Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

OOP ÖRÖKLŐDÉS, INTERFÉSZ

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "OOP ÖRÖKLŐDÉS, INTERFÉSZ"— Előadás másolata:

1 OOP ÖRÖKLŐDÉS, INTERFÉSZ
Programozás III OOP ÖRÖKLŐDÉS, INTERFÉSZ

2 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ISMÉTLÉS
Objektumok: egy egységben az adatok és a rajtuk végzett műveletek. (Egyszerre a modularitás és a struktúra elemei.) Az osztályokban megadjuk azokat a tulajdonságokat és viselkedéseket, amelyekkel az ebbe az osztályba tartozó objektumokat jellemezni akarjuk.  A hasonló tulajdonságokkal és viselkedéssel rendelkező objektumok egy osztályba kerülnek. Osztály (class): Olyan objektumminta vagy típus, mely alapján példányokat (objektumokat) hozhatunk létre. Minden objektum egy jól meghatározott osztályhoz tartozik.

3 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ISMÉTLÉS
Változók: osztályváltozó (static) – példányváltozó Metódusok: osztálymetódus (static) – példánymetódus Osztálymetódusnak nevezzük az olyan metódust, amely objektumok nélkül is tud dolgozni. Az osztálymetódus a példányadatokat nem éri el, csak az osztályváltozókat manipulálhatja. Egy osztálymetódus az osztályok közötti üzenettel hívható: Osztály.osztályMetódus

4 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ISMÉTLÉS
Az osztály, osztálystruktúra ábrázolása: UML diagram programkód A programtervezés egyik segítő eszköze az UML (Unified Modeling Language) Az UML egy szabványos, egységesített modellezőnyelv, amelynek segítségével a fejlesztési modellek rendkívül jól szemléltethetőek; a tervezés, a specifikáció, a dokumentálás grafikus formában, beszédes ábrák, diagramok, táblázatok segítségével végezhető.

5 UML – OSZTÁLYDIAGRAMOK

6 JAVA KÓD – OSZTÁLYDEFINÍCIÓ
Fej: <módosító> class OsztályNév Pl.: public class Elso Törzs Változók deklarálása Metódusok deklarálása Egy osztály módosítói lehetnek: public: az osztály nyilvánosan hozzáférhető abstract : az osztály nem példányosítható final: nem lehet őse más osztálynak

7 JAVA KÓD – OSZTÁLYDEFINÍCIÓ
Egy változó módosítói lehetnek: Hozzáférési módosítók: nincs : csomagszintű hozzáférés public : nyilvánosan hozzáférhető private : csak az osztályon belül érhető el protected : az osztályból és az utódokból érhető el Egyéb módosítók: static : osztályváltozót jelez final : konstans, a változó értéke nem változhat Egy metódus módosítói lehetnek: ugyanezek + egyéb módosítóként: abstract : a metódusnak nincs törzse

8 UML – OSZTÁLYDIAGRAMOK
Jelölések: + public - private # protected static FINAL abstract

9 JAVA KÓD – OSZTÁLYDEFINÍCIÓ
Objektumok létrehozása: a new operátor segítségével: OsztályNév objektum; objektum = new OsztályNév(paraméterlista); vagy: OsztályNév objektum = new OsztályNév(paramlista); (A new operátor hatására a rendszer lefoglal egy tárterületet az objektum számára.)

10 JAVA KÓD – OSZTÁLYDEFINÍCIÓ
Kitérő (ismétlés – típusok): Egyszerű típus: azonosítójával közvetlenül hivatkozunk a változó memóriahelyére. Ezt a helyet a rendszer a deklaráló utasítás végrehajtásakor foglalja le. Referencia típus: A referencia típusú változók objektumokra mutatnak. Egy referencia típusú változó azonosítójával közvetve hivatkozunk az objektum memóriahelyére. (Maga a hivatkozás rejtve marad.) Deklaráláskor csak a referencia részére foglalunk tárterületet, maga az objektum a példányosítás során jön létre.

11 JAVA KÓD – OSZTÁLYDEFINÍCIÓ
Mi „hozza létre” az objektumot? A konstruktor. Segítségével beállíthatjuk a változók kezdeti értékeit és elvégezhetünk olyan műveleteket, amelyeknek az objektum születésekor automatikusan kell végrehajtódniuk. Egy osztálynak több konstruktora is lehet. Definiálása: public Osztálynév(paraméterlista) { // inicializálás } this objektumreferencia: az aktuális objektumra mutató referencia pl.: this.nev;

12 JAVA KÓD – OBJEKTUM MEGSZÜNTETÉSE
Mi „szünteti meg” az objektumot? A destruktor helyett: szemétgyűjtés Szemétgyűjtés (garbage collection): Felszabadítja a memóriát, de pontosan nem lehet tudni, hogy mikor. Dinamikus tárkezelés. Azokat az objektumokat tünteti el, amelyeket már senki sem használ.

13 JAVA KÓD – OBJEKTUMELÉRÉS
Metódus elérése: pont operátorral Mező (adattag) elérése: set/get metódussal Pl.: Ember egyik=new Ember(); egyik.alszik(); System.out.println(egyik.getNev()); egyik.setHajSzin(”barna”);

14 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 1. PÉLDA
A múltkori diák-feladat: jó-e a konstruktor?: Statikus változó nem lehet konstruktor paramétere! (És nem this-zel, hanem osztálynévvel hivatkozunk rá.)

15 KONSTRUKTOROK És ha megengedett mindkét példányosítás? (Azaz opcionális, hogy az elején beállítunk-e átlagot vagy sem.) Egymásba csúszó konstruktorok tervezési minta:

16 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 1. PÉLDA
Néha fordítva is szokás: Adattag csak akkor lehet publikus, ha static final!!!

17 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – PÉLDA
A metódus: vagy: melyik a jó?

18 public static double terulet(…)
KITÉRŐ – MÁSIK PÉLDA Melyik a jó metódus: vagy: Elvileg lehet-e jó a második változat? Hogyan kellene kijavítani, hogy tényleg jó is legyen? public static double terulet(…)

19 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – PÉLDA
Hol használjuk fel a Diak típusú objektumokat? Egy másik osztályban: itt példányosítjuk őket, és itt állítjuk be a szükséges értékeket. Pl.: Hány konstruktora van a Diak osztálynak? Van-e automatikus (default) konstruktora? Mi a hiba? Beégetés!! 

20 Auth Gábor (volt pollackos ): Java-Forum/Java-suli:
JAVA OSZTÁLYOK Jó és rövid () leírás: Auth Gábor (volt pollackos ): Java-Forum/Java-suli:

21 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 1. PÉLDA
Lehetséges felhasználások: Hol lehet ez a kódrészlet?

22 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 1. PÉLDA
Lehetséges felhasználások:

23 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 1. PÉLDA
Nincs még hibakezelés és csak egyszavas adatokra működik. Több szavas névhasználathoz be kellene állítani a scannert:

24 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 1. PÉLDA
Lehetséges felhasználások:

25 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 2. PÉLDA
Az italokat jellemzi az ital fajtája, vonalkódja, mennyisége, literenkénti egységára, és a tényleges eladási ár, amely már az ÁFA értékét is tartalmazza. Mezők: italFajta, vonalKod, mennyiseg, egysegAr, afaKulcs Metódusok: int ar(), String toString(), get/set A konstruktor paraméterei: italFajta, vonalKod, mennyiseg, egysegAr

26 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 2. PÉLDA
Hogy lehet megoldani, hogy ne a „vendégnek” kelljen megadnia az ital egységárát? „Normalizálni” kell Két osztály: Az Ital osztály konstruktora: Ar osztály – ennek konstruktora:

27 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 2. PÉLDA
Ekkor rendeléskor ellenőrizni kell, hogy a kért ital szerepel-e az árlistán. Hol szerepelhet ez a kódrészlet? Csak a vezérlő osztályban, mert „alap”-osztályban NINCS kiíratás!!

28 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 2. PÉLDA
Ugyanez „alap”-osztályban: vagy valami ehhez hasonló.

29 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 2. PÉLDA
Vannak emberek, akik szeretnek inni.  Ezeket az embereket jellemzi a nevük, és van valamennyi pénzük. Rendelhetnek italt, majd kapnak számlát. Mezők: nev, emberPenze, fizetendo, (rendeltItalokListaja) Metódusok: void rendel(), String szamla(), (void fizet()), get/set A konstruktor paraméterei: nev, emberPenze

30 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 2. PÉLDA
A metódusok lehetséges megfogalmazása: A toString() ugyanilyen metódus, vagyis abban is lehet pl. elágazás. 

31 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – 3. PÉLDA
Feladat: vannak dolgozók, kérdés az átlagfizetés, legidősebb, legfiatalabb ember, stb. class Dolgozo class Vezerlo egyetlen dolgozót jellemző – adatok – metódusok – adatok beolvasása – dolgozók példányosítása – adatok kiíratása – átlagfizetés kiszámolása – legidősebb meghatározása – legfiatalabb meghatározása – stb.

32 3. PÉLDA – LEHETSÉGES SZERKEZET
helyett:

33 KITÉRŐ: DÁTUMKEZELÉS

34

35 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ALAPELVEK
Az OOP alapelvei: egységbezárás; öröklődés; polimorfizmus (sokalakúság) Egységbezárás (az információ elrejtése): Az objektumokat nem lehet kívülről nem várt módon manipulálni. Csak meghatározott metódusokon keresztül módosítható az állapot.

36 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ALAPELVEK

37 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ÖRÖKLŐDÉS
Öröklés (inheritance): Az objektum-osztályok továbbfejlesztésének lehetősége. Ennek során a származtatott osztály örökli ősétől annak attribútumait és metódusait, de ezeket bizonyos szabályok mellett újakkal egészítheti ki, és meg is változtathatja. Azt a folyamatot, amikor egy már meglévő osztály fel-használásával, kiterjesztésével hozunk létre egy osztályt, öröklődésnek vagy kiterjesztésnek nevezzük Az eredeti osztályt ősosztálynak nevezzük az új, tovább-fejlesztett osztályt származtatott osztálynak. (szülő – superclass; gyerek – subclass).

38 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ÖRÖKLŐDÉS
Alapgondolat: a gyerekek öröklik őseik metódusait és változóit. Az ősosztály minden metódusa és adattagja a gyerekosztálynak is metódusa és adattagja lesz. (Feltéve, ha az ős megengedi.) A gyerek minden új művelete vagy adata egyszerűen hozzáadódik az örökölt metódusokhoz és adattagokhoz. Minden metódus, amelyet átdefiniálunk a gyerekben, a hierarchiában felülbírálja az örökölt metódust.

39 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ÖRÖKLŐDÉS
Öröklődés – pl.: eszik(): napi 3-szor alszik(): éjjel eszik(): napi 3-szor alszik(): órán is eszik(): napi 2-szer alszik(): éjjel

40 OOP – ÖRÖKLŐDÉS UML JELÖLÉSE

41 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ÖRÖKLŐDÉS
Utód adatai, küldhető üzenetek:

42 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ÖRÖKLŐDÉS

43 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ÖRÖKLŐDÉS
Egy ősből több leszármaztatott osztályt is készíthetünk. Az öröklődési hierarchia mélysége tetszőleges. Egy származtatott osztálynak legfeljebb egy szülője lehet (pl.: Pascal, Java, C#) (öröklődési fa) több szülője is lehet (pl.: C++) – (öröklődési gráf) Metódusok törzsét megváltoztathatjuk, visszatérési típusát nem. A változók nevét, típusát sem változtatjuk. Új adatokkal és metódusokkal kiegészíthetjük az osztályt.

44 ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN Öröklődéshez az extends kulcsszót használjuk: [módosító] class UtodOsztaly extends OsOsztaly { //törzs }

45 ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN this objektumreferencia az aktuális objektumra hivatkozik super objektumreferencia a közvetlen ősosztályra hivatkozik változók elérése : super.getVáltozónév() metódusok elérése : super.metódusnév() Konstruktorok kérdése: az utódok nem öröklik a konstruktorokat, azok megírásáról magunknak kell gondoskodni. Az ős osztály konstruktorának meghívása: super ( paraméterek ) (a super() hivatkozás mindig a konstruktor legelső utasítása!)

46 ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN Az ősosztály konstruktorának meghívása: - (1) Ha van közvetlen konstruktorhívás (super kulcsszó), akkor a paraméterlistának megfelelő konstruktor hívódik meg az ősosztályban. - (2) Ha nincs közvetlen konstruktorhívás, de van az ősosztályban paraméterek nélküli konstruktor (pl.: default konstruktor), akkor az hívódik meg. (3) Ha nincs közvetlen konstruktorhívás, és az ősosztályban nincs paraméterek nélküli konstruktor, fordítási hiba keletkezik.

47 OOP – BIZTONSÁGI KÉRDÉSEK

48 ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN – LÁTHATÓSÁG
Láthatóság (hozzáférési mód, védelem): Az utód csak azt láthatja, amit az ős megenged neki (amit nem tilt le). Nyilvános (public): mindenki láthatja – UML jelölés: + Privát (private): csak az osztály saját metódusai férhetnek hozzá – UML jelölés: - Védett (protected): csak az osztályból, leszármazottjaiból és a csomagból lehet hozzáférni. – UML jelölés: # Ha nincs módosító, akkor csak az aktuális csomag osztályai látják egymást.

49 ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN – TOVÁBBI MÓDOSÍTÓK
final: ebből az osztályból semmi sem származtatható (előny: sebesség) a módosító használható változó és metódusnév előtt is. abstract: „kötelező” származtatni belőle magyarul: nem példányosítható. Az absztrakt metódust a származtatott osztályban felül kell írni (ott mondjuk meg, hogy mit is csináljon), egyébként a származtatott osztály is absztrakt lesz. FONTOS: Adattagok továbbra is private elérésűek legyenek – biztonsági okok.

50 ÖRÖKLŐDÉS – PÉLDA eszik(): napi 3-szor alszik(): éjjel
alszik(): órán is eszik(): napi 2-szer alszik(): éjjel

51 A PÉLDA JAVA MEGVALÓSÍTÁSA
Helyesen: születési év + eletkor() metódus

52 A PÉLDA JAVA MEGVALÓSÍTÁSA

53 A PÉLDA JAVA MEGVALÓSÍTÁSA

54 A PÉLDA JAVA MEGVALÓSÍTÁSA

55 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ALAPELVEK
Sokalakúság (polimorfizmus – polymorphism): Ugyanarra a kérelemre a különböző objektumok különböző-képpen reagálnak. (Pl. nem ugyanúgy tanul() egy Fiú, mint egy Lány.) A származtatás során az ős osztályok metódusai újraírás nélkül is képesek legyenek az új, átdefiniált metódusok használatára. Ezt virtuális metódusokon keresztül érhetjük el. Egyes nyelvekben minden metódus virtuális (pl.: Java). Más nyelvekben a metódusoknál külön jelezni kell, hogy melyik a virtuális (pl.: Delphi, C#, C++)

56 OBJEKTUM-ORIENTÁLT PARADIGMA – ALAPELVEK
Sokoldalúság (polimorfizmus) – példa: Definiáljuk az egyes osztályokat: Fiú – aki egy Diák { void tanul(){ inkább nagyvonalúan } } Lány – aki egy Diák { void tanul(){ inkább alaposabban } Definiáljunk egy Diak típusú diakok tömböt, és hívjuk meg: diakok[i].tanul() A fordítóprogram itt még nem tudja, hogy itt fiúról vagy lányról van szó, ez futáskor derül ki. (Futás alatti kötés.)

57 OOP ALAPELVEK – ÖSSZEFOGLALVA
Objektumok: egy egységben az adatok és a rajtuk végzett műveletek. (Egyszerre a modularitás és a struktúra elemei.) Egységbezárás (az információ elrejtése): Az objektumokat nem lehet kívülről nem várt módon manipulálni. Csak meghatározott metódusokon keresztül módosítható az állapot. Öröklés: Létrehozhatók már létező típusok specializációi, melyek használhatják (és bővíthetik) a létező típusok műveleteit anélkül, hogy újra meg kellene valósítani őket. Polimorfizmus: A referenciák különböző típusú objektumokra hivatkozhatnak, és a hivatkozott objektumoktól függő viselkedést produkálhatnak.

58 ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN

59 DE megvalósítható a többszörös öröklődés is.
ÖRÖKLŐDÉS A JAVA-BAN JAVA-ban csak egyszeres öröklődés van – pedig néha kellene többszörös is. (Pl. lakókocsi) DE megvalósítható a többszörös öröklődés is. Mi az oka a többszörös öröklődéstől való idegenkedésnek? a többszörös öröklődés problémát jelenthet a fordító számára (pl.: káró típusú öröklési lánc) biztonsági okok (a hackerek könnyen kihasználhatják ezt a problémát)

60 KÁRÓ TÍPUSÚ ÖRÖKLÉSI LÁNC
Alaposztály változó metódus() Utód 1_A Utód 1_B Utód 2 Probléma: az Utód2 osztály kétszeresen örökölné az alaposztály tulajdonságait, ez pedig nem lehetséges.

61 TÖBBSZÖRÖS ÖRÖKLÉS – MEGOLDÁS: INTERFÉSZ
Az interfész konstans értékek és absztrakt metódusok deklarációjának az összessége. vagyis: a metódusok törzs nélkül vannak deklarálva önmagában nem használhatók, implementálni kell őket az implementációt egy-egy osztály végzi

62 TÖBBSZÖRÖS ÖRÖKLÉS – MEGOLDÁS: INTERFÉSZ
Interfész létrehozása: [módosítók] interface InterfeszNev [extends…] { //absztrakt metódusok } – az interfész módosítója csak publikus lehet – az absztrakt metódusok csak publikusak lehetnek – az interfész alapértelmezésben absztrakt (nem lehet példányosítani)

63 TÖBBSZÖRÖS ÖRÖKLÉS – MEGOLDÁS: INTERFÉSZ
Interfész implementálása: [módosítók] class OsztályNév implements InterfészNév{ //absztrakt metódusok } Több intrefész implementálása esetén vesszővel felsoroljuk az implements kulcsszó után az összes interfész nevét KÖTELEZŐ AZ ÖSSZES ABSZTRAKT METÓDUS IMPLEMENTÁLÁSA!!!

64 TÖBBSZÖRÖS ÖRÖKLÉS – MEGOLDÁS: INTERFÉSZ
Egy osztály több interfészt is implementálhat: Interfészek között is létezik öröklődés – jelölése szintén az extends kulcsszó. Ezért alkalmas a többszörös öröklés megvalósítására!!! Sőt, interfészek között többszörös öröklődés is lehet:

65 INTERFÉSZ – UML (PÉLDA)

66 INTERFÉSZ – PÉLDA

67 INTERFÉSZ – PÉLDA

68 INTERFÉSZ – PÉLDA Lehet-e egy forrásfájlban az összes?

69 INTERFÉSZ – PÉLDA Fordításkor létrejött fájlok: Ital.class Alkohol.class Sor.class Pelda.class Eredmény:

70 INTERFÉSZ ALKALMAZÁSOK
Interfész „saját” alkalmazása: Ha nagy a projekt, és többen dolgoznak rajta, akkor először célszerű felületeket tervezni interface alapon, azután jöhet az osztálygyártás. – Az interfész egy vázat ad (egy tervrajz). A Java sok „kész” interfészt használ: A Java fejlődése: Egy új igény esetén születik egy jsr (Java Service Request) felület-definíció (interface), majd a gyártók elkészítik a saját megvalósításaikat. Ilyen pl. jdbc. A jdbc egy interface gyűjtemény (felület), amelyet minden adatbázisgyártó implementál. A grafikus csomagok is sok interfészt használnak.

71

72


Letölteni ppt "OOP ÖRÖKLŐDÉS, INTERFÉSZ"

Hasonló előadás


Google Hirdetések