Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig"— Előadás másolata:

1 A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig

2 Új korszak kezdődik a hatvanas évek derekán
Meddig tart? – nincs konszenzus Pápai Zsolt fontosnak tartja, hogy az 1975-ig tartó időszakot külön nevezz meg Murray Smith: a hetvenes években mutálódott az Új Hollywood fogalma A kezdet: 1967 – Bonnie és Clyde (Arthur Penn) A vége 1975: Nashville és Cápa Megszaporodnak a pesszimista filmek: Kínai negyed, Száll a kakukk fészkére

3 Többlépcsős generációváltás
Klasszikus hollywoodi rendezők pályájának vége: Michael Curtiz, John Ford, Raoul Wash Európai rendezők rendeznek filmet Hollywoodban 3 új nemzedék, új rendezők

4 1. generáció 192o-as években született generáció: tévéből jönnek: Sidney Lumet, Arthur Penn, Sam Peckinpah, Sidney Pollack, Robert Altman Érdeklődnek az európai művészfilmiránt Az európai műhelyek eredményeit teszik kompatibilissé az amerikai műfaji hagyományokkal

5 2. Generáció Harmincas években születtek
Kedvelték az európai művészfilmet és vonódtak az ellenkultúrához Roger Corman független producernél kezdik pályájukat Bob Rafelson, Dennis Hopper, Peter Fonda, Jack Nicholson, Peter Bogdanovich Filmjeiket befogadják a nagy stúdiók. Pl. A Szelíd motorosokat a Columbia Többnyire egyfilmes rendezők maradnak

6 3. generáció Mozi-fenegyerekek, movie-brats
Negyvenes években születnek: Coppola, William Friedkin, Speilberg, George Lucas, Martin Scorsese, Brian DePalma, Paul Schrader Filmfőiskolát végeztek Európai inspiráció

7 európai hatás Revizionista műfajfilmek jönnek létre
Amikor az európai inspiráció csökken, a filmek is ortodoxabbak lesznek Klasszicizálódik a revizionista film

8 Hollywoodi Reneszánszhoz tartoznak
Nagy múltú stúdiók által gyártott mainstrean filmek Off-hollywoodi, független filmek, amiket a stúdiók forgalmaznak Amit európai filmesek forgattak amaeriai megrendelésre

9 Intézményi Formatörténeti és Műfajtörténeti kategória

10 Formatörténeti megközelítés
Filmforma: vizuális stílus, hősábrázolás, elbeszélőmód együttese (KAB) Változott: A klasszikus stílus rejzőzködő technikája, stílusa A szüzsé valószerűségének növekedése (neorealizmus, filmnoir): véletlen, epizodikusság, trivialitás, nyitott vég, kevert hangnem A filmbeli szubjektum modernista bemutatása A célorientált hős leváltása Szerzői és filmtörténeti öntudatosság megnövekedése

11 Hogy egy adott mű a Hollywoodi Reneszánszhoz tartozik vagy sem, annak alapfeltétele a klasszikus filmforma és /vagy a hollywoodi mitológia roncsolása, felülírása, kiigazítása Vannak olyan filmek, amelyek klasszikus elvek alapján épülnek fel, formatörténeti szempontból hagyományosak, azonban műfajtörténeti aspektusból rendhagyóak pl, Coppola: Keresztapa c. filmje.

12 Társadalmi változások
A hollywoodi film gyorsan reagált az értékválságra: nem annyira az aktuálpolitikai témák ábrázolása révén, hanem Ábrázolásmódbeli változások Új műfajok Klasszikus műfajok kritikája, átírása Átalakul a műfaji paletta, megváltozik a klasszikus elbeszélésmód

13


Letölteni ppt "A Hollywoodi Reneszánsztól az új Hollywoodig"

Hasonló előadás


Google Hirdetések