Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,"— Előadás másolata:

1 1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára, a BCE Versenyképesség Kutató Központjának igazgatója VÁLLALATI TREASURY KONFERENCIA Budapest, 2010. november 18.

2 2 GONDOLATMENET 1.A jelenlegi helyzet és meghatározó tényezôi 2.A versenyképesség-javítás perspektívái 3.Aktuális dilemmák 4.Összefoglaló

3 3 Magyar- ország Cseh- ország SzlovákiaSzlovéniaÉsztországMegjegyzés 20012837403129Magyarország az első 20022940492826Megelőz Észtország 20033339433122Megelőz Szlovénia 20043940433320-- 20053938413220Megelőz Csehország 20064129373325Megelőz Szlovákia 20074733413927Magyarország az utolsó 20086233464232Leszakadunk 20095831473735 20105236604533Javulás  A rangsort évről évre növekvő számú országra készítik 2001: 75 ország, 2009: 133 ország A VILÁGGAZDASÁGI FÓRUM VERSENYKÉPESSÉGI RANGSORAI 2001- 2010 Néhány új EU tagállam helyezése 

4 4 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGÉT MEGHATÁROZÓ TÉNYEZÔK Örökölt, tartós elemek Gazdaságpolitikai tévút Világgazdasági válság

5 5 GAZDASÁGUNKAT BEFOLYÁSOLÓ LEGFÔBB ÖRÖKÖLT ELEMEK Kulturális tényezôk Korrupció Költségvetési túlköltés

6 6 Tradicionális-vallásos / világi-racionális gondolkodás Zárt gondolkodás / nyitott gondolkodás MAGYARORSZÁG A VILÁG ÉRTÉKTÉRKÉPÉN TÁRKI, 2009

7 7 Transparency International korrupciós index Európai Unió és Nyugat-Európa

8 8 GAZDASÁGILAG AKTÍVAK ILLETVE ELLÁTÁSBAN RÉSZESÜLŐK 1960-2009

9 9 GAZDASÁGPOLITIKAI TÉVÚT A politikai szempontok túlzott dominanciája Az ôszinte szembenézés hiánya Átfogó koncepció hiánya

10 10 A GLOBÁLIS VÁLSÁG HATÁSA Egy leromlott (válságban lévô) gazdaságot ért Instabil politikai háttér Morális és bizalmi válság

11 11 TÁRSADALMI VÁLASZOK A VÁLSÁGRA Reformszövetség Bajnai kormány Választási földcsuszamlás

12 12 VERSENYKÉPESSÉG JAVÍTÁSÁNAK TÁRSADALMI-POLITIKAI HÁTTERE A kiindulás: mély válság, széleskör ű bizalom, jelentôs hatalmi eszközök Átfogó koncepcióra van szükség –Eszmei háttér és gyakorlatba ültetése –Prioritások és konzisztencia –A jövô kihívásai: a globalizációtól az informatikáig

13 13 A VERSENYKÉPESSÉG GAZDASÁGPOLITIKÁJA Stabilitás és növekedés Szerkezeti-intézményi reformok Kulcskérdés a foglalkoztatás Versenyképességi fókuszok a reálgazdaságban

14 14 „VERSENYBEN A VILÁGGAL”  VÁLLALATI SZEMMEL 1246 vállalatvezető felmérése, 2009 április-november Kedvezôtlen gazdasági/társadalmi környezet Defenzív stratégiák Forráshiány Lassan modernizálódó struktúrák Tovább romló innovációs helyzet Besz ű külô, megtakarító attit ű d Módszertani fejlôdés Emelkedő tranzakciós költségek BCE Versenyképesség Kutató Központ

15 15 MAGYARORSZÁG A GLOBÁLIS GAZDASÁGBAN Exportorientált növekedés Tôkevonzó képesség Külgazdasági stratégia Viszony a nemzetközi intézményekhez

16 16 AKTUÁLIS DILEMMÁK A költségvetési egyensúly Az adórendszer A növekedés beindítása A termelés és infrastruktúrája/innováció A KKV-k szerepének növekedése EU források felhasználása CÉLOK ÉS ESZKÖZÖK VISZONYA

17 17 EGY KIS KITÉRŐ A politikai és gazdasági racionalitás találkozásának igénye A két szféra sajátos logikájának kölcsönös megértése és tiszteletben tartása Új elvek és attit ű dök kellenek  szabadulás évtizedes berögzôdésektôl

18 18 ÖSSZEFOGLALÁS A válság mélysége  az összetev ő k bonyolultsága Világos kormányzati preferenciák Lehet ő ség és szándék az elmozdulásra Kétséges az eszköztár Er ő s kockázatok


Letölteni ppt "1 A MAGYAR GAZDASÁG VERSENYKÉPESSÉGE ÉS BEFOLYÁSOLÓ TÉNYEZŐI Chikán Attila a Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézetének egyetemi tanára,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések