Ady: Új versek Ciklusok, témák, motívumok
1. Bevezetés- Ady költészete A 20. század eleji magyar líra megújítója Szecessziós- szimbolista költői világ modernsége: látomásos tájlíra, lírai önszemlélete(zsenigőg), magyarságtudata, „mégis-morál”, szerelmi költészete, képalkotása, ritmikája Hagyománytisztelete: Vajda János, a költőelőd; vátesz-szerep Dekadencia( halálvágy, elmúlásra hangoltság)
Ady életpályája Érmindszent (1877) Debrecen (Versek) Nagyvárad (Léda) Párizs Budapest – Holnap/Nyugat Csucsa (Csinszka – Boncza Berta) Súlyos betegség (1919)
2. Tárgyalás- a) a kötetről 1906 Az első igazi Ady-kötet Megosztotta a közvéleményt Ihletforrás: Léda- szerelem,párizsi élmények Baudelaire hatása Új látásmód, költői magatartás, kifejezésmód Tudatos szerkesztés: nyitó és záró versek, tematikus ciklusok Témák: szerelem, élet, magyarság, pénz, ars poetica stb.
b)szerkezet, ciklusok Előhang: „ Góg és Magóg fia vagyok én…” Záró vers: Új vizeken járok Lédának szóló ajánlás: „E versek mind- mind a Léda asszonyéi…” Négy ciklus: Léda asszony zsoltárai A magyar Ugaron A daloló Páris Szűz ormok vándora
c)„ Góg és Magóg fia vagyok én…” Ars poetica Kulcsszava: „új”= modern költészet Hagyomány- modernség= „ősmagyar dal”- „új idők új dalai”; „Verecke”-”Dévény” A költő küldetése= a magyarság megváltása( régi- új kultúra)- szenvedés(Vazul) „mégis- morál”: Hiába- mégis
d) témák, motívumok- Léda asszony zsoltárai Ihletforrás: Léda- szerelem Diósy Ödönné Brüll Adél (Léda) ( Elbocsátó, szép üzenet) Botrányos szerelem, lázadás, nagy szenvedély, érzékiség Ambivalens érzések: boldogság- beteljesületlenség- behódolás- hódítás- vágy- ösztön- halál-önkeresés- önzetlenség
d) Héja-nász az avaron 1905 Diszharmonikus szerelem: nyugtalanság, fájdalom, hiábavalóság Héjapár- szimbólum Harc, testiség Halálélmény Kellemetlen hanghatások Nyár- Ősz (szerelem elmúlása)
d) A magyar Ugaron Kritikus hazaszeretet A címadó vers: - nem hagyományos tájleíró vers - szimbolikus látomás - ellentétek: elvadult táj- szűzi föld, dudva, muhar-virág - a lírai én magatartása: aktív, majd passzív(tehetetlenné válik) - a magyar társadalom műveletlen, nincs remény a változásra( szél kacagása); - a nagyra törő álmok semmivé válnak
A magyar Ugaron
d) A Hortobágy poétája Alapellentét= költő/művész- közönséges környezet(csorda- népek, piszkos, gatyás, bamba társak) Tragikus művészsors: a bukás elkerülhetetlen(káromkodik, fütyörészik)
d) A daloló Páris Erős ellentét az előző ciklussal Páris-szimbólum: szabadság, gazdagság, fény, költészet Számára menekülés A Gare de l’Esten / A Szajna partján - Párizs ↔ magyar valóság - Párizs nem engedi, vonzza, a magyar valóság taszítja, mégis hazatér(sors!)
d) Szűz ormok vándora Pénz- motívum Harc a Nagyúrral: - mitizálja a pénzt - modern ballada - élet= a pénzért való küzdelem - élet-halál harc, az ember kiszolgáltatott - drámai monológ: teljességvágy - vég nélküli, reménytelen harc
e) Új vizeken járok Záró vers Kapcsolódik az előhanghoz Küldetése: az „új”, a változás szolgálata A tömegkultúrát elutasítja:”Én nem leszek a szürkék hegedőse”
3. befejezés Ady jelentősége a 20. századi magyar lírában: - újító - próféta- költői hagyomány - szembefordul a maradisággal - tiltakozik a háború ellen stb.