Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

© Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Interfészek Kivételkezelés Rekurzió.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "© Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Interfészek Kivételkezelés Rekurzió."— Előadás másolata:

1 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Interfészek Kivételkezelés Rekurzió Eseménykezelés

2 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

3 V 1.0 •Leszármazott osztályok deklarációjánál „:” karakterrel elválasztva lehet megadni az ősosztály nevét (csak egyszeres öröklődés van) •Ezt követően csak az új mezőket/metódusokat kell felsorolni 3 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Öröklődés a C# nyelvben class Állat { int életkor; public Állat( ) {... } public void Eszik( ) {... } } class Emlős : Állat { public Emlős Szül( ) {... } } class Macska : Emlős { string név; public void Nyávog( ) {... } } életkor : Szám Állat() Eszik() Állat Szül() : Emlős Emlős név : Szöveg Nyávog() Macska

4 V 1.0 •A konstruktorok nem öröklődnek –Van lehetőség meghívni az ősosztály konstruktorát a „base” kulcsszó segítségével (több ős konstruktor esetén a paraméterlista alapján dönt) •Kötelező konstruktorhívás –A leszármazottban kötelező meghívni az ős valamelyik konstruktorát –Amennyiben nincs ilyen hívás, akkor az ős paraméter nélküli konstruktora automatikusan meghívódik (ha az ősnek nincs paraméter nélküli konstruktora, a fordító hibát jelez) 4 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Konstruktorok öröklődése class A { public A( ) {... } } class B : A { public B( ) {... } } class C : A { public C(int x) {... } } class E : C { public E(int y) : base (y) {... } } class F : C { public F( ) : base (5) {... } }

5 V 1.0 •Nemvirtuális metódusok –Korai kötés jellemzi őket –Alapértelmezetten minden metódus nemvirtuális •Virtuális metódusok –Késői kötés jellemzi őket –Külön szintaktikai megjelölést igényelnek •A virtuális metódusokat az ősosztályban a „virtual” kulcsszóval kell megjelölni •A leszármazottakban a felülbírált virtuális metódusokat az „override” kulcsszóval kell megjelölni (egyébként metódus elrejtés történik, lásd következő dia) •Az ős metódus elérhető a „base” kulcsszó segítségével 5 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Virtuális és nemvirtuális metódusok class A { public virtual int Metodus( ) {... } } class B : A { public override int Metodus( ) {... } }

6 V 1.0 •Elrejtés: leszármazott osztályban azonos néven létrehozunk egy másik metódust –A leszármazott osztályban az új metódust a „new” kulcsszóval célszerű megjelölni (bár nem kötelező, a fordító figyelmeztet ha elmarad) –Az ősosztály azonos nevű metódusa elérhető a „base” kulcsszó segítségével •Elrejtés - virtualitás –Mind virtuális, mind pedig nemvirtuális metódusok esetében használható (virtuális metódus esetén egy új virtuális hívási láncot indít) –Az elrejtésnek nincs köze a virtualitáshoz, valójában egymástól független metódusokat jelent, akiknek „véletlenül” azonos a nevük 6 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Metódusok elrejtése class A { public int MetodusX( ) {... } public virtual int MetodusY( ) {... } } class B : A { public new int MetodusX( ) {... } public new virtual int MetodusY( ) {... } }

7 V 1.0 •Típuskényszerítéssel egy objektumot úgy kezelhetünk, mintha egy másik típusú lenne –Implicit: automatikus típusátalakítás •Pl. számok közötti automatikus konverzió (egész → lebegőpontos), nincs szükség jelölésre –Explicit: átalakítás a programozó kérésére •Jelölése: az átalakítandó típus elé zárójelbe írjuk a kívánt típust •Pl. Állat x; Macska y = (Macska)x; ((Macska)x).Nyávog(); •„is” operátor –Használata: „x is Állat” –Igaz értékkel tér vissza, ha az ellenőrizendő objektum a megadott osztályhoz, vagy annak valamely leszármazottjához tartozik •„as” operátor –Használata: „x as Állat” –Ha az átalakítás sikerül, a kifejezés használható a megadott típusúként, egyébként a kifejezés értéke null lesz 7 Típuskényszerítés („casting”) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

8 V 1.0 •Az absztrakt metódusokat és osztályokat az „abstract” kulcsszóval kell megjelölni –Egy osztály kötelezően absztrakt, ha legalább egy absztrakt metódusa van –Absztrakt osztályból nem lehet példányosítani –Absztrakt metódusokat a leszármazottban kötelező implementálni (vagy absztraktként jelölni) 8 Absztrakt osztály és metódus abstract class Síkidom { public abstract double Terület( ); public abstract double Kerület( ); } class Téglalap : Síkidom { int a; int b; public override double Terület( ) { return a * b; } public override double Kerület( ) { return 2 * (a * b); } } © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

9 V 1.0 •A lezárt metódusokat és osztályokat a „sealed” kulcsszóval kell megjelölni •Megjelölhető vele egyetlen metódus vagy egy teljes osztály is –Osztály esetén nem engedi a származtatást –Metódus esetén nem engedi a felülírást 9 Lezárt osztály és metódus sealed class Téglalap : Síkidom { int a; int b; public override double Terület( ) { return a * b; } public override double Kerület( ) { return 2 * (a * b); } © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

10 V 1.0 •Minden osztály közös őse a „System.Object” osztály •Amennyiben külön nem adunk meg egy osztálynak őst, akkor az automatikusan az Object leszármazottja lesz •Néhány fontosabb metódusa: – public Type GetType() Visszaadja a példány típusát reprezentáló objektumot – public virtual bool Equals(object obj) Egyenlőség vizsgálat, saját osztály esetén célszerű felülírni – public virtual int GetHashCode() Visszaad egy hash értéket, saját osztály esetén célszerű felülírni – public virtual string ToString() Tetszőleges szöveget ad vissza, a gyakorlatban gyakran jól használható – public static bool ReferenceEquals(object objA, object objB) Statikus metódus a referencia szerinti egyenlőségvizsgálathoz – public static bool Equals(object objA, object objB) Statikus metódus a tartalom szerinti egyenlőségvizsgálathoz 10 Object ősosztály © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

11 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

12 V 1.0 •Feladat 1.1 Valósítsuk meg az oldalt látható osztályhierarchiát •Oldjuk meg az alábbiakat: –Tároljunk el 5 db síkidomot egy tömbben –Készítsünk egy metódust, ami egy síkidomot kilyukaszt, ha annak nagyobb a területe mint a kerülete –Készítsünk egy metódust, ami megadott oldalhosszak alapján létrehoz egy Téglalap vagy egy Négyzet objektumot –Készítsünk egy metódust, ami Síkidomok tömbjéből megadja a legnagyobb területű elemet 12 Öröklődés példa © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

13 V 1.0 •Feladat Készítsük el az alább felsorolt osztályokat •Tulajdonos osztály –Kívülről írható/olvasható formában tárolja el a tulajdonos nevét –Biztonsági okokból ne lehessen belőle származtatni •BankiSzolgáltatás osztály –A konstruktorban lehessen megadni a tulajdonost, ez a későbbiekben csak olvasható legyen –Ebből az osztályból ne lehessen közvetlenül példányosítani •Számla osztály –Legyen a BankiSzolgáltatás osztály leszármazottja –Konstruktorában lehessen megadni a tulajdonost –Kívülről csak olvasható formában tárolja el az aktuális egyenleget –Egy Befizet(összeg) metódussal lehessen növelni az egyenleget –Legyen egy hasonló paraméterű, de nem implementált Kivesz(összeg) metódusa is, aminek a visszatérési értéke egy logikai érték 13 Öröklődés feladat (alap osztályok) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

14 V 1.0 •HitelSzámla osztály –Legyen a Számla osztály leszármazottja –A konstruktorban lehessen megadni a tulajdonos mellett a hitelkeret összegét, a későbbiekben ez csak olvasható legyen –Valósítsa meg úgy a Kivesz(összeg) metódust, hogy csak a hitelkeret mértékéig engedjen negatív számla egyenleget. Ellenkező esetben ne csökkentse az egyenleget és hamis visszatérési értékkel jelezze, hogy nem sikerült a kivétel •MegtakarításiSzámla osztály –Legyen a Számla osztály leszármazottja –Kívülről írható/olvasható formában tárolja el a kamat mértékét –Az osztály egy statikus mezőjében tárolja el az alapértelmezett kamatot. Egy új megtakarítási számla létrehozásakor ez legyen a kamat kezdőértéke –A Kivesz(összeg) metódus ne engedje 0 alá csökkenni az egyenleget, visszatérési értéke jelezze, hogy sikerült-e a kivét –Legyen egy Kamatjóváírás() metódusa, ami jóváírja az esedékes kamatot 14 Öröklődés feladat (számlák) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

15 V 1.0 •Kártya osztály –Legyen a BankiSzolgáltatás osztály leszármazottja –A konstruktorban lehessen megadni a tulajdonos mellett a hozzá tartozó mögöttes számlát, illetve a kártya számát –A kártyaszám legyen kívülről olvasható, a mögöttes számla nem módosítható –Készítsen egy Vásárlás(összeg) metódust, ami a paraméterként megadott összeggel megpróbálja csökkenteni a mögöttes számla egyenlegét, és visszatérési értéke legyen ennek sikeressége •Számla osztály kiegészítése –Egészítse ki a Számla osztály egy ÚjKártya(kártyaszám) metódussal, amely a leendő kártyaszámot várja paraméterként –A metódus hozzon létre egy új kártyát (az aktuális számlát és annak tulajdonosát adva meg a kártya adataiként) és legyen ez a metódus visszatérési értéke 15 Öröklődés feladat (kártyák) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

16 V 1.0 •Bank osztály –Tároljon el tetszőleges számú számlát, ezek maximális számát a Bank konstruktorában lehessen megadni –Legyen egy Számlanyitás(tulajdonos, hitelkeret) metódusa, amelynek paraméterei egy Tulajdonos objektum és egy hitelkeret összeg. A hitelkeret összegének megfelelően hozzon létre hitel vagy megtakarítási számlát, ezt tárolja el, és ez legyen a metódus visszatérési értéke is –Legyen egy Összegyenleg(Tulajdonos) metódusa, amely visszaadja a paraméterként átadott tulajdonos számláinak összegyenlegét –Legyen egy LegnagyobbEgyenlegűSzámla(Tulajdonos) metódusa, amely visszaadja a megadott tulajdonos legnagyobb egyenlegű számláját –Legyen egy Összhitelkeret() metódusa, amely visszaadja a bank által az összes ügyfélnek adott hitelkeretek összegét •A fenti osztályok implementálását követően hozzon létre példa Tulajdonos és Bank objektumokat, majd próbálja ki a fenti funkciók működését 16 Öröklődés feladat (bank) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

17 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

18 V 1.0 •Feladat mintaadatok Állatkertünkben háromféle állat tárolunk különböző méretű ketrecekben az alábbi mintaadatok szerint: Nóri Hím 4 kg Nóri Hím 4 kg 18 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási tételek összeépítése (1) Kormos Hím 20 kg Kormos Hím 20 kg Mici Nőstény 320 kg Mici Nőstény 320 kg Kajás Hím 40 kg Kajás Hím 40 kg Killer Hím 3 kg Killer Hím 3 kg Kaller Hím 5 kg Kaller Hím 5 kg 1. ketrec Marcsi Nőstény 320 kg Marcsi Nőstény 320 kg Nándi Hím 4 kg Nándi Hím 4 kg 2. ketrec Morgó Hím 310 kg Morgó Hím 310 kg Morcos Hím 320 kg Morcos Hím 320 kg Kolbász Hím 40 kg Kolbász Hím 40 kg Kati Nőstény 13 kg Kati Nőstény 13 kg Karesz Hím 15 kg Karesz Hím 15 kg 3. ketrec Nindzsa Hím 2 kg Nindzsa Hím 2 kg Nyami Nőstény 12 kg Nyami Nőstény 12 kg Kicsi Nőstény 10 kg Kicsi Nőstény 10 kg Norbi Hím 5 kg Norbi Hím 5 kg Krumpli Hím 10 kg Krumpli Hím 10 kg 4. ketrec

19 V 1.0 •Feladat kérdések Válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket az előző oldalon látható mintaadatokból felépített modell alapján. Az összetett feladatok során próbáljuk a már megismert programozási tételek (illetve az előzőleg elkészült részfeladatok) segítségével elkészíteni a megoldást. Tételek összeépítésénél használható mindhárom előadáson megismert összeépítési technika. •Egyszerű programozási tételek (N → 1) –Megadott ketrecben hány darab megadott fajú állat található? int FajDarab(Allat[ ] A, AllatFaj faj) –Megadott ketrecben van-e megadott fajú és nemű állat? bool FajEsNemVanE(Allat[ ] A, AllatFaj faj, bool himnemu) •Egyszerű programozási tételek (N → N) –Megadott ketrecben melyek a megadott fajú állatok? Allat[ ] FajAllatok(Allat[ ] A, AllatFaj faj) 19 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási tételek összeépítése (2)

20 V 1.0 •Programozási tételek összeépítése –Megadott ketrecben mennyi a megadott fajú állatok átlagos tömege? float AtlagFajTomeg(Allat[ ] A, AllatFaj faj) –Megadott ketrecben melyik a legnehezebb megadott fajú állat? Allat FajLegnehezebb(Allat[ ] A, AllatFaj faj) –Megadott ketrecben hány (a ketrecen belül a saját fajára számított) átlagosnál nehezebb állat van? int AtlagnalNehezebbDarab(Allat[ ] A) –Melyik ketrecben van a legtöbb (a ketrecen belül a saját fajára számított) átlagosnál nehezebb állat? int LegtobbAtlagnalNehezebb(Allat[ ][ ] A) –Hány olyan ketrec van, ahol az előzőleg kiszámolt számú átlagosnál nehezebb állat található? int LegtobbAtlagnalNehezebbDarab(Allat[ ][ ] A) 20 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási tételek összeépítése (3)

21 V 1.0 •Programozási tételek összeépítése –Melyik ketrecben található a legtöbb megadott fajú állat? int LegtobbFaj(Allat[ ][ ] A, AllatFaj faj) –Megadott ketrecben van-e legalább egy azonos fajú, de ellenkező nemű egyedekből álló páros? bool AzonosFajEllenkezoNemVanE(Allat[ ] A) –Megadott ketrecben tartozik-e mindenkihez legalább egy azonos fajú, de ellenkező nemű állat? (ahhoz nem ragaszkodunk, hogy mindenkihez egy kizárólagos pár tartozzon) bool AzonosFajEllenkezoNemMindenkinek(Allat[ ] A) –Hány olyan ketrec van, ahol van legalább egy azonos fajú, de ellenkező nemű tagokból álló páros? int AzonosFajEllenkezoDarab(Allat[ ][ ] A) –Hányas számú ketrecekben nincs egy azonos fajú, de ellenkező nemű egyedből álló pár se? int[ ] AzonosFajEllenkezoNemNincs(Allat[ ][ ] A) 21 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási tételek összeépítése (4)

22 V 1.0 •Feladat mintaadatok Receptkönyv Összetett feladatok megoldása (1) Liszt 50 g besamel Vaj 50 g Tej 50 g Tej 100 g Rizs 100 g tejberizs Tej 100 g Tej 200 g Vaj 10 g kijevi Hús 100 g Vaj 50 g Hagyma 10 g rántott hús Vaj 10 g rostélyos Hús 100 g Liszt 10 g Hagyma 30 g Hús 100 g Liszt 10 g Tojás 10 g Raktár Tej 300 g Vaj 300 g Liszt 300 g Rizs 300 g Hús 50 g Vendégek Teri Hús szereti Feri Vaj szereti Liszt Rizs Mari Vaj szereti Liszt Hús allergiás Tojás

23 V 1.0 •Feladat kérdések Válaszoljuk meg az alábbi kérdéseket az előző oldalon látható mintaadatokból felépített modell alapján (zárójelben megadott osztályban). •Egyszerű segéd metódusok –Receptkönyv egy megadott nevű receptjének a kiválasztása (ReceptKonyv) Recept ReceptKivalasztas(string nev) –Recept tartalmaz megadott alapanyagot? (Recept) bool TartalmazAlapanyagot(Alapanyag alapanyag) –Mennyi egy recept hozzávalóinak összesített mennyisége? (Recept) public float ReceptOsszMennyiseg( ) –Hány recept nem tartalmaz egy megadott alapanyagot? (ReceptKonyv) int HanyReceptNemtartalmazAlapanyagot(Alapanyag alapanyag) –Melyik receptek tartalmaznak egy megadott alapanyagot? (ReceptKonyv) Recept[ ] AlapanyagotTartalmazoReceptek(Alapanyag alapanyag) –Megadott vendég allergiás-e egy megadott alapanyagra? (AllergiasVendeg) bool AllergiasRa(Alapanyag alapanyag) 23 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Összetett feladatok megoldása (2)

24 V 1.0 •Receptek hozzávalóival kapcsolatos kérdések –Recept hányféle egymástól különböző alapanyagot tartalmaz? (Recept) int KulonbozoAlapanyagokSzama( ) –Melyik a legbonyolultabb recept (amelyik a legtöbb különböző alapanyagot tartalmazza)? (ReceptKonyv) public Recept LegbonyolultabbRecept( ) –Az egyes hozzávalókból összesítve mennyire van szükség a recept elkészítéséhez? (Recept) public Hozzavalo[ ] HozzavalokOsszesitve( ) –Megadott hozzávalókból elkészíthető-e a recept? (Recept) bool MegvalosithatoHozzavalokbol(Hozzavalo[ ] raktar) –Hányféle receptet lehet elkészíteni megadott hozzávalókból? (ReceptKonyv) int HanyfeleReceptValosithatoMegHozzavalokbol(Hozzavalo[ ] raktar) –Melyik recepteket lehet elkészíteni megadott hozzávalókból? (ReceptKonyv) Recept[ ] MelyikReceptekValosithatokMegHozzavalokbol(Hozzavalo[ ] raktar) 24 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Összetett feladatok megoldása (3)

25 V 1.0 •Vendégekkel kapcsolatos kérdések –Mennyire jónak értékel egy vendég egy receptet (az általa szeretett hozzávalók mennyiségének az összege)? (Vendeg) virtual float Ertekel(Recept recept) –Valósítsuk meg az értékelést az allergiás vendégek esetén is (ha allergiás bármelyik hozzávalóra, akkor 0, egyébként a szokásos! (AllergiasVendeg) override float Ertekel(Recept recept) –Megadott vendégnek melyik receptet ajánljuk? (ReceptKonyv) Recept SzemelyreszabottAjanlat(Vendeg vendeg) –Mennyire jó egy recept egy társaság számára (a megadott vendégek értékelésének átlaga)? (Recept) float MennyireSikeres(Vendeg[ ] vendegek) –Megadott társaság számára melyik a legsikeresebb recept? (ReceptKonyv) Recept LegsikeresebbRecept(Vendeg[ ] vendegek) 25 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Összetett feladatok megoldása (4)

26 V 1.0 •Házi Feladat 1.1 Egy 364 napos tömbben tároljuk az egy év (52 hét) alatt mért napi átlaghőmérsékleteket. Ezek ismeretében válaszoljunk az alábbi kérdésekre: –Hány napon érte el a hőmérséklet az éves maximum 90%-át? –Melyik volt az év legmelegebb hete (maximális heti átlaghőmérséklet)? –Hány olyan hét volt, amikor legalább egyszer fagyott? –Hány olyan hét volt, amikor minden nap fagyott? –Melyik napon volt a legnagyobb lehülés az előző naphoz képest? –Hány olyan nap volt, amikor előző és következő nap fagyott, de aznap nem? –Mikor volt a leghosszabb időszak, amikor folyamatosan esett a hőmérséklet? –Hányszor volt az évben kánikula? (legalább 3 napig 35°C feletti hőmérséklet) –Volt-e olyan min. 5 napos időszak, amely értékei megismétlődtek később? –Milyen hosszú volt az a leghosszabb időszak, amikor egyszer se fagyott? –Milyen hosszú volt az a leghosszabb időszak, amelyen belül egyszer se fagyott egymást követő 5 napon át? 26 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási tételek – házi feladat

27 V 1.0 •Házi Feladat 1.2 Tervezzük meg és implementáljuk egy egyszerű szerszámkölcsönző cég rendszerét, amely megvalósítja az alábbi funkciókat: –Tárolja az aktuális időpontot (az év hányadik napja), ami menüből léptethető –Tárolja a kölcsönözhető eszközök adatait (típus {porszívó, fúrógép, lángvágó}, állapot {0..1}, alapdíj mértéke 10 napra, késedelmi díj mértéke ezt követően naponta) –Tárolja a kölcsönző személyek adatait (név, aktuális kölcsönzési adatok – eszköz, kölcsönzés ideje {max. 5 db}, előjegyzési lista {max. 5 db}) –Kölcsönzéskor a megadott típus alapján automatikusan válasszuk ki a legjobb állapotú, legdrágább eszközt és rögzítsük a kölcsönzést. Legyen lehetőség listázni az összes kölcsönzést –Ha nincs elérhető eszköz, vegyünk fel előjegyzést a legkorábban lejáró eszközre. Legyen lehetőség listázni az összes előjegyzést –Legyen lehetőség visszaadni egy eszközt, a program számolja ki az alapdíj és a késedelmi díj alapján a fizetendő összeget (illetve csökkentse az eszköz állapotát nap/100-al). Ha volt előjegyzés az eszközre, akkor automatikusan kerüljön át az új személyhez. –Legyen lehetőség meghosszabbítani egy kölcsönzést, de csak akkor, ha arra az eszközre még nincs előjegyzés –Selejtezéskor töröljük az eszközt és helyettesítsük a rá vonatkozó előjegyzéseket egy hasonlóval –Listázzuk eszköztípusonként, hogy aktuális napon mennyi bevételt hoznak a cégnek Töltsük fel a rendszert adatokkal, és menüvezérelt módon legyen lehetőség elérni a fenti funkciókat! 27 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Összetett feladatok megoldása – házi feladat

28 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

29 V 1.0 •Interfész létrehozása az „interface” kulcsszóval lehetséges –Fel kell sorolni a kötelezővé teendő metódusokat, tulajdonságokat •Az interfész implementálása az ősosztály megadásához hasonló –Ha meg van adva ősosztály, akkor vesző után következik az interfész –Egyszerre több interfész is megvalósítható •Interfész típus nem példányosítható, de referenciaváltozó lehet 29 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Interfész C# nyelvben interface IÜzenetFogadó { bool Elérhető { get; set; } void ÜzenetKüldés(string üzenet); } class ChatPartner : Személy, IÜzenetFogadó { public bool Elérhető { get {...} set {…} } public void ÜzenetKüldés(string üzenet) {... } } IÜzenetFogadó x = new ChatPartner(); Elérhető : Logikai ÜzenetKüldés(Szöveg) > IÜzenetFogadó ChatPartner IÜzenetFogadó

30 V 1.0 •Absztrakt osztály is megvalósíthat interfészt –Ilyenkor a metódust nem szükséges implementálni, azonban kötelezően absztraktként kell megjelölni –Ugyanez igaz az interfészben szereplő tulajdonságokra •Az absztrakt osztály leszármazottainak implementálniuk kell a metódusokat és tulajdonságokat 30 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Absztrakt osztály és interfész interface IEladható { bool Ár { get; set; } void Elad( ); } abstract class Termék : IEladható { public abstract bool Ár { get; set; } public abstract void Elad( ); }

31 V 1.0 •Interfészek kiterjesztése formailag hasonló az osztályok származtatásához („:” jel után kell megadni az ősöket) –Egy interfész egyszerre több másik interfészt is kiterjeszthet –Egy interfészt megvalósító osztálynak implementálnia kell az interfész ősei által előírt követelményeket is (metódusok, tulajdonságok, események stb.) 31 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Interfészek kiterjesztése interface IEladható { bool Ár { get; set; } void Elad( ); } interface IAkciózható : IEladható { void Akció(double kedvezmény); } public class Termék : IAkciózható { public bool Ár { get; set; } public void Elad( ) {... } public void Akció(double kedvezmény) {... } }

32 V 1.0 •Implicit interfész megvalósítás –Ha több megvalósított interfész is tartalmaz ugyanolyan metódus szignatúrát (+maga a megvalósító osztály is tartalmazhat ilyen metódust), akkor azok egy metódussal is megvalósíthatók –Ebben az esetben mindegy, hogy melyik referenciával hivatkozunk az objektumra, mindig ez a metódus fog lefutni 32 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Implicit interfész megvalósítás interface IFileKezelő { void Töröl( ); } interface IKorrektúra { void Töröl( ); } public class SzövegFile : IFileKezelő, IKorrektúra { public void Töröl( ) { … } }

33 V 1.0 •Explicit interfész megvalósítás –Ha több megvalósított interfész is tartalmaz ugyanolyan metódus szignatúrát (+ maga a megvalósító osztály is tartalmazhat ilyen metódust), akkor azok különböző metódussal is megvalósíthatók –Ebben az esetben a hívást végző referencia típusától függ, hogy melyik metódus fut le 33 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Explicit interfész megvalósítás interface IFileKezelő { void Töröl( ); } interface IKorrektúra { void Töröl( ); } public class SzövegFile : IFileKezelő, IKorrektúra { public void Töröl( ) { … } void IFileKezelő.Töröl( ) { … } void IKorrektúra.Töröl( ) { … } }

34 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

35 V 1.0 •Feladat 2.1 Készítsen egy tetszőleges osztályt, amely megvalósítja az IComparable interfészt –A.NET osztálykönyvtár tartalmaz egy IComparable nevű interfészt, amelyet megvalósítva egy objektum össze tudja hasonlítani önmagát egy másikkal –Az interfész csak egyetlen metódust határoz meg: int CompareTo(Object obj) A leírás alapján ennek lehetséges visszatérési értékei: •kisebb mint 0 – a példány megelőzi a paraméterként átadottat a sorrendben •0 – a példány és a paraméterként átadott azonos helyen szerepelnek a sorrendben •nagyobb mint 0 – a példány követi a paraméterként átadottat a sorrendben •Próbálja ki az így megvalósított objektumokat, egy belőlük létrehozott tömböt adjon át a beépített rendező metódusnak –A.NET osztálykönyvtár rendelkezik egy Array.Sort(Array) statikus metódussal –Ez a metódus rendezi a paraméterként átadott IComparable interfészt megvalósító objektumokat 35 Meglévő interfész megvalósítása © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

36 V 1.0 •Feladat 2.2 Valósítsuk meg az alább látható interfész és osztály hierarchiát 36 Saját interfészek használata, kiterjesztés © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

37 V 1.0 •Feladat Készítsük el a felsorolt osztályokat és interfészeket •IEladható interfész –Tartalmaz egy csak olvasható Ár tulajdonságot •IKarbantartandó interfész –Tartalmaz egy logikai értéket visszaadó KarbantartásSzükséges() metódust, amely majd visszaadja, hogy szükséges-e a megadott termék karbantartása –Tartalmaz egy szöveget visszaadó Karbantartás() metódust, aminek a visszatérési értéke lesz a karbantartási esemény leírása •Termék oszály –Legyen egy kívülről írható/olvasható Név tulajdonsága, amihez az értéket a konstruktorban lehessen megadni –Valósítsa meg az IEladható interfészt –Mivel ezen a szinten még nem ismerjük az egyes leendő termékek árképzésének módját, így legyen a kötelezően megvalósítandó Ár tulajdonság absztrakt (ennek megfelelően az egész osztály is) 37 Interfész feladat (alap osztály és interfészek) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

38 V 1.0 •Cipő osztály –Legyen a Termék osztály leszármazottja, termék névnek automatikusan „Cipő” szöveget adjon át az ős konstruktorának –Tartalmazzon egy méret mezőt, amit a konstruktorban lehet megadni –Valósítsa meg az Ár tulajdonság lekérdezését, egy cipő ára legyen a mérettől függő: ha a méret > 40 akkor egyébként pedig •Virág osztály –A Termék leszármazottja, névnek a konstruktorban kapott nevet adja tovább –Tárolja el a virág korát, ebből képezze a szükséges árat is: kor * 2 –Valósítsa meg a IKarbantartandó interfészt is az alábbi módon: •KarbantartásSzükséges : minden harmadik hívásnál adjon vissza igazat (a híváskor növelhetjük a virág korát) •Karbantartás : visszatérési értéke legyen az „Öntözés” szöveg •Hűtő osztály –Valósítsa meg az IKarbantartható interfészt: a KarbantartásSzükséges mindig igazat adjon vissza, a Karbantartás leírása legyen a „Tisztítás” szöveg 38 Interfész feladat (Termék leszármazottak) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

39 V 1.0 •EladóModul osztály –Tároljon el tetszőleges számú (a maximumot a konstruktorban lehessen megadni) IEladható interfészt megvalósító objektumot –Legyen egy ÚjTermékFelvétele(IEladható) metódusa, amelyik felvesz egy új eladható elemet a fenti tömbbe –Legyen egy Legolcsóbb() metódusa, amelyik visszaadja a legolcsóbb termék referenciáját •KarbantartóModul osztály –Tároljon el tetszőleges számú (a maximumot a konstruktorban lehessen megadni) IKarbantartandó interfészt megvalósító objektumot –Legyen egy ÚjKarbantartandóFelvétele(IKarbantartandó) metódusa, amelyik felvesz egy új karbantartandó elemet a fenti tömbbe –Legyen egy MindenKarbantartás() nevű metódusa, amely végignézi az összes eltárolt karbantartandó elemet, lekérdezi, hogy azok igényelnek-e karbantartást, és ha igen, akkor meghívja azok Karbantartás() metódusát. Annak visszatérési értékét írja ki a képernyőre 39 Interfész feladat (fő modulok) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

40 V 1.0 •IVisszaváltható interfész –Legyen az IEladható interfész kiterjesztése –Tartalmazzon egy VisszaváltásiÉrtéke(elteltNapokSzáma) metódust, amely egy egész számot ad vissza •VásárlásiUtalvány osztály –Valósítsa meg az IEladható és az IVisszaváltható interfészeket is, mindkét esetben 1000-et adjon vissza (ár és visszaváltási érték a napoktól függetlenül) •Cipő osztály kiegészítése –Valósítsa meg a Cipő osztály is az IVisszaváltható interfészt –A visszaváltási értéket az ár és az eltelt napok száma alapján számoljuk (lineárisan csökkenjen). Ha még aznap visszaváltják, akkor legyen egyenlő az eredeti árral, 50 nap esetén már legyen 0 •A fenti osztályok és interfészek implementálását követően hozzon létre minta objektumokat, majd próbálja ki a fenti funkciók működését 40 Interfész feladat (kiterjesztés) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

41 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

42 V 1.0 •Háromrétegű architektúra •Jellemzői –Minden réteg egy jól definiálható feladatot lát el, közvetlenül az alatta lévő réteget felhasználva –Ha nincs is szükség az egyes rétegek fizikai függetlenségére (pl. külön alkalmazásszerver), akkor is célszerű laza kapcsolatot építeni a szintek között –Előnyei: •Kódújrafelhasználás, modularitás, team-munka egyszerűsödik, kód áttekinthetőbb •Egyszerűbb karbantartás, jó skálázhatóság 42 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Többrétegű architektúrák Megjelenítés réteg (VEP) Üzleti logika réteg (OOP, PPT) Adat (erőforrás) réteg (ADB)

43 V 1.0 •Feladat 3.1 Készítsük el egy egyszerű bank modelljét, ahol az ügyfelek számlái mellett lehetőség van csoportos beszedési megbízások kezelésére is •Sor osztály Készítsük egy egyszerű sor adatszerkezetet az alábbi metódusokkal: –Legyen egy konstruktora, ahol paraméterként meg lehet adni az adatszerkezet méretét public Sor(int meret) –Egy metódus segítségével lehessen új objektumot berakni a sorba (Object típust, vagy annak leszármazottait). Amennyiben a fix méretű tömbbe már nem fér el több új elem, dobjon egy SorMegteltKivetelt public void Betesz(object elem) –Legyen lehetőség kivenni az elsőként berakott elemeket a sorból. Ha üres sornak hívják meg ezt a metódusát, dobjon egy SorUresKivetelt public Object Kivesz() –Egy tulajdonság mutassa meg, hogy üres-e a sor public bool Ures Saját kivételek készítése (1)

44 V 1.0 •BankSzamla osztály Egy bankszámla objektum az alábbi adatokat tárolja: számla azonosítója, számlatulajdonos neve, aktuális egyenleg. Rendelkezzen a mezőket kiolvasó tulajdonságokkal, illetve az alábbi műveletekkel: –Egy metódus segítségével legyen lehetőség megadott összeggel megterhelni a számlát. Amennyiben az aktuális egyenleg ezt megengedi, akkor csökkentse annak értékét a paraméterként átadott összeggel, ellenkező esetben pedig dobjon egy SzamlanNincsFedezetKivetelt public void Terhel(int osszeg) –A SzamlanNincsFedezetKivetel objektum mindig tartalmazza, hogy melyik számlát nem sikerült megterhelni, illetve ki lehessen belőle olvasni a sikertelenül terhelni próbált összeget is public BankSzamla Szamla public int Terheles •Beszedes osztály Készítsünk egy Beszedes nevű osztályt, ami tárolja egy beszedés adatait: szolgáltató neve (aki a terhelést indítja), ügyfél neve (akitől le akarják vonni a pénzt), terhelendő összeg (a szolgáltatás havi díja) Saját kivételek készítése (2)

45 V 1.0 •Bank osztály Készítsük el a bankot modellező osztályt is, ami tetszőleges adatszerkezetekben tárolja az alábbi adatokat: •számlák: Szamla objektumok (a bank által vezetett számlák listája) •engedélyek: Megbízás objektumok (melyik ügyfél, melyik szolgáltatónak, milyen maximális összeggel adott automatikus beszedési lehetőséget) •beszedésiSor: Megbízásokat tartalmazó sor, amelyik tartalmazza a cégektől folyamatosan érkező terhelési kéréseket (a feldolgozás során olyan sorrendben kell majd őket feldolgozni, ahogyan érkeztek) –Ügyfél nyithasson új számlát egy név és egy nyitóösszeg megadásával (számlaszám automatikusan generálódjon) public void UjSzamlaNyitas(string tulaj, int nyitoosszeg) –Ügyfél tudjon engedélyt adni automatikus megbízás teljesítésre az ehhez szükséges adatok meghatározásával public void UjMegbizas(string szolgaltato, string ugyfel, int maxOsszeg) –Szolgáltató jelezhessen egy új beszedési igényt public void BeszedesFelvetele(string szolgaltato, string ugyfel, int osszeg) Saját kivételek készítése (3)

46 V 1.0 •Bank osztály –Egy metódus meghívásával legyen lehetőség a sorban időközben összegyűlt beszedések feldolgozására. A bank ellenőrizze minden beszedés esetén annak jogosságát (engedélyek listája), illetve próbálja meg az ügyfél számláját megterhelni a kívánt összeggel (amennyiben az fedezet hiány miatt kivételt dobna, automatikusan próbálkozzon egy másik számlájával) public void BeszedesiSorFeldolgozasa() –A fenti metódus dobjon kivételeket az alábbi esetekben: •Amennyiben nincs a beszedés adatainak megfelelő (szolgáltató-ügyfél- legalább ekkora összeg) engedély az ügyféltől, akkor dobjon egy BeszedesNemEngedelyezettKivetelt, amely tartalmazza a problémát okozó beszedés objektumot •Abban az esetben, ha talált megfelelő engedélyt, de az ügyfélnek nincs számlája, vagy egyik számláján sincs elegendő fedezet, dobjon egy BeszedesNemTeljesithetoKivetelt, ami a beszedés objektum mellett tartalmazza a pontos okot is (nincs számla, nincs egyenleg) Saját kivételek készítése (4)

47 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

48 V 1.0 •Feladat 4.1 Valósítsuk meg rekurzívan (ciklus használata nélkül) az alábbi feladatokat: •Programozási tételek –Mennyi egy N elemű A tömb elemeinek az összege? int Osszegzes(int[ ] A, int N) –Egy N elemű A tömbben van-e 15-el osztható szám? bool Eldontes(int[ ] A, int N) –Egy N elemű A tömbben hol van a(z egyik) maximális érték? int MaximumKivalasztas(int[ ] A, int N) •Logaritmikus keresés –Valósítsuk meg a keresés rekurzív változatát az alábbi paraméterekkel: • A – az elemeket tartalmazó tömb • keresett – a keresett elem értéke • alsoindex – a még vizsgálandó terület első elemének indexe • felsoindex – a még vizsgálandó terület utolsó elemének indexe int LogaritmikusKereses(int[ ] A, int keresett, int alsoindex, int felsoindex) 48 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási tételek rekurzív formája

49 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

50 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

51 V 1.0 •Feladat 4.2 Készítsünk egy visszalépéses keresésen alapuló Sudoku megoldó programot, amely a tábla üres helyeit kitölti az alábbi szabályok szerint: •Minden üres helyre egy szám írható 1..9 között •Egy sorban, illetve egy oszlopban nem szerepelhet kétszer ugyanaz a szám •A teljes tábla 3x3-as blokkokra oszlik, egy blokkon belül nem szerepelhet kétszer ugyanaz a szám (a tábla mérete 9x9 tehát összesen 9 blokkot tartalmaz) •Visszalépéses keresés használatához javasolt átalakítások –Kétdimenziós tábla adatainak átalakítása részfeladatok sorozatává –Fixen megadott számok és a kitöltendő üres helyek szétválogatása 51 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Visszalépéses keresés (1) Fix mezők:(0,0) (0,2) (0,3) (1,0) … Üres mezők:(0,1) (0,4) (1,2) (1,3) …

52 V 1.0 •Megvalósítandó függvények –ft(szint, szám) függvény Visszatérési értéke igaz, ha az előre fixen beírt számok egyike sem zárja ki, hogy a szintedik részeredményhez tartozó mezőbe beírjuk a szám értéket bool ft(int szint, int szam) –fk(szint, szám, k, kszám) függvény Visszatérési igaz, ha a k. részeredményként választott kszám érték nem zárja ki, hogy a szintedik részeredményhez tartozó mezőbe beírjuk a szám értéket fk(int szint, int szam, int k, int kszam) –BackTrack(szint, címszerint VAN, E) Az előadáson megismert visszalépéses keresés algoritmus implementációja void BackTrack(int szint, ref bool VAN, int[ ] E) –Rekurziót indító metódus A fenti metódusok célszerűen nem publikusak, ezért készítsünk egy egyszerű, az algoritmus működésének (és bemenő paramétereinek) ismeretét nem feltételező indító metódust public bool MegoldasKereses() 52 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Visszalépéses keresés (2)

53 V 1.0 •Már megvalósított segéd metódusok –A Pozicio osztály lenti metódusa segítségével egyszerűen eldönthető, hogy a paraméterként átadott két mező kizáró kapcsolatban áll-e egymással (nem tartalmazhatják ugyanazt a számot). Visszatérési értéke csak akkor igaz, ha a két mező egy sorban, egy oszlopban vagy egy blokkban van: static int Kizaroak(Pozicio p1, Pozicio p2) –A Sudoku osztály alábbi metódusai elvégzik a tábla szétbontását fix és kitöltendő mezők listájára, illetve az eredmény betöltését az eredeti táblába: void MezoSzetvalogatas( ) void MezoOsszefuzesMegoldassal(int[ ] E) –A Program osztály rendelkezik egy statikus metódussal, amely segítségével ki lehet listázni egy tábla tartalmát a képernyőre: static void TablaKirajzolas(int[, ] tabla) –A Program osztály rendelkezik egyéb statikus metódusokkal, amelyek visszaadnak egy-egy Sudoku feladvány táblát (a 0. mintatábla csak tesztelési célokat szolgál, ugyanis nem a játék szabályainak megfelelő méretű): static int[, ] MintaTablaFeltoltes_?( ) 53 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Visszalépéses keresés (3)

54 V 1.0 •Házi Feladat 4.1 Valósítsuk meg az alábbi programozási tételeket rekurzív formában: –Sorozatszámítás tétel –Eldöntés tétel –Kiválasztás tétel –Keresés tétel –Megszámlálás tétel –Maximumkiválasztás tétel •Házi Feladat 4.2 Különböző tárgyakat (Tárgy objektumok az alábbi tulajdonságokkal: Súly, Méret, Hasznosság) szeretnénk elhelyezni egy véges méretű hátizsákban (mérete: ZsákMéret). A magunkkal cipelni kívánt tárgyakat egy tömbben tároljuk el. Készítsünk egy visszalépéses keresésen alapuló algoritmust, ami választ ad az alábbi kérdésekre: –Hányféle elhelyezésre van lehetőségünk? –Hogyan tudjuk a lehető legtöbb tárgyat elhelyezni a zsákban? –Hogyan tudjuk a lehető leghasznosabb tárgyakkal telepakolni a zsákot? –Hogyan tudjuk a lehető legnagyobbnak tűnő, de mégis legkönnyebb zsákot összeállítani? 54 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Rekurzió – házi feladat

55 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

56 V 1.0 •Feladat Készítsük el a felsorolt osztályokat és interfészeket •IHívásFigyelő interfész az alábbi követelményekkel –BejövőhívásTörtént(Telefon küldő, String forrás_telefonszám) –KimenőhívásTörtént(Telefon küldő, String cél_telefonszám) •Telefon oszály –Legyen egy telefonszám nevű mezője, amit a konstruktorban lehet beállítani –Legyen egy egyenleg nevű mezője, amit az EgyenlegFeltöltés(int összeg) metódus hívásával lehet növelni –Legyen egy hívásfigyelő nevű, IHívásFigyelő típusú mezője, ami a regisztrált eseménykezelőt tárolja. Egy FigyelőRegisztrál(IHívásFigyelő figyelő) metódussal tudjon egy objektum regisztrálni az eseményekre –Legyen egy HívásFogadás(Telefon forrás) metódusa, amely meghívja az eseménykezelő objektum (ha az létezik) BejövőHívásTörtént metódusát –Legyen egy HívásKezdeményezés(Telefon cél) metódus, amely meghívja az eseménykezelő KimenőHívásTörtént metódusát, és ha az egyenleg engedi, meghívja a cél HívásFogadás metódusát, majd csökkenti az egyenleget 56 Eseménykezelés interfészekkel © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

57 V 1.0 •HívásNapló oszály –Valósítsa meg az IHívásFigyelő interfészt –Mindkét szükséges metódus írja ki a képernyőre a paraméterként kapott adatokat •A fenti osztályok és interfészek implementálását követően hozzon létre minta objektumokat, majd próbálja ki a fenti funkciók működését –Hozzon létre legalább két Telefon objektumot –Hozzon létre egy HívásNapló objektumot –Regisztrálja a HívásNaplót a két telefonnál eseménykezelőként –Töltse fel valamelyik Telefon egyenlegét –Indítson néhány hívást a telefonokról 57 Eseménykezelő megvalósítása © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

58 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

59 V 1.0 •A képviselő segítségével egy osztályhoz külső osztályok kapcsolódhatnak –Más néven „delegált” vagy „metódusreferencia” –Tetszőleges osztály kapcsolódhat a képviselőn keresztül egy másik osztályhoz, ennek feltétele az előírt formátum betartása –Ez a formátum az üzenetváltáshoz hívandó metódus szignatúrája •A képviselő segítségével egy osztály metódusai külső osztályok metódusait ismeretlenül is meg tudják hívni –Üzenetküldési lehetőség külső osztályok részére –Visszahívási, értesítési funkció •A képviselők a delegate kulcsszó segítségével saját névvel és az általuk képviselendő metódusok szignatúrájával deklarálhatók •Neve: EventHandler •Visszatérési érték típusa: void •Paraméterek típusai: object és EventArgs 59 A képviselő („delegate”) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 public delegate void EventHandler(object sender, EventArgs e);

60 V 1.0 •Egyszerű metódushívás lépései –Példányosítani kell a képviselő osztályt, ehhez a konstruktorának át kell adni a későbbiekben hívandó metódust (megfelelő szignatúrával) –Ezt követően a létrejött képviselő objektumon keresztül meg lehet hívni az előzőleg a konstruktornak átadott metódust 60 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Metódushívás képviselőkön keresztül delegate double Közvetítő(double szám); static class Műveletek { public static double Kétszerezés(double szám) { return szám + szám; } } class Program { static void Main() { Közvetítő teszt = new Közvetítő(Műveletek.Kétszerezés); System.Console.WriteLine(teszt(5)); }

61 V 1.0 •Egy képviselő egyszerre több metódust is „tartalmazhat” –A += operátor segítségével lehet hozzáadni új metódust –A -= operátor segítségével lehet elvenni egy metódust 61 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Több metódus felfűzése (multicast) delegate void SzövegFeldolgozó(string szöveg); static class Műveletek { public static void KiírNagy(string s) { System.Console.WriteLine(s.ToUpper()); } public static void KiírKicsi(string s) { System.Console.WriteLine(s.ToLower()); } } class Program { static void Main() { SzövegFeldolgozó teszt = new SzövegFeldolgozó (Műveletek.KiírNagy); teszt += new SzövegFeldolgozó (Műveletek.KiírKicsi); teszt(”Teszt Üzenet”); }

62 V 1.0 •Képviselő változóként –Az adatokhoz hasonlóan eltárolhat valamilyen funkciót •Bármikor meghívható •Bármikor megváltoztatható –Tömb esetén funkciók egy teljes listáját tárolhatja •Képviselő paraméterként –Paraméterként várhat valamilyen funkciót •Rendezés esetén a rendezési szempontot (< operátor megvalósítása) •Visszahívási lehetőség (a függvény kap egy funkciót és azt hívja meg bizonyos feltételek teljesülése esetén) •Képviselő visszatérési értékként –Visszatérési értékként visszaadhat valamilyen funkciót •A hívónak nem is kell ismernie a rendelkezésre álló funkciót körét, a paraméterek alapján a metódus dönthet, hogy melyiket célszerű használni •Eseménykezelés megvalósítására 62 Néhány tipikus használati eset © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

63 V 1.0 •Az esemény egy kifejezetten értesítési célú nyelvi elem –Valójában egy korlátozott, biztonságosabbá tett képviselő •Az eseménykezelés általános menete –Szükséges képviselő típusok létrehozása –Az osztály közzéteszi az eseményeit –Az esemény iránt érdeklődő osztályok saját metódusaik átadásával feliratkoznak az eseményre •Értelemszerűen csak megfelelő szignatúrájú metódussal •Feliratkozás a +=, leiratkozás a -= operátorral történik –Amikor a közzétevő osztályban kiváltódik az esemény, a képviselők segítségével értesíti a feliratkozott osztályokat •Esemény közzététele –Az események speciális mezők, amelyeket az event kulcsszó jelöl, rendelkeznek saját névvel, illetve egy képviselő által megadott típussal 63 Az esemény („event”) © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 public event EventHandler Esemény;

64 V © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Eseménykezelés mintaprogram public delegate void SzamValtozott(int szamErtek); class Szamolo { public event SzamValtozott figyelo; int szam; public int Szam { set { szam = value; if (figyelo != null) figyelo(szam); } class Program { static void Figyelo(int szam) { Console.WriteLine("Változás:" + szam); } static void Main(string[ ] args) { Szamolo teszt = new Szamolo( ); teszt.figyelo += Figyelo; teszt.Szam = 10; }

65 V 1.0 •Feladat Készítsük el az alábbi osztályokat és képviselőket •Készítsünk képviselőket az alábbi események fogadásához –BejövőHívásTörtént(Telefon küldő, String forrás_telefonszám) –KimenőHívásTörtént(Telefon küldő, String cél_telefonszám) •Telefon oszály –Legyen egy telefonszám nevű mezője, amit a konstruktorban lehet beállítani –Legyen egy egyenleg nevű mezője, amit az EgyenlegFeltöltés(int összeg) metódus hívásával lehet növelni –Legyen egy BejövőHívásFigyelő nevű, BejövőHívásTörtént típusú eseménye –Legyen egy KimenőHívásFigyelő nevű, KimenőHívásTörtént típusú eseménye –Legyen egy HívásFogadás(Telefon forrás) metódusa, amely meghívja a BejövőHívásFigyelő eseményre feliratkozott metódus(oka)t (ha léteznek) –Legyen egy HívásKezdeményezés(Telefon cél) metódusa, amely meghívja a KimenőHívásFigyelő eseményre feliratkozott metódus(oka)t, és ha az egyenleg engedi, meghívja a cél HívásFogadás metódusát, majd csökkenti az egyenleget 65 Eseménykezelés képviselőkkel © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

66 V 1.0 •HívásNapló oszály –Legyen egy statikus KimenőHívásTörtént metódusa, amely paraméterként egy Telefont és egy telefonszámot vár, majd írja ki a képernyőre a kapott adatokat –Legyen egy statikus BejövőHívásTörtént metódusa, amely paraméterként egy Telefont és egy telefonszámot vár, majd írja ki a képernyőre a kapott adatokat •A fenti osztályok implementálását követően hozzon létre minta objektumokat, majd próbálja ki a fenti funkciók működését –Hozzon létre legalább két Telefon objektumot –Hozzon létre egy HívásNapló objektumot –Regisztrálja a HívásNaplót a két telefonnál eseménykezelőként mindkét eseményre –Töltse fel valamelyik Telefon egyenlegét –Indítson néhány hívást a telefonokról 66 Eseménykezelő megvalósítása © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

67 V 1.0 •IEgyenleggelRendelekezik interfész –Készítsen egy ilyen nevű interfészt, amely egy metódus megvalósítását írja elő: EgyenlegFeltöltés(int összeg) –A már meglévő Telefon osztály valósítsa meg ezt az interfészt •Készítsünk képviselőt az alábbi események fogadásához –EgyenlegAlacsony(IEgyenleggelRendelkezik küldő, int szükséges) •Telefon osztály kiegészítése –Legyen egy új EgyenlegAlacsonyFigyelő nevű, EgyenlegAlacsony típusú eseménye –Amennyiben a hívás kezdeményezésnél az egyenleg 5 egység alá csökkenne, akkor a fenti eseményen keresztül hívja meg az arra feliratkozott metódusokat, paraméterként átadva önmagát, illetve a minimális 5 egységhez szükséges összeget –Ezt célszerű még a híváshoz szükség egyenleg ellenőrzése előtt megtenni, mivel egy azonnali feltöltéssel a hívást végre lehet hajtani 67 Egyenleget figyelő esemény © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

68 V 1.0 •EgyenlegAutomataFeltöltő osztály –Legyen egy saját egyenleg mezője, ami a konstruktorban kap kezdőértéket –Valósítsa meg az EgyenlegFeltöltés interfészt –Ennek az osztálynak is legyen egy EgyenlegAlacsonyFigyelő nevű, EgyenlegAlacsony típusú eseménye (mivel az automata pénze is elfogyhat) –Legyen egy TelefonAutomatikusFeltöltés metódusa, aminek szignatúrája megfelel az EgyenlegAlacsony képviselő által meghatározottnak: •Meghívása esetén, amennyivel a paraméterként kapott szükséges összeg rendelkezésre áll, akkor automatikusan hívja meg a paraméterként kapott telefon EgyenlegFelöltés metódusát a kért összeggel •Amennyiben az összeg nem áll rendelkezésre, hívja meg a saját EgyenlegAlacsonyFigyelő eseményén keresztül az ott figyelő metódusokat, paraméterként átadva önmagát, illetve 100 egységet. Ezt követően próbálja feltölteni a telefont. •Új osztályok és események kipróbálása –Hozzunk létre egy új EgyenlegAutomataFeltöltő objektumot és kössük a telefonokhoz, majd indítsunk a telefonokról hívásokat –Hozzunk létre egy új KártyaVásárlás statikus metódust, ami figyeli az automata feltöltő EgyenlegAlacsony eseményét és szükség esetén feltölti azt 68 Automata egyenlegfeltöltő megvalósítása © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011

69 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Öröklődés a C# nyelvben Öröklődés feladatok Gyakorló feladatok Interfészek Interfész a C# nyelvben Interfész feladatok Kivételkezelés Saját kivételek készítése Rekurzió Egyszerű rekurzív feladatok Visszalépéses keresés Eseménykezelés Eseménykezelés interfészekkel Eseménykezelés delegáltakkal Generikus típusok

70

71

72 V 1.0 •http://www.supercoloring.com/wp-content/thumbnail/2009_01/onion-4-coloring-page.gif •http://www.kids-n-fun.com/coloringpages/ToonKleurPlaat.aspx?imageurl=eten/eten21.gif&TExt=Kids-n- Fun%20%7C%20Coloring%20pages:%20Butter%20&kleurplaten=56 •http://dclips.fundraw.com/zobo500dir/milk_bw.jpg •http://dir.coolclips.com/clipart/150/vgjm/tf05034/CoolClips_food0403.jpg •http://www.supercoloring.com/wp-content/main/2009_01/rice-6-coloring-page.gif •http://www.supercoloring.com/pages/big-piece-of-meat/ •http://ngfl.northumberland.gov.uk/clipart/Food/images/onion_jpg.jpg •http://fc06.deviantart.net/fs70/f/2010/052/f/8/Chara_Egg_Base_by_drakangel614.png 72 © Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Képek forrásai


Letölteni ppt "© Szénási Sándor, Óbudai Egyetem, 2011 Programozási Paradigmák és Technikák Öröklődés Interfészek Kivételkezelés Rekurzió."

Hasonló előadás


Google Hirdetések