6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése 6.2. Térbeli alakzatok képe 6.3. Térbeli képelemek és modell-adatszerkezetek 6.4. Képelemek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Hullámmozgás.
Advertisements

A hangtan Az akusztika Lingvay Dániel XI. oszt.
Az optikai sugárzás Fogalom meghatározások
Hősugárzás Gépszerkezettan és Mechanika Tanszék.
Készitette:Bota Tamás Czumbel István
A színek számítógépes ábrázolásának elve
Miért láthatjuk a tárgyakat?
A hőterjedés alapesetei
A színinger mérése.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
3D képszintézis fizikai alapmodellje
Fénytan. Modellek Videók Fotók Optikai lencsék Fénytörés (3) Fénytörés (2) Fénytörés (1) Tükörképek Fényvisszaverődés A fény terjedése (2) A fény terjedése.
Hősugárzás.
Hősugárzás Radványi Mihály.
A virtuális technológia alapjai Dr. Horváth László Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar, Intelligens Mérnöki Rendszerek.
KISÉRLETI FIZIKA II REZGÉS, HULLÁMTAN
7. ea november 6..
Hang, fény jellemzők mérése
Ma sok mindenre fény derül! (Optika)
Hullámok visszaverődése
Ülepítés gravitációs erőtérben Fényszórás (sztatikus és dinamikus)
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Számítógépes grafika 5. gyakorlat. Előző órán Textúrázási módok Pixel shader használata.
Számítógépes Grafika Megvilágítás Programtervező informatikus (esti)‏
Bevezetés az alakmodellezésbe II. Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Főiskolai Kar A Műszaki Tervezés Rendszerei 2000/2001 tanév, I.
Fény terjedése.
LÉGKÖRI SUGÁRZÁS.
-fényvisszaverődés -fénytörés -leképező eszközök
Hullámmozgás.
NEMZETI TANKÖNYVKIADÓ Panoráma sorozat
Vektorok különbsége e-x = [ex-xx ey-xy ez-xz] e e-x x szempozíció
3D képszintézis fizikai alapmodellje Szirmay-Kalos László Science is either physics or stamp collecting. Rutherford.
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
4.4. Láthatóság - takarás A látványban takart részek elhagyása vagy a látható részek kiválasztása.
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontban ? (4.4.LÁTHATÓSÁG) A képponton át a szembe jutó fénysugár melyik.
Számítógépes grafika DirectX 5. gyakorlat. Emlékeztető Háromdimenziós alapok befejezése Textúrázás.
Számítógépes Grafika 7. gyakorlat Programtervező informatikus (esti)‏ 2009/2010 őszi félév.
Készítette:Kelemen Luca
Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint.
Természetes világítás
Optomechatronika II. Vékonyrétegek - bevonatok
FÉNY ÉS ELEKTROMOSSÁG.
Bevezetés a számítógépi grafikába 2. Paraméteres görbék Paraméteres görbe: 2D-ben: paraméter: általában: kikötések: legyen folytonos legyen folytonosan.
Máté: Orvosi képfeldolgozás12. előadás1 Három dimenziós adatok megjelenítése Metszeti képek transzverzális, frontális, szagittális, ferde. Felület síkba.
Spektroszkópia Analitikai kémiai vizsgálatok célja: a vizsgálati
4.6. A Fénysugár-követés módszere (ray-tracing) Mi látható a képernyőn, egy-egy képpontjában ? És az ott milyen színű ? (4.7. Árnyalás)
Máté: Orvosi képfeldolgozás1. előadás1 A leképezés tárgya Leképezés Képfeldolgozás Felismerés Leletezés Diagnosztizálás Terápia Orvosi képfeldolgozás Minden.
Alapfogalmak BME-VIK.
Vizualizáció és képszintézis
Világítás tervezése excelben Hangolható LED-es világítás.
Fényforrások Azokat a testeket, melyek fényt bocsátanak ki, fényforrásoknak nevezzük. A legjelentősebb fényforrásunk a Nap. Más fényforrások: zseblámpa,
Fényvisszaverődés síktükörről
A színes képek ábrázolása. A szín A szín egy érzet, amely az agy reakciója a fényre. Az elektromágneses sugárzás emberi szem által látható tartományba.
FÉNYTAN A fény tulajdonságai.
3D grafika összefoglalás
3D grafika összefoglalás
A szín fogalma A „szín” fogalmát kiegészítés nélkül ne használjuk! - inger vagy észlelet színészlelet - pszichológiai fogalom színinger - pszichofizikai.
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
Fizika 2i Optika I. 12. előadás.
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Árnyalás - a képpontok színe.
Hősugárzás.
Árnyékszerkesztés alapjai
6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése
Nulla és két méter között…
Optikai mérések műszeres analitikusok számára
RASZTERES ADATFORRÁSOK A távérzékelés alapjai
Előadás másolata:

6. A 3D grafika alapjai 6.1. A 3D szerelőszalag fölépítése 6.2. Térbeli alakzatok képe 6.3. Térbeli képelemek és modell-adatszerkezetek 6.4. Képelemek összeállítása, leképezés és vágás ( jórészt a 3. fejezet megfelelő részeit idézik föl.) 6.5. Láthatóság, takarás 6.6. A fénysugár-követési módszer 6.7. Árnyalás és megvilágítás: a képpontok színe 6.8. Irodalom 6.9. Egyebek

6.7. Árnyalás és megvilágítás: a képpontok színe Adatszerkezet: színtér: testek listája, test: lapok (felület-elemek) listája lap:csúcspontok, normális, sík-egyenlet felületi jellemzők (szín, textúra) doboz, rendezés, térfelosztás Z-puffer, vagy FSK után ismert: foreach {u,v} képpontban: az ott látott lap (mutató) {x,y,z} (tárgytérben) Az árnyalás feladata: C(u,v) = {r,g,b}

Árnyalás és megvilágítás Színezés: a legegyszerűbb esetben minden lapot a tárolt {r,g,b}szín-adatai szerint festünk be Árnyalás (shading): színárnyalatos kép a felületi pontokat megvilágításuk és tárolt fény- visszaverési tényezők szerint festjük be (nem: árnyékolás = shadowing) Megvilágítási modell (illumination model): a fény fizikai tulajdonságainak matematikai modellje; erős közelítések.

Emlékeztető: egy kis fénytan A fény elektromágneses hullám útján (terjedő energia) Látható fény: 380   760 nm (n = 1/ )  760 nm : infra vörös,  380 nm: ultraibolya (A fény kettős természete: egyes jelenségekben részecske természetű; fotonok) A legtöbb fény: keverék-fény; spektrum: a fény energiájának eloszlása szerint A látható színek érzete (majdnem mindé) előállítható három alapszín keverékével; pl. {r,g,b} Modellünk közelítése: a fényt három összetevő erősségével adjuk meg, és e három hatását egymástól függetlennek tételezzük föl.

Fényforrások Egy fényforrás erőssége: (a) az időegység alatt kisugárzott energia irányfüggő (b) adott irányban: az időegység alatt, egységnyi térszögben kisugárzott energia Modellünkben: minden irányban egyformának feltételezzük, az L pontszerű ff megadása: helye vagy iránya a térben, I L = {r L,g L,b L }; a három összetevő erőssége Alakos fényforrások (pl. fénycső): feldarabolás véges részekre és közepén pontszerű ff.

Egy felületi pontban … A felület (egy pontjában a) megvilágítás erőssége: az időegység alatt, egységnyi felületre eső energia Egy pontban az L ff által nyert megvilágítás: I fL = I L  cos  = I L  (N 0  L 0 ) A pontban látható fény eredete: fény kibocsátás (emisszió) fény visszaverés (reflexió) fény áteresztés (transzmisszió) (és fény elnyelés) A fénytörés (Snelius-Descartes) törvénye: sin  / sin  = n 1 /n 2 ritkább közegből sűrűbbe:  < 

A fény visszaverődése Az ideális fényvisszaverődés törvénye: - „beesési szög = visszaverődési szög”: (N 0  L 0 ) = (N 0  S 0 ) - és N 0, L 0, S 0 egy síkban vannak A „tökéletes tükör” Beeső energia = visszavert energia + elnyelt energia: I vL = k v  I fL ; k v < 1; A felület k v visszaverési tényezője –tól függ. Modellünkben: k v = (k vr, k vg, k vb ) és I vL = (r vL,g vL,b vL ) = k v  I fL = (k vr  r L, k vg  g L, k vb  b L )

Megvilágítási modellek Lokális megvilágítási modell: egy-egy felületi pontban a többitől függetlenül vizsgáljuk a fény visszaverődését Globális megvilágítási modell: egy zárt térrészben vizsgáljuk a fényjelenségeket Az utóbbi „drága” (l. pl. Szirmay-Kalos könyve) Mi csak lokális megvilágítási modellel …

Egy lokális megvilágítási modell A felületek „nem tökéletesek” Modellünkben egy képpont színe: a térből egy képponton át a szemünkbe jutó fény: C =  C L + C ar +  C Lr a fényforrások közvetlenül látott fénye, + egy térben elosztott, szórt fény visszaverődése + a fényforrások fényének visszaverődése Egy felület jellemző adatai: k a = {k ar, k ag, k ab } ambiens visszaverési tényező, k d = {k dr, k dg, k db } szórt visszaverési tényező, k s és n: tükrös visszaverési tényező és kitevő k t = {k tr,k tg,k tb } és n l fény áteresztési tényező és törésmutató

A térben elosztott fény visszaverődése Elosztott (körülvevő, szórt, ambiens) fény (ambiens = körülvevő) Ködös napon látható fényforrás nélkül is látunk Feltételezés: minden irányban egyenlő erősségű minden irányban egyformán verődik vissza (a szembe is) Visszaverődésének modellje: C ar = k a  I a = {k ar  r a, k ag  g a, k ab  b a } Szerepe: a fényforrások számolt fényvisszaverődésének korrekciója Nélküle: „villanófényes fénykép”

fényforrások fényének visszaverődése Nincs „tökéletes felület” Modellünkben: minden felület kétféleképpen ver vissza: a fényforrások fényének szórt visszaverése a fényforrások fényének tükrös visszaverése (a kettő együtt < mint a beeső fény)

Szórt (diffúz) fény-visszaverés A tökéletesen „matt” felület a beeső fényt minden irányban egyformán veri vissza C dL = k d  I Lf = k d  I L  (N 0  L 0 ) = = (k dr  r L  (N 0  L 0 ), k dg  g L  (N 0  L 0 ), k db  b L  (N 0  L 0 ))

Tükrös (specular) fény-visszverődés k s : tükrös visszaverési tényező Az L irányból jövő fény legerősebben az S irányban verődik vissza Ettől távolodva fokozatosan csökken; cos n (  )-val modellezve;  az S és E (szem irány) szöge C sL = k s  I Lf  cos n (  ) = = k s  I L  (N 0  L 0 )  (E 0  S 0 ) = {k sr  r L  (N 0  L 0 )  (E 0  S 0 ), … }

Összefoglalva Lokális megvilágítási modellünkben (egyszerűsítések!) a képernyő egy pontjában látott fény (szín): C = C a +  L [C dL +C sL ] = = k a  I a +  L [(k d +k s  cos n (E 0  S 0 )) I L  (N 0  L 0 )] = {…}

Gyorsítások A színt minden képpontban meg kell határozni! Ha a fényforrás a végtelenben van (Nap), akkor iránya L, és egy síklapon belül (N 0  L 0 ) állandó Jámbor csalás: a nézőpont is a végtelenben; E 0 is állandó „orvosi fejtükör”: L és E megegyeznek cos  = E 0  R 0 helyett = N 0.H 0 ; H=(L+E)/2 irányú egységvektor A csúcspontokban számított értékek interpolációja (folyt)

Interpoláció síklapokon Görbült felület közelítése sokszögekkel Számított N i vektor minden csúcsban a lapok normálisának súlyozott átlaga Gouraud- interpoláció: a csúcsokban számolt szín interpolációja az éleken, és a pásztákon Phong-interpoláció (lassabb, de szebb): az N vektor interpolációja az éleken és a pásztákon, a szín kiszámítása minden képpontban.

Gouraud- árnyalás: a szín interpolációja

Phong-árnyalás: N interpolációja

Ez csak durva közelítés Továbbiak: levegő perspektíva alakos fényforrások globális megvilágítási modell stb.