M. Lermontov. A romantika a realizmus általi maghaladása Gogol életművében – az orosz irodalom fejlődését meghatározó tényezője Esték egy gyikanykai tanyán.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Orosz realizmus Összefoglalás.
Advertisements

A magyar regény története a romantika korában és a századutón
Puskin: Anyegin.
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
A mű szerzője: Komáromon született, február 18-án kisbirtokos, református nemesi családba. Barátja volt az irodalomnak (amint maga írja: „tisztelettel,
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Középkor „Életünket adjuk az Istenért, a királyért és a hazáért” – vallották a középkori lovagok.
Klasszicizmus Romantika
A XIX. SZÁZADI OROSZ IRODALOM
Nevelés- és oktatásszociológia
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
Novellaelemzési szempontok
Orosz realizmus ELŐZMÉNYEK:
REALIZMUS.
A XVIII. századi angol próza
A magyar lírai költészet története a romantika korában és a századutón
A magyar regény története a romantika korában és a századutón
A MESTER ÉS MARGARITA.
A 19. századi líra átalakulása
A szentimentalizmus 8/B.
Puskin 8/B.
A Nyugat 30/C.
A romantika.
Kertész Imre: Sorstalanság
Puskin: Anyegin.
Realizmus.
Babits Mihály: Jónás könyve. Babits Mihály „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Babits Mihály nagy ember és nagy költő.”/Ady/ „Poeta doctus”
Rajzfejlődés-áttekintés
Puskin 26/B.
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
KLASSZIKUS SZOCIOLÓGIA ELMÉLETEK BBTE Szociológia és Szociális Munkásképző Kar Szociológia Tanszék Szociológia szak Péter László.
Kulturológia története III.
A. Puskin szintetizáló életműve
Életmű – életút állomásai szerint: Líceumi korszak (1813–1817) Pétervári korszak (1817–1820) A déli száműzetés (1820–1824) Mihajlovszkoe (1824–1826) A.
A tradicionalista (normatív) szemlélet korszaka az orosz irodalomban 1. Эпоха традиционалистского (нормативного) художественного сознания в русской литературе.
A 18. századi orosz irodalom Русская литература XVIII века.
A versmérték és a műfaj összekapcsolása „Nemek” szerinti hierarchia: Líra Melosz (zene) Dráma II. A műfajok rendszere Жанровая система.
A 18. századi orosz irodalom
Társadalmi mozgalmak és ideológiák. 18. század  Az állam és a hatalom domináns szerepe  A nemesség társadalmi erővé szerveződése: 1. Kegyencek és oligarchák.
Szentimentalizmus Készítette: Domján Gáborné.
ELBESZÉLÉS ÉS TÖRTÉNET
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
Алексеев Федор Яковлевич: Красная площадь в Москве
Bölcsész Hefop tananyag- fejlesztési zárókonferencia szept ELTE BTK.
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az orosz kultúra története 2.
Általános tendenciák század második felének orosz lírája Ny. Nyekraszov, Az orosz másodrangú költők (1850)  A versritmus és -stílus megújhodása.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
Bevezetés a filozófiába
Babits Mihály / /.
BBN-ORO-231 Orosz irodalom 1. (A 19
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
A 18. századi orosz irodalom
A megnyomorított ember rajza az orosz realizmus irodalmában
A 18. századi orosz irodalom
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 18. századi orosz irodalom
A 18. századi orosz irodalom
A romantika.
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Romantika és realizmus
Mikszáth Kálmán elbeszélései:
JÓKAI MÓR EGY MAGYAR NÁBOB.
A. Puskin szintetizáló életműve Синтез достижений русской литературы в творчестве А. С. Пушкина Puskin öröksége.
A 19. század második felének orosz irodalma
A 18. századi orosz irodalom
MŰVELŐDÉS SAJTÓ – CENZÚRA.
Az orosz kultúra klasszikus korszaka (18. – 19. század)
A pétervári mítosz 2..
Előadás másolata:

M. Lermontov

A romantika a realizmus általi maghaladása Gogol életművében – az orosz irodalom fejlődését meghatározó tényezője Esték egy gyikanykai tanyán (I. – 1831., II. – 1832.) Вечера на хуторе близ Диканьки Ukrajna mint a szláv világ nemzeti eredetének forrása („szláv Ausonia”). – Ukrajna mint külön univerzum, amelynek a középpontja – Gyikanka – eredendően konfliktusokkal terhelt, a fantasztikum világának az emberi dolgokban való beavatkozása miatt (a központi figura romantikus elidegenedése, az irreális erők jóindulatú vagy ellenséges beavatkozása, az vágyott és a valódi ironikusan komoly kontrasztja) – Vidám meseszerűség ≠ hétköznapiság Mirgorod és Arabeszkek (1835) Миргород и Арабески – Újabb elvont szimbolikus univerzumok megjelenítése: Mirgorod és Szentpétervár (pétervári elbeszélések fogalma/elnevezése) – A szentimentális és romantikus konfliktusok transzformációja, a főhős típusának megváltoztatása, a stílus és a fantasztikum átalakulása A köpönyeg (1842, Шинель) – a romantikus anyag ( konfliktus, pszichológia ) szociális problematikával való ötvözése

I.A gogoli fantasztikum evolúciója: 1) „nyilvánvaló” fantasztikum; 2) „rejtett” fantasztikum (Az orr, 1836, Нос); 3)a furcsán szokatlan megjelenése  fantasztikum nélküli fantasztikum (Holt lelkek). II.A történelmi általánosítás evolúciója: 1.Tarasz Bulba (1835, 42, Тарас Бульба) epikussága; 2.Revizor (1836, Ревизор) – a jelen történetisége, a „Város-képlet”; 3.Holt lelkek (1835 – 42, 55, Мертвые души): – A pikareszk-regény és antihőse – Dramaturgiai felépítés – Az anyag filozófiai értelmezése: a „holt” – élő lélek antitézise (Dante hagyománya) 4.Válogatás barátaimmal folytatott levelezésemből (1847, Выбранные места из переписки с друзьями) – az utópia megvalósíthatatlansága Gogol öröksége: a „naturális iskola íróinál”: a gogoli poétika romantikaellenes tendenciája, társadalmi kritika, társadalmi összegzésre való irányultság, a „kis ember” témájának humanista értelmezése

1840–1850-es évek: A „naturális iskola” és a realizmus kialakulása

1840–1850-es évek: a „naturális iskola” és a realizmus kialakulása 1860–1870: az orosz klasszikus regény kora, az irodalom demokratizálása; 1880–1890: többirányú útkeresés az orosz realizmusban, az izmusok megjelenése. Periodizáció

V. Belinszkij Ábrándozások az irodalomról (1834, Литературные мечтания) Irodalmi manifesztum – egy új nemzedék képviseletében. Az irodalmi folyamat új alakzata: központi figurája – az irodalomkritikus, szüzsék, metatípusok és koreszmék szerzője és terjesztője. A hétköznapi lét és a erkölcsök mint a nép arculatának tükrözése. Az I. Péter utáni orosz társadalom és kultúra története – a szlavofilek és a nyugatosak vitájának központi problémája. Az orosz irodalom 3 lezárt korszakának rendszeresített története (Lomonoszovi, Karamzini, Puskini) → az eljövendő korszak népiessége (központi írói egyéniség keresése, az irodalom „folyóirati léte”). Az orosz elbeszélő irodalomról és Gogol elbeszéléseiről (1835, О русской повести и повестях г. Гоголя): A gogoli „egyszerűség” → a hétköznapi valós lét ábrázolása karcolatokban. A szubjektív elbeszélésmód ösztönzése (szkaz), az elbeszélő jelentősége. Az irodalmi típus jelentősége. Belinszkij kritikájának irányultsága: 1) kései utánzó romantika és a szlavofilizmus ellen, 2) új írók, új olvasó és az olvasási kultúra megújhodása érdekében.

A naturális iskola I.A «gogoli irányzat» kezdeti időszaka –Szociológiai pontosságú karcolatokban – a társadalmi lét tipológiai ábrázolása és elemzése. Szentpétervár fiziológiája (2 évkönyv, 1844–45, N. Nyekraszov szerkesztésében, Физиология Петербурга). Pétervár kiemelt elemző ábrázolása, Moszkva – Pétervár ellentétpár: a két orosz főváros koncepciója. Ja. Butkov, A pétervári csúcsok (1845–1846, Петербургские вершины) – a fővárosi társadalmi élet metszete házainak emeletei szerint. V. Szollogub, A hintó (1845, Тарантас) – az orosz társadalom rétegeinek és csoportjainak elszigeteltsége.

Pétervári gyűjtemény (1846, Петербургский сборник) A „naturális iskola” poétikájának megváltozása, az elnevezés megszületése. II.Az 1840-es évek második fele – az elbeszélés (kisregény) A „naturális iskola” poétikájának és problematikájának megváltozása a kisregényekben (повести): F. Dosztojevszkij, Szegény emberek és Hasonmás (1846, Бедные люди и Двойник) D. Grigorovics, Falu (1846) és Anton Goremika (1847, Деревня, Антон Горемыка) A. Herzen, A tolvaj szarka és Ki a bűnös? (1846, Сорока-воровка, Кто виноват?) I. Goncsarov, Hétköznapi történet (1846, Обыкновенная история). F. Dosztojevszkij, Szegény emberek: vita a naturális iskola ábrázolási elveivel, a kis ember a környezet termékéből, társadalmi rétegének tipikus képviselőjéből egyéniséggé, szenvedő és öntudatra ébredő emberré válik. A jobbágyi paraszti lét ábrázolásának megjelenése Grigorovics és Herzen elbeszéléseiben.

III.1850-es évek eleje – a regény műfajának előretörése Grigorovics paraszti környezetben játszódó regényei. A nép életének megfigyelése és ábrázolása az 1840-es évek végén – 1850-es évek elején I. Turgenyev Egy vadász feljegyzései c. könyvében (Записки охотника) A jobbágyok élő lelkei – a könyv középpontjában. Az elbeszélő alakja. Egy vadász feljegyzéseinek kiadása (külön kiadás – 1852) és Gogol halálára emlékező cikk megjelenése. Az 1840-es évek végén – 1850-es évek elején: az új Pecsorinok megjelenése: I. Goncsarov, Hétköznapi történet, A. Herzen, Ki a bűnös? és I. Turgenyev A scsigrij járás Hamletje (1849, Гамлет Щигровского уезда), és Egy felesleges ember naplója (1850, Дневник лишнего человека) c. műveiben – a pecsorini típus elemzése. N. Csernisevszkij, Vázlatok az orosz irodalom gogoli korszakáról (1855–56, Очерки гоголевского периода русской литературы) – az 1840-es évek irodalmának történelmi áttekintésének kezdete.

1830–1840-es évek ideológiai vitái A szlavofil és a nyugatos irányzatok (ideológia / történelemfilozófia) славянофильство / западничество (славянофилы / западники) P. Csaadajev, 1. filozófiai levél ( , 1836) П. Я. Чаадаев, Философические письма к даме A. Homjakov, A régiről és az újról (1839) А. С. Хомяков, О старом и новом I. Kirejevszkij, Válasz A. Sz. Homjakovnak И. В. Киреевский, В ответ А. С. Хомякову (1839)  Oroszország vs. Nyugat / Európa  Az orosz történelmi út : közös európai vs. külön/ös  Péter előtti Oroszország vs. Oroszország pétervári korszaka (a „régi” vs. az „új”)  Moszkva vs. Pétervár  („igazhitűség” vs. katolicizmus)  Hit vs. racionalizmus / kritika  Közösségi szellem vs. individualizmus Общинность / соборность vs. Индивидуализм A reakció korszaka – a „sötétség hét éve”

IV.1850-es évek 1.Az orosz irodalom „öntudata” / az orosz társadalom lelkiismerete nyugatos vs. szlavofil kritika 1840-es: Belinszkij, Herzen, Nyekraszov, 1850-es: V. Botkin, P. Annyenkov В. Боткин, П. Анненков // I. Kirejevszkij, A. Homjakov, K. Akszakov И. Киреевский, А. Хомяков, К. Аксаков  1850-es: „organikus” kritika: A. Grigorjev, органическая критика: А. Григорьев 1860: „talajosság”: Ny. Sztrahov, F. Dosztojevszkij) почвенничество: Н. Страхов, Ф. Достоевский „puskini” vs. „gogoli” irányzat, пушкинское / гоголевское направление „tiszta” művészet vs. társadalmilag elkötelezett művészet „чистое” искусство / критическое направление

V. Druzsinyin, A gogoli korszak kritikája és a hozzá fűződő viszonyaink (1855) // Ny. Csernisevszkij, Az orosz irodalom gogoli korszakának áttekintése (1856) В. Дружинин, Критика гоголевского периода русской литературы и наши к ней отношения. // Н. Чернышевский, Очерки гоголевского периода русской литературы V. Druzsinyin, A. Sz. Puskin és műveinek legutóbbi kiadása (1856), P. Annyenkov, A szépirodalmi művek társadalmi jelentőségéről (1856), Anyagok A. Sz. Puskin életrajzához (1855) – a 7 kötetes Puskin- művek kiadásának első kötete // Ny. Dobroljubov, A. Sz. Puskin (1856) В. Дружинин, А. С. Пушкин и последнее издание его произведений, П. Анненков, О значении художественных произведений для общества, Материалы для биографии А. С. Пушкина // Н. Добролюбов, А. С. Пушкин 2.Az életrajziság биографизм irodalomtörténeti gondolkodás, az irodalmi hős sorsának felépítése, a memoár-irodalom (L. Tolsztoj, A. Herzen) мемуарная литература

3.Az irodalomtudomány születése : a mitológiai iskola (F. Buszlaev, A. Afanaszjev) a kultúratörténeti iskola (A. Pipin) a komparatisztikai irányzat (Alekszandr és Alekszej Veszelovszkije) a pszichológiai irányzat (A. Potyebnya) – Puskin-emlékmű felavatásának ünnepélye – az ellentétek feloldásának kísérlete: Dosztojevszkij, Turgenyev és Ivan Akszakov beszédei. Puskin mint az orosz nép összemberiségének és egyetemességének megtestesítője.