Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap."— Előadás másolata:

1 Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap

2 Akkumulátoros meghajtású járművek a XIX. századtól napjainkig

3

4 I. Világháborús tengeralattjáróElektromos bányamozdony Napelemes + akkumulátoros repülőgép

5 Holland gyártmányú a világ leggyorsabb busznak regisztrált járműve: 300 kW elektromos hajtás, 250 km/h végsebesség Amerikai katonai lopakodó felderítő terepjáró, független mellső elektromos + hátsó hibrid hajtással

6 A képlet egyszerű, tanultuk, használtuk, ismerjük… Galvani 1737 - 1798 Kecskebéka 100 millió év + = Volta féle elem 1801 XX-1 elektromos busz rendszáma, 1916 Budapest (Használtan vették elődeink Bécsből…) Volta 1745 - 1827 + +

7 A kis üveg, amit Bagdadban találtak, azt mutatja, hogy valójában nem Volta találta fel az elemet, csak újra feltalálta. Az üveget először egy német régész, Wilhelm Kőnig írta le 1938-ban. Nem tisztázott, hogy maga Kőnig ásta ki az üveget vagy a múzeumon belül találta, de az bizonyos, hogy több tárggyal együtt egy Khujut Rabu nevű helyen találták, Bagdad mellett. Mire használták vajon? A német kutató Dr. Arne Eggebrecht másolatokat használt, hogy galvanizáljon velük (amit nemrég a Mythbusters című Discovery Channel műsorban is bemutattak). A galvanizálás egy kevés elektromos áramot használ fel arra, hogy egy vékony réteg fémet helyezzen másik fémre, mint például aranyat ezüstre. Eggebrecht szerint sok aranynak hitt ókori tárgy, ami a múzeumokban van, valójában csak arannyal bevont ezüst. Talán mégsem? A világ első ismert és működőképes elektromos mesterséges áramforrása 2.000 éves - Bagdadból

8 Aztán beköszönt a mobiltelefonok, PC-k, elektronikus „kütyük” és a verseny következtében új generációs akkumulátorok kora, és „melléktermékként” új lehetőséget hoznak a járműgyártásban is. Újból megjelennek az elektromos meghajtású járművek az utcákon… TISZTÁK, CSENDESEK, KÖRNYEZETKÍMÉLŐK, ÉS NAGYON GAZDASÁGOSAK ! Így állt a mobil telefon 4 kerékre A közös ős a tölthető áramforrás Nokia mobiltelefon 1987 Elektromos kisautó 2012 Rövid evolúciós történet:

9 A BYD alapítója és elnöke: Mr. Wang Chuanfu - 46 éves, tudós, fizikai-kémiai és fémkohász kutató - 29 évesen 1995-ben megalapítja a BYD-t Shenzenben Életfilozófiája: Valósítsd meg álmaidat - 2009-ben már Kína egyik legsikeresebb és leggazdagabb üzletembere

10 2009: Warren Buffet, Bill Gates, az új társtulajdonosok, a világ két leggazdagabb embere 2012-ben

11 2012: DENZA néven közös márkát alapít Daimler Benz és a BYD Kínában

12 DENZA elektromos, 4 kerék meghajtású sportkupé

13 Néhány adat a BYD-ról •180.000 alkalmazott •15 000 fejlesztő- és kutatómérnök •14 gyár • 3 fő üzletág: - IT komponens és EMS szerviz (az elektronikában használt tervezési, gyártási, javítási-karbantartási szolgáltatás) - Gépjármű tervezés és gyártás - Új energiafajták kutatása és előállítása

14 A BYD személyautók rövid bemutatása BYD F3BYD F3 HibridBYD F3R BYD F6BYD F0 ElectricF3 DM Dual BYD S8BYD E6 electric taxiBYD M6

15 A BYD székhelye és motorja: Shenzhen, a 32 éves város Év NépességVáltozás 1982 351 871 19901 214 800+245,2% 2000 7 008 428+476,9% 201010 357 938+47,8% 2012-ben az elővárosi és belvárosi lakosok száma meghaladja a 13,5 millió főt. (Nem hivatalosan 15 millió…) Kínában évente 147 000 ember szerez PhD tudományos fokozatot. Shenzen a teljes kínai PhD populáció 20%-ának lak- és munkahelye. Eredeti lakosság 1976-ban: kb. 3.500 fős halászfalu

16 BYD eBus-12 utasokkal (csak az idősek ülnek…az átlag életkor 28 év…)

17 BYD eBus-12 Pécsett…

18 …és aki a kiváló tömegközlekedés dacára az autót választja, annak marad a dugódíj…és a várakozás….

19 A belváros és a Gyöngy folyó deltája rizsföldekkel Shenzheni utcakép

20

21 ÉvLegyártott eBus-12 számaMegjegyzés 2009Nullszéria 201030 2011309 2012.01.01 – 10.01 585 Legyártott mennyiség 924 db 2013 várható gyártás / eladás 3.000 Kína – Ázsia 1.500 Európa 500 Izrael 700 + 600 2016 Sao Paolo / Brazilia foci VB buszai Az első 12 m-es teljesen akkumulátoros hajtású EU tender győztese: BYD eBus-12 2012 Június Schiermonnikoog Friisland Hollandia6 dbSzállítás: 2012 December - 2013 Március eBus-12 elektromos buszok – számokban

22 Az eBus-12 bemutatása: alváz + felépítmény, modell Az eBus-12 alváz és felépítmény tervezése a CAE együttműködésével és felügyeletével készült, hogy a legnagyobb terheléseknek és a legszigorúbb előírásoknak is megfeleljen. A CAE (Kanada) piacvezető a modellezésben, a hadi – és polgári repülésben, védelemben. 8.000 munkatársuk 30 országban, 100 helyen dolgozik. www.cae.com

23 Korrózióálló alumínium felépítmény Az eBus-12 kocsi test aluminum ötvözetből készül. Így csökken a súly az acél vázhoz képest, míg a torziós merevség 20%-kal nő. Ezzel hosszabb élettartam, jobb fékezés és hosszabb menettáv érhető el.

24 ZF RL 85A mellső tengely BYD eBUS-12 1 1 ZF 85A Alacsony padlós mellső tengely Max. tengely terhelés, kg8.500 Légrugózás mm±85 Kerék aláfordulásmax. 55° / 40 ° Gumiabroncs275/70R22.5 Keréktárcsa22.5’’×8.25’’ Fékektárcsafék

25 ZF 8098 Kormánymű BYD eBUS-12 1 1 ZF 8098

26 ZF AV 132 alapú agyredukciós hátsó híd + BYD elektromos agymotor

27 Fékrendszer BYD eBUS-12 1 1 ABS vezérlő egység Tárcsafék Energia visszatermelés Meghajtás Inverter & Motor vezérlés Akkumu- látor Töltő rendszer Meghajtás és vezérlő rendszer visszacsatolás Lejtő vagy fékezés (30% visszatöltés) Lassú és gyors sebességű üzemmód Motor/ Generátor ASR Energia visszatöltő fékezés, 30%

28 ECAS IBYD eBUS-12 1 1 Elektronikus vezérlésű légrugózás

29 Hajtáslánc és vezérlés - magasfeszültségű rendszer

30 Járművezetői munkahely

31 Fordulatszám mérő Sebességmérő Akku töltöttség Kilométer számláló Energiaáramlás szimulátor Hűtővíz hőmérséklet Sebesség- fokozat kijelző Első légfék mérőHátsó légfék mérő Digitális műszerfal Idő

32 Bal oldali irányjelző Jobb oldali irányjelző Első ködfényszóró Hátsó ködfényszóró Távolsági fényszóró Helyzetjelző lámpa Tompított fényszóró Okos kulcs érzékelése Akku töltés jező Szervo motor hiba DC hiba Hátsó csomagtar tó nyitva ABS hibaASR (légzsák) hiba Tárcsafékbetét (kopása, állapota figyelmeztetés) Leszállást jeleztek Fő műszerfal „Okos kulcs „Okos kulcs”

33 A vonal hossza 30 km, maximális emelkedés: 13%. Salzburg Gaisberg, 1.265 m Energiafogyasztás: 112,65 kW/100 km (3.385 Ft) Bírja a meleget és a magasságot…

34 Debrecen 2013 március

35 Mecsek, 2013 március 26

36 RotorStator Elektromágneses tekercs Biztonságos vezetés, fékezési energia (rekuperáció) A busz inerciális energiáját a motor átalakítja elektromos energiává, majd az elektromos energia a meghajtó akkumulátorokban kerül tárolásra, miközben ezt az energiát fel lehet használni a következő fékezés folyamán.

37 Hogyan oszlik el a fékezési energia?. 76% fékezési energia az elektromos buszoknál visszatermelődik (rekuperáció ) Forrás: Volvo Bus Co

38 ISO14001 ISO9001 QS9000 A BYD akkumulátor gyár bemutatása  BYD Company Ltd. 1995-ben lett alapítva  2002-től foglalkozik meghajtó akkumulátorok fejlesztésével saját kutató - fejlesztő csapattal.  2007: Meghajtó akkumulátor divízió felállítása  2008: SVB (Storage and Vehicle Battery – Tározó- és Jármű Akkumulátor) gyár megnyitása a Huizhou Dayawan Ipari Parkban.  Az FE akkumulátorok gyártási kapacitása 2011-ben meghaladta a 1.2 GW/h-t. Fejlődéstörténet Telek terület : 20,000 m 2 Gyártócsarnokok : 5 x 10.000 m 2 Kutatók & fejlesztők : 944 személy - Doktori fokozat : 8 személy - Mérnök : 129 személy - Technikus : 807 személy 1,2 GW/h a Paksi Atomerőmű 4 turbinájának a 60%-a, és a magyar energia felhasználás 24%-a! Néhány adat a gyárról

39 eBus-12 akkumulátor egység, minden kerék felett 1 db A buszt 504 db LiFePo4 cella hajtja 4 konténerbe elosztva Az akkumulátor konténereket csak nagyon különleges szerszámokkal lehet kinyitni

40 A BYD holland partnerének EU-jóváhagyott akkumulátor lebontási és újrahasznosítási eljárása

41 Magasfeszültségű biztonság: A meghajtó akkumulátorok kivételével minden a „motortérben”. Institutional design safety

42 BYD eBus-12 telephelyi elektromos töltőállomás

43 Akkumulátor konténerek elhelyezése, 2 és 3 ajtós modell

44 Honnan kapjuk az energiát? Magyarországon az elektromos buszok éjszakai töltésére felhasz- nálható ú.n CCI – Controlled Charging Infrastructure – javarészt a paksi atomerőműből jön. Ha ezt a MAVIR által CCI -vezérelt erőműből kapjuk, akkor a busz ú.n völgyidőszaki áramot „tankol”, ami jóval olcsóbb a nappali áramnál. Az energiafajták előállításakor keletkező alacsony szennyeződés mértéke közel azonos a nukleáris és a szélerőmű között.

45 Kis- és nagy energiatermelők

46 Törökbálinti teszt Június 22 – Július 7 között, 2.702 km

47 Budapest, BKV műszaki és forgalmi teszt 2012. július 12 – július 28 között, 2.519 km

48 TípusFogyasztás SORT1 Üzemanyag ár Ft100 km ü.a költség Megtakarítás % EEV Dízel45 l/100 km330 Ft/l14.850 Ft alapérték Hibrid30 l/100 km330 Ft/l9 900 Ft 67 % Elektromos115 kW/100 km Budapest teszt 20 Ft/kW nappali ár 2.300 Ft 16 % BYD e-Bus-12 üzemanyag költség megtakarítás A dízel motorok hatásfoka 30–35%. Ez messze a villanymotorok 80–90%-os hatásfoka alatt van.

49 TípusFogyasztás SORT1 Üzemanyag ár Ft100 km ü.a költség 60.000 km /év 80 000 km / év EEV Dízel45 l/100 km330 Ft/l14.850 Ft8 910 000 Ft11 880 000 Ft Hibrid30 l/100 km330 Ft/l9 900 Ft5 940 000 Ft7 920 000 Ft Elektromos115 kW/100 km Budapest teszt 20 Ft/kW nappali ár 2.300 Ft1 380 000 Ft1 840 000 Ft Összehasonlítás – évi üzemanyag megtakarítás eBus-12, hibrid és dízel busz TípusÉvi 60 000 km Megtakarítás dízel –eBus 12 Megtakarítás Hibrid – eBus12 Évi 80 000 km Megtakarítás dízel –eBus 12 Megtakarítás Hibrid – eBus12 Dízel8 910 00011 880 000 Hibrid5 940 000 4 560 000 Ft 7 920 0006 080 000 Ft eBus-121 380 0007 530 000 Ft 1 840 00010 040 000 Ft BYD e-Bus-12 üzemanyag költség/év eBus üzemanyag megtakarítás 10 év 60 000 km80 000 km eBus - dízel75 300 000 Ft100 400 000 Ft eBus - hibrid45 600 000 Ft60 800 000 Ft

50 Mibe kerül egy eBus-12? - A 12 m-es elektromos buszok általában drágák, áruk 420- 600,000 € között van. (Az akkumulátorok ára a busz értékének kb. 35%-a.) - Üzemeltetése, javítása - karbantartása rendkívül olcsó - 85%-os EU támogatás érhető el pályázat útján. - A támogatás megszerzése nemzeti hivatalokon keresztül történik, pl. NFÜ. - A pályázat hosszú időt, 6–12 hónapot vesz igénybe. - A támogatást csak önkormányzati és állami tulajdonú cégek vehetik igénybe.

51 Miért érdemes BYD eBus-12-t venni? - Rendkívül jó minőség - Hosszú élettartam – min. 15 év - Hosszú garancia - Egyszerű, gyors és olcsó a javítása / karbantartása / üzemeltetése. (Kevés mozgó alkatrész, kevés élőmunka) - 15 évre / 1.500.000 km-re kiszámítható üzemeltetési költségek - A legtöbb beszállítója Magyarországon is ismert világcég - Zéró emisszió, környezetkímélő, az elkövetkező évtizedekben felülmúlhatatlan - Az EU és Kína által is anyagilag támogatott termék - Kiszámítható, olcsó magyar villamos energiát használ a kiszámíthatatlan árú import olajjal szemben (Éjszakai áram = olcsó paksi atomenergia) Ez a jövő!

52 Hogyan lehet egy BYD eBus-12 buszhoz hozzájutni? Hiszen ez a jövő! ? Egyszerű: lépjen kapcsolatba velünk! - Készpénzes vétel: elképzelhetetlen - Lízing: 20-30% önerő - elképzelhetetlen - EU pályázat: Hosszú, de járható út - BYD gyári tartós bérleti konstrukció a magyar bejegyzésű 100%-os BYD tulajdonú Busz és Taxi Flottakezelő és Bérbeadó cégen keresztül. Előnye: gyors ügyintézés, vevőre szabott fizetési, garanciális és egyéb vevőszolgálati feltételek és támogatások, tartalék busz lehetőség. Folyamata: először BYD gyári bérlet, majd EU pályázat Sikeres pályázat esetén a pályázó a megnyert támogatásból közvetlenül a gyári tulajdonú flottakezelőtől veszi meg a buszt. OTOBUS Kft +36 30 231 4722 Vértanúk tere 1 tibor@otobus.hu H-1054 Budapest -

53 Miért ez a jövő? 2020 után a városi buszok még a piaci versenytársak szerint is várhatóan elektromos meghajtásúak lesznek Forrás: Volvo Bus Co.

54 Miért ez a jövő? 2020 után a városi buszok még a piaci versenytársak szerint is várhatóan elektromos meghajtásúak lesznek Forrás: Volvo Bus Co.

55 Környezetvédelem, környezeti károk és következményei, helyünk Európában…. Európában az „előkelő” első helyet foglaljuk el, nálunk a legszennyezettebb a levegő !!! 2012-ben közzétett jelentés szerint Európában hazánkban legnagyobb a halálozás, 16.000 ember hal meg évente a PM 2,5 szennyezés következtében !!!

56 VALÓBAN ezt érdemlik a gyerekeink, unokáink, vagy a szomszéd kislány ? !!! …ÉS EZÉRT TÖBB PÉNZT FIZETÜNK, mint más, már rendelkezésre álló környezetbarát megoldásért?!! Évi 16.000 ember az áldozat – Sátoraljaújhely vagy Tapolcányi lakos - egy kisebb magyar város!!! NEKÜNK kell csökkenteni és megakadályozni, és meg is tudjuk, ha AKARJUK !

57 Ne hagyjuk a jövőt elrobogni magunk mellett, mert nekünk a JÖVŐ már MA a rendelkezésünkre áll !

58 Köszönöm a figyelmüket és türelmüket! Mogyorossy Tibor OTOBUS Kft Vértanúk tere 1 H-1054 Budapest Tel: +36 30 231 4722 Mail: tibor@otobus.hu

59 Vagy talán már valahol ez lesz a jövő…? 1.400 személyes busz??? Már megint Shenzhen….

60 Akkumulátoros + napelemes hajtás? Autók mennek el és állnak a busz alatt?

61 Ilyen városi buszmegálló, közvetlen metró csatlakozással…?

62 Reptéri járat? Vagy talán elővárosi?

63 Ismerős a megoldás? Van új a Nap alatt…???

64 Köszönöm a figyelmüket és türelmüket! Mogyorossy Tibor OTOBUS Kft Vértanúk tere 1 H-1054 Budapest Tel: +36 30 231 4722 Mail: tibor@otobus.hu


Letölteni ppt "Az akkumulátoros meghajtású elektromos járművek tegnap, ma és holnap."

Hasonló előadás


Google Hirdetések