Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
„Bérek, adók és transzferek” szakmai konferencia
Advertisements

Lehetséges-e ma átfogó közoktatási reform a finanszírozás reformja nélkül? Hermann Zoltán MTA Közgazdaságtudományi Intézet Oktatási.
A közoktatás általános és területi folyamatai a különböző hierarchiaszintű térségekben PTE TTK FÖLDTUDOMÁNYOK DOKTORI ISKOLA BLAHÓ JÁNOS.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A középfokú oktatás szerkezeti változásai és az érettségivel kilépők Imre Anna – Híves Tamás Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 2010 június.
Bonyhádi Oktatási Nevelési Intézmény
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Közoktatási feladatok teljesítése: - nevelési-oktatási intézmény; - pedagógiai szakszolgálat; - pedagógiai szakmai szolgáltató. Intézkedési terv.
A vidék területfejlesztési érdekérvényesítése
Településhálózatunk a falvak és a tanyák.
Településmarketing Értékaudit.
MARTON MELINDA – PAKU ÁRON TÉRSÉGTIPOLÓGIA KOMPLEX TÁRSADALMI MUTATÓK ALAPJÁN.
Középfokú képzés Magyarországon Nagy Mária szerk. (2003): Mindenki középiskolája. Országos Közoktatási Intézet, Bp.
FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI NAPOK
A Magyar Regionális Tudományi Társaság XI. Vándorgyűlése
Térszervezés a közoktatásban a statisztikai adatok tükrében A hazai helyzet reform előtt és után Gyimesi Péter MTA KRTK RKI Dunántúli Tudományos Intézet.
A munkaerőpiaci képzési és átképzési programok eredményességének vizsgálata regionális és kistérségi vetületekben MTA Regionális Kutatások Központja Alföldi.
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar A vidék fejlesztésének titka, a sikeres vidéki térségek és települések Nyugat-Magyarországon.
Felsőoktatási jelentkezés 2007 A szeptemberben induló felsőoktatási képzések jelentkezői Forrás: OFIK felvi.hu Július 31.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Dél-dunántúli Munkaügyi Központ MUNKAERŐ-KERESLETIÉS KÍNÁLATI ELŐREJELZÉSEK HEFOP 1.2. Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat fejlesztése kutatási alkomponens.
Változások a szakképzés irányítási rendszerében A szakképzés és a Térségi Integrált Szakképző Központok jelentősége Szőke István szakmai igazgató 2008.
A Berettyóújfalui Kistérség bemutatása
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Az új besorolásokhoz felhasznált adatok, mutatócsoportok és mutatók a következők: Demográfiai mutatócsoport M1. Terület Ú-RKK M2. Lakónépesség, Ú-RKK M3.
Társadalmi-gazdasági egyenlőtlenségek Régiók, megyék, kistérségek.
A felnőttképzés szerepe a vidék egyetemének stratégiájában
Közép-Magyarország településszerkezete
A Nyugat-Dunántúli Régió népesedési folyamatai Győr-Moson-Sopron Vas Zala Dallos Katalin Geográfus V március 6. Térkép forrása:
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
Településszerkezet, Humán erőforrás Korompai Attila – TFTE 2012 május 31. Budapest.
A munkaerő-piaci kereslet és kínálat összehangolása __________________________ Kámán István.
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
Pályázati aktivitás és eredményesség az Észak-magyarországi Régióban Ózd, április 20.
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Regionális statisztikák a 2008-as adatok alapján [ Hornyák Attila, Marsal Géza] Konszenzus konferencia Szeged 2009.
FELVÉTELI A KÖZÉPFOKÚ ISKOLÁKBAN A 2014/2015. TANÉVBEN A 2014/2015. tanévben lezajlott eljárás 1.
A felsőoktatási expanzió befolyása a regionális munkaerőpiacra Sándor Mária 2013.
A közfoglalkoztatás új rendszere és évi tervezése Festetics Palota Budapest, 2011.december 14. Lőrincz Leó főosztályvezető Közfoglalkoztatási és.
A Magyar Nemzeti Bank új gondolkodásmódja és programja Veszprém Dr. Ferkelt Balázs főosztályvezető, MNB, Oktatási Igazgatóság március 17.
Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet térségi tevékenysége Budapest, november 30. Hálózatépítés - kapacitásbővítés – OFI-Pontok /távmunka/
A területi együttműködések fejlesztési lehetőségei Balázs Éva és Puskás Aurél TÁMOP Századi közoktatás – fejlesztés, koordináció.
Iskolai tehetséggondozó tevékenység az online kérdőíves felmérés tükrében Sági Matild.
TURIZMUSFEJLESZTÉS – TDM FEJLESZTÉS Mányai Roland főosztályvezető Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium Budapest, február 5..
Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program Pályázati eredmények Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program HEF OP –Térségi.
„Gondoljunk a jövőre” Szakmai nap előadó: Magyar Mariann projektmenedzser Regionális Szociális Forrásközpont Kht. Szombathely június 22.
1 Javuló várakozások – tovább bővülő foglalkoztatás Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
KISTELEPÜLÉSEK ÉS KISISKOLÁK – TÁRSULÁSOK 2. szekció Jankó Krisztina Ph.D jelölt Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Budapest, november 30.
Parlamenti választások 2014-ben a 10 ezer főnél népesebb települések eredményeinek néhány sajátossága, érdekessége A Politikatörténeti Intézet konferenciája,
KISTÉRSÉG ÉS REGIONALITÁS A KÖZMŰVELŐDÉSI GYAKORLATBAN Pap István Megyei Művelődési Központ, Békéscsaba.
Iskolaszociológia Az iskola világa Iskola és közösség Oktatás és társadalom.
A vendéglátóipari képzésről 2010.
Földünk népessége.
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 5.
LEADER, Identitás, Sport
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő-kínálat,
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Norvégiai szakmai út október
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
„Út a munkához”program
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat
Mérési skálák, adatsorok típusai
Előadás másolata:

Iskola és közösség Iskola és közösség I: Iskola és település (oktatásökológiai megközelítés) Iskola és közösség II: Az iskola funkciói (funkcionalista megközelítés) Iskola és közösség III: Érdekcsoportok az iskola körül (politikatudományi megközelítés)

Iskola és település Település Társadalmi terek Iskola Társadalmi terek és iskolák

1 Település Település Településhálózat (konurbációk) Településrendszer (agglomeráció)

A M. Kir. Vallás- és Közoktatási Minisztérium tanyai iskolatípusai I.

Forrás: Perczel Magyarország vasúthálózata, 1996

Nappali tagozatos főiskolai és egyetemi hallgatók száma, 1999 Forrás: Perczel 2003.

Az urbanizálódás területi különbségei Magyarországon

Forrás: Perczel Az urbanizálódás területi különbségei Magyarországon

2 Társadalmi terek A „társadalmi tér” fogalma Térségek (vidék, kistérség, táj, régió) Térszerkezet (vonzáskörzetek)

A „társadalmi tér” fogalma Közösség Termelés Kultúra „Demográfia”

Forrás: Meusburger Analfabetizmus az Osztrák – Magyar Monarchiában, 1880

Térségek Vidék Kistérség Táj Régió

Forrás: Magyarország népsűrűsége megyénként, 2001

A más településre dolgozni járó foglalkoztatottak aránya kistérségek szerint, 2001 Forrás:

Vándorlási különbözet kistérségenként, (%)

Forrás: Elvégzett évfolyamok átlagos száma a 7 éve és idősebb népesség körében, kistérségeg szerint, 2001

Forrás: A pályakezdők aránya a munkanélküliek körében kistérségek szerint, 2003

3 Iskola Iskola Iskolahálózat Iskolarendszer

A M. Kir. Vallás- és Közoktatási Minisztérium tanyai iskolatípusai II.

Iskolarendszer a térben

4 Települések és iskolák Iskolatelepítések Iskolakörzetesítések Társadalmi tér és oktatási rendszer

Iskolatelepítések

Iskolarendszer a térben

A M. Kir. Vallás- és Közoktatási Minisztérium tanyai iskolatípusai III.

KLEBELSBERG KUNÓ

Iskolabezárások (körzetesítés)

–500500–10001e–2e2e–10e10e– Központ––25,0–– Közép-Dunántúl50,044,443,015,8– Nyugat-Dunántúl100,082,858,646,621,0 Dél-Dunántúl49,848,869,634,431,4 Észak-Magyarország24,836,834,521,1– Észak-Alföld–46,28,09,6– Dél-Alföld––11,14,2– Együtt54,953,139,215,6– Az iskolafenntartó társulásban részt vevő települési önkormányzatok száma, régiók és népességszám szerint, 2001 Forrás:

Társadalmi tér és oktatási rendszer

Köszönöm a figyelmet!

Forrás: Számítógéppel ellátott gimnáziumi feladatellátási helyek aránya kistérségek szerint, 2003

Forrás:

A középszintű oktatás szerkezetváltása az 1990-es években. Forrás:

A különböző középfokú képzésekre jelentkezők regionális megoszlása, 2000 (%) Forrás: KIFIR adatbázis, 2000

Forrás:

A felsőoktatásba felvételt nyert hallgatók aránya a 12. évfolyamon végzettekhez képest megyénként, 2002.