Kultúra és művelődés
Egyházak Egyház helyzete megváltozott Dualizmus - liberális eszme állam egyház szétválasztása Horthy-rendszer ellenkező folyamat Keresztény-nemzeti állam ideológiai, politikai támasza a keresztény egyházak megerősödnek Befolyásának alapjai Az ország legnagyobb földbirtokosa Ipar és bankérdekeltségek alap- és középiskolák katolikus kézben Ifjúsági szervezetek KALOT (kat.), Soli Deo Gloria (ref.) Közjogi szerep Felsőház tagjai Virilizmus Esztergomi érsek 2. közjogi méltóság
Oktatás Horthy-rendszer – oktatás elsőrendű, fontosságú ideológiai alap - gróf Klebelsberg Kunó „...ne feledjük, hogy a magyar hazát ma elsősorban nem a kard, hanem a kultúra tarthatja meg és teheti ismét naggyá!” Trianon elvett tőlünk mindent, csak a tudás maradt meg A lefegyverzett országnak honvédelmi tárcája a közoktatásügyi tárca Elvi alapja a kultúrnacionalizmus Kárpát-medence - egy kulturnemzet - a magyar Oktatást a nemzetpolitikai stratégia kiemelt ágazatának tartották és ennek megfelelő juttatásban kívánták részesíteni Népiskolai törvény!!!
Tanévnyitó ünnepség a budapesti Pázmány Péter Tudományegyetemen, szeptember A kép bal szélén Klebelsberg Kunó vallás- és közoktatásügyi miniszter.
Klebelsberg-iskola Domaszék, 1920-as évek A kalocsai M. Kir. Állami Gróf Klebelsberg Kunó Polgári Fiúiskola, 1926
Klebelsberg iskolareformjának s egész kultúrpolitikájának elvi alapja a kultúrnacionalizmus elmélete volt. Klebelsberg szerint a vesztes világ- háború, a forradalmak, a trianoni békediktátum mind hozzájárultak ah- hoz, hogy hazánk politikai tekintélye csökkent, gazdasága tönkrement, jövője bizonytalanná vált, a lakosság hite, önbizalma szertefoszlott. Eb- ben a helyzetben a felemelkedés felé egyetlen út vezet: egy újszerű nem- zeti érzés kibontakoztatása az emberekben, melynek alapja az a felisme- rés, hogy a magyarság nem rendelkezik számottevő nyersanyagkészlet- tel, gazdasági erőforrásokkal, de hatalmas kulturális értékek birtokában van. Időtálló értékű kultúránk egy magas szintű, korszerű oktatási és mű- velődési intézményrendszer keretei között jelentős további értékeket hoz- hat létre. Az ország felemelkedésének fontos tényezője tehát a kultúra minél szélesebb rétegekre való kiterjesztése. Ebből a sajátos „nemzetne- velési” programból következett, hogy a magyar művelődés egész intéz- ményrendszerét modernizálni, fejleszteni szükséges. Klebelsberg reform- ja az iskolarendszer egészére kiterjedt, a népiskoláktól az egyetemig.
Oktatásügy két meghatározó politikusa: Klebelsberg Kunó (miniszter: ), Hóman Bálint (miniszter: ). Oktatást a nemzetpolitikai stratégia kiemelt ágazatának tartották és ennek megfelelő juttatásban kívánták részesíteni. Népiskolai oktatás fejlesztése (hatására 7%-ra csökkent az analfabétizmus). Falusi és tanyasi lakosság alacsony műveltségi szintje és agrárismereteinek hiányossága miatt a kultuszkormányzat támogatta az iskolán kívüli ismeretterjesztést (népház, művelődési ház, népkönyvtár). 1924.: Klebelsberg középiskolai reformja: reáliskola (német, francia, természet- tudományos műveltség), humán gimnázium (klasszikus nyelvek, klasszikus műveltség), reálgimnázium (latin mellett német, francia és modern ismeretanyag), mindegyik érettségije jogosított bármilyen egyetemi felvételire. gróf Klebelsberg Kunó
1938.: Hóman középiskolai reformja: egységesíti a középiskolákat (gimnázium), szakközépiskolák felállítása (gyakorlatibb képzés). Legáltalánosabb oktatási forma: négy elemi osztály, négy polgári osztály (népszerű a felső kereskedelmi osztály is). Középfokú iskolák magas színvonalúak, számos tudóstanár működik itt. Nevelési elvekben a keresztény nemzeti szellem eluralkodása erősödik (iskolán kívül a cserkész- és leventemozgalom elterjedése). Egyetemek fejlesztése (kolozsvári áttelepítése Szegedre, pozsonyié Pécsre, selmecbányai bányászati főiskola Sopronba) és Debrecen támogatása, Önálló Közgazdaságtudományi Kar beindítása Budapesten. Külföldi magyar intézetek hálózatának kiépítése. Hóman Bálint
A tudományos és művészeti élet