Valós idejű multimodális mobil utastájékoztatás Dr. Tóth János Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció - finanszírozás 2014.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A program a „Tudáshasznosulást, tudástranszfert segítő eszköz-, és feltételrendszer kialakítása, fejlesztése a Műegyetemen” (TÁMOP /1/KMR )
Advertisements

KENYI fejlesztés és országos adatfelvétel
bemutatása július 23. Kiss József IT igazgató.
1/13 Péter Tamás, Bécsi Tamás, Aradi Szilárd INNOVÁCIÓ ÉS FENNTARTHATÓ FELSZÍNI KÖZLEKEDÉS KONFERENCIA Budapest, szeptember 3-5. Útmenti objektumok.
GPS Nap - CHS Hungary Kft Június 16.. A Mio Spirit sorozat.
Navigáció mobiltelefonnal
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
Mobil e-ügyintézési rendszer kifejlesztése
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Workshop az elektronikus viteldíjrendszer közlekedési alkalmazásáról Budapest, december 5. Előadó: Saslics Elemér vezérigazgató Volán Egyesülés A.
Városi közforgalmú közlekedés tervezése 1 Hálózat
A Pannon Volán ZRt. szolgáltatási színvonalának fejlesztése komplex közlekedésinformatikai megoldásokkal Udvardi Péter.
A térségi vasutak, az élhető vidék október 27. A térségi vasutak, az élhető vidék – október 27. Közlekedési szövetségek alakítása, lehet ő.
Fáy András EADS, Védelmi és biztonsági divízió április
Czeglédi László Integrált tartalomszolgáltatás megújult környezetben
Adatvédelmi Nap A kamerás megfigyelés Magyarországon
Integrált Ütemes Menetrend a Budaörsi kistérségben
MÁV-TRAKCIÓ Vasúti Vontatási Zrt. A mozdonyfedélzeti berendezések
A forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer fejlesztése
Intelligens közlekedési rendszerek (ITS) alkalmazása a városi villamos fejlesztésekben Baán Tímea NFÜ, KÖZOP IH június 17.
Széchenyi István Egyetem MTK Közlekedési és gépészmérnöki Intézet
Közforgalmú közlekedés szervezése 1.
Innovatív elképzelések Győr közösségi közlekedésének fejlesztésére
Megvalósíthatóság és költségelemzés Készítette: Horváth László Kádár Zsolt.
Google earth és a térinformatika kapcsolata
Microsoft BI technológiák az eszközmenedzsment szolgálatában
Felhasználói kérdőíves felmérés a MEK-ben Moldován István OSZK MEK.
Anyagadatbank c. tárgy gyakorlat Féléves tematika Adatbázis alapfogalmak, rendszerek Adatmodellek, adatbázis tervezés Adatbázis műveletek.
1 Informatikai Szakképzési Portál Adatbázis kezelés Alapfogalmak.
Digitális tartalomszolgáltatás
Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat
Közlekedéspolitikai és -gazdasági Tagozat
valós-idejű helymeghatározás WLAN-nal
Közforgalmú közlekedés a határon átnyúló agglomerációban Dr. Prileszky István Széchenyi István Egyetem Somorja,
FUTÁR projekt – célok és eszközök
„Stratégia az intelligens közlekedési rendszerek hazai fejlesztéséhez” május 17. Dr.-habil. Lindenbach Ágnes egyetemi magántanár.
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
EasyWay ITS Hungary workshop tervezett programja Házigazdai üdvözlés – Kovács Ákos MK vezérigazgató EasyWay áttekintés – dr. Lindenbach Ágnes ITS Hungary.
A térinformatika lehetőségei a közlekedésszervezésben Barsi Árpád BME Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék.
Az elővárosi vasút rendszeréhez illeszkedő közúti közösségi közlekedési ráhordó hálózat kialakítása a Budaörsi kistérségben és a Zsámbéki-medencében KTI.
MÁV - elővárosi vasutak: vonattal a városba
Eszterházy Károly Főiskola Élelmiszerbiztonsági nyomkövető rendszer 1 Az EGERFOOD élelmiszerbiztonsági tudásközpont projekt információs rendszerének kialakítása.
1 Hernyák Zoltán Web: Magasszintű Programozási Nyelvek I. Eszterházy.
Turizmus gazdaságtan 3..
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
A StoreWizard webáruház bemutatása
OKOSTELEFON KÖZÉPRÉTEG, VALÓS IDEJŰ TELJESEN ELOSZTOTT ADATFELDOLGOZÁS
BKV ZRt. – Fődiszpécseri és Zavarelhárító Szolgálat
Hasznos mobilos alkalmazások Mobilos alkalmazások általában Példa ELTE tanrend Készítette: Kozma Réka.
Térképes Alkalmazásfejlesztés Firefox OS rendszeren.
Jövő Internet fejlesztések és alkalmazások
Készítette: Kokrák Mihály Konzulens: Smid László
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja
Felsőoktatás és a közösségi hálózatok
A Zöld Kaposvár program a helyi közösségi közlekedésben.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
A BKK szerepe a TIDE nemzetközi projektben Új megoldások a közösségi közlekedésben - fenntarthatóság - integráció - finanszírozás - Pécs, november.
Előadó: Kozák Tamás A ternioltól az e-Ticket rendszerig - A magyar vasút jegyértékesítési rendszere Széchenyi István Egyetem Közlekedési Tanszék Szabó.
A TÁVOKTATÁS LEHETŐSÉGEI ÉS TAPASZTALATAI A FELNŐTTKÉPZÉSBEN DR. ZÁRDA SAROLTA A FELNŐTTKÉPZÉS KIHÍVÁSAI … DEC. 15.
Az elektromobilitást támogató utazói információs szolgátlatások fejlesztése Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba Közlekedéstudományi Konferencia, Győr 2016.
A helyváltoztatási láncok választási valószínűségét számító módszer kidolgozása Csonka Bálint, Dr. Csiszár Csaba IFFK, Budapest augusztus
Intelligens közlekedési rendszerek
Eötvös Szabolcs Tamás Polyák Ádám Réthy Balázs Szeiler Beáta
Busexpo A közforgalmú közlekedés hazai trendjei
Szoftverváltás a Semmelweis Egyetem könyvtárában
XIX. Debrecen Smart City Meetup
Mobilkommunikáció Eszközök és hálózatok
Aegon smartCASCO – új generációs okostelefon alkalmazás-fejlesztés www
A személyszállítási közszolgáltatások hatékonyabb ellátását célzó integrált utas-tájékoztatási, jegyértékesítési és forgalomirányítási rendszer (HKIR.
This is the first level bullet for notes 12 point Arial Regular
Előadás másolata:

Valós idejű multimodális mobil utastájékoztatás Dr. Tóth János Új megoldások a közösségi közlekedésben – fenntarthatóság – integráció - finanszírozás november 6-7. BME - Közlekedésüzemi és Közlekedésgazdasági Tanszék

Tartalom 2 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok 2. Utastájékoztató rendszerek jellemzőinek multikritériumos elemzése 5. A mobil alkalmazás koncepciója - továbbfejlesztés 4. Adatellátás 3. Utazók elvárásainak megismerése - kérdőíves felmérés Libra Szoftver Zrt.-BME: BusEye – online személyre szabott utastájékoztatási rendszer kifejlesztése c. projekt Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása a közép- magyarországi régióban

3 multimodális utazási láncok tervezése tájékoztatás mobil eszközön (bárhol hozzáférhető) valós idejű (és előrebecsült) információk közlése kényelmi szolgáltatások (pl. jármű jellemzők) közlése személyre szabott tájékoztatás (preferenciák) helytől függő tájékoztatás (location based services) személyi navigáció (lebonyolítás segítése, különösen zavar esetén!) különböző adatforrások tartalmának integrálása (értéknövelt információk) tájékoztatás mellett egyéb utasinformatikai funkciók (pl. menetdíjfizetés) integrálása utasbiztonság fokozása tevékenységi láncok szervezése adatgyűjtés a felhasználó információkezelési (döntési) és utazási szokásairól 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok Probléma: helyismeret hiánya, változó közlekedési körülmények

4 A valós idejű utastájékoztatás térbeni és időbeni elérhetősége fokozatosan nő. 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok Az utazók is egyre felkészültebbek az egyes végberendezések kezelésére. Személyes közlekedési információs asszisztens rendszerek PITA – Personal Intelligent Travel Assistant ITIS – Intelligent Traveller Information System

5 Mobilitás menedzsment folyamata 1. Információszolgáltatási fejlődési irányok Közlekedési igény Adatgyűjtés Adattárolás és –feldolgozás (előrejezés) Információszolgáltatás, ajánlások Információ továbbítás Reakció figyelés …

6 Az intelligens közlekedési rendszereknek a közúti közlekedés területén történő kiépítésére, valamint a más közlekedési módokhoz való kapcsolódására vonatkozó keretről. Az alapadatok a multimodális és valós idejű információszolgáltatáshoz az ITS-szolgáltatók rendelkezésére álljanak. (Az adatgyűjtő kellő időben, frissítve, elektronikus adatcsere keretében juttatja el az ITS- szolgáltatónak.) Az ITS-szolgáltatók a multimodális és valós idejű információkat kellő időben aktualizálják. A valamennyi felhasználó számára díjmentesen hozzáférhető, közúti közlekedési biztonsággal kapcsolatos „általános közlekedési információk” minimum követelményeinek és minimális tartalmának meghatározása. Az Európai Parlament és Tanács 2010/40/EU irányelve

7 2. Utastájékoztató rendszerek jellem- zőinek multikritériumos elemzése Összehasonlítás, (szubjektív) értékelés Melyik alkalmazásokat vizsgáljuk? (hazai és nemzetközi gyakorlat, térbeliség) Milyen funkciót lát el? Melyik funkció mennyire fontos? Hogyan működik? Teljesítési színvonal? Milyen felhasználói élményt jelent? A közölt (értéknövelt) információ értéke? Példaértékű megoldások Egyetlen „jósági” mutatószám?!

8 1. Techn. hozzáférésmobil internetinternet 2. Felhasználói jogosultság értéknövelt szolgáltatás regisztráció mobilos jegy- vásárlás 3. Beágyazódásönálló szolgáltatás „ráépülés” más szolgáltatásokra 4. Utazási módok egy közforgalmú alágazat több közforgalmú alágazat + parkolás+ gyaloglás + egyéni közlekedés + kiegészítő szolgál- tatások (car sharing) 5. Térbeliségvárosrégióországnemzetközi 6. Szolg. függőségegy közlekedési szolgáltatószolgáltató- független 7. Adatbevitel szolgáltatás igénylésekor előzetesfolyamatosanhistorikus adatok audio (bediktálás) 8. Letöltési adat- kapcsolat szolgáltatás igénylésekor előzetes (offline) folyamatosan (online) 9. Kezelt adatoktervezettreal-time kedvencek + előzmények előrebecsültcrowd sourcing 10. Adatbázis üzemeltetője non-profit szervezet közlekedési társaság hatóság profit-orientált szervezet 11. Lekérdezésekhelytől függőidőtől függő személyre szabott esemény- orientált 12. Szolgáltatás típusa tájékoztatásútvonaltervezés személyi navigáció 13. Kiegészítő információk kényelmi szolgáltatások esélyegyenlőségi információk idegen nyelvügyfél-kapcsolat környezeti hatások tarifa 14. Megjelenítésszöveges leírás térképes (real-time adatok) SMS audio (felolvasás) térképes(terve- zett adatok) helyszínrajz, street view 2. Utastájékoztató rendszerek jellem- zőinek multikritériumos elemzése általános jellemzők működési jellemzők

9 információs térkép GPS alapján lista a közelben található megállókról naprakész térképi adatbázis és menetrend útvonal-tervezés forgalmi zavarok (diszpécseri üzenetek) kezelése Hazai megoldások

10 street view (Útvonalterv) vonatinfó (Elvira) Futár info (BKK) ülőhelyfoglalás (Volánbusz) útvonaltervező (Kisalföld Volán) POI-k (Vértes és Kunság Volán) Hazai megoldások

Kezelt adatok: –real-time Lekérdezések: –átszállás, gyaloglás –kedvencek Szolgáltatás típusa: –útvonaltervezés –személyi navigáció nincs Kiegészítő információk: –idegen nyelv –alacsonypadlós Egyéb: –online jegyvásárlás –chipkártyás bérlet Projektek: –utastájékoztatás és forgalomirányítás –e-ticket Hazai megoldások

Külföldi megoldások értékelés – a szempontok szerinti minősítő érték és a szempontok súlya alapján – figyelembe véve az egyes utazói csoportok eltérő elvárásait

Külföldi megoldások iránymutató funkciók és megoldások TfL (Transport for London) forgalmi zavarokról kameraképek és szöveges információk; figyelmeztető szolgáltatás SCOTTYautósvonat-tervező modul AnachB P+R parkolók, city-bike, car-sharing állomások (kapacitásértékkel); személyre szabható kerékpáros útvonaltervezés; aktuális forgalmi helyzet és perces előrebecslése Bayerninfokerékpáros útvonalak – magasságprofil, látnivalók, B+R RATP, Transportdirect, DB, Eco-comparateur, RouteRANK becsült CO 2 -kibocsátás érték (a számítási móddal együtt); az utazási költségek megjelenítése - az egyéni közlekedéssel összehasonlítás DB autós utazáshoz statisztikai adatokon alapuló dugó előrejelzés és valós idejű adatokra épülő becsült érkezési információ Transportdirect, WiseTrip útvonal-keresések elmentése; személyre szabott beállítások 9292ügyfélkapcsolati lehetőségek, felolvasó és a címet bediktáló funkció (vakoknak) Útvonalterv (Pedroute) beállítási lehetőségek mozgáskorlátozottaknak, vakoknak a kiválasztott pontokról (pl: átszállási pontok) aktuális helyszíni kép, ún. „street view” EU-Spirit kísérőszolgáltatás (vakoknak és mozgáskorlátozottaknak), legrészletesebb tarifainformációk, összehasonlítás és személyre szabott ajánlás

14 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés 1. Mobil eszközök használatával kapcsolatos kérdések okostelefon, internet kapcsolat, frissítési gyakoriság 2. Közlekedési információkkal kapcsolatos kérdések közlekedési módok, real-time adatok (és azok haszna), megállóhely- kiválasztás, POI-k, push információk, információ megjelenítése 3. Személyes kérdések nem, életkor, lakóhely, iskolai végzettség

15 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés 9%-nak nincs okostelefonja és nem is tervez venni. 63% már most (66% közeljövőben) potenciális felhasználó (+ 15% Wifi-n keresztül kommunikáló). Mindenkit érdekelne dinamikus utastájékoztatás!

16 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Okostelefonnal rendelkezik és korlátlanul vagy korlátozott forgalom mellett szívesen jutna dinamikus közlekedési információhoz 66% Okostelefonnal rendelkezik, de csak wi-fin keresztül jutna dinamikus közlekedési információhoz 10% Szándékozik okostelefont venni a közeljövőben és korlátlan vagy korlátozott mobilinternet vagy wi-fi kapcsolaton keresztül jutna dinamikus közlekedési információhoz 12% Nincs okostelefonja és nem is tervez venni és/vagy statikus közlekedési információkat használna fel 12%

17 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Menetrendet letöltene és biztosan használna real-time adatokat 67% Menetrendet letöltene, de nem biztos hogy használna real- time adatokat 17% Menetrendet letöltene, de menetközben nem nézné mobiltelefonját vagy elegendőek számára a statikus adatok 6% Menetrendet nem töltene le10% 84% már most szeretne real-time adatokhoz hozzáférni! Csupán 4%, aki elérhetné, de nem használna dinamikus adatokat.

18 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Városi közlekedés4,5 Vasút3,6 Helyközi autóbusz3,3 Együttesen4 Szolgáltatás iránti igény 1-5 skálán A válaszadók 78%-a budapesti 77% jelezte a „Push” információk iránti igényt (menetrendi eltérés, forgalmi zavar)

19 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Mobil alkalmazás SMS Térkép Okostelefonnal és mobil internettel rendelkezők 54%3%-14% Okostelefonnal és wi-fi-n keresztül kommunikálók 11%2%-- Buta telefon internet eléréssel -1%--

20 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Saját GPS pozíciója alapján a közelben lévő megállók listájából választana 57% A település és a megálló nevének begépelésével (kibontásos listából) választana 17% A vonalak kiválasztása után a vonalon található megállóhelyek listájából választana 19% Térkép segítségével választana 7% Megállóhely kiválasztás - Okostelefonnal most vagy közeljövőben rendelkezik - Van valamilyen internet kapcsolata - Real-time adatokat felhasználnának

21 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Csökken a bizonytalanságérzet3,8 Elég később indulni3,6 A várakozási idő hasznosan eltölthető3,7 Ha ilyen van, akkor inkább a tömegközlekedést választom4 Dinamikus menetrendi információszolgáltatás hasznossága 1-5 skálán

22 3. Utazók elvárásainak megismerése – kérdőíves felmérés Korosztály % % 60-8% Végzettség Egyetem, főiskola 71% Nemek Férfi - Nő69% - 31% NőFérfi %59% %39% Okostelefonnal rendelkezés % % Mobil internetkapcsolat KorlátlanKorlátozott %50% %47%

23 4. Adatellátás Adatfelvétel - járműkövető rendszerek felépítésének, működésének elemzése Adatátvitel – gyakoriság, megbízhatóság, szabványok Adattárolás – szerverek, azok közötti szinkronizáció, szabványok, adatmodell fejlesztése Együttműködési megállapodás, felek: BME KTI LIBRA Zrt. Az autóbusz-közlekedésnél (Volán társaságok) rendelkezésre állnak a menetrendi és a real-time adatok - vasúti és városi alágazat bevonása az előrelépési irány

Szerver alkalmazások: –adatbázis szerver: SQL alapú menetrendi és egységes megállóhelyi adatok fogadása, frissítése vezénylési (diszpécseri) és fedélzeti eszközökről küldött adatok fogadása Kliens alkalmazások: felhasználói szoftver online kapcsolat jellemzői Adatellátás real-time adatok (XML) statikus (menetrendi) adatok (file) KTI szerverLibra szerver push notification –webservice alkalmazások: kapcsolat biztosítása adatbázis(ok) és kliens közötti adatcsere kérések feldolgozása (XML) válaszüzenet küldése (XML) utastájékoztató információk „összeállítása” Volánoknál működtetett rendszerek menetrendi eltérés számítása

25 Adatmodell statikus adatok féldinamikus adatok dinamikus adatok

26 1. Tech. hozzáférésmobil internetinternet 2. Felhasználói jogosultság értéknövelt szolgáltatás regisztráció mobilos jegy- vásárlás 3. Beágyazódás önálló szolgáltatás „ráépülés” más szolgáltatásokra 4. Utazási módok egy közforgalmú alágazat több közforgalmú alágazat + parkolás+ gyaloglás + egyéni közlekedés + kiegészítő szolgáltatások 5. Térbeliségvárosrégióországnemzetközi 6. Szolg. függőségegy közlekedési szolgáltatószolgáltató- független 7. Adatbevitel szolgáltatás igénylésekor előzetesfolyamatosan historikus adatok audio (bediktálás) 8. Letöltési adat- kapcsolat szolgáltatás igénylésekor előzetes (off-line) folyamatosan (on-line) 9. Kezelt adatok tervezett menetrendi real-time kedvencek + előzmények előrebecsültcrowd sourcing 10. Adatbázis üzemeltetője non-profit szervezet közlekedési társaság hatóság profit-orientált szervezet 11. Lekérdezésekhelytől függőidőtől függő személyre szabott esemény- orientált 12. Szolgáltatás típusa tájékoztatásútvonaltervezés személyi navigáció 13. Kiegészítő információk kényelmi szolgáltatások esélyegyenlőségi információk idegen nyelv ügyfél- kapcsolat környezeti hatások tarifa 14. Megjelenítésszöveges leírás térképes (real- time adatok) SMS audio (felolvasás) térképes(terve- zett adatok) helyszínrajz, street view egyik fejlesztési verzióban sem szereplő funkció 1.0-ás fejlesztési verzió ban szereplő funkció 1.1-es fejlesztési verzió ban szereplő funkció 2.0-ás fejlesztési verzió ban szereplő funkció 2.1-es fejlesztési verzió ban szereplő funkció 5. A mobil alkalmazás kon- cepciója - továbbfejlesztés

Támogatott platformok: Android: >= API 8 (2.2), ezzel lefedjük az Android felhasználók 98.2%-át. iOS: >= 5.0, ezzel lefedjük az iOS felhasználók ~98.4%-át. Windows Phone: >=WP8, ezzel lefedjük a Windows Phone felhasználók ~43%-át. Támogatott térképek: Android: Google Maps iOS: Apple Maps Windows Phone: Bing Maps TULAJDONSÁGOK: az 1.0-s verzióban útvonaltervezés nincs nem szükséges regisztráció a használathoz ingyenesen hozzáférhető az alkalmazásboltokból nem készül statisztika a felhasználók szokásairól a korábbi lekérdezések adatai nem kerülnek tárolásra egyelőre csak a Volán által üzemeltetett járatok (listából választható városokra) az operatív menetrendi adatokra (diszpécseri pozíciók) felkészítjük az alkalmazást az aktuális menetrendi eltérést változatlanul továbbgörgetjük A mobil alkalmazás koncepciója Az alkalmazás működéséhez a teljes statikus menetrendi adatbázis letöltése a készülékre a Libra szerverről. Enélkül a dinamikus adatokhoz a hozzáférés nem lehetséges. Adatbázis frissítése.

28 5. A mobil alkalmazás koncepciója A felhasználói felület szerkezete Főképernyő: 1.Megálló szerinti keresés 2.Megállók közötti járatok keresése 3.Helyi járatok 4.Kedvencek 5.Beállítások 1. Megálló szerinti keresés: automatikus kiegészítéssel a beviteli mezőben (település és megálló neve alapján) kedvencekből automatikusan a legközelebbi megálló vagy a megállók közül választva (aktuális pozíció szerint) térképről induló/érkező váltó gomb járatok listája időadatokkal

29 5. A mobil alkalmazás koncepciója A felhasználói felület szerkezete 2. Megállók közötti járatok keresése (közvetlen járatok) két beviteli mező (honnan-hova) szűrési feltételek: alacsony padlós WiFi mosdó klimatizált 3. Helyi járatok város kiválasztása listából – a helyi járati menetrend letöltése a városban közlekedő viszonylatok közül választás (oda-vissza irány) érintett megállók listájából választás adott megállótól indulási időadatok 4. Kedvencek vonalak járatok megállók

30 5. A mobil alkalmazás koncepciója A felhasználói felület szerkezete – a képernyőképek közötti kapcsolatok

Valós idejű multimodális utastájékoztatás Köszönöm a figyelmet! Dr. Tóth János