Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A számítástechnika története. A számolás története Ujjakon Kipu: Inkák Abakusz – ie. 2000. Távolkeleten ma is használják.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A számítástechnika története. A számolás története Ujjakon Kipu: Inkák Abakusz – ie. 2000. Távolkeleten ma is használják."— Előadás másolata:

1 A számítástechnika története

2 A számolás története Ujjakon Kipu: Inkák Abakusz – ie Távolkeleten ma is használják

3 Mechanikus számológépek lépésekre bontott műveletek Kereskedelem Hajózás Csillagászat Fogaskerekes számológép – Wilhelm Schicard – Alapműveletek automatizálása (*,/,+,-) Tűzvészben megsemmisült 3

4 Fogaskerekes összeadó és kivonó – Blaise Pascal – Négy alapműveletet elvégző mechanikus számológép – Wilhelm Leibniz – Kettes számrendszer gondolata Lyukkártya vezérelt szövőszék – 1801 Joseph Jacquard Lyukkártyával programozható

5 Charles Babbage – Hajózás i számítások Kártya programozható (kártyák cserélgetésével) Több féle összetett számítások

6 IBM megalapítása Mark I. – Howard Aiken –

7 Konrad Zusse – Z1 - Mechanikus Z2 – elektromechanikus gép Programvezérlésű Kettes számrendszer Z3 - teljesen elektronikus 7

8 I. generáció Colossus – elektroncsövek – Katonai célok, kódfejtés ENIAC –Goldstine és Mauchly – Katonai lőtáblázatok/ballisztikai számítások készítése Neumann János tanácsadó EDVAC – belső programvezérlés – Neumann János Neumann elvek alapján

9 EDVAC 9

10 II. generáció – Diódák és tranzisztorok Méret, hőtermelés csökken Megbízhatóság nő Operációs rendszer megjelenése

11 III. generáció – Integrált áramkörök – IC Perifériák Monitor Rajzgép Merevlemez

12 IV. generáció – Processzor – Intel 4004 Hajlékonylemez Hálózat Vírusok Otthoni számítógépek Játékok Alkalmazói programok Commodore, Spektrum Billentyűzet, ROM Bill Gates Operációs rendszerek: DOS, Windows

13 A modern információs társadalom jellemzői

14 V. generáció – napjaink Többprocesszoros gépek Párhuzamos feldolgozás Optikai technológiák Mesterséges intelligencia Tablet PC, SmartPhone, SmartTV 14

15 Ergonómia

16 Ergonómia Számítógépes munkakörnyezet kialakítása, egészségmegőrzés Az "ergonómia" jelentése: A munkafolyamatokkal, illetve ezeknek az ember számára gazdaságos és a legkisebb erőkifejtést igénylő kialakításával foglalkozó tudomány. Rendelet – (3/2002.) Óránként 10 perc szünet 16

17 Helyiség kialakítása Optimális világítás Ne üljünk az ablaknak háttal, mert az tükröződhet a monitorban. Ablaknak szemben zavaró lehet a kintről jövő fény. Szellőzés Klimatizáció 17

18 Ergonómikus billentyűzet Kéz vízszintes helyzetben vagy alacsonyabban KALQ billentyűzet mobileszközökön Eszközök elrendezése 1. 18

19 Eszközök elrendezése 2. Egér használata Kéz az egéren, ujjak a gombokon Alkar megtámasztása, csuklóból mozgatás Helytelen használat miatt: Ortopédiai rendellenességek M onitor 1 m távolságban, szem síkjában vagy alatta Katódsugaras –legalább 70 Hz frekvencia LCD, TFT, LED – nincs vibrálás Azonos távolságban a monitor, papírok, billentyűzet, … 19 Helyes Helytelen

20 Javasolt elrendezés 20 20˙° 90˙° >90˙° 15-20˙° Állítható magasságú szék Állítható magasságú asztal Állítható magasságú deréktámasz Függőleges hát Függőleges felkar Vízszintes alkar Vízszintes comb Függőleges lábszár Vízszintes, vagy kissé döntött talp 20°-os nézési irány a monitor fel (lefelé) Billentyűzet és egér azonos magasságban

21 Szem Monitor előtt keveset pislogunk. Ha magasan van a monitor, a felső szemhéjunk nem védi a szemünket. KISZÁRAD A SZEMÜNK, ezért könnyebben elkaphatunk SZEMFERTŐZÉSEKET! 21

22 Ülőmunka káros hatásai Ülő munka hatására gyakran alakul ki hátfájás. Ebből különösen kiemelkedik a számítógépes munkavégzés! Fontos a megelőzés! Aktív testmozgás! (http://www.nyf.hu/torna/node/18(http://www.nyf.hu/torna/node/18) 22

23 23 A képek egy részének forrása:

24 Függőség jelei 1. (kívülről) : Egyre több időt tölt a gép előtt. Kezdi elhanyagolni a hobbijait, melyeket régen szeretett. Csak arról tud beszélgetni, hogy mit csinált, hol tart éppen a játékban. A baráti kapcsolatai is egyre inkább áthelyeződnek a virtuális világba, vagy az „igazi barátságot” az együttjátszás élménye adja. A tanulmányi eredménye fokozatosan romlik, egyre kevesebbet tanul. A realitásérzéke változik, egyre erősebb „sikerforrás” a számítógépes játékok során elért eredmény. Ha letiltásra kerül sor akkor az veszekedések, dührohamok, rongálások árán sikerül. 24

25 Függőség jelei 2. (függő szemszögéből): Elképzelni sem tudja az életét számítógép nélkül. Lehangolt, szorongó ha nem játszhat. Gyakran fáradt, álmos. Időérzéke leromlik. Megfeledkezik biológiai szükségleteiről (evés, ivás, pihenés) a játék közben. Nem érdekli más, csak a játék. Nem is érzi, hogy amit csinál probléma lenne, ez az ő világa hagyják őt békén! Függőségi teszt 25

26 Fázisai: 1.alig várja, hogy újra a számítógép elé üljön 2.szomorú, esetleg letört, ideges, ingerült, ha nem tud egy napig leülni a gép elé. 3.A végső stádium, ha valaki már mindent és mindenkit kizárva, csak és kizárólag az internetre tud koncentrálni és semmi más nem érdekli. 26

27 Megoldás Felismerés/beismerés Más elfoglaltság/érdekes, izgalmas hobby keresése (szabadban, barátokkal, családdal) Kirándulás, nyaralás, buli, … 27

28 Ajánlás Ez a prezentáció a Jedlik Oktatási Stúdió „ Informatikai ismeretek a évfolyam részére és az „Informatika szóbeli érettségi közép- és emelt szinten” című könyvéhez készült 28


Letölteni ppt "A számítástechnika története. A számolás története Ujjakon Kipu: Inkák Abakusz – ie. 2000. Távolkeleten ma is használják."

Hasonló előadás


Google Hirdetések