Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Prog2, Software Engineering bevezetés

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Prog2, Software Engineering bevezetés"— Előadás másolata:

1 Prog2, Software Engineering bevezetés
Magasszintű programozási nyelvek 2 mérnök informatikus BSc előadás Dr. Bátfai Norbert egyetemi adjunktus Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, Információ Technológia Tanszék Skype: batfai.norbert Prog2_5.ppt, v.: 0.0.5, Az óra blogja: A Nokia Ovi store-ban is elérhető:

2 Felhasználási engedély
Bátfai Norbert Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, Információ Technológia Tanszék nbatfai gmail com> Copyright © 2011 Bátfai Norbert E közlemény felhatalmazást ad önnek jelen dokumentum sokszorosítására, terjesztésére és/vagy módosítására a Szabad Szoftver Alapítvány által kiadott GNU Szabad Dokumentációs Licenc 1.2-es, vagy bármely azt követő verziójának feltételei alapján. Nem változtatható szakaszok: A szerzőről. Címlap szövegek: Programozó Páternoszter, Bátfai Norbert, Gép melletti fogyasztásra. Hátlap szövegek: GNU Jávácska, belépés a gépek mesés birodalmába. Permission is granted to copy, distribute and/or modify this document under the terms of the GNU Free Documentation License, Version 1.2 or any later version published by the Free Software Foundation; with the Invariant Sections being: A szerzőről, with the Front- Cover Texts being: Programozó Páternoszter, Bátfai Norbert, Gép melletti fogyasztásra, and with the Back-Cover Texts being: GNU Jávácska, belépés a gépek mesés birodalmába.

3 Kapcsoldó videók, videómagyarázatok és blogok
Az előadás és a labor posztja ez(ek) Homo proponit, Deus disponit*:

4 Célok és tartalom Előadás BPM/Workflow rendszerek Labor
Védések, opcionális UML osztálydiagramok a saját focicsapathoz (ez persze már reengineering lesz :) Laborkártyák BPMN kártyák Otthoni opcionális feladat Saját Atan alapú RCSS csapat fejlesztése (esetleg szövése, egységtesztelése)

5 Minimális gyakorlati cél
Ism.: Tudjon egyszerű esetekben UML osztálydiagramot tevezni-rajzolni, vagy ilyet generálni meglévő Java forrásokból, például az ArgoUML-el: Egyszerű üzleti folyamatot le tudjon rajzolni BPMN nyelven.

6 Minimális elméleti cél
Ism.: A hallgató néhány szóban tudja jellemezni a főbb szoftverfejlesztési modelleket. Adott konkrét fejlesztendő rendszer adott „életciklusa” esetén tudjon szakvéleményt alkotni az alábbi kérdések mentén: Milyen módszertant, milyen fejlesztési modellt válasszanak? Milyen programozási paradigma mentén dolgozzanak? Milyen architektúrát alkalmazzanak az implementációhoz? Ismerje a BPMN nyelvet és részlegesen a BPEL nyelvet! Ismerje az UML osztálydiagramokat és részlegesen a tevékenységdiagramokat!

7 Software Engineering Szoftvermérnökség, szoftverfejlesztés

8 Ism.: Szoftver krízis The 1968/69 NATO Software Engineering Reports Edsger W. Dijkstra The humble programmer. Commun. ACM 15, 10 (October 1972), DOI= / pdf-ben az egyetemi gépekről: születik egy szakma Megoldás: technologizáljuk a szoftverfejlesztés folyamatát, legyen egy mérnöki tudomány.

9 Ism.: A szoftver fejlesztés modellezése
Szoftverfolyamat: specifikáció, tervezés, fejlesztés, validálás, evolúció; ezeket kombinálják, permutálják, iterálják elképzeléseik szerint a következő modellek Vízesés (waterfall model) Evolúciós (software prototyping) Spirális (spiral model) Komponens alapú (Commercial Off The Shelf = COTS , COTS-based software development) Agilis (agile software development)

10 Ism.: A szoftver fejlesztés modellezése
Eric S. Raymond: A katedrális és a bazár RERO: Release Early, Release Often „Cowboy coding” (A programozás eszközeivel folytattuk a 2. előadásban és az azt követő laborokon: IDE, verzió kezelő (cvs, svn), build eszköz (make, Ant, Maven) Maven + tesztelés, dokumentálás)

11 Üzleti folyamatok kezelése (BPM, Business Process Management)
BPMN BPEL Tervezés, elemzés Megvalósítás (UML aktivitás diagramok)

12 Prog1/6/29 ism: OMG UML: vizuális modellező nyelv
UML (OMG Unified Modeling Language) OO elvű modellezés (Felépítés és működés modellezésére) pl. használati esetek (működés)

13 UML, Unified Modeling Language http://www.omg.org/spec/UML/
UML (OMG Unified Modeling Language) OO elvű modellezés (Felépítés és működés modellezésére)

14 Ism: Tevékenység diagram
Egy példa: Java ME – Java EE, Bouncy Castle csomagot használó esettanulmány

15 Tervezés, használati esetek

16 Tervezés, használati esetek

17 Kliens-szerver modell
Tevékenység diagram a szimmetrikus kulcs szétosztására

18 Egy HTTP kérés-válaszban minden

19 Tesztelés Kliens oldal
Sony Ericsson SDK for the Java™ ME Platform Motorola Java ME SDK 6.4 Series 40 Nokia 6212 NFC SDK Szerver oldal Sun GlassFish Enterprise Server v3 Prelude https://glassfish.dev.java.net/downloads/v3-preview.html https://glassfish.dev.java.net/ Apache Tomcat

20 Tesztelés Kliens oldal
Sony Ericsson SDK for the Java™ ME Platform Motorola Java ME SDK 6.4 Series 40 Nokia 6212 NFC SDK Szerver oldal Sun GlassFish Enterprise Server v3 Prelude https://glassfish.dev.java.net/downloads/v3-preview.html https://glassfish.dev.java.net/ Apache Tomcat

21 Tesztelés Kliens oldal
Webes kliens: csak diagnosztika Firefox 3.5.3,

22 Demó

23 Demó

24 Demó

25 Demó

26 Demó

27 Demó

28 Demó A szerver küldte tiszta szöveg a klienstől kapott szöveg minden betűjének megduplázása.

29 Demó #| T12:21: |INFO|glassfish|null|_ThreadID=15;_ThreadName=Thread-4;|Kapott üzenet:Ś9?آ‚šßcď“Ę\J|#] [#| T12:21: |INFO|glassfish|null|_ThreadID=15;_ThreadName=Thread-4;|Kapott tiszta:Helló, Világ! |#] [#| T12:21: |INFO|glassfish|null|_ThreadID=15;_ThreadName=Thread-4;|Kliensnek vissza tiszta: HHeellllóó,, VViilláágg!! |#] [#| T12:21: |INFO|glassfish|null|_ThreadID=15;_ThreadName=Thread-4;|Kliensnek vissza titkos: á!•v“5SÜó>K?M/rż¬şĂYÎmÇíÉĘć˛ĆÄ^¸´ŰÔ˛v׫‡?q.|#]

30 Wireshark

31 Vissza a tevékenység diagramokhoz
Még nincs implementáció, de még a platform kérdése sem vetődött fel… Tud-e vállalati megoldást adni, aki csak a Prog1 2. és a Prog2 ezen utolsó előadását halgatta? Egy még egyszerűbb „üzleti folyamattal” Prog1/2. labor: „Felvételt hirdet a CIA”, Prog1/8. labor: ugyanez, de párhuzamosan az Open MP-vel: Prog2/2. labor: ua., mint az első, de Javából

32 UML, Activity Editor OpenAmeos,

33 UML, Activity Editor ArgoUML,

34 BPMN Business Process Model and Notation
Az UML aktivitás diagramjához hasonló grafikus modellező nyelv OMG szabvány: 1.1, 2.0, Van szabványos BPMN 2 BPEL leképezés Honnan ismerős?

35 BPMN Business Process Model and Notation

36 BPMN Business Process Model and Notation

37 Más modellek említése BPEL BPMN EPC UML YAWL jBPM jPDL BPELJ …
Oracle Business Process Architect

38 YAWL (Yet Another Workflow Language)
Qui-Gon Jinn: Konvergenciát érzek a kurzusban

39 BPMN Hogyan válasszam meg a magasszintű
tervező eszközömet?

40 BPMN Oracle Business Process Architect

41 BPMN

42 BPMN

43 BPMN

44 BPMN

45 BPMN

46 http://www.visual-paradigm.com/ (Agilian Simulacian)
BPMN (Agilian Simulacian)

47 BPMN 2 BPEL http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/PDF/

48 BPMN 2 BPEL http://nehogy.fw.hu/p1_terkep/

49 BPMN 2 BPEL

50 BPEL Business Process Execution Language
XML alapú programozási nyelv Nem grafikus Az üzleti folyamatokat képes magas absztrakciós szinten leírni Típusok: XSD, pl. a foci avatárokból ismert: xsd:positiveInteger I/O: WSDL

51 BPEL Business Process Execution Language
XML alapú programozási nyelv Nem grafikus Az üzleti folyamatokat képes magas absztrakciós szinten leírni Típusok: XSD, pl. a foci avatárokból ismert: xsd:positiveInteger I/O: WSDL (webszolgáltatások)

52 BPEL Business Process Execution Language
<partnerLink> <variable> <sequence> <assign>

53 BPEL

54 Laborkártyák Fejezd be ezt a folyamatleírást ezen, vagy egy alacsonyabb szinten vagy egy magasabb absztrakciós szinten:

55 Otthoni opcionális feladat
Saját Atan alapú RCSS csapat fejlesztése.

56 Ajánlott olvasmány http://www.omg.org/spec/BPMN/2.0/PDF/
Business Process Model and Notation (BPMN) Version 2.0 OMG Unified Modeling Language (OMG UML), Superstructure Version 2.4.1


Letölteni ppt "Prog2, Software Engineering bevezetés"

Hasonló előadás


Google Hirdetések