Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről EuroScale Mobil technika Kft Dropsa márkaképviselet Fekete-Kovács Győző – járműgépészmérnök/ügyvezető.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről EuroScale Mobil technika Kft Dropsa márkaképviselet Fekete-Kovács Győző – járműgépészmérnök/ügyvezető."— Előadás másolata:

1 1 Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről EuroScale Mobil technika Kft Dropsa márkaképviselet Fekete-Kovács Győző – járműgépészmérnök/ügyvezető

2 2 A gépek meghibásodásának fő okai •Tárolási és kezelési hibák •Túlterhelés •Üzembehelyezési hibák •Nem megfelelő kenés •Szennyeződés •Egyéb hibák Karbantartáskor emberi tényezők >56% emberi hiba

3 3 A kenés feladatai •A súrlódás csökkentése > a túlzott kopás csökkentése •Szennyeződések és víz kiszorítása a kenési felületekről •Hűtés •Zajcsökkentés

4 4 Kenőanyagok kiválasztása Olajok? Folyékony zsírok? - kis viszkozitás, nem megfelelő fedés, hamar elfolyik a kenési felületről - a hőmérséklet emelkedésével veszít a kenőképességéből - nagyfokú környezetszennyezés az elfolyás miatt

5 5 Kenőanyagok kiválasztásának szempontjai 3. Tapasztalat: gépek, berendezések általános kenési feladataira NLGI 2 osztályú kenőzsírok alkalmazása

6 6 Kenőanyagok NLGI mérése és osztályozása NLGI osztályPenetráció DIN Állag Folyadék Folyadék Fél-folyadék Nagyon puha Puha Még puha Fél-kemény Kemény Nagyon kemény

7 7 A csapágykenés argumentumai •Pontosan adagolt mennyiség •A megfelelő időben, rendszeresen •Minden kenési ponton •Megfelelő üzembiztonság biztosítása •Extrém körülmények között is

8 8 A kézi és az automata kenés összehasonlítása Kézi kenésAutomata kenés A jármű és a teher statikus tömege befolyásolja a kenőanyag betöltését, a csapágy feltöltöttségét A szakaszosan adagolt kenőanyag egy egyenletes kenőanyag filmet hoz létre az automata kenés által, akkor, amikor arra szükség van (mozgás közben)

9 9 A kézi és az automata kenés összehasonlítása Zsírmennyiség a csapágyakban Megfelelő kenés és védelem zóna Súrlódási veszteség, alacsony védelem Szükséges kenőanyag-mennyiség Kenési időpontok Kézi kenés Automata kenés

10 10 A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása  Gyakori leállás, magas állásidő  Magas munkaerő-költség  Magas bizonytalanság  Nem hatékony kenés és védelem  Túlzott kenési, sok felesleges kenőanyag  Magas javítási költségek Kézi zsírzás

11 11 A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása  Állásidő költsége (Ft/óra) cca. 15,000.- HUF  Kézi zsírzásra fordított idő, kenési pontonként: 5 perc  Munkaerő óradíja: 1,000 Ft/óra  Kenési ciklus-igény csapágyanként: 1 alk/hét Költségek (csak a közvetlenül ráfordított idővel számolva!)  Heti 1 alkalommal, 18 kenési pont zsírozása: 18x5perc=1,5 óra  Havi 6 óra, évi 78 óra  Költsége: 78x (15,000+1,000)=1,248,000Ft/év!!! Megtakarítás, minimum -1,000,000.- Ft/év/autó!!!

12 12  Meghosszabbodó szervizintervallumok  Csökkenő „állásidő” veszteségek, és személyi ráfordítások  Megszűnnek az alváz csapágyjavítási költségek  Növekszik a „hasznosidő"  Csökken a felhasznált kenőanyag- mennyiség  Nincs bevitt szennyezőanyag a csapágyakba a zsírozáskor, élettartam növekedés, súrlódás-csökkenés!  Jelentős előrelépés a környezet- védelemben!  Optimális kenés és védelem a szükséges időben Bizonyítékok a magasabb hatékonyságra LINCOLN kenőrendszerrel Kapcsolt fenntartási költségek költségcsökkentés LINCOLN kenőrendszer nélkül A kézi- és az automata zsírzás összehasonlítása

13 13 Automata zsírzás Kézi zsírzás További gazdasági előnyök a tulajdonosok részére  Kenőanyag vesztesége? Ennek költsége?  Munkaerő állásköltsége, járulékai?  Alkatrészköltségek csökkenése a hosszabb élettartammal?  Extra profit az állásidőben végzett munkából?  Üzemanyag megtakarítás profitja, a helyes és folyamatos kenőanyag-ellátással?

14 14 Kenési mód kiválasztásának szempontjai Kenőrendszerek előnyei más módszerekkel szemben - előre beállított, pontosan adagolt kenőanyag mennyiség - programozható kenési időpontok - minden bekötött kenési ponton megjelenik a kiadagolt kenőanyag, nincs kimaradás - megfelelő rendszer kiválasztása esetén kiemelkedő üzembiztonság - megfelelő tervezéssel a szélsőségek is kiküszöbölhetőek

15 15 A progresszív kenőrendszer felépítése

16 16 Mitől függ a kenőrendszerek üzembiztonsága? •A maximális rendszernyomás nagysága –Térfogatkiszorítás-elvű, dugattyús szivattyú esetén az elvi maximális nyomás végtelen, ezért szükséges egy biztonsági szelep beépítése, a csőtörések, alkatrész-túlterhelés védelme érdekében •Alkatrészek minősége –Mozgó felületek finom illesztése –Felületkezelés (időjárás, kenőanyag kémiai terhelése, tisztítás kémiai terhelése, hőterhelés) –Vezérlő elektronika megbízhatósága –Felhasznált szerkezeti anyagok minősége •A kenőanyag utántöltés/feltöltés műszaki színvonala –A kenőanyag szennyeződése

17 17 A kenőzsír hidraulikus ellenállása (nyomásesése) eltérő hőmérsékleten Kenőanyag konzisztenciaMax. nyomásesés Ø6x1,5 DN3 csővezetékben (bar/m) Hőmérséklet-10°C0 °C+20°C NLGI 1 kenőzsír esetén12 bar/m8 bar/m5 bar/m NLGI 2 kenőzsír esetén18 bar/m12 bar/m6 bar/m Max. nyomásesés a progresszív zsírelosztókban NLGI 135 bar25 bar15 bar NLGI 240 bar30 bar20 bar Max. nyomásesés a kenési pontokon Szabadkifolyású csapágyak15 bar12 bar10 bar Gömbcsapok, nagyterhelésű csapok35 bar30 bar20 bar

18 18 Példa egy építőgép automata zsírzó-rendszerében fellépő nyomásesések összege - 10°C-os hőmérsékleten, NLGI 2 kenőzsírral TételSzámításEredmény DN4 fővezeték ellenállása3 m x 15 bar/m =45 bar ‘A’ főelosztó ellenállása1 x 40 bar =40 bar DN3 csővezeték ellenállása11 m x 18 bar/m =198 bar ‘B’ al-elosztó ellenállása1 x 40 bar =40 bar ‘C’ kenési pont ellenállása1 x 15 bar =15 bar Összesen338 bar

19 19 Konklúzió A kenőrendszerekben leküzdendő nyomások - kenőanyag reometrikus ellenállása a csővezetékben - rendszer-elemek hidraulikus ellenállása (elosztók, fittingek, csatlakozók) - kenési pontok ellenállása - szennyeződés okozta dugulás ellennyomása NAGYOBB NYOMÁS = NAGYOBB ÜZEMBIZTONSÁG P?

20 20 A Dropsa kenőrendszerek üzembiztonságának egyedisége •Magasabb rendszernyomás: –Kisebb dugulásveszély –Kevésbé érzékeny a szennyezett kenőanyagra –Szélsőségesebb időjárási viszonyok között is megfelelően üzemel –Az eltérő típusú kenési pontok, egy rendszeren belül is megfelelő kenőanyag mennyiséget kapnak (Δp>50-70 bar)


Letölteni ppt "1 Általános áttekintés a kenőrendszerek szükségességéről EuroScale Mobil technika Kft Dropsa márkaképviselet Fekete-Kovács Győző – járműgépészmérnök/ügyvezető."

Hasonló előadás


Google Hirdetések