Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Közlekedési pályák Útépítőgépek Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék. Budapest 2010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Közlekedési pályák Útépítőgépek Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék. Budapest 2010."— Előadás másolata:

1 Közlekedési pályák Útépítőgépek Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék. Budapest Összeállította: Gyimesi András

2 Burkolat típusok Aszfaltburkolatú útpályaBetonburkolatú útpálya

3 Talajstabilizáció A talajstabilizáció lényege: A talaj „teherbírásának” növelése különböző anyagok hozzákeverésével. Talajstabilizációs technológiák: 1.Mész stabilizáció 2.Cement stabilizáció 3.Mész-cement stabilizáció

4 Talajstabilizációs géplánc – a talaj fellazítása bontófoggal ( 1 ) – a talaj aprítása marótárcsával ( 2 ) – a hiányzó szemszerkezetű anyag, vagy a cement ( 3 ) és a víz ( 4 ), vagy a bitumen kiszórása, ill. elterítése. – a kiszórt anyagok és az eredeti talaj összekeverése marótárcsával ( 5 ) – a stabilizált réteg betömörítése felületi vibrátorokkal ( 6 ) és tömörítő hengerekkel ( 7 ) Munkaműveletek:

5 Talajstabilizáló gép felépítése 1.Vontató 2.Vázszerkezet 3.Maróhenger 4.Kezelőállás

6 Talajstabilizáló gép felépítése 1.Hátsó ajtó 2.Maróhenger 3.Törőelem 4.Első ajtó

7 ASZFALT mm, Több réteg, rétegenként terítve Terített réteg Burkolat-terítőgépek (finiserek) mm, Egy menetben bedolgozva BETON Kiegészítő egy- ségek, gépek Tömörítés Előzetes Végleges  finiserrel hengerléssel A finiser után: érdesítő és utókezelő berendezések Előzetes Végleges finiserrel (nagyobb hatékonyságú vibrátorok) A finiser aszfalttal kapcsolatban lévő részei fűthetőek 1. billenőplatós gépkocsi 2. adagolótartály 3. tolólemez 4. Szintezőlap 5. döngölőpalló 6. vibrációs tömörítőlap 7. támasztógörgő Közvetlen adagolású, kis telje- sítményű aszfaltfiniser Aszfaltfiniser munka közben

8 1. aszfalt szállító jármű 2. adagolóbunker 3. kaparószalag 4. tolólemez 5. szintezőlap 6. vázszerkezet 7. elosztócsiga 8. döngölőpalló 9. tömörítőlap 10. támasztógörgő Kaparószalagos aszfaltfiniserek Kötelékben dolgozó finiserek Adagolóbunker töltése

9 Kaparószalagos aszfaltfiniser felépítése

10 Fogadóbunker Kaparószalag és a terítőcsigák Lánctalpas járszerkezetGumikerekes járszerkezet Járómű típusok: Lánctalpas Gumikerekes Gumihevederes

11 Kaparószalagos aszfaltfiniser terítőpadjának felépítése 1 Terítőpad elemei: Vonókeret Döngölő [1] Vibrációs simítólap(ok) {Dynapac} [4] Nyomóléc(ek) {Vögele} [2, 3] Padfűtő berendezés: -gázos -villamos

12 Kaparószalagos aszfaltfiniser terítőpadjának működése A leterített rétegvastagság beállítása a padkeret elején lévő két darab munkahengerrel történik. A keret elejének emelésével növeljük, süllyesztésével csökkentjük a leterített anyag vastagságát. Húzóerő, amely a vontatási ponton hat (F1) Az aszfalt keverék ellenállása (F2) A simítóegység súlya (F3) A simítóegység által kifejtett tömörítő erő (F4) A simítóegység alja és az alatta lévő anyag közti súrlódási erő (F5) A tömörítés alatt lévő anyag által kifejtett függőleges ellenállási erő (F6)

13 Feszültség-eloszlás a tömörített anyagban a. acélköpenyű henger b. gumiköpenyű henger Gumikerekes henger kerék- elrendezése Jellegzetes szerkezeti változatok Önjáró hengerek

14 Az aszfaltfiniser által terített aszfalt tömörítése három részfolyamatra bontható: Az első fázis során az adalékanyag szemcséinek mozgatása történik, azaz a nagyobb szemcsék kialakítják a burkolat szerkezetét meghatározó kővázat. Ennél a folyamatnál a kétdobos vibrációs, vagy gumikerekes hengert alkalmazzák. A gumihenger kerekei nyomot hagynak a pálya felszínén, emiatt csak az alsóbb rétegeknél használják. A vibrációs henger alkalmazása jobb, mert a vibráció miatt nagyobb rétegvastagságot mozgat át. Figyelni kell a vibrációs paraméterek helyes beállítását, nehogy a nagy frekvencia és amplitúdó hatására összetörjön az adalékanyag. Sokszor kis tömegű acéldobos hengert használnak az első fázis hengerlésekor. A második fázis során kismértékű tömörítés történik, erős adalékanyag váz jön létre, erősödik a szemcsék közti kapcsolat. Ennél a fázisnál a gumihenger előnyös, mivel a kerekek nagyobb felületen érintkeznek a tömörítendő aszfalttal, mint az acéldobos henger, ezen kívül „gyúró” hatást fejtenek ki, ami előnyös. Az utolsó fázis során az esztétikus, sima felszín kialakítása a cél. Itt már statikus acélköpenyes hengereket alkalmaznak. A tömörítési folyamat során a hengernek a finiser felőli dobja legyen hajtott, hogy irányváltáskor a keletkező anyaggyűrődéseket a távolabbi dob elsimítsa. Fontos, hogy az aszfalt hőmérséklete ne legyen túl magas, mert akkor nagy viszkozitású anyagként viselkedik és nem tömöríthető megfelelően a kúszás miatt, ha túl hideg, akkor pedig nem alakítható. A tömörítési folyamat sajátosságai

15 vibrációs henger 2. gerjesztőegység 3. vezérlőegység 4. monitor Szabályzott paraméterek :     Fg y =0Fg y =0   F g y = MAX Fg yFg y 8 5. gyorsulásérzékelő 6. központi rádióadó-vevő (adatbázis + irányító- ellenőrző rendszer) 7. műhold 8. irányítási szög beállítása - függőleges irányú gerjesztőerő - rezgés szögsebessége - a gép haladási sebessége 6 A tömörített anyag dinamikai rugalmassági modulusa (rez- gyorsulás mérésén keresztül) Szabályzó paraméter : 7 Intelligens tömörségmérés

16 „IN-LINE paving” technológia Előnyei: erősebb kapcsolat az aszfaltrétegek között, kevesebb hengerjárat kell, nagy termelékenység. Hátrányai: költséges a gépek speciális átalakítása miatt, precíz munkaszervezést igényel, nagyon nagy szerepet kap a géplánc megfelelő beállítása (tömörítő hatás).

17 „IN-LINE paving” technológia

18 1. haladómű 2. csúszózsaluzat 3. betonelosztó csiga 4. rúdvibrátor 5. felületi vibrátor 6. lengő simítógép 7. motor 8. gerjesztő tömeg 9. tápkábel 10. hidraulikus munkahenger 11. billentő tengely 12. laprugó Rúdvibrátor szerkezete Burkolat terítéseÚtpálya szegély készítése betonfiniserrel Beton-bedolgozógépek (betonfiniserek)

19 Több sávban épített burkolat keresztirányú hézagbetétei Hosszirányú hézagbetét adagoló Hézagbetét: a tágulási hézagokba beépített, tapadásgátló anyaggal bevont acélrudak Hézagbetét adagolóval ellátott betonfiniser 3. lánctalpas haladómű 4. magassági állítás 5. vázszerkezet 6. elosztócsiga 7. rúdvibrátor-sor 8. lehúzó zsaluzat 9. hézagbetét adagoló 10. házagbetét vibrátor 11. keresztirányú simító 12. hosszirányú simító 13. szintérzékelők 14. vezetőhuzal Feladata: a betontáblák függőleges irányú elmozdulásának megakadályozása. 1. laza betonkeverék 2. tömör betonburkolat

20 Aszfaltkeverék vizuális minősítése MEGFELELŐ TÚL HIDEGMELEGKÁROSULT  A keverék megrendelésekor rögzíteni kell: Jellemző Szín fekete, gyengén csillogóbarnás, tompa fényű Gőzölgés szürkés színűnem gőzölögsárgás színű Önthetőség jól önthetődarabosszóródik Tapadás jól tapadkérgesedés a felületenkicsi, vagy nincs  Szállításnál folyamatos kapcsolattartás szükséges az építéshely és a aszfaltkeverő-telep között.  Átvételkor minőség vizsgálat (rendszeres mintavétel, hőmérséklet mérés, vizuális minősítés). – az anyag minőségét, pontos összetételét (szemcseméret, hőmérséklet, stb..), – anyagmennyiséget, beépítési helyet, szállítási útvonalat, – a szállítás ütemezését napi-, ill. óránkénti bontásban. – a finiser haladási sebességéhez megfelelő a szállítási kapacitást és tömörítő henger kapacitást kell választani. – a környezet hőmérsékletét, és az időjárási viszonyokat is figyelembe kell venni.  Bedolgozásnál: A burkolat építés szervezési feladatai

21 A beton eltarthatósága a szállítási módtól és a környezeti hőmérséklettől függően Hőmérséklet [ o C ] Szállítási idő [óra] 1,0 1,5 1 0,75 0,5 Bedolgozási idő [óra] 0,5 Rétegvastagság [cm] 135 o C 150 o C Beépíthetőség ideje [perc] t körny = 10 o C Aszfalt hőmérséklet [ o C] Lehülési idő [óra] t körny = 10 o C Az aszfalt beépíthetőségének időtar- tama a hőmérsékletétől, és a réteg- vastagságtól függően Az aszfalt lehülésének időtartama, a réteg- vastagságtól, és a kezdeti hőmérsékleté- től függően Szállítási idő hatása a burkolatépítési munkákra Szállító jármű Billenőplatós gépkocsi Mixerkocsi

22 Fagypont körüli hőmérséklet: Nyári forróság: Csapadékos időjárási viszonyok:  Megfagyott alapzatra nem szabad burkolatot fektetni.  A burkolat fektetése előtt az alapról a havat, és a jeget el kell távolítani.  A tömörítő hengereknek közvetlenül a finiser után kell dolgozniuk.  Záróréteget, esőben, vagy vizes alapra nem szabad építeni..  Eső után, a terítés folytatása előtt el kell távolítani az alapon összegyűlt csapadékot.  Gumikerekes hengereket nem célszerű alkalmazni (szétosztályozódás).  A forgalmat legalább 40 o C-ra lehűlt burkolatra szabad csak ráengedni.  A szállítási hőmérsékletnél a környezeti hőmérsékletet is figyelembe kell venni. Megengedett beépítési léghőmérséklet, a burkolat típusától függően Hőmérséklet ALAPRÉTEGKÖTŐRÉTEGKOPÓRÉTEG > - 3 o C> 0 o C > ( 3 … 6 ) o C vastagságtól függően Burkolat típus Időjárás hatása az aszfaltozási munkákra

23 Időjárás hatása a betonozási munkákra A beton kötési ideje függ a környezeti hőmérséklettől:  +20 o C-on a végszilárdságát 28 nap alatt éri el  + 5 o C-on a végszilárdságát nap alatt éri el  ha a betonban lévő víz a kötési folyamat elején fagy meg, amikor a beton szilárdsága még nem éri el a víz állapotváltozásakor bekövetkező térfogat-növekedés okozta fe- szültséget, a beton megrepedezik, ezért a szilárdsága soha sem éri el a kívánt értéket. Fagypont körüli hőmérséklet: Nyári forróság: Védekezés:  „Meleg beton” készítése (kiszállítás: o C)  „Fagyásgátló” adalékszerek alkalmazása Betonburkolat készítésnél csak korlátozottan alkalmazható Probléma: a keverővíz gyors elpárolgása  kis hőfejlesztésű cementek alkalmazása  keverési hőmérséklet csökkentése  párolgás csökkentése (takarással, párazáró bevonatokkal)  kötéskésleltető, ill. vízadagolás csökkentő adalékszerek alkalmazása Csapadék:  megváltoztathatja a frissen elterített beton víztartalmát  tönkreteheti a betonfelület minőségét

24 Burkolatfelújítás Aszfaltutak tönkremenetelének típusai: 1.Nyomvályúsodás 2.Kátyúképződés 3.Hálós repedésképződés 4.Alépítmény tönkremenetele

25 Burkolat felújítás Meghibásodott aszfaltutak javításának módszerei: 1.Kátyúk kitöltése 2.Bitumen és zúzottkő szórás 3.Nyomvályúk szintbe marása 4.Új aszfaltréteg terítése 5.Károsodott réteg felmarása és új réteg(ek) terítése 6.Helyszíni újrahasznosítás (remix technológiák)

26 Aszfaltmarók Aszfaltmarók feladata: Aszfalt útpályák felbontása és a bontott anyag szállító járműre juttatása.

27 Aszfaltmarók

28 Hideg remix A géplánc részei:  burkolatfelújító célgép  víz, vagy cementtej szállító tartálykocsi  bitumen szállító- és melegítő gépkocsi  gumi és acélköpenyes vibrohengerek Talajstabilizáló géppel

29 Talajstabilizációs és burkolatfelújító géplánc

30 Meleg remix 1.Aszfalt felmelegítése 2.Aszfalt felbontása 3.Újrakeverés 4.Tömörítés Munkafolyamat:

31 Hideg- meleg remix 1.(Aszfalt felmelegítése) 2.Aszfalt felmarása 3.Újrakeverés 4.Tömörítés Munkafolyamat:

32 Meleg remix Munkafolyamat: 1.Aszfalt felmelegítése 2.Aszfalt felmarása 3.Újrakeverés új anyag hozzáadásával 4.Tömörítés

33 Meleg remix Munkafolyamat: 1.Aszfalt felmelegítése 2.Aszfalt felmarása 3.Újrakeverés 4.Új aszfalt terítése 5.Tömörítés


Letölteni ppt "Közlekedési pályák Útépítőgépek Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Építőgépek, Anyagmozgatógépek és Üzemi Logisztika Tanszék. Budapest 2010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések