EU 2003/30 irányelv szerinti 2%3,24 *10 9 MJ /2004. Korm. hat. 0,4-0,6%0,65-0,98 *10 9 MJ –
21 MOL TENDER III. 4. A százhalombattai és a pozsonyi MTBE üzemeit ETBE üzemekké alakítja át, új ETBE üzemet létesít Tiszaújvárosban. Pályázatot hirdet mezőgazdasági eredetű víztelenített alkoholtermék (bioalkohol) beszerzésére. Ajánlatot tehet bármely az Európai Unióban gyártási kapacitással rendelkező vállalkozás. A MOL-csoport bioalkohol igénye II. félévben tonna, ban tonna, ben tonna, és 2012 között évi tonna.
22 Igazodás a direktívához – II. A 2%-os vállalás teljesítéséhez szükséges terménymennyiségek és termőterületek bioalkohol, mint alternatív üzemanyag esetén: (az absz alkohol energiatartalma:23,4MJ/l) szükséges etanol mennyisége: 1,384 millió hl= t TerményEtOH kihozatal (l/t) Szükséges terület (ezer ha) Jelenlegi vetésterület (ezer ha) Szükséges termőterület (%) búza ,1-13,3 kukorica ,4-8,5 burgonya cukorrépa
23 Az EU 2030-as céljai – a VÍZIÓ jelentős rész a versenyképes európai ipar terméke (biomassza széleskörű felhasználásával; nyersanyag diverzifikálás) A maradék: kiegyensúlyozott kereskedelemben importból biztosítandó A felszíni közlekedés üzemanyag szükségletének 25%-a biológiai eredetű legyen