Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tovább dagad a csődhullám Dercze Zoltán, COFACE Hungary, 2009. július 15.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tovább dagad a csődhullám Dercze Zoltán, COFACE Hungary, 2009. július 15."— Előadás másolata:

1 Tovább dagad a csődhullám Dercze Zoltán, COFACE Hungary, július 15.

2 Coface – kompetencia a kockázatcsökkentésben  Coface a világ egyik vezető hitelbiztosítója, követeléskezelője és céginformációs / hitelminősítő szolgáltatója  A Caisse d'Epargne- Banque Populaire tulajdonában lévő Natixis Bank leányvállalata  11,7 Mrd EUR törzstőke  97 országban (ebből 65-ben saját irodával), fővel, ügyfelet szolgálunk ki  50 millió cég a nemzetközi adatbázisunkban Tevékenységünk:  Információszerzés a gazdaság résztvevőiről, minősítés  Kinnlevőségek kezelése  Hitelbiztosítás Belföld- és Export  Faktoring

3 Gazdasági helyzetfelmérés Cégstruktúra Magyarországon:  1,65 millió nyilvántartott vállalkozás  Ebből kb társas vállalkozás  Ennek a 76%-a nem éri el a HUF 20 M HUF (hivatalos) forgalmat  Kevesebb mint vállalat forgalmaz többet mint 500 M HUF-t  Csak vállalat forgalmaz többet mint 1 Mrd HUF-t  Stabil, erős KKV szegmens hiánya

4 Felelőtlen gazdálkodás  EU-ban Magyarországon a legmagasabb fizetésképtelenség  Nincs erős hitelezői védelem  A multik későn, és gyakran csak felszólításra fizetnek – de legalább fizetnek. Kis cégek gyakran már azt sem.  2008-ban a Coface által vizsgált cégek 3%-a már a vizsgálat pillanatában felszámolás alatt állt  További 4%-uk 2008-ban nem volt hitelképes  A magyar vállalkozások két százaléka vásárol céginformációt és fordul követeléskezelő céghez. Azonban akadnak, akik nem is akarják tudni, kik a vevőik. „Nincs kultúrája Magyarországon. Preventív szolgáltatás, aminek értéke nem mutatkozik azonnal. A kisvállalkozások úgy gondolják, a szolgáltatás csak akkor éri meg nekik, ha harminc-negyven milliós veszteséget tudnak kivédeni vele. Ha a vizsgált partnercégekről pozitív visszajelzés jön, úgy gondolhatják, felesleges volt fizetni.„

5 Fizetési morál A Coface 1990 óta vizsgálja a késve fizetőket a régióban. Tapasztalataink:  Magyarországon 2003 júniusa óta folyamatosan emelkedik a késve fizetők száma  2003 júniusban egy számla átlagosan 35 nap alatt került kifizetésre  2005 végén enyhén javuló tendencia, de sajnos…  2008-ban már több mint 100 napot kellet várni egy számla kiegyenlítésére (2009 március : 200 felett!)  Magyarországon a számlák minimum 2,7%-át soha (!) nem egyenlítik ki

6 Fizetésképtelenség 2009 első félév Főbb jellemzők:  Az eljárások száma 22 %-kal növekedett (2008 első félévhez képest)  A bejegyzett cégek száma mégis tovább növekszik: +4%  18%-al ugrottak meg az újonnan indított végelszámolások, 25%-al a felszámolások. Az igazi csődeljárások száma továbbra is alacsony  Iparágaknál a hagyományos képet látjuk: kereskedelem ( ezen belül az élelmiszeripari termékek kereskedelmével foglalkozók vannak a legnagyobb számban), valamint az építőipar  Figyelemre méltó, hogy ma már a féléves mutatók akkorák, mint néhány éve az éves számok ( 3-3,5% )  A bajba jutott cégek talpra állításában az új csődszabályozás nem fog érdemleges változást hozni

7 Fizetésképtelenség – iparágak  Toplista iparágak:Eljárások száma Éves csődvalószínűség Építőipar: % Kiskereskedelem: % Nagykereskedelem % Turizmus és vendéglátás % Országosan összesen: %  Csődhányad (féléves adatok!)2009 első félév2008 első félév Építőipar4,64%2,48% Textilipar2,81%3,81% Faipar:3,65%3,46%  Legnagyobb változást produkálók: Bank és pénzügyi szolgáltatás+611% (torzulás: ágazati átsorolás) Papír és csomagolóipar+135,21%

8 Ágazati sajátosságok: eljárások és cégek aránya (2009 első félév)

9 Régiós eltérések  Eljárások száma: 2009 első félév2008 első félév Budapest: Pest: Szabolcs-Szatmár-Bereg:  Csődhányad (féléves adatok!) Szabolcs-Szatmár-Bereg6,12%6,75% Nógrád3,47%4,84% Békés2,75%3,32%  Csődhányad változás (%) csődhányad (%) Borsod-Abaúj-Zemplén + 63,91%3,02% Nógrád : + 39,46%4,84% Fejér: + 38,72%3,07% Országos átlag:+ 16,34%2,49% A csődhányadok változásánál 6 régiónak is sikerült fizetési kockázatán javítani (Veszprém, Tolna, Csongrád, Baranya, Somogy, Jász-Nagykun-Szolnok)

10 Régiós eltérések: eljárások és cégek aránya (2009 első félév)

11 Környező országok csődhelyzete (2008)  Csehország eljárás, 0,5% csődhányad(+42% változás 2008/2007 )  Lengyelország 411eljárás (nagy számú elutasítások) 0,01% csődhányad (-8% változás 2008/2007 )  Szlovákia 567 eljárás 0,1% csődhányad (-28% változás 2008/2007 )  Románia eljárás 2,5 % csődhányad (+126% változás 2008/2007 )  Magyarország (2007. év), (2008. év) eljárás* 2007: 3,82 % csődhányad 2008: 4,17 % csődhányad (+13,74,16% változás (2008/2007) *Coface Hungary az összes eljárást bevonja a hazai fizetésképtelenségi tendencia mutatójába

12 Fizetési morál a környező országokban

13 Kilátások 2009-re  A növekvő károk, romló kárhányadok nemzetközi és hazai viszonylatban már most is megfigyelhetők, és ez tovább romlik az elkövetkezőkben.  A vállalatok likviditásának romlása, a finanszírozás csökkenése negatívan hat a fizetőképességükre és ez tükröződik vissza a fizetési határidők meghosszabbodásában  Tovább lassuló világgazdaság, recesszió  Export piacok felvevő képessége erősen csökken  A hitelpiaci válság miatt azonban a hitelhez jutási feltételek szigorodása és drágulása negatív hatással van a vállalkozások üzletmenetére  Várható az egyébként is rossz magyar fizetőképesség további romlása  A térségi országok vállalatainak fizetőképessége is várhatóan romlik

14 Coface az alábbi elvek irányában elkötelezett:  Tájékoztatni ügyfeleit valamint beszállítóit a minősítésükről valamint a Coface által javasolt hitelkeretről  A minősítés változásáról szóló értesítése ( Coface-nál díjmentes)  Egyeztetni a cégekkel az esetleges fizetési problémáik hátteréről, megoldási javaslatokról  Bizalmasan elemezni a cégek által beküldött információt, mielőtt ezek nyilvánosságra kerülnek, és tájékoztatni a céget arról, hogy ezeknek milyen hatása lenne a minősítésre A folyamatos párbeszéd a kulcsa a cégek közötti bizalom megtartására

15  Hitelbiztosítókon manapság nagyon nagy a nyomás, hiszen a bankszektor a pénzügyi, bizalmi válság következtében nemhogy új forrást nem biztosít a vállalkozásoknak, még a meglévőket is szűkíti. Ezzel a mozdulattal a finanszírozás terhét áttolja a hitelbiztosítókra, mert a cégek kereskedelmi áruhitelekkel próbálják kiváltani az eltűnt kereteiket. Hitelbiztosítás: a mélypont még nem jött el

16 Összefoglalás: Dercze Zoltán Coface Hungary 1094 Budapest, Tűzoltó u. 57. T.: F.:


Letölteni ppt "Tovább dagad a csődhullám Dercze Zoltán, COFACE Hungary, 2009. július 15."

Hasonló előadás


Google Hirdetések