Foglalkoztatás – gazdaság – versenyképesség Kelemen Tas, Fejér Paktum Egyesület elnöke Foglalkoztatási helyzetkép a hátrányos helyzetű kistérségekben.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Advertisements

„Létrehozzuk a magyar vállalkozások bankját.” Gyurcsány Ferenc, január 30.
A Kormány intézkedései és tervei
Területalapú támogatások Udvarhelyszéken Sólyom Andrea.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Tájékoztató a megyei gazdaságfejlesztési részprogram tervezéséről
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
I. Nemzeti Fejlesztési Terv ( ) Készítette: Koczka Csaba (M6MGTO)
Az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program (ÚMVP)
Agrár-környezetvédelmi Modul Agrár-környezetvédelem, agrotechnológia KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A vidékfejlesztés kihívásai az Észak-alföldi régióban Dr. Grasselli Norbert igazgatóhelyettes.
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Határon átnyúló együttműködések – a KKV-k hálózatépítésének egy lehetősége Előadó: Firtl Mátyás általános alelnök Győr-Moson-Sopron Megyei Önkormányzat.
A munkaerő-piaci helyzet a Nyugat-Dunántúli Régióban IPA Szakértői Akadémia Harkány
Címalcím 1 Nemzeti Fejlesztési Terv - Regionális Operatív Program Wächter Balázs VÁTI Területfejlesztési Igazgatóság Stratégia tervezési iroda november.
ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSI TERV DR. NÉMETH IMRE AUGUSZTUS 7.
Környezetileg káros támogatások a mezőgazdaságban
Eladósodási pálya helyett új munkaerőpiaci megoldások Varga Mihály február február 17.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon
Agrár- és vidékfejlesztési támogatások 2004 I. félévében 1. SAPARD 2. NFT, Agrár és Vidékfejlesztési Operatív Program Intézkedései.
Gazdasági és foglalkoztatási folyamatok Magyarországon.
Közép-Dunántúl, Veszprém megye és Várpalota munkaerő-piaci helyzete
Környezettudatos közlekedés 2030 – Nemzeti Energiastratégia 2030
A régió  A régiót három megye, Fejér, Veszprém és Komárom-Esztergom megye alkotja. Fejér 10, Veszprém 9, Komárom-Esztergom pedig 7 kistérségre tagolódik.
Berecz Mihály kistérségi koordinátor Püspökladányi kistérség Észak-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT)
Pályázatírás módszertana
Mitől innovatív egy vállalkozás? Pályázati lehetőségek önkormányzatok számára.
„ A megújuló energia helye a Somogy megyei fejlesztési elképzelésekben” Budapest, március 30.
A Strukturális Alapok Cél: a régiók közötti társadalmi és gazdasági kohézió elősegítése Költségvetés: 195 mrd EUR  Európai Regionális Fejlesztési.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Vállalkozásfejlesztés Operatív programokról részletesen
Mitől innovatív egy vállalkozás?
A Dél-borsodi Akciócsoport LEADER programja Értékelési szempontok Tiszaújváros szeptember 30.
A magyar mezőgazdaság szerkezete
Az Európai Unió agrárfejlesztési politikája (CAPCARPE)
GINOP programidőszak rövid áttekintése.
A Veszprém Megyei Önkormányzat aktuális területfejlesztési tervezési feladatai, a megyei integrált területi program bemutatása Somlóvásárhely, július.
A Pécsi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A fenntartható társadalom előtt álló feladatok Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége Dr. Ágoston Csaba PhD Elnökségi tag.
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Új egyensúly Sikerek és kihívások. 2 Felzárkózik a gazdaság.
Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi fejlesztési lehetőségek Gál Ilona közgazdasági szakállamtitkár Új Magyarország Fejlesztési Terv Egészségügyi.
Észak-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ Munkaerőpiaci helyzetkép a salgótarjáni kistérségben Zaráné Kecskés Erzsébet Igazgató KKC-2008-V
Pályázati lehetőségek KKV-k számára, avagy mire figyeljünk ha támogatást szeretnénk január 27.
A Sásdi kistérség A térség lehetőségei az új fejlesztési időszakban február 27. Baranya Megyei Önkormányzat.
Csongrád megye munkaerőpiaci helyzetéről. Megnevezés Csongrád megyeMagyarország 2010.II. név2016.II. névváltozás2010.II. név2016.II. névváltozás ezer.
Együttműködésen alapuló gazdaság és társadalomfejlesztés Herpainé Márkus Ágnes Társadalmi Összetartozásért Alapítvány SOPRO hálózat.
TOP vas megyei aktualitásai
dr.Vécsei Pál: A vállalkozási adókedvezmények területi megoszlásának alakulása 1992 és 2008 között
12 ezer milliárd forintos keret
Borsod-Abaúj-Zemplén megye gazdasági folyamatai
„Út a munkához” program tapasztalatai
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Európai Uniós ismeretek
APEH Észak-magyarországi Regionális Igazgatósága Igazgató
A foglalkoztatáspolitika jövője az Európai Unióban
A megyei paktum keretében megvalósuló munkaerő-piaci program
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
„Út a munkához”program
Magyar gazdaságpolitika a rendszerváltás után 2. A 2010 utáni korszak
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
DÉL-DUNÁNTÚLI REGIONÁLIS PAKTUM KONFERENCIA
Helyi Foglalkoztatási Együttműködések az Edelényi kistérségben
Előadás másolata:

Foglalkoztatás – gazdaság – versenyképesség Kelemen Tas, Fejér Paktum Egyesület elnöke Foglalkoztatási helyzetkép a hátrányos helyzetű kistérségekben

Országos adatok: 568,9 ezer fő nyilvántartott álláskereső, előző évhez képest 126 ezer fő növekedés (28,5%) első negyedévében 66 ezerrel emelkedett az állástalanok és 40 ezerrel az inaktívak száma. foglalkoztatottak száma 3.8 millió, foglalkoztatási ráta 56.7% Fejér megyei adatok: regisztrált álláskereső, egy évvel korábbinál 6402 fővel több (42,1%) foglalkoztatottak száma 177 ezer fő, foglalkoztatási ráta 53,8% munkanélküliségi ráta 6%

Helyi gazdaság gyengesége Romló közlekedési infrastruktúra Pályázati forrásbevonás elégtelensége Kedvezőtlen demográfiai tendenciák Tartósan magas az álláskeresők száma Térség általános jellemzői Belső ellentmondások: 2 pólus melletti mg-i kistérségek leszakadása

Helyi gazdaság jellemzői Nagyvállalati jelenlét hiánya, a nagyobb középvállalatok ( fő) folyamatos csökkenése, illetve alacsony számon történő stagnálása A kisebb középvállalkozások (20-50) csekély száma és stagnálása A nagyobb kisvállalkozások (10-20) csekély száma és lassú növekedése 10 fő alatti kisvállalkozások meghatározó számaránya és számuk dinamikus növekedése.

Negyedéves adatok KSH kistérségekre bontva Fejér megye negyedév, korosztály forrás: KSH kistérségMnk.rátaMunkanélküliekFoglalkoztatottakInaktívakFogl.rátaAkt.ráta Abai11.5 % %50.4% Abonyi8.7 % %49.1% Dunaújvárosi6.31 % %64.1% Enyingi13.52 % %57.5% Sárbogárdi15.45 % %53.7% Székesfehérvári5.65 % %60.9%

Rurális területek leszakadásának okai Példa: 2000 fős község éves jövedelme 2 Mrd Ft 75% falu határain kívül kerül elköltésre, csupán 25% vesz részt a falu gazdasági körforrásában EU: ez az arány pont fordított! Okok: Gazdasági támogatások elosztása Vidékfejlesztési források aránytalansága Vidéki alapszolgáltatások felszámolása

Magyarország gazdasági szerkezete Duális gazdasági szerkezet a jellemző: Globális multinacionális cégek (tőkeerősek, mobilak, befolyásosak) GDP 40%, export 75% évi Mrd Ft támogatás: ami a GDP 1%, az EU-ban ez 0,5% Kis és közép vállalkozások (likviditási gondok, túlélés) munkaerőpiac 72,5%-t foglalkoztatják társasági adó befizetés 47-55% társasági adókedvezmények csupán 2-5%

CAP – Közös Agrárpolitika német-francia megegyezés: családi gazdaságokra épülő európai mg védelemre szorul intervenciós árak: túltermelés + nagyobb termelőknek, gazdagabb országoknak kedvez szerkezetátalakítás: CAP 1992-es (reformja: jövedelemtámogatás az ártámogatással szemben, környezetvédelmi szempontok beépítése Agenda 2000: mg. kultúramegőrző és tájarculat alakító feladatai: a vidékfejlesztés a CAP ún. második pillére WTO tárgyalások: 2013 EU megszűnteti a mg-i termékek exporttámogatását a második pillér az EU agrárköltségvetésében a tervciklusban már 25%-ra nőtt: EU évi 10 Mrd euró TREND: növekszik a vidékfejlesztés támogatása, csökken a termelést ösztönző támogatásoké!

Új Magyarország Vidékfejlesztési Program Magyarországnak évi millió eurónyi, + a 20%-os nemzeti társfinanszírozással = milliárd Ft ÚMVP 3.1 fejezete helyzetelemzés jó, okokról nincs szó pont, nemzeti prioritást elhibázott Forráselosztás: a tömegtermelés kapacitásainak bővítésére és ezen belül is a beruházások támogatására és infrastruktúra-fejlesztésre szánja a források közel 40%-át Támogatási rendszer belépési korlátai: 220 ezer gazdaság 78%-át, (mintegy 500 ezer) részfoglalkozású gazdálkodót és őstermelőt kizár minőségi szerkezetváltás helyett tömegtermelést támogat „felülről lefelé” szerveződő LEADER és HVI

vidéki alapszolgáltatások Vasút: szárnyvonalak bezárása, törzsvonalak szüneteltetése kötöttpályás elővárosi közlekedési rendszerek hiánya EU: a vasutat a közösségi közlekedés gerincvonalának tekinti, és erre fűzi fel az egyéb közlekedési módokat reformnak álcázott vasútfelszámolás ellentétes –az Európai Unió közlekedéspolitikai elveivel, –veszélyezteti a Magyar Köztársaság által aláírt környezetvédelmi, klímavédelmi egyezményekben foglalt vállalások betartását, –folytatja a közlekedési rendszer Budapest centrikus szerkezetének erősítését. –tovább fokozza a vidék leszakadását Kisiskolák: az elmúlt három tanév során az összevonások következtében 1165-tel csökkent, ezen felül 140 óvoda és 196 általános iskola kapujára végleg lakat került. Postafiókok bezárása, körzeti orvosok kiöregedése

feldolgozás- piacra jutás Mészárszékek: ugyanazok a szigorú előírások vonatkoznak a kis szúróhelyekre, mint a nagy vágóhidakra A nyers hús értékesítését tiltja a kistermelői rendelet védőtávolság: önkormányzati rendelet ezt tiltja vásár: Ft kitelepülési díj az ÁNTSZ-nek Pálinka (Hungarikum) évi bérfőzetés engedélye: 86 liter Ellentétben Ausztriával nálunk csak bérfőzetés van, házi főzés nincs. Ausztriában a kis termelő évi 100 liter 100% alkoholt értékesíthet végső fogyasztónak, vendéglátó helyeknek.

Példa 1 SZARVASMARHA Szállítási költség (100 km a vágóhíd ) 200km X 170Ft/km= Ft Bérvágási díj az = Ft Az agyvelőminta vizsgálat után visszaszállítás hűtőkocsival = Ft = Ft Ezek után a hazahozott negyed marhából nem adhat el egy kg húst sem, viszont gyárthat a bélszínből, hátszínből kolbászt.

Példa 2 PÁLINKA 1liter 50 fokos pálinka főzésekor jövedéki adó 590 Ft51 % bérfőzési díj 45639% általános fogyasztási adó11410% összesen:1160 Az adatokból látható, hogy a bérfőzetés költségéből 61% -ot a Magyar Állam adóbevételei tesznek ki s csak 39 % a bérfőzést végző szeszfőzde bevétele melynek nagy részét az energia és bérköltség teszi ki. Mindezek után a bérfőzető nem rendelkezhet az adókkal terhelt pálinkájáról, hiszen nem illeti meg a tulajdonjogból fakadó elidegenítés, vagy elajándékozás joga. Kereskedelmi letét (10-20 Millió Ft)

Energiastratégia Magyarország ma messze elmarad Európa energetikai hatékonysági átlagától, Az EU 20%-os energia-megtakarítást, Mo. 13%-ot tűzött ki célul 2020-ig. Nemzeti Megújuló Energiastratégia- megújuló energia törvény hiánya klímaváltozás: a Föld átlaghőmérséklete gyorsuló ütemben nő! Az energiaimport a következő tételekből áll: kőolajimport: kiváltására a közlekedés illetve üzemanyag-felhasználás átalakítására van szükség gázimport: az ország áram- és hőigényének jelentős részét fedezi áramimport 4000 fős település önkormányzatának villamos energia fogyasztása kb millió Ft vidék energiapotenciálja a saját szükséglet többszöröse:települési energia koncepció- megújuló energia stratégia A helyi viszonyok között fenntartható módon előállítható energiaforrásoknak, és a decentralizált kisrendszereknek kell elsőbbséget biztosítani!

Paktum tevékenységek Helyi termék értékesítési rendszer Mezőföldi Turizmus – TDM előkészítés Települési energia koncepciók

Köszönöm figyelmüket! FEJÉR PAKTUM IRODA cím: 8000 Székesfehérvár, Piac tér telefon: 22/ honlap: