Kultúra és művelődés. Egyházak  Egyház helyzete megváltozott   Dualizmus - liberális eszme  állam egyház szétválasztása  Horthy-rendszer  ellenkező.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
KULTÚRPOLITIKA ÉS MŰVELŐDÉSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTTI MAGYARORSZÁGON „A tanulatlan, és demokráciára éretlen tömegek veszélyesek a társadalomra”
Advertisements

KLEBELSBERG KUNO Miniszter: Kultuszminisztersége
Aki a lelkileg is összetört nemzetnek kiutat mutatott 77évvel ezelőtt hunyt el Klebelsberg Kuno ( ) ISTENEM ÁLD MEG A NEMZETET.
A köznevelés fejlesztési irányai és eredményei KPSZTI február 12. Emberi Erőforrások Minisztériuma Köznevelésért Felelős Államtitkárság MTI Fotó.
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
1 Magyar Nyelven Európában I. Felsőoktatás és Tudomány Budapest március 31 – április 1.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Keszthelyi Kistérség Szakközépiskoláinak a megújuló energiával foglalkozó szakemberképzésre irányuló igényfelmérése május.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
A kolozsvári Báthory Líceum
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
A SABEDU Kft. Oktatási Ágazata Tarr Dániel december 09. A Sabedu Kft. oktatási ágazati céljai Az e-learning technológiák megismertetése és elterjesztése.
A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON
A RENDEK ÉS AZ URALKODÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSE
A felvilágosult abszolutizmus
A JAPÁN FELSŐOKTATÁSI RENDSZER Paál Balázs
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Az éretlenek (Les Sous-doués) rendezte: Claude Zidi.
"Én, fogadom, hogy egyetemi éveim alatt Magyarország törvényeit ¶ és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem szabályait mindenkor megtartom. ¶ Elfogadom.
TÖRTÉNELEM TANTÁRGYBÓL
KULTÚRPOLITIKA ÉS KÖZOKTATÁSÜGY A KÉT VILÁGHÁBORÚ KÖZÖTT.
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Iskolai könyvtárak külföldön. Kezdetben közös fejlődés  USA és Európa – sz. közös fejlődés a közművelődési könyvtárakkal Németország, Dánia, Franciaország,
FRANCIA NYELV, IRODALOM ÉS KULTÚRA MESTERKÉPZÉSI SZAK.
A vidéki tér sikertényezői
Ezeréves magyar iskola (2) A két világháború között között
Ezeréves magyar iskola (1)
A reformáció és ellenreformáció nevelésügye XVI-XVII. század
A külhoni tehetséggondozás szervezete az EDUTUS Főiskolán a Bethlen Gábor Alap támogatásával.
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Katolikus osztályok a Bolyaiban. Profil VOKACIONÁLIS – lelki elhivatottság, belső meggyőződés szükséges Szak RÓMAI KATOLIKUS TEOLÓGIA Általános tudnivalók.
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
Gárdonyi Géza Ciszterci Gimnázium , Szakközépiskola és Kollégium
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
(Gerhardinger Mária Terézia alapító anya)
Szakfordító és tolmácsképzések Csillebérc augusztus 29. Dr. Sárvári Judit OKM Felsőoktatási Főosztály
Kultúra a török hódoltság korában
FEKETE VALÉR (SIOR) PÁSZTORVÖLGYI ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS GIMNÁZIUM.
100 ÉVES AZ INTÉZETÜNK 1. A Milleker-korszak
Szent László Gimnázium
A Pécsi Tudományegyetemen innovációs tevékenysége
Teleki Pál
Történelmi áttekintés. Uralkodások – 18. század I. Péter ( –1725)
Az oktatásügy törvényi szabályozása
Klebelsberg Kunó Született: Magyarpécska, november 13. Elhunyt: Budapest,1932. október 12.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.
A Szent István-i állameszme A keresztény-nemzeti kurzus Szegedi gondolat: az ellenforradalmi rendszer politikai ideológiája a két vh. közti Mo.-on. Nem.
Közösségszervezés BA.
Miért gyere a KERI-be?.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
Felvételi a középfokú iskolákba
Az iskoláztatás kezdetei, tantervek megjelenései
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Makovecz-program Jakabné dr. Szalai Krisztina Pécs, augusztus 31
Gróf Klebelsberg Kuno (Magyarpécska, Arad vármegye, november 13. – Budapest, október 12.) magyar jogász, országgyűlési képviselő, művelődéspolitikus,
Népfőiskolák Magyarországon
Lejtmenetből lendület
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
MIÉRT éppen a BME Villamosmérnöki és Informatikai Kar?
IRÁNY A PÁLYA! november 14. „Az emberi nemnek az a hivatása, hogy munkáljon, alkosson, teremtsen.” Széchenyi István.
Életmód Magyarországon a kétvilág háború között. Városi munkásság  Létszáma: 1920 és 1941 között 1millióról 1,5 millióra nő  A textil ipar a két világháború.
Hazánk külpolitikája Kultúra a Horthy-korszakban
Iskolai egyesületeket és iskolákat jelenleg foglalkoztató kérdések Európában Budapest, Hungary , 8 and 9 May
Köszöntünk mindenkit a Nyíregyházi Egyetem Nyílt Napján!
MAGYARORSZÁG NEVELÉSÜGYE A 19. SZÁZAD MÁSODIK FELÉBEN
A munkásság művelődési törekvései a a századforduló körüli években
Előadás másolata:

Kultúra és művelődés

Egyházak  Egyház helyzete megváltozott   Dualizmus - liberális eszme  állam egyház szétválasztása  Horthy-rendszer  ellenkező folyamat  Keresztény-nemzeti állam ideológiai, politikai támasza  a keresztény egyházak megerősödnek  Befolyásának alapjai  Az ország legnagyobb földbirtokosa  Ipar és bankérdekeltségek  alap- és középiskolák katolikus kézben  Ifjúsági szervezetek KALOT (kat.), Soli Deo Gloria (ref.)  Közjogi szerep Felsőház tagjai  Virilizmus  Esztergomi érsek 2. közjogi méltóság

Oktatás  Horthy-rendszer – oktatás elsőrendű, fontosságú  ideológiai alap - gróf Klebelsberg Kunó „...ne feledjük, hogy a magyar hazát ma elsősorban nem a kard, hanem a kultúra tarthatja meg és teheti ismét naggyá!”  Trianon elvett tőlünk mindent, csak a tudás maradt meg  A lefegyverzett országnak honvédelmi tárcája a közoktatásügyi tárca  Elvi alapja a kultúrnacionalizmus Kárpát-medence - egy kulturnemzet - a magyar  Oktatást a nemzetpolitikai stratégia kiemelt ágazatának tartották és ennek megfelelő juttatásban kívánták részesíteni  Népiskolai törvény!!!

Tanévnyitó ünnepség a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetemen, szeptember A kép bal szélén Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter.

Klebelsberg-iskola Domaszék, 1920-as évek A kalocsai M. Kir. Állami Gróf Klebelsberg Kunó Polgári Fiúiskola, 1926

Klebelsberg iskolareformjának s egész kultúrpolitikájának elvi alapja a kultúrnacionalizmus elmélete volt. Klebelsberg szerint a vesztes világ- háború, a forradalmak, a trianoni békediktátum mind hozzájárultak ah- hoz, hogy hazánk politikai tekintélye csökkent, gazdasága tönkrement, jövője bizonytalanná vált, a lakosság hite, önbizalma szertefoszlott. Eb- ben a helyzetben a felemelkedés felé egyetlen út vezet: egy újszerű nem- zeti érzés kibontakoztatása az emberekben, melynek alapja az a felisme- rés, hogy a magyarság nem rendelkezik számottevő nyersanyagkészlet- tel, gazdasági erőforrásokkal, de hatalmas kulturális értékek birtokában van. Időtálló értékű kultúránk egy magas szintű, korszerű oktatási és mű- velődési intézményrendszer keretei között jelentős további értékeket hoz- hat létre. Az ország felemelkedésének fontos tényezője tehát a kultúra minél szélesebb rétegekre való kiterjesztése. Ebből a sajátos „nemzetne- velési” programból következett, hogy a magyar művelődés egész intéz- ményrendszerét modernizálni, fejleszteni szükséges. Klebelsberg reform- ja az iskolarendszer egészére kiterjedt, a népiskoláktól az egyetemig.

 Oktatásügy két meghatározó politikusa: Klebelsberg Kunó (miniszter: ), Hóman Bálint (miniszter: ).  Oktatást a nemzetpolitikai stratégia kiemelt ágazatának tartották és ennek megfelelő juttatásban kívánták részesíteni.  Népiskolai oktatás fejlesztése (hatására 7%-ra csökkent az analfabétizmus).  Falusi és tanyasi lakosság alacsony műveltségi szintje és agrárismereteinek hiányossága miatt a kultuszkormányzat támogatta az iskolán kívüli ismeretterjesztést (népház, művelődési ház, népkönyvtár).  1924.: Klebelsberg középiskolai reformja: reáliskola (német, francia, természet- tudományos műveltség), humán gimnázium (klasszikus nyelvek, klasszikus műveltség), reálgimnázium (latin mellett német, francia és modern ismeretanyag), mindegyik érettségije jogosított bármilyen egyetemi felvételire. gróf Klebelsberg Kunó

 1938.: Hóman középiskolai reformja: egységesíti a középiskolákat (gimnázium), szakközépiskolák felállítása (gyakorlatibb képzés).  Legáltalánosabb oktatási forma: négy elemi osztály, négy polgári osztály (népszerű a felső kereskedelmi osztály is).  Középfokú iskolák magas színvonalúak, számos tudóstanár működik itt.  Nevelési elvekben a keresztény nemzeti szellem eluralkodása erősödik (iskolán kívül a cserkész- és leventemozgalom elterjedése).  Egyetemek fejlesztése (kolozsvári áttelepítése Szegedre, pozsonyié Pécsre, selmecbányai bányászati főiskola Sopronba) és Debrecen támogatása,  Önálló Közgazdaságtudományi Kar beindítása Budapesten.  Külföldi magyar intézetek hálózatának kiépítése. Hóman Bálint

A tudományos és művészeti élet