Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia 2010. június 16. Kasza Georgina.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia 2010. június 16. Kasza Georgina."— Előadás másolata:

1 Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia 2010. június 16. Kasza Georgina

2 Miről szól az előadás? A nemzetközi kitekintés célja, hogy információkat nyújtson a hazai helyzet átfogó elemzéséhez. Két pillérre épül: 1. Tendenciák elemzése nemzetközi színtéren Elsődleges források: OECD, EUROSTAT adatbázisai 2. Nemzeti jelentkezési/felvételi/belépési tendenciák elemzése – Anglia, Németország, Szlovénia

3 Elemzési szempontjaink Általános tendenciák (expanzió, továbbtanulási arányok stb.) elemzése. A jelentkezési-felvételi eljárás rövid jellemzése. A legnépszerűbb szakok, képzési területek, munkarendek, finanszírozási formák azonosítása, ezek alakulása az elmúlt 10-15 évben. A legnépszerűbb intézményekbe jelentkezők és felvettek aránya, tendenciái. A legfontosabb oktatáspolitikai problémák meghatározása. Kapcsolódó oktatáspolitikai válaszok bemutatása. A felsőoktatásban alulreprezentált csoportok továbbtanulóinak kérdése. Az ún. nem hagyományos belépési utak bemutatása.

4 Nemzetközi kitekintés A leggyakrabban felhasznált mutatószámok: az új belépők száma, illetve aránya az adott korosztályhoz viszonyítva (EUROSTAT, OECD) az új belépők nemek és kor szerinti megoszlása (OECD, EUROSTAT) a női belépők aránya képzési területenként (EUROSTAT) a belépők aránya a középfokon végzettekhez viszonyítva (EUROSTAT, OECD)

5 A felsőoktatásba újonnan belépők száma (Forrás: OECD) 199820022007 Változás aránya (%) 1998 és 2007 között Csehország 37 61643 88874 188197 Ausztrália 141 655210 889251 509178 Dánia 21 68132 92235 690165 Egyesült Államok 1 686 6342 497 0772 707 213161 Ausztria 27 49531 11242 693155 Törökország 255 063296 772368 383144 Írország 19 31126 04127 112140 Németország 257 648339 998334 808130 Svédország 64 47682 06182 417128 Egyesült Királyság 356 436355 870452 395127 Magyarország 69 40488 33084 209121 Norvégia 32 712na39 521121 Finnország 38 13247 41545 806120 Hollandia 102 802104 815119 658116 Korea 346 037357 961388 423112 Japán 594 175623 943616 950104 Olaszország 306 725319 264315 133103

6 A ISCED 5A képzésekbe való belépési arány (1995, 2000, 2007) (Forrás: EAG2009)

7 A ISCED 5B képzésekbe való belépési arány (Forrás: EAG2009)

8 A felsőoktatásba (ISCED5A) belépők életkora, 2007 (Forrás:EAG2009)

9 A férfiak és nők belépési aránya (ISCED 5A, 2007) (Forrás: EAG2009)

10 A nők továbbtanulása képzési területenként, 2006 (Forrás: Eurostat)

11 Továbbtanulás a középfokról, 2001–2006 (Forrás: Eurostat)

12 Főbb megállapítások: A magyarországi belépési („mennyiségi”) adatok jól illeszkednek az európai tendenciák fő irányába. 2000 és 2007 között a ISCED 5A-ba belépők aránya nem változott Magyarországon (OECD: +8 százalék). A belépési arány az ISCED 5A képzésbe Magyarországon (64,1% - 2007) évek óta (2000-) az OECD átlag felett van (57,1 -2007). A belépési arány az ISCED 5B képzésbe Magyarországon (10,7%-2007) jóval az átlag alatt van (OECD-14,9% - 2007). A belépők 20 százaléka 26,3 év feletti (2007, OECD: 24 év).

13 Főbb megállapítások: Magyarországon a nők képzési szakterületenkénti továbbtanulása hasonló az európai tendenciákhoz, de bizonyos szakterületeknél eltérés tapasztalható (2006). Magyarországon a továbbtanulási arány a középfokon végzettek számához viszonyítva 2001 és 2006 között az EU-27 átlaga felett volt (2006: Mo.: 102% EU27: 84%).

14 Köszönöm a figyelmet! Kasza Georgina georginakasza@gmail.com


Letölteni ppt "Belépés a felsőoktatásba: nemzetközi tendenciák Jelentkezési tendenciák kutatás – műhelykonferencia 2010. június 16. Kasza Georgina."

Hasonló előadás


Google Hirdetések